مطالب مرتبط:
چرا منطق امام حسین منطق شهید بود؟
اثر زیارت حرم امام حسین علیه السلام
قیام امام حسین ویارانش، صیانت از نظام توحیدی بود
امر به معروف و نهی از منکر فلسفه قیام امام حسین (ع) است
خیر دنیا و آخرت از نگاه امام حسین علیه السلام
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 شهریور 1397 ساعت 03:122018-09-18سياسي

چرا امام حسین علیه السلام قیام کرد؟


حوزه/ گاهی جامعه دچار جهل می شود و قدرت تشخیص هم ندارد! بنابراین باید جامعه را بیدار کرد.

شما زیارت اربعین را بخوانید.

امام صادق (ع) می فرماید: - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری حوزه ، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در کتاب ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام 1440، به ارائه مقالات در موضوعات گوناگون پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقه مندان می گردد.

حادثه عاشورا در ساعاتی محدود، در سرزمین تفتیده عراق و در آوردگاه و نبردی نابرابر بین دو جبهه عزت و ذلّت، و ارزش و ضد ارزش به وقوع پیوست.

از آن حادثه، روزگاران زیادی سپری شده و هر کسی این حادثه را بر اساس دیدگاه خود تحلیل و آن را نقد و بررسی کرده است.

بهترین راه شناخت اهداف امام حسین7، اطلاع از انگیزه ایشان و جریان هایی که منجر به این حادثه خونین و ماندگار شد، و نیز پرداختن به کلمات آن امام بزرگوار است.

قبل از شنیدن نظریات و تحلیل های دیگران، می توانیم با مراجعه به سخنان ابا عبد الله7، این قیام و تحلیل آن را از زبان ایشان بررسی کنیم.

در این جا به پنج انگیزه مهم ابا عبد الله با ذکر پنج مثال از کلمات ایشان یا ائمه معصومین: پرداخته خواهد شد.

چرا ابا عبد الله7 قیام کرد؟ 1.

انگیزه دینی انگیزه دینی، یعنی اقامه و حفظ دین که حفظ دین در رأس همه امور است.

امیرالمؤمنین7 می فرماید: ای مردم، مواظب باشید دین و آیین تان را حفظ کنید .

هر کس متدین باشد، جامعه دین دار می شود و اگر خطایی هم در این جامعه صورت بگیرد، بهتر از آن جامعه ای است که بی دین باشند، اما به ظاهر، کارهای خوب انجام دهند؛ زیرا دین و اعتقادات باید در همه جامعه و تمام ابعاد، جریان داشته باشد.

نخستین انگیزه ابا عبد الله، انگیزه دینی بود و شاهد این مسئله، همان جمله ای است که امام در نامه ای به مردم بصره و به پنج تن از سران آن جا نوشته بود.

من کاری به عکس العمل رؤسای قبایل بصره ندارم؛ زیرا عکس العمل خوبی نداشتند و آن گونه که باید، پاسخ مثبتی ندادند؛ کار اصلی من با پیام این نامه است: إِنِّی أَدْعُوکُمْ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی نَبِیِّهِ فَإِنَّ السُّنَّهَ قَدْ أُمِیتَتْ فَإِنْ تُجِیبُوا دَعْوَتِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی أَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ .

[1]" نامه دو سطر بیشتر نبود و مضمونش این است: مردم بصره، مردم دنیا، دو اتفاق در عالم افتاده است: 1.

سنت پیامبر9 زیر پا گذاشته شده است؛ 2.

در دین، بدعت گذاشته شده است.

خطری از این بالاتر نیست؛ زیرا پیامبر خودش فرمود: ای مردم! سنت مرا حفظ کنید .

امیر المؤمنین در نهج البلاغه می فرماید: ای مردم! ستون و استوانه سنت و کتاب خدا را حفظ کنید .

سنتی که 23 سال بعد از بعثت، پیامبر9 برایش زحمت کشید و این همه روایات، احادیث، کلمات و … ایراد فرمود.

مگر سنت پیامبر9 چه بود؟ یکی از سنت های پیامبر9 این است که حاکم باید عادل باشد.

و اینک حاکم، یزید است و بسیار ظالم.

یکی دیگر از دیگر سنت های پیامبر9، محبت اهل بیت است.

ایشان فرمود: مزد رسالت من، مودّت بستگان و اهل بیت (قربی) من است.

این چه محبتی است که اباعبد الله را در بیابان های حجاز و کوفه، این گونه با خانواده اش می چرخانند و به خاندان ایشان جسارت می کنند؟ آیا بهتر از این هم می شود سنت را زیر پا گذاشت؟ بعد از جریان شهادت اباعبد الله از انس بن مالک پرسیدند: چقدر از سنت پیامبر9 مانده است؟ گفت: من با پیامبر9 سال ها محشور بودم فقط همین نمازی که مردم می خوانند و شهادت ان لا اله الّا الله .

دیگر هر چه نگاه می کنم، سنت پیامبر9 را نمی بینم.

سنت پیامبر9 محبت اهل بیت وحکومت عدالت بود.

سنت پیامبر9 چیزی نیست که اکنون در جامعه وجود دارد و در حالی که نیم قرن از رحلت آن حضرت گذشته است، این همه ظلم، تعدی، شراب خواری و جنایت باشد.

بدعت چیست؟ هر چیزی که خداوند به آن نفرموده و پیامبر9 به آن اشاره نکرده است در دین نیست و اگر کسی چنین امری را به اسم دین به مردم ارائه دهد، بدعت است.

گاهی کسی به طور ذوقی مطلبی را بیان می کند و می گوید این ذوق خود من است و ممکن است در قالب شعر، نکته، مطلب یا یک برداشت باشد، اما اگر کسی چیزی را که جزو دین نیست وارد دین کند و به آن بیفزاید به آن بدعت می گویند.

ما در طول تاریخ با بدعت های زیادی مواجه بوده ایم.

در هنگام رحلت پیامبر اکرم9 و حتی پیش از آن، ایشان گاهی دست هایشان را بالا می بردند که نوشته اند زیر بغل های مبارکشان پیدا می شد و می فرمود: ای مردم، عده ای درمورد من سخنان باطل می گویند و هر کس درباره من سخنان باطل و دروغ بگوید، جایگاهش در آتش است.

پیامبر اکرم9 مرتب این خطر را متذکر می شدند.

چقدر روایت به نام پیامبر9 جعل کردند و چقدر تفسیر آیات قرآن را جابه جا کردند.

روزی شخصی نزد معاویه می آید و از او پولی می گیرد و آیه ای را که در شأن علی بن ابی طالب است می گوید در شأن ابن ملجم نازل شده است.

فضایل امیرالمؤمنین را پنهان کردند و برای دیگران، فضایل و مناقب فراوان تراشیدند.

همین چیزها بدعت است.

امروز هم فرقی با گذشته ندارد و اگر کسی سنت پیامبر9 را زیر پا گذاشت، در دین بدعت ایجاد کرده است و چنانچه در دین، خرافه به وجود آورد و از خودش چیزی اختراع کرد و به اسم دین به خورد جامعه داد، همین پیام امام حسین7 شامل حالش می شود.

ما در دین، تابع قرآن و سنت هستیم.

عالم دینی، مرجع تقلید و مفسر کتاب و قرآن هم اگر چیزی بر ما ابلاغ می کنند، مستندش آیه یا حدیث است.

راه حل این مشکل چیست؟ یک راه چاره بیشتر وجود ندارد: فَإِنْ تُجِیبُوا دَعْوَتِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی‏ أَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشاد ؛[2]" اگر دنبالم بیایید من شما را به سمت رشد و راه صحیح هدایت می کنم.

اباعبدالله شبیه همین جمله را در خطبه ای که در منا خوانده بود هم فرمودند.

انگیزه امام حسین7 از آمدن به کربلا چه بود؟ انگیزه دینی؛ یعنی سنت احیا شود و بدعت کنار رود.

البته شما می دانید که ما یک عمل به وظیفه داریم و دیگر، دریافت نتیجه.

مؤمن وظیفه اش را انجام می دهد، اما نتیجه دست ما نیست و باید به خدا توکل کرد.

اباعبدالله، تکلیف را انجام داد و نتیجه این بود که در جامعه، بیداری هایی به وجود آمد، قیام هایی رخ داد و حکومت بنی امیه که معاویه چهل سال برای استقرارش تلاش کرده بود، بعد از شهادت امام حسین7 از هم پاشید.

مدتی از این حادثه نگذشته بود که قیام حرّه در مدینه و قیام توابین و قیام مختار شروع شد.

من در مقام تأیید یا تحلیل و یا نفی کردن این قیام ها نیستم، اما سخنم این است که حتی بعضی از صاحب نظران گفته اند در عصر عاشورا، افرادی در کربلا فریاد زدند و گفتند: خون حسین، خون مظلوم بود و باید برای اعاده و انتقام از خون مظلوم قیام کرد.

مردم کوفه به دور سلیمان بن صُرد خُزاعی گرد آمدند.

وقتی بنی اسراییل موسی را تنها گذاشتند و به دنبال گوساله سامری رفتند، او به آنها گفت: gظَلَمْتُم اُنْفُسَکُم بِاتِّخاذِکُم العِجْلf؛[3]" شما به خودتان ظلم کردید چون خدا را رها کردید و بت پرست شدید.

سلیمان بن صُرَد خُزاعی این آیه را در جمع توّابین کوفه خواند و گفت: ما اشتباه کردیم که امام حسین7 را تنها گذاشتیم و به عده ای اجازه ندادیم که با او همراه شوند و عده ای دیگر هم کوتاهی کردند.

او گفت: gظَلَمْتُم اُنْفُسَکُم فَتوبوا إلی بارِئکُمf؛[4]" ای مردم! توبه کنید.

لذا نوشته اند: آن ها آمدند و کنار قبر اباعبدالله گریه و عزاداری کردند و از همین جا بود که قیام توابین شکل گرفت.

البته بیشتر این نهضت ها به نتیجه مطلوب نرسیده است، اما انگیزه آن ها، انگیزه ای دینی بود.

2.

انگیزه اجتماعی اگر جامعه دچار انحراف شد، امام باید این انحراف را ریشه کن و جامعه را به راه راست هدایت کند.

دومین انگیزه، طبق نقل مشهوری که در نامه ایشان به محمد حنیفه آمده، اصلاح جامعه است.

امام نوشته اند: اِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلَبِ الاِصلَاحِ ؛ من (خدا) شما را محبوب جامعه قرار می دهم.

در حادثهعاشورا، زینب کبری3 رو به دشمن کرد و فرمود: کِد کیْدَک ؛ هر کاری کنید، نمی توانید محبت ما را از دل مردم بیرون بکنید و همین طور هم شد.

امام سجاد7 بر منبر شام فرمودند: ما چندین خصوصیت داریم: یکی این که اَلْمحَبَّهُ فی قُلوب المؤمنین محبت ما در دل های مردم است .

یکی از خلفای بنی عباس به کنار قبر امام هادی7 رفته بود.

وزیرش گفت: قربان، قبر پدرت این جاست و همانا تخریب شده است.

او از شنیدن این سخن به هم ریخت و گفت: قبر امام شیعیان و مسلمانان با این که بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده، بسیار زیبا و شکیل می باشد.

به چه علت این گونه است؟ گفت: برای این که این ها در دل مردم جا دارند.

مردم از زندگی خود برای ضریح امام حسین7 ونیز برای اصلاح رابطه شان با خدا هزینه می کنند.

وقتی امام کاظم7 با هارون الرشید در مکه ملاقات کرد به هارون گفتند: این آقا کیست؟ گفت: هُوَ إمامُ القُلوب ؛ این آقا جایش در دل مردم است.

محبت را که نمی شود از دل بیرون راند.

شما ببینید امروز در دنیا با این تهدیدهایی که وجود دارد، در پاکستان، هندوستان، انگلستان، عراق و در همه دنیا عزاداری اباعبدالله برپاست! کدام جریان سیاسی است که مردم را به این عزاداری ها ترغیب می کند؟ کدام جریان منسجم، مردم را به کوچه و خیابان می کشاند؟ واقعاً مردم از جان خود مایه می گذارند و این همان است که زینب کبری3 فرمود: کِدْ کَیْدَک ؛ هر کاری می خواهی بکنی، بکن.

دومین انگیزه، انگیزه اجتماعی است.

گاهی رابطه آدم با خدا دچار نقص می گردد و گاهی رابطه انسان با مردم به هم می ریزدو آن را باید اصلاح کرد که به این می گویند: اِصلاحُ ذَاتِ البَینْ.

امیرالمؤمنین7 می فرماید: اگر رابطه تان را با مردم اصلاح کنید، از یک عمر عبادت و بعضی گفته اند از یک سال عبادت بهتر است.

اِصلَاحُ ذَاتِ البَینِ اَفضَلُ مِن عَامَهِ الصَّلاهِ وَ الصّیام ؛[8]" اگر بتوانید رابطه دو نفر را بهبود بخشید، بهتر از یک سال یا یک عمر عبادت، نماز و روزه است.

برادران عزیز و خواهران گرامی! این پیام عاشوراست.

بیایید رابطه ها را اصلاح کنیم و اگر کینه ، کدورت و اختلافی هست کنار بگذاریم! این یک نوع اصلاح است؛ اصلاح رابطه با مردم.

نظام حاکم بر جامعه باید نظام اصلاح شده و دینی باشد.

چرا ما از خود امام حسین7 دلیل قیام را نخواهیم؟ خیلی از افراد تحلیل کرده اند که آقا برای حکومت آمد! باید به این افراد بگوییم: خیر! امام حسین7 برای تکلیف آمد! برای عدم بیعت با یزید آمد.

خیلی ها در این زمینه کتاب نوشته اند؛ مسلمان ، غیرمسلمان ، شیعه و غیر شیعه، ولی بهترین منبع و مأخذ برای پی بردن به انگیزه امام، کلام و خطبه های خود ایشان است.

3.

انگیزه فرهنگی گاهی جامعه دچار جهل می شود و قدرت تشخیص هم ندارد! بنابراین باید جامعه را بیدار کرد.

شما زیارت اربعین را بخوانید.

امام صادق7 می فرماید: حسین جان، تو جان دادی لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادُکَ مِنَ الجَهَالَهِ وَ حَیرَهِ الضَّلَالَهِ .

[9]" دیده اید وقتی کسی در دریا در حال غرق شدن است و نجات غریق ها می آیند تا او را نجات دهند چقدر خوشحال می شود؟! امام صادق7 جامعه را به گرداب جهل تعبیر کرده است و کسانی را که در این گرداب هستند به آن کسی که دارد غرق می شود تشبیه کرده است و امام حسین7 را به فرد امدادرسان و نجات غریق! ایشان می فرماید: جد ما قیام کرد تا مثل کسی که غریق را از آب نجات می دهد، جامعه را از گرداب جهل نجات دهد! وقتی ابوالعباس سفاح به قدرت رسید، برخی نزد او آمدند و گفتند: ما فامیلی برای پیامبر9 غیر از بنی امیه نمی شناختیم! ببینید تا چه حد تبلیغات کرده بودند! امیرالمؤمنین7 در جنگ صفین دید جوانی در حال کارزار و جنگیدن، قرآن می خواند.

جلو آمد و فرمود: چه می خوانی؟ جوان گفت: یا ابَا الْحسن، دارم سوره نَبَأ می خوانم.

gبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم عمَّ یَتَسائَلونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظیم‏f؛ مردم در خصوص نبأ عظیم مورد سؤال واقع می شوند! معنایش این است که باید درمورد نبأ عظیم پاسخ دهید.

نبأ عظیم، یعنی خبر بزرگ.

خبرهای بزرگ زیاد است.

یکی از آن ها خبر قیامت و معاد می باشد و مصداق دیگر آن در زیارت نامه امیرالمؤمنین و حتی در مفاتیح هم آمده که خود امیرالمؤمنین است.

امام علی7 فرمود: أنا نَبَاءالعظیم؛[10]" من خبر عظیم هستم! تو داری با مصداق این آیه می جنگی و قرآن هم می خوانی؟ این جهل و دروغ است.

این امر را باید از جامعه زدود.

جهل زدایی و آگاهی بخشی یک وظیفه است و مردم باید بدانند اثرات دین داری، تقوا،حجاب و روابط صحیح چیست.

مشکلی که ما اکنون در جامعه داریم این است که گاهی نوجوانان و جوانان ما به برخی ارزش های دینی بی توجه اند.

من آماری را در مورد یکی از استان های کشور در قالب پایان نامه دیدم که چرا جامعه آماریِ جوان و نوجوان در آن استان در مورد برخی از مسائل دینی، سست و بی تفاوت اند و بسیاری از علت هایی که بیان شده بود به جهل جوانان و نوجوانان درمورد دین برمی گشت.

بسیاری گفته بودند مگر خدا به عبادت ما نیاز دارد.

ما نماز بخوانیم یا نخوانیم، او خداست و نیازی به نماز ما ندارد.

حتی اگر تمام کائنات کافر و بی دین باشند مگر بر عظمت و کبریای او گردی می نشیند؟ برای چه نماز بخوانیم؟ چه نیازی به این سجده و رکوع ماست؟ این ندانستن و جهل است! ارتباط یافتن و وصل شدن رودخانه به دریا دلیل نیاز دریا نیست! بلکه نیاز رودخانه است! و اگر وصل شد ماندگار می شود.

عبد اگر به خالق وصل شدخودش را بالا برده است،زیرا وصلِ به باقی، فانی را ماندگار می کند و نزدیکی به خدای غفور، رفیق، شفیق و مهربان به انسان، رفق و مهربانی و شفقت می دهد.

متأسفانه یکی از مشکلات حاد در جامعه ما معضل بدحجابی است.

خیلی از همین دانشجویان، جوان ها و نوجوان هایی که حجاب را رعایت نمی کنند، اعتقادات خوبی دارند! و الزاماً هر بدحجابی در مسیر فساد نیست.

اتفاقاً غیورند! و خانواده هایی دارند که مقیدند، اما این مسئله به صورت یک فرهنگ و ساختار شده است.

فرد می گوید: خانواده ما این گونه است یا در فامیل ما رسم این طور است یا این که در زندگی و ساختار خانواده ما، رابطه دخترخاله و پسرخاله مثل رابطه خواهر و برادر است و یکدیگر را نامحرم نمی دانیم.

مگر دختر خاله هم مثل خواهر است؟ درست است، از نظر ارزش و احترام مثل خواهر است ولی اسلام در این بین، حریم گذاشته است و همه ملزم به رعایت آن حریم هستیم! و مرزشکنی ممنوع است! بسیاری اوقات، این امر ناشی از نداشتن اطلاع کافی است.

من گاهی با پدران و همسران این افراد صحبت و از آن ها سؤال کرده ام: آیا راضی هستید دختر، یا همسر شما با این وضع در کوچه و خیابان، توجه های زیادی را به خودش جلب کند؟ می گویند: خیر! خیلی وقت ها هم می بینید حساس است و غیرت دارد.

می گویم: شما بخواهید یا نخواهید، بخشی از این بهره مندی را در اختیار مردم و جوان مجرد قرار داده اید.

بالاخره این رقم پوشش، بسیار محرک است.

اگر درِ عطر باز شد نمی شود به بوی عطر بگویی بیرون نیا.

پس باید در عطر را مسدود نمایی! تو اگر درّ و صدف را از محل حفاظت در محل روباز گذاشتی، جلوی هزار دزد را که نمی توانی بگیری! اما خودت می توانی حفاظ برای دُرّت ایجاد کنی! تو نمی توانی در خیابان به همه بگویی نگاه نکن، ولی می توانی خانواده ات را با حجاب بیرون بیاوری.

پس این یک ارزش است.

طبق نقل، زینب کبری3 آمد کنار آن دختربچه ای که داغ دیده و پدرش را از دست داده بود و گرسنه و تشنه، در بیابان مسیر را گم کرده بود.

تا عمه بالای سرش آمد، گفت: عمه جان، یک قطعه پارچه بده تا من سرم را بپوشانم! با این که شاید این بچه تکلیفی نداشت.

آن طور که مشهور است، کنار بدن اباعبدالله بود، گرچه اعتقاد خود من این است که حجاب زینب کبری3 و اهل بیت:، روز عاشورا و حتی بعد از آن کنار نرفته و کسی نتوانسته است چهره و موی آن ها را ببیند، اما با این فرض ببینید دختر اباعبدالله گله و شکوه و درد دلش با پدر این است که بعضی متعرّض حجاب آن ها شده اند! خوشا به حال آن کسانی که حُرّوار فرصت یاب بودند،نه مانند عبیداللّه حرّ جعفی فرصت سوز و نه مثل عمر سعد فرصت طلب.

تاریخ می گذرد.

امروز نه عمر سعد در جامعه است نه عبیدالله حرّ جعفی و نه حرّ بن یزید ریاحی.

چرا ما این ها را به سه شاخه تقسیم می کنیم و می گوییم حرّ، فرصت یاب، عبیدالله حرّ جعفی فرصت سوز و عمرسعد فرصت طلب بود؟ چون حرّ از مرکب عاشورا برای هدایت خود استفاده کرد، عبیدالله حرّ جعفی، مرکب عاشورا را سوار نشد و آن گونه از کاروان عقب ماند و عمرسعد خواست از این مرکب به ری برسد و نرسید! مولای ما و شما، اباعبدالله فرمود: هر کس بخواهد از گناه به هدف و خواسته خود برسد، بداند که کوچه گناه بن بست است! عمرسعد از کوچه گناه به ری نرسید، خولی از کوچه گناه به ثروت نرسید! شبث بن ربعی از کوچه گناه به قدرت نرسید.

تاریخ را ببینید.

صدام چقدر خیانت کرد ؟ چقدر عالِم و مسلمان و متدین و بی گناه را به قتل و شهادت رساند؟ عاقبتش چه شد؟ درست است که صبر خدا زیاد می باشد و گاهی طول می کشد، اما عاقبتِ این کوچه، بن بست است.

پس سومین انگیزه اباعبدالله، انگیزه فرهنگی به معنای جهل زدایی است.

جوان ما اگر بداند اثر گناه و بدحجابی چیست و اثر عبادت چیست، بدان مسائل علاقه مند می شود.

ما باید این آثار را برای جوان تبیین کنیم.

قرآن نیز هرچه توصیه می کند، بلافاصله اثرش را هم بیان می کند؛ مثلاً gأقِمِ الصّلوه لِذِکْریf؛ نماز بخوانید تا یادِ من بیفتید.

روزه بگیرید، تقوایتان زیاد می شود، زکات و خمس بدهید، مالتان پاکیزه می شود.

اگر همدیگر را مسخره نکنید، غیبت نکنید و تهمت نزنید، جامعه تان سالم می ماند! خود قرآن، آثار را شمرده است: اَلَّلهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحبِسُ الدُّعَاءَ .

[11]" گناهانی هستند که باعث می شود دعایتان مستجاب نشود، یا نعمت بر شما فرود نیاید.

این جهل ها باید زدوده شود.

جامعه زمان امام حسین7 گرفتار جهل بود و خیلی از آن هایی که به سرزمین کربلا آمده بودند، واقعاً قضایا را نمی دانستند و قدرت تحلیل هم نداشتند.

مردم شام، واقعاً تصورشان این بود که باید ورود اهل بیت را جشن بگیرند، چون افرادی که علیه حکومت برحق (به زعم آن ها) قیام کرده اند کشته شده اند، اما خطبه امام سجاد7 و سخنان زینب کبری7 جهل زدایی کرد.

4.

انگیزه سیاسی جامعه باید امامش را بشناسند و بداند که هر کسی نمی تواند آن را اداره کند.

امام خمینی; فرمود: ثمره عملی تمام فقه، حکومت اسلامی است.

همچنین فرمود: حکومت اسلامی و ولایت فقیه، تصورش تصدیق می آورد.

روشن است که جامعه اسلامی چگونه باید اداره شود؛ با قوانین اسلامی.

قوانین اسلام را چه کسی می داند؟ پیامبر خدا، ائمه و بعد از ائمه، کارشناسان دینی.

اگر خواستند یک بیمارستان را با قوانین پزشکی اداره کنند، یک مهندس (مثلاً مهندس نفت) را به عنوان رییس بیمارستان به کار نمی گیرند.

همچنین اگر خواستند یک بیمارستان را از نظر مهندسی پی ریزی کنند، یک جامعه شناس و تاریخ دان را مهندس ناظر ساختمان قرار نمی دهند! و باید کسی باشد که در رشته عمران تحصیل کرده و کارشناس باشد! این امری بدیهی و مشخص است.

عجیب است که همه جا دنبال متخصص هستند، اما در امر دین، همه متخصص می شوند و در مسائل شرعی، همه صاحب نظر می شوند.

چطور شما برای فراگیری علم ساختمان، رشته عمران را دنبال می کنید و برای کارهای برقی، دنبال مهندس الکترونیک می روید یا برای درمان بیماری ها دنبال پزشکان متخصص می روید، ولی دین آن قدر مظلوم است که باید یزید و معاویه متخصص دین شوند یا کعب الاحبار، مفسر قرآن شود؟! جایی که امام صادق7 هست، چرا دیگران باید اظهار نظر کنند؟ جایی که اباعبدالله هست، چرا آن ها به خود اجازه این گونه گستاخی ها را می دهند؟ انگیزه چهارم، انگیزه سیاسی است.

نامه ای که امام حسین7 به مردم کوفه نوشت، بدین مضمون است: به جان خودم سوگند، امام و پیشوا کسی نیست مگر آن که بر اساس کتاب خدا حکومت کند، عدل و داد را بر پا دارد، پایبند دین حق باشد و خود را وقف در راه خدا کند .

5.

انگیزه شخصی گفتند: امام خروج کرده! و به تعبیر آن ها از مسیر خارج شده است.

پس باید اباعبدالله به دنیا بگوید من کیستم؟ می دانید چرا روز عاشورا این قدر خطبه خوانده و چرا محاجّه کرده است؟ گاهی می فرمود: بروید از اصحاب بپرسید.

از اباسعید و جابر بپرسید.

من کیستم؟ چرا خون مرا می ریزید؟ گاهی می فرمود: در تمام دنیا اکنون پسر پیامبری غیر از حسین وجود دارد؟ آیا پسر پیامبری غیر از امام حسین7 در حادثه سال 61 هجری کربلا و واقعه طف که از فاطمه زهرا3 باشد وجود داشت؟ امام حسن7 که به شهادت رسیده بود و بقیه نسل ایشان از حضرت زهرا3 به پیامبر9 نمی رسید.

این پنج محوری بود که خیلی خلاصه عرض کردم.

سؤال: انگیزه اباعبدالله از آمدن به کربلا چه بود؟ قبل از هر مکاشفه و تحلیلی، سراغ کلام خود ایشان بیایید: انگیزه دینی! نامه به مردم بصره.

می خواهم سنت احیا گردد و بدعت زدوده شود.

دوم، انگیزه اجتماعی.

می خواهم خرابی ها را اصلاح کنم.

سوم، انگیزه فرهنگی.

می خواهم جهل از جامعه زدوده شود.

چهارم، انگیزه سیاسی.

می خواهم مردم بدانند چه کسی باید حاکم شود.

حاکم باید قرآن شناس و آشنای به دین باشد.

پنجم، انگیزه شخصی.

البته این ها خیلی دوست داشتند قضیه کربلا همان جا بسته شود و دیگر چیزی از آن جا بیرون نرود، اما همان سوگواری ها و عزاداری ها، عاشورا را زنده نگاه داشت.

وقتی زینب کبری3 در گودال قتلگاه، روضه خواند، دوست و دشمن گریه کردند! وقتی ام السلمه در مدینه، واحسیناه گفت، تمام افراد مدینه با واقعه کربلا آشنا شدند.

وقتی کوفیان در دروازه کوفه اشک ریختند و هنگامی که سیدالساجدین7، بالای منبر شام فرمود: أنا ابْنُ العَطشان بِکَربلا ؛ پدر مرا با لب تشنه در کربلا کشتند! همچنین زمانی که فرمود: من پسر آن کسی هستم که بدنش را عریان کردند، منطقه شام غرق در عزا شد.

نزدیک به 34 یا 35 سال، امام سجاد7 هر افطار و غیر افطار اگر آب یا غذا آوردند، صدا زد: قُتِلَ ابْنُ رسول الله عَطْشانا .

ایشان می فرمود: مردم دنیا، من با نگاه به آب به یاد لب های تشنه پدرم، با نگاه به غذا به یاد گرسنگی او و با نگاه به اطفال صغیر، یاد غربت علی اصغر می افتم.

این ها باعث شد فرهنگ کربلا زنده بماند و همه گیر شود.

هدف امام حسین7 جای خود، اما خود عزاداری و گریه جزو اهداف است.

خود گریه هدفمند است.

چون نتیجه گریه بر اباعبدالله، آشنایی با مکتب اوست.

چرا مردم گریه می کنند؟ یکی از دوستان اهل منبر ما گفت: من در ایتالیا منبر بودم.

جمعیت زیادی هم از عرب های لبنان و عراق پای منبر می آمدند.

می گفت: آن کسی که باشگاه را از او اجاره کردیم یک مسیحی بود.

وی تمام ده شب به مراسم می آمد و ما را تماشا می کرد.

شب دهم، بعد از سخنرانی و مداحی و وعظ و عزاداری مرا صدا زد و گفت: در این باشگاه چه خبر است؟ من این جا را برای جشن ها اجاره می دهم؛ برای برنامه هایی از قبیل میتینگ ها و ملاقات ها.

چرا ده شب است می نشینند و گریه می کنند؟ تو به آن ها چه می گویی که این قدر گریه می کنند؟ چرا این قدر اشک می ریزند و بر سر و صورت خودشان می زنند؟ ایشان گفت: با این که خسته بودم، شروع کردم برای او از پیامبر اکرم گفتم: نبی ما رسول الله است.

پیامبر ما دختری داشت به نام فاطمه که تنها یادگارش بود.

این دختر، دو تا پسر داشت به نام حسن7 و حسین7.

پیامبر9 آن ها را روی شانه و زانو می نشاند و صورت و لب هایشان را می بوسید و به یاران خود سفارش آن ها را می کرد و به آنان احترام می گذاشت و اهتمام و محبت داشت.

پیامبر9 از دنیا رفت،اما حرمت دخترش را نگه نداشتند، و او را به شهادت رساندند.

حرمت امام حسن7 را نگه نداشتند و او نیز شهید شد.

فرزند دومش حسین7 را در کربلا محاصره کردند.

می گفت: یک دوره مقتل را برای او خواندم و گفتم: آب را به رویش بستند، طفل شش ماهه اش را جلوی چشمش کشتند، جوانش را در برابر دیدگانش إرباً إرباً کردند، سُم اسب بر بدنش دوانیدند و زن و فرزندش را چهل منزل در شهرها گرداندند.

می گفت: آن قدر این آقای مسیحی گریه کرد که همسرش هم که آن جا حاضر بود گفت: من سی سال است با او زندگی می کنم؛ تا به حال گریستن او را ندیده بودم.

با او چه کردی؟ گفتم: از حسین7 برایش تعریف کردم.

حسین7، قتیل العَبَرات است.

فرمود: من کشته اشک ها هستم: أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَه [13]".

از اباعبدالله برایش گفتم.

حسینی که گاهی پیامبر9 او را روی سینه می گذاشت.

دل ها را روانه کربلا کنید.

در کربلا چه خبر بود؟ باید قاعدتاً روضه را از زبان زینب کبری3 خواند، چون بیش از همه، او سختی کشید.

کشته ها روی زمین، بچه های شهدا گرسنه و تشنه، خیمه های نیم سوخته و سیدالساجدین7 با حال نامساعد… گاهی عقیله بنی هاشم می آمد و بچه ها را از روی کشته ها برمی داشت وبه گوشه ای می آورد،اما باز می رفتند.

گاهی در بیابان ها می گشت و بچه هایی را که از ترس آتش به بیابان پناه آورده بودند می یافت.

گاهی می آمد و سیدالساجدین7 را آرام می کرد، اما زینب3 خودش هم داغ دیده بود؛ داغ جوان دیده، داغ برادر دیده و داغ پسرِ برادر دیده.

بسیار بر زینب3 سخت گذشت، اما جوان ها، برادران و خواهران، با همه این سختی ها، در دل شب بلند شد و نماز شبش را خواند.


کلید واژه ها: انگیزه - جامعه - مردم - امام - حادثه - امام حسین - خبرگزاری حوزه - بصره - پیام - نامه - زیارت اربعین - نقد و بررسی - بهترین راه - حوزه علمیه - راهیان نور - خبرگزاری - تبلیغات - ماندگار - مقالات - فرهنگی - عاشورا - اربعین - نخستین - اسلامی - بهترین - گزارش - اطلاع - تشخیص - قبایل - کتاب

آخرین اخبار سرویس:
صحبت های مهم حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره راهپیمایی اربعین

بیش از 30 درصد برنامه توسعه ششم در تهران محقق شده است

دنیا باید در مقابل تضییع حقوق فلسطینیان مقاومت کند

نماینده ایران در سازمان ملل: آمریکا قاتل 66 کودک ایرانی است

195 میلیون بار مراجعه سالانه به 45 هزار ارائه دهنده خدمات سلامت

جهانگیری: گرفتار فرسایش سرمایه اجتماعی شده ایم؛ یک شایعه اقبال بیشتری از حرف یک مقام رسمی دارد

ضرب و شتم پدر شهید «بازگیر» توسط اراذل و اوباش در دهدشت

اشکالات وارد شده به پیاده روی اربعین و پاسخ به آن ها

6 هشدار جدی اربعینی +عکس

تعبیر خواب قاشق و چنگال و دیدن آن ها در خواب چیست؟

سوال و جواب های جالب از مارادونا

داستان سرمربیگری در اروپا

تفسیر آیه 60 سوره توبه

نشست مطالبه گری «به وقت مردم» در بابلسر برگزار شد

ارسال کالاهای جمع آوری شده ستاد اربعین میاندورود به سمت کربلا

برگزاری مسابقات تنیس روی میز جانبازان و معلولین در میاندورود

نمایشگاه عکس سفر به قطب شمال

شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش انتخاب شدند

حکم دادگاه لاهه درباره رفع تحریم ها لازم الاجراست

آیا بر فرض تشدید بیماری در سفر اربعین، می توان به این سفر رفت؟

دشمنان دست به هر ترفندی می زنند که راهپیمایی 13 آبان کم فروغ باشد

سردار نقدی: اگر مشکلی در کشور وجود دارد گردن انقلاب نیست بلکه به خاطر انتخاب مردم است/

اعتراض وزیر راه به رییس مجلس

پایان عصر شبکه های اجتماعی دور از تصور نیست

وقتی که 6ساعت تمام در «چمدان» هستید!

جلسات قرائت قرآن را همیشه برگزار کنید

ضرب و شتم یک روحانی دیگر در قم

اشکالات وارد شده به پیاده روی اربعین و پاسخ به آن ها

حضور پرشور یک (زن)

امیرعبدالهیان: عربستان در بازی آمریکایی صهیونیستی گرفتار شده است

همه خصلت های خوب آخرین بازمانده از شاگردان علامه دهخدا

راه اندازی مجمع ملی خانواده در آینده نزدیک

قتل خاشقجی ذات عقب مانده و خشن آل سعود را برای جهانیان آشکار کرد/ واکنش آمریکا؛ دوشیدن بیشتر «گاو شیرده»

جزییات بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره مهریه

مسئولیت جدید آیت الله جنتی در مجلس خبرگان رهبری

گذر از شرایط اقتصادی به همکاری همه نهادها نیاز دارد

آیات 75-96 سوره واقعه+صوت

دسترسی به اطلاعات کامل شهدای تهران و البرز در سامانه گلزار

همایش تحولات و چشم اندازهای بازرگانی تهران - لندن با حضور مقامات ارشد انگلیس

تصاویر/ مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) در قم

تاسیس دانشگاه ادیان آرزوی مؤسس حوزه علمیه قم بود/با خشونت و تکفیر دیگران کار به جایی نمی رسد

کلنگ زنی و افتتاح دو پروژه در بخش های سلامت و راه سازی در شهرستان شوش

«سامانه تدبیر حسینی» راهی بازار کتاب شد

قضات مکلف هستند از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنند

روابط اقتصادی ایران و انگلیس اهمیت راهبردی پیدا کرده است

همایش تحولات و چشم اندازهای بازرگانی تهران - لندن با حضور مقامات ارشد انگلیس

قیمت ترشی بادمجان در بازار

آخوندی خواستار ورود مجلس به اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان شد

بزرگترین راهپیمایی جهان به واسطه رهبری مقتدر و ملتی وفادار انجام می شود

لازمه نقد برنامه 50 ساله کشور آسیب شناسی 40 سال گذشته است

مردم کشورمان الگوی مقاومت ملت های مسلمانند

قضات مکلف هستند از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنند

ضرب و شتم پدر شهید عنایت الله بازگیر در دهدشت

خیز دموکرات ها برای ترغیب مردم آمریکا به شرکت در انتخابات کنگره + فیلم

تمرینات نظامی قوای دریایی روسیه

وحدت دعوت انبیاء چگونه بر توحید دلالت می کند؟

مشکلات خروج کامیون های حامل وسایل موکب های اربعین در مرز مهران + فیلم

ششمین یادواره سردار شهید لک زایی

وزیر بهداشت: فرهنگ سلامت به اندازه تجهیزات پزشکی ضرورت دارد

ماجرای عکس یادگاری با امام(ره) بعد از عملیات اچ3

دونرخی کردن بنزین از سوی دولت ممنوع است

تنگه هرمز را باید ‎اقتصادی بست/ طرحی را به رهبر انقلاب و سران سه قوه ارائه دادیم

فتاح: همه موظفیم به دولت روحانی کمک کنیم

ژنرال رازق، فرمانده قدرتمند جنوب افغانستان کشته شد+عکس

فرماندار: تعامل مردم و مسئولان اقتصاد ابرکوه را شکوفا می کند

دچار فرسایش سرمایه های کشور شده ایم

نجات پرنده شکاری توسط دوستدار محیط زیست+فیلم

مردم کشورمان الگوی مقاومت ملت های مسلمانند

پاسخ توییتری حسام الدین آشنا به سعید جلیلی درباره هلو و لولو

خواب شیرین هنگام سخنرانی جهانگیری در همایش/ عکس

لازمه نقد برنامه 50 ساله کشور آسیب شناسی 40 سال گذشته است

قضات مکلف هستند از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنند

کتک خوردن شدید یک روحانی در قم

قیمت خانه های فروشی در تهران

برگزاری سمینار استاندارد سیم بکسل آسانسو

کشور از طریق صنعت میکروالکترونیک تهدید می شود

مردم کشورمان الگوی مقاومت ملت های مسلمانند

آیت الله مظاهری: حفظ وحدت ملی بیش از گذشته اهمیت دارد

لازمه نقد برنامه 50 ساله کشور آسیب شناسی 40 سال گذشته است

دولت برای افزایش حقوق ها از مجلس مجوز بگیرد

برخی عناصر گمرک در پرونده های قاچاق خودرو تحت تعقیب هستند

بیست وهشتمین شماره فصلنامه حلقه وصل منتشر شد

تازه ترین تصویر و خبر از نوه ارشد امام خمینی(ره)

لازمه نقد برنامه 50 ساله کشور آسیب شناسی 40 سال گذشته است

سردار پاکپور: تروریست ها وحدت مردم سیستان و بلوچستان را هدف قرار دادند

وحدت مردم سیستان وبلوچستان را هدف قرار داده اند

کدام مجموعه بر عملکرد شورای اسلامی روستاها نظارت می کند ؟

نظر خانواده هیتلر درباره ترامپ

پرچم عربستان عوض شد+تصاویر

تازه ترین تصویر و خبر از نوه ارشد امام خمینی(ره)

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان در عبودیت بی مانند بود

فال روزانه جمعه 27 مهر 1397

سروری: ساختار انتخاباتی کشور صفر و صدی است

فرماندار: تعامل مردم و مسئولان اقتصاد ابرکوه را شکوفا می کند

قیمت فروش کالسکه و کریر در بازار

علت مشکلات کشور از دیدگاه سردار نقدی

هشتمین نشست شب یزد در خانه فرهنگ صدوقی

فرماندار: تعامل مردم و مسئولان اقتصاد ابرکوه را شکوفا می کند

تازه ترین تصویر و خبر از نوه ارشد امام خمینی(ره)

فرماندار: تعامل مردم و مسئولان اقتصاد ابرکوه را شکوفا می کند

چرا امام حسین علیه السلام قیام کرد؟

چرا امام حسین علیه السلام قیام کرد؟