مطالب مرتبط:
بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری
بررسی تاثیر عباس کیارستمی بر هنر معاصر ایران در یک مستند
بررسی تاثیر عباس کیارستمی بر هنر معاصر ایران در یک مستند
تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا
تماشا کنید: انتشار ویدئو بررسی اجمالی نسل جدید iPhone X طراحی این گوشی را لو داد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 مرداد 1397 ساعت 02:052018-08-20فرهنگي

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری


غلامحسین نامی در نشست «جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران» که با حضور سه نسل فکری برگزار شد، گفت: نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر ایران را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم.

- غلامحسین نامی در نشست جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران که با حضور سه نسل فکری برگزار شد، گفت: نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر ایران را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم.

به نقل از ایسنا، این هنرمند نقاش در این نشست اظهار کرد: باید دید گروه ها و جریان های جنبش نوگرای ایران چه نقشی داشته اند و چقدر مؤثر بوده اند؟ تاثیر آنها بر جامعه هنری چقدر بوده است؟ فکر می کنم این نکته ها برای نسل جوان اهمیت دارد تا با ریشه خوشان در گذشته آگاه شوند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به شکل گیری جریان گروه آزاد پرداخت و درباره آن توضیح داد: زنده یاد عبدالرضا دریابیگی در سال 1353 گالری به نام مس داشت که در آن نمایشگاه های خوبی برگزار می کرد.

من به همراه دوستانم به صورت تصادفی به یکی از نمایشگاه هایی که برگزار کرد، رفتیم.

بعد از نمایشگاه که دور هم جمع شده بودیم و صحبت می کردیم، مارکو گریگوریان که همیشه دارای انرژی و خلاقیت بود و خدمات بزرگی به هنر معاصر ایران کرده است، اعلام کرد در این کشور یکسری گالری دارها کارهای مسخره را برای مردم به نمایش می گذارند و آنها را گمراه می کنند.

این هنرمند با بیان اینکه ما نیز شاهد چنین مسأله ای بودیم، اضافه کرد: من به مارکو گفتم چنین بدبختی وجود دارد اما چه باید کرد؟ پیشنهاد کرد یک گروه منسجم درست کنیم و هدفمان این باشد که هنر مدرن را آن طور که در بستر تاریخی خودش در اروپا جریان دارد به درستی به جامعه معرفی کنیم و فعالیت های دیگری در کنار نمایش کارها داشته باشیم.

این داستان برای همه ما جالب و به یک گروه هفت نفره که فرامرز پیلارام و مرتضی ممیز نیز هم در آن حضور داشتند، تبدیل شدیم و تصمیم گرفتیم جلساتی برگزار کنیم و برای گروهی که تشکیل داده ایم، اساسنامه هم بنویسیم.

به رانت متهم شدیم نامی ادامه داد: جلسات متعددی برگزار و برای منسجم ساختن فعالیت های گروه برنامه ریزی کردیم.

گروه آزاد رسماً تشکیل شد.

من و مارکو به اداره فرهنگ و هنر رفتیم و گروهمان را ثبت کردیم.

اولین نمایشگاه ما با نمایشگاه های بین المللی که قرار بود به همراه گالری داران فرانسه و ایرانی برگزار شود، مصادف شد.

این نمایشگاه اتفاق بزرگی بود و گالری داران فرانسه آثاری از بهترین هنرمندان خودشان را به نمایش می گذاشتند.

ما نیز که به عنوان گروه آزاد رسمیت پیدا کرده بودیم، تقاضای غرفه کردیم و چون هفت هنرمند بودیم طبیعتاً باید فضای بزرگی می گرفتیم که این موضوع باعث ایجاد حاشیه های برای گروه شد و به رانت متهم شدیم.

او افزود: بعد از آن نمایشگاه هایی در گالری مس، تخت جمشید و آبی برگزار کردیم.

در برخی از این نمایشگاه ها نیزکارهای پرحاشیه ای خلق شد و کارهای مارکو به دستور مهرداد پهلبد - مدیر وزارت فرهنگ و هنر وقت توقیف شد و جراید آن زمان بد و بیراهه های بسیاری نثار ما کردند که هنوز آن جراید را نگه داشته ام.

اعضای گروه آزاد نگاه اعتراضی داشتند این نقاش ایرانی با بیان اینکه اعضای این گروه به دلیل وضعیت اجتماعی آن زمان نگاه اعتراضی داشتند، گفت: به همین دلیل در زمینه کانسپتچوال آرت (هنر مفهومی) کار می کردیم و بهانه ای برای اعتراض شدید ما بود.

حتی ساواک برای خلق یکی از آثارم به سراغم آمد.

آخرین نمایشگاه این گروه در آمریکا برگزار شد و نقدهای خوبی در جراید آمریکایی درباره آن منتشر شد.

نامی اظهار امیدواری کرد: نسل امروز با پشتوانه بیشتر و با آگاهی به ریشه های فرهنگی و هنری خودشان، هنر را ادامه دهند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم، افزود: اما می توان سرفصل هایی را معرفی کرد تا دوستان درباره آن مطالعه کنند.

ما یک نوگرایی و یک نوآوری داریم که با هم فرق می کنند.

نوگرایی، گرایش به نو و نوآوری خلاقیت نو است.

باید در هنر نوگرایی ایران تعیین کنیم که کجا نوگرا و کجا نوآوری انجام شده است.

کوبیسم را فهمیدم و هویت ایرانی به آن دادم این هنرمند همچنین با اشاره به جنبش خروس جنگی که توسط جلیل ضیاپور در سال 1335 به وجود آمد، گفت: یک روز از ضیاپور پرسیدم آیا شما هنر کوبیسمی که از فرانسه آوردید، کوبیسم واقعی است؟ زیرا ما آثار کوبیسم هنرمندان خارجی را می بینیم که ربطی به آثار شما ندارد.

او جواب داد کوبیسم من ایرانی است.

من کوبیسم را فهمیدم و هویت ایرانی به آن دادم.

نامی بیان کرد: همه معتقد در دوران سقاخانه که قطعا اسمش را نمی توان مکتب گذاشت، برای نخستین بار هنرمندان احساس کردند به هویت ایرانی برگردند و به سنت ها نگاه کنند.

جلیل ضیاپور سال ها پیش این کار را کرد که در تمام سال های گذشته به آن پرداخته نشد.

این چه پژوهشی است که در جنبش سقاخانه ای به آن اشاره نشده است؟ تمام اهمیت جنبش سقاخانه در این بود که مرحله ای را با نگاه به سنت ایران شروع کردند.

زمانی که مدرنیسم وارد ایران می شود، نقاشان به صورت ظاهری از غرب کپی کاری می کنند و یادمان رفته بود که باید هویت قومی و ملی را مورد توجه قرار دهیم.

او با بیان اینکه اهمیت جنبش سقاخانه ای توجه به این امر بوده است، اظهار کرد: اما به جز سه نفر از هنرمندانی که به شکل عمقی به جنبش سقاخانه ای پرداختند دیگران به شکل رونمایی حرکت کردند و به ظواهر پرداختند.

استفاده از سنت ها به دلیل آنکه گذشته ما هستند مرحله حساسی است.

دو نوع جریان سنت پویا و ایستا داریم.

عناصر سنتی داریم که ایستا هستند و هیچ قدرت و زمینه ای برای نو شدن ندارند.

جنبه دیگر سنت های پویا هستند که مثل یک گلوله آتش می مانند.

چه کسی صلاحیت دارد که به گلوله آتش نگاه، خاکستر را فوت کند و از سنت ها برای بیان مسائل روز جامعه بهره بگیرد؟ سه هنرمند جنبش سقاخانه ای چه کسانی بودند؟ این نقاش با اشاره به سه هنرمندی که در جنبش سقاخانه ای درعمق حرکت کرده اند، اعلام کرد: پرویز تناولی یکی از این هنرمندان است که به جای آنکه به ظاهر بپردازد به عمق ادبیات غنی ایران پرداخت و از داستان های غنی بهره گرفت، ادبیات را در رنگ، فرم، حجم و شکل در نقاشی ادامه داد.

منصور قندریز نیز توانست کارهایی که ارائه دهد بدون توجه به ظواهر باشد و هماهنگی رنگ و فرم را در سنت های ایران به وجود آورد.

فرامرز پیلارام سومین هنرمندی است که یکی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسی و طراح قابلی بود.

انسان با مطالعه ای بود و هنر را خوب می شناخت.

هنر مدرن حاصل تغییرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است فرشید مثقالی به عنوان سخنران دیگر این مراسم که 29 مرداد ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، اعلام کرد: من زمانی که هنر ایران می غلید و اوج آن در دهه 40 بود، به تهران آمدم و گرافیک برایم جذاب بود با این حال فعالیت های مختصری در گالری های ایران داشتم و سپس از آن خارج شدم.

من در محوطه هنرهای تجسمی ایران نبودم.

در حاشیه و انعکاس هنر مدرنی که در ایران کلیت داشت و اتفاق می افتاد، در بخش تصویر سازی، پوستر، نشر و انیمیشن فعالیت کردم.

چند سال بعد از انقلاب از گرافیک خسته شدم و فکر کردم به رشته نقاشی که کارم را با آن شروع کرده بودم، برگردم.

این تصویرگر با طرح سوالی مبنی بر اینکه هنر نوگرای ایران چگونه شروع شد؟ گفت: هنر مدرن، هنری است که فلسفه قبل از خودش را انکار می کند.

روح تجربه گرایی را جایگزین آنچه که بوده، می کند.

هنر مدرنیست حاصل تغییرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

طبقه تازه ای با عنوان طبقه کارگر به وجود می آید، وسایل ارتباطی مثل راه آهن راه اندازی می شود.

حاصل این تغییرات بنیادین هنر مدرن است.

همه ی آدمهایی که ما می شناسیم حاصل تغییرات عمیق اجتماعی هستند که منعکس می شوند اما در هنر مدرن ایران این طور اتفاق نمی افتد.

او ادامه داد: ما در برخورد با غرب که از دوره صفویه شروع می شود با مسائل دیگری آشنا می شویم که کم کم در ما اثر می گذارد.

در دوره قاجار و عهد صفویه در جنگ هایی که با عثمانی و روسیه پیدا می کنند، قدرت نظامی آنها، ایران را وادار می کند که به غرب نگاه کنند و از آن چیزهایی یاد بگیرند.

ناپلئون به صفویه کمک می کند تا مقابل عثمانی ها توپ داشته باشند زیرا عثمانی برای اروپا خطرناک بود.

عباس میرزا و پادشاهان دیگر در دوران قاجار نیز به اروپا سفر می کنند و برخورد با غرب در یک لایه نازک از هنر ایران اتفاق می افتد.

تمام هنر ما انعکاس و حاصل برخورد لایه نازک ایران با غرب بود مثقالی اضافه کرد: بنابرای هنری که شکل می گیرد در یک لایه مختصر با غرب صورت می گیرد.

تمام هنر ما انعکاس و حاصل برخورد لایه نازک ایران با غرب بود و هیچگاه منعکس کننده و حاصل تغییرات اجتماعی عمیق، اقتصاد جدید و مدرن شدن کلیت جامعه نبوده است.

البته انعکاس غرب در هنر مدرن تنها مسئله ما نیست و حاصل تمام کشورهای مشابه ماست که روش هایی برای زندگی داشتند اما کاربردشان را از دست می دهند و مجبورند قرض کنند.

این هنرمند با بیان اینکه آنچه به ذهن من رسید، این بود که چقدر از این هنر متعلق به ماست؟ اظهار کرد: ونگوگ از دهقانان نقاشی می کرد و از حساسیت شخصی نسبت به محیط کارش استفاده می کرد.

به نقل از ایسنا، جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران با حضور سه نسل فکری غلامحسین نامی، فرشید مثقالی، به عنوان نسل گذشته، بهرام کلهرنیا به عنوان نسل میانی و سیامک دل زنده و امیر سقراطی به عنوان نسل جوان بررسی شد.

بهرام کلهرنیا نیز به تاریخ هنر در دوره قاجار و صفویه اشاره محدودی کرد.

همچنین سیامک دل زنده یک دوره تاریخی را به عنوان دوره مدرنیستی که در ایران هژمونی داشته است، دید و به سه دهه محدود کرد و درباره آن توضیح داد.

امیر سقراطی نیز از دید یک نقاش و پژوهشگر درباره اینکه در یک سده گذشته که ما در آن زندگی کرده ایم، تاریخ شفاهی هنر را ننوشته ایم صحبت کرد.


کلید واژه ها: نمایشگاه - نمایش - برگزار - ایران - تاریخ - گالری - هنرمند - ساعت - آزاد - فرانسه - فکری - برنامه ریزی - فرهنگ و هنر - همراه - جامعه - بین المللی - هنرمندان - درست - پیشنهاد - ایرانی - داستان - تاریخی - خلاقیت - بهترین - تصادفی - برنامه - اروپا - فرهنگ - تصمیم - اداره

آخرین اخبار سرویس:
افت چشمگیر فروش گیشه های سینما/ هزارپا و چراغ های ناتمام اول و آخر جدول فروش

عزاداری مردم کرج در روز عاشورا+فیلم

اردبیل در سوگ سرور و سالار شهیدان

دارالعباده در روز عاشورا غرق در ماتم و عزا+ فیلم وتصاویر

مراسم عاشورای حسینی در سراسر کشور + فیلم

اعلام برنامه های سیمای شبکه دنا

سوگواری عزاداران عاشورای حسینی در چهارمحال و بختیاری+فیلم

شکست سنگین اسلندرمن در گیشه جهانی/فیلمی که نتوانست مخاطب را راضی کند

فروش هفتگی سینمای ایران

جناح بندی های فرهنگی و سیاسی باعث شد «روز واقعه» دیگر تکرار نشود

نمایشگاه ماکت بازسازی شده واقعه عاشورا+فیلم

راه رفتن میان نور+عکس

ناراحتی بازیگر سرشناس از شوخی با عکسش

هنرمندانی که در «مختارنامه» دیده نشدند

افت چشمگیر فروش گیشه های سینما

عاشورایی که در این فیلم ماندگار شد

مداحی محبوب بازیگر «یوسف پیامبر» + فیلم

فیلم/ «لطف حسین(ع) ما را تنها نمی گذارد» با صدای میثم احمدی پور

پورناظری: مداحی ها شبیه نایت کلاب شده است

توهین بازیگر سرشناس به ترامپ: او یک تکه آشغال است

اثر حماسی چکناوریان در سوگ شبِ عاشورا

سینمای ایران در اسکار؛ 2 جایزه فرهادی و یک نامزدی مجیدی

5 کتاب که خواندنشان می تواند جذابیت های زیادی داشته باشد

سینمای حرفه ای نداریم

اولین روضه ای که در ایران ضبط شد +فیلم

شبیه خوانی در روستای سیدمحمد تفاخ شوش

متلاشی شدن جنگنده آمریکایی پس از شکستن دیوار صوتی در آسمان / فیلم

سوگواره عکس عاشورایی در خراسان جنوبی برگزار می شود

اکران موفقیت آمیز فیلم سینمایی تنگه ابوقریب /شروع ناامید کننده فیلم مجید صالحی در گیشه

سوگواره عکس عاشورایی در خراسان جنوبی برگزار می شود

حال وهوای محله خرابه های شام در ایام محرم / فیلم

حبس شدن شهاب حسینی در هتل آمریکا +عکس

سرود یاحسین (ع)، نوستالژی محرم دهه شصتی ها +فیلم

جناح بندی های فرهنگی و سیاسی؛ دلیل تکرار نشدن «روز واقعه»

«خورشید کاروان» به سال بیست و هشتم رسید/ 17 شب اجرا در وحدت

استقبال بی نظیر از کارگاه اصغر فرهادی در کانادا +عکس

عشق به امام حسین (ع) از کودکی در وجود من بود/شرکت در هیئت های حسینی یک سعادت است

سوگواری ماه محرم در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر

تظاهرات در ایتالیا ضد نمایش فیلم خشونت آمیز

انتشار فراخوان سوگواره عکس عاشورایی

مجموعه خبری 20 چهارشنبه 28شهریور

سهم روایت عاشورا در جعبه جادو و هنر هفتم

وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش به کربلا فکر کند

درگذشت بازیگر قدیمی سینما در 91 سالگی

برگزاری سوگواره مَحرَم مُحرّم

آنچه امام حسین (ع) خواسته .....+فیلم

استقبال بی نظیر از کارگاه اصغر فرهادی در کانادا +عکس

درگذشت بازیگر قدیمی سینما در 91 سالگی + عکس

افت محسوس فروش در گیشه همزمان با دهه اول ماه محرم/شروع ناامید کننده فیلم مجید صالحی در گیشه

ناگفته های زندگی شهریار از زبان شاگردش

ضرورت احیا و حفظ جایگاه معنوی تعزیه در بین مردم

تیپ جدید ​سحر دولتشاهی در یک فیلم! +عکس

توهین مستقیم بازیگر سرشناس به رییس جمهور

گل مالی و نوای چمری اوج ماتم عاشورای لرستان

عاشورایی که در این فیلم ماندگار شد

عاشورایی که در این فیلم ماندگار شد

معرفی فیلم دوست نخست وزیر پاکستان به اسکار

تعزیه خوانی تاسوعای حسینی در روستای کندوله

تعزیه تاسوعا و تابوت گردانی در میناب

تمام تلاشمان را کردیم در «مختارنامه» دیده نشویم

امیر جدیدی تصویری از خود و سحر دولتشاهی با پوشش چادر منتشر کرد

حضور پادوانی و سرخابی ها در مراسم عزاداری شب عاشورا (فیلم+عکس)

فیلم/خلاصه دیدار من سیتی -لیون/شکست بد شاگردان پپ

تمام تلاشمان را کردیم در «مختارنامه» دیده نشویم

فجایع و وقایع هیچ واقعه ای به اندازه عاشورا منسجم نیست

فیلم/خلاصه دیدار والنسیا - یوونتووس+صحنه اخراج رونالدو

این جا تالار «عاشورا»ست...

علت ازدواج نفیسه روشن با همسرش که خلبان است چه بود؟

این جا تالار «عاشورا»ست...

راز ماندگاری شعرهای عاشورایی محتشم

عکس | سحر دولتشاهی با پوشش چادر

راز ماندگاری شعرهای عاشورایی محتشم

فجایع و وقایع هیچ واقعه ای به اندازه عاشورا منسجم نیست

سحر دولتشاهی با پوشش چادر

پُست عجیب شوهر کیم کارداشیان به زبان فارسی

حضور 100 گردشگر خارجی در مراسم عزاداری یزدی ها

بیست و پنجمین بسته «خبر خوب»

کلمات قصار/ قرآن کریم: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ

کلمات قصار/ محتشم کاشانی: این زمین پربلا را نام دشت کربلاست

حبس شدن شهاب حسینی در هتل آمریکا + عکس

تعزیه تاسوعا و تابوت گردانی در میناب

خالق افسارگسیخته درگذشت + عکس

نمایشگاه عکس کارگردانان نامدار ایرانی در لندن

جشنواره «تئاتر شهر» به سرنوشت سوگواره نمایشی «خمسه» دچار شد/ توقف جریان سازی نمایش دینی

آیین سنتی نخل بندی در یزد‎

مصدومیت 2 نفر بر اثر صاعقه در فارس

گریم حیرت انگیز ستاره بازی تاج و تخت ! + عکس

وصیت شهریار به «هوشنگ ابتهاج» چه بود؟

بخش خبری 20، چهارشنبه، بیست و هشتم شهریور مرکز قزوین+فیلم

توهین مستقیم بازیگر سرشناس به دونالد ترامپ

هیچ جای دنیا مثل اینجا شکوه نداشت ! + عکس ها

کیک پاکستانی و قاتلی که از اندونزی می آید ! + عکس

ماجرای پُست فارسی شوهر کارداشیان چه بود + عکس

مراسم شب عاشورا در کربلا +فیلم

فیلم/ تشییع و تدفین پیکر محمد تولایی، طلبه جوان مشهدی

گزارش / نقش اشعار و نغمه هایی عاشورایی در معرفی فلسفه عاشورا

بزرگ ترین باغ کتاب خاورمیانه کجاست؟

نقش اشعار و نغمه هایی عاشورایی در معرفی فلسفه عاشورا

قسمت 25 فوتبالیست ها 2018 با زیرنویس فارسی

حبس شدن شهاب حسینی در هتل آمریکا +عکس

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری