مطالب مرتبط:
بررسی تاثیر عباس کیارستمی بر هنر معاصر ایران در یک مستند
بررسی تاثیر عباس کیارستمی بر هنر معاصر ایران در یک مستند
تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا
تماشا کنید: انتشار ویدئو بررسی اجمالی نسل جدید iPhone X طراحی این گوشی را لو داد
خاطرات یک آزاده ی مازندرانی که 8 سال اسیر عراقی ها بود/20 ساله هایی که تاریخ ساختند
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 مرداد 1397 ساعت 23:502018-08-20فرهنگي

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری


غلامحسین نامی در نشست «جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران» که با حضور سه نسل فکری برگزار شد، گفت: نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر ایران را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم.

- غلامحسین نامی در نشست جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران که با حضور سه نسل فکری برگزار شد، گفت: نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر ایران را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این هنرمند نقاش در این نشست اظهار کرد: باید دید گروه ها و جریان های جنبش نوگرای ایران چه نقشی داشته اند و چقدر مؤثر بوده اند؟ تاثیر آنها بر جامعه هنری چقدر بوده است؟ فکر می کنم این نکته ها برای نسل جوان اهمیت دارد تا با ریشه خوشان در گذشته آگاه شوند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به شکل گیری جریان گروه آزاد پرداخت و درباره آن توضیح داد: زنده یاد عبدالرضا دریابیگی در سال 1353 گالری به نام مس داشت که در آن نمایشگاه های خوبی برگزار می کرد.

من به همراه دوستانم به صورت تصادفی به یکی از نمایشگاه هایی که برگزار کرد، رفتیم.

بعد از نمایشگاه که دور هم جمع شده بودیم و صحبت می کردیم، مارکو گریگوریان که همیشه دارای انرژی و خلاقیت بود و خدمات بزرگی به هنر معاصر ایران کرده است، اعلام کرد در این کشور یکسری گالری دارها کارهای مسخره را برای مردم به نمایش می گذارند و آنها را گمراه می کنند.

این هنرمند با بیان اینکه ما نیز شاهد چنین مسأله ای بودیم، اضافه کرد: من به مارکو گفتم چنین بدبختی وجود دارد اما چه باید کرد؟ پیشنهاد کرد یک گروه منسجم درست کنیم و هدفمان این باشد که هنر مدرن را آن طور که در بستر تاریخی خودش در اروپا جریان دارد به درستی به جامعه معرفی کنیم و فعالیت های دیگری در کنار نمایش کارها داشته باشیم.

این داستان برای همه ما جالب و به یک گروه هفت نفره که فرامرز پیلارام و مرتضی ممیز نیز هم در آن حضور داشتند، تبدیل شدیم و تصمیم گرفتیم جلساتی برگزار کنیم و برای گروهی که تشکیل داده ایم، اساسنامه هم بنویسیم.

به رانت متهم شدیم نامی ادامه داد: جلسات متعددی برگزار و برای منسجم ساختن فعالیت های گروه برنامه ریزی کردیم.

گروه آزاد رسماً تشکیل شد.

من و مارکو به اداره فرهنگ و هنر رفتیم و گروهمان را ثبت کردیم.

اولین نمایشگاه ما با نمایشگاه های بین المللی که قرار بود به همراه گالری داران فرانسه و ایرانی برگزار شود، مصادف شد.

این نمایشگاه اتفاق بزرگی بود و گالری داران فرانسه آثاری از بهترین هنرمندان خودشان را به نمایش می گذاشتند.

ما نیز که به عنوان گروه آزاد رسمیت پیدا کرده بودیم، تقاضای غرفه کردیم و چون هفت هنرمند بودیم طبیعتاً باید فضای بزرگی می گرفتیم که این موضوع باعث ایجاد حاشیه های برای گروه شد و به رانت متهم شدیم.

او افزود: بعد از آن نمایشگاه هایی در گالری مس، تخت جمشید و آبی برگزار کردیم.

در برخی از این نمایشگاه ها نیزکارهای پرحاشیه ای خلق شد و کارهای مارکو به دستور مهرداد پهلبد - مدیر وزارت فرهنگ و هنر وقت توقیف شد و جراید آن زمان بد و بیراهه های بسیاری نثار ما کردند که هنوز آن جراید را نگه داشته ام.

اعضای گروه آزاد نگاه اعتراضی داشتند این نقاش ایرانی با بیان اینکه اعضای این گروه به دلیل وضعیت اجتماعی آن زمان نگاه اعتراضی داشتند، گفت: به همین دلیل در زمینه کانسپتچوال آرت (هنر مفهومی) کار می کردیم و بهانه ای برای اعتراض شدید ما بود.

حتی ساواک برای خلق یکی از آثارم به سراغم آمد.

آخرین نمایشگاه این گروه در آمریکا برگزار شد و نقدهای خوبی در جراید آمریکایی درباره آن منتشر شد.

نامی اظهار امیدواری کرد: نسل امروز با پشتوانه بیشتر و با آگاهی به ریشه های فرهنگی و هنری خودشان، هنر را ادامه دهند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه نمی توان در یک جلسه دو ساعته، 79 سال تاریخ هنر معاصر را جبران و جنبش نوگرایی را تحلیل کنیم، افزود: اما می توان سرفصل هایی را معرفی کرد تا دوستان درباره آن مطالعه کنند.

ما یک نوگرایی و یک نوآوری داریم که با هم فرق می کنند.

نوگرایی، گرایش به نو و نوآوری خلاقیت نو است.

باید در هنر نوگرایی ایران تعیین کنیم که کجا نوگرا و کجا نوآوری انجام شده است.

کوبیسم را فهمیدم و هویت ایرانی به آن دادم این هنرمند همچنین با اشاره به جنبش خروس جنگی که توسط جلیل ضیاپور در سال 1335 به وجود آمد، گفت: یک روز از ضیاپور پرسیدم آیا شما هنر کوبیسمی که از فرانسه آوردید، کوبیسم واقعی است؟ زیرا ما آثار کوبیسم هنرمندان خارجی را می بینیم که ربطی به آثار شما ندارد.

او جواب داد کوبیسم من ایرانی است.

من کوبیسم را فهمیدم و هویت ایرانی به آن دادم.

نامی بیان کرد: همه معتقد در دوران سقاخانه که قطعا اسمش را نمی توان مکتب گذاشت، برای نخستین بار هنرمندان احساس کردند به هویت ایرانی برگردند و به سنت ها نگاه کنند.

جلیل ضیاپور سال ها پیش این کار را کرد که در تمام سال های گذشته به آن پرداخته نشد.

این چه پژوهشی است که در جنبش سقاخانه ای به آن اشاره نشده است؟ تمام اهمیت جنبش سقاخانه در این بود که مرحله ای را با نگاه به سنت ایران شروع کردند.

زمانی که مدرنیسم وارد ایران می شود، نقاشان به صورت ظاهری از غرب کپی کاری می کنند و یادمان رفته بود که باید هویت قومی و ملی را مورد توجه قرار دهیم.

او با بیان اینکه اهمیت جنبش سقاخانه ای توجه به این امر بوده است، اظهار کرد: اما به جز سه نفر از هنرمندانی که به شکل عمقی به جنبش سقاخانه ای پرداختند دیگران به شکل رونمایی حرکت کردند و به ظواهر پرداختند.

استفاده از سنت ها به دلیل آنکه گذشته ما هستند مرحله حساسی است.

دو نوع جریان سنت پویا و ایستا داریم.

عناصر سنتی داریم که ایستا هستند و هیچ قدرت و زمینه ای برای نو شدن ندارند.

جنبه دیگر سنت های پویا هستند که مثل یک گلوله آتش می مانند.

چه کسی صلاحیت دارد که به گلوله آتش نگاه، خاکستر را فوت کند و از سنت ها برای بیان مسائل روز جامعه بهره بگیرد؟ سه هنرمند جنبش سقاخانه ای چه کسانی بودند؟ این نقاش با اشاره به سه هنرمندی که در جنبش سقاخانه ای درعمق حرکت کرده اند، اعلام کرد: پرویز تناولی یکی از این هنرمندان است که به جای آنکه به ظاهر بپردازد به عمق ادبیات غنی ایران پرداخت و از داستان های غنی بهره گرفت، ادبیات را در رنگ، فرم، حجم و شکل در نقاشی ادامه داد.

منصور قندریز نیز توانست کارهایی که ارائه دهد بدون توجه به ظواهر باشد و هماهنگی رنگ و فرم را در سنت های ایران به وجود آورد.

فرامرز پیلارام سومین هنرمندی است که یکی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسی و طراح قابلی بود.

انسان با مطالعه ای بود و هنر را خوب می شناخت.

هنر مدرن حاصل تغییرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است فرشید مثقالی به عنوان سخنران دیگر این مراسم که 29 مرداد ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، اعلام کرد: من زمانی که هنر ایران می غلید و اوج آن در دهه 40 بود، به تهران آمدم و گرافیک برایم جذاب بود با این حال فعالیت های مختصری در گالری های ایران داشتم و سپس از آن خارج شدم.

من در محوطه هنرهای تجسمی ایران نبودم.

در حاشیه و انعکاس هنر مدرنی که در ایران کلیت داشت و اتفاق می افتاد، در بخش تصویر سازی، پوستر، نشر و انیمیشن فعالیت کردم.

چند سال بعد از انقلاب از گرافیک خسته شدم و فکر کردم به رشته نقاشی که کارم را با آن شروع کرده بودم، برگردم.

این تصویرگر با طرح سوالی مبنی بر اینکه هنر نوگرای ایران چگونه شروع شد؟ گفت: هنر مدرن، هنری است که فلسفه قبل از خودش را انکار می کند.

روح تجربه گرایی را جایگزین آنچه که بوده، می کند.

هنر مدرنیست حاصل تغییرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

طبقه تازه ای با عنوان طبقه کارگر به وجود می آید، وسایل ارتباطی مثل راه آهن راه اندازی می شود.

حاصل این تغییرات بنیادین هنر مدرن است.

همه ی آدمهایی که ما می شناسیم حاصل تغییرات عمیق اجتماعی هستند که منعکس می شوند اما در هنر مدرن ایران این طور اتفاق نمی افتد.

او ادامه داد: ما در برخورد با غرب که از دوره صفویه شروع می شود با مسائل دیگری آشنا می شویم که کم کم در ما اثر می گذارد.

در دوره قاجار و عهد صفویه در جنگ هایی که با عثمانی و روسیه پیدا می کنند، قدرت نظامی آنها، ایران را وادار می کند که به غرب نگاه کنند و از آن چیزهایی یاد بگیرند.

ناپلئون به صفویه کمک می کند تا مقابل عثمانی ها توپ داشته باشند زیرا عثمانی برای اروپا خطرناک بود.

عباس میرزا و پادشاهان دیگر در دوران قاجار نیز به اروپا سفر می کنند و برخورد با غرب در یک لایه نازک از هنر ایران اتفاق می افتد.

تمام هنر ما انعکاس و حاصل برخورد لایه نازک ایران با غرب بود مثقالی اضافه کرد: بنابرای هنری که شکل می گیرد در یک لایه مختصر با غرب صورت می گیرد.

تمام هنر ما انعکاس و حاصل برخورد لایه نازک ایران با غرب بود و هیچگاه منعکس کننده و حاصل تغییرات اجتماعی عمیق، اقتصاد جدید و مدرن شدن کلیت جامعه نبوده است.

البته انعکاس غرب در هنر مدرن تنها مسئله ما نیست و حاصل تمام کشورهای مشابه ماست که روش هایی برای زندگی داشتند اما کاربردشان را از دست می دهند و مجبورند قرض کنند.

این هنرمند با بیان اینکه آنچه به ذهن من رسید، این بود که چقدر از این هنر متعلق به ماست؟ اظهار کرد: ونگوگ از دهقانان نقاشی می کرد و از حساسیت شخصی نسبت به محیط کارش استفاده می کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران با حضور سه نسل فکری غلامحسین نامی، فرشید مثقالی، به عنوان نسل گذشته، بهرام کلهرنیا به عنوان نسل میانی و سیامک دل زنده و امیر سقراطی به عنوان نسل جوان بررسی شد.

بهرام کلهرنیا نیز به تاریخ هنر در دوره قاجار و صفویه اشاره محدودی کرد.

همچنین سیامک دل زنده یک دوره تاریخی را به عنوان دوره مدرنیستی که در ایران هژمونی داشته است، دید و به سه دهه محدود کرد و درباره آن توضیح داد.

امیر سقراطی نیز از دید یک نقاش و پژوهشگر درباره اینکه در یک سده گذشته که ما در آن زندگی کرده ایم، تاریخ شفاهی هنر را ننوشته ایم صحبت کرد.

انتهای پیام
کلید واژه ها: نمایشگاه - نمایش - برگزار - ایران - گالری - تاریخ - هنرمند - آزاد - فرانسه - فکری - ساعت - برنامه ریزی - فرهنگ و هنر - همراه - جامعه - بین المللی - هنرمندان - درست - پیشنهاد - تاریخی - تصادفی - ایرانی - داستان - بهترین - برنامه - خلاقیت - اداره - اروپا - تصمیم - فرهنگ

آخرین اخبار سرویس:
آغاز به کار جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی «بُرده» در امارات

نمایش « صندوق سحرآمیز» روی صحنه تئاتر نیشابور

قسمت سوم فیلم پیشونی سفید آماده شده/بچه های ما عادت به تماشای فیلم در سینما ندارند

آغاز به کار کانون فیلم خانه سینما با نمایش فیلم کیانوش عیاری

توافق درباره تسهیل شرایط فیلمسازی مشترک ایران و چین

دو اجرای ویژه برای پایان نامه برگزیده دانشگاه تهران/ جان گابریل بورکمان شنبه به صحنه می رود

اجرای «254 نمایش میدانی» در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه در نقاط پرتردد پایتخت

جشنواره قصه گویی در اراک

درخواست کواکبیان از بانک مرکزی و وزارت صمت

تازه شروع شده ؛ کارگردان: ران شلتون

ناشران بر محتوای کتاب های چاپی بیشتر نظارت کنند

روانشناسی شناختی در سینما با مسعود فراستی و محسن بنی هاشمی

استراتژی منطقه ای و جهانی در جشنواره فیلم مقاومت

تجربه فیلم دیدن به مثابه گستردن تجربه زیسته فراگیران است/یک اثر شاخص می تواند نسلی را مرهون خود کند

نویسنده مقلد شخصیت خودش را هم نفی می کند

آرایشگری که با آتش موی سر را کوتاه می کند

آیین نکوداشت مرحوم استاد فتحعلی واشقانی فراهانی ؛ خوشنویس صاحب نام معاصر

طبیعت آذربایجان با نقاشی های ابراهیم مقبلی زیباتر شد

تشکر خانواده شهدای منا از سازندگان سریال حوالی پاییز

عکس | لباس یک شکل ترانه علیدوستی و دخترش

فیلم | چرا دلواپسان این سخنان ظریف را سانسور می کنند؟

ویدئو / دوربین سه بعدی مخصوص نابینایان

کواکبیان: همایش ملی خبرنگاران به زودی برگزار می شود

«خانه پدری» از نظر دلواپسان غیرقابل نمایش است

نمایشگاه کتاب کیش

جشنواره انار در تفت

راه اندازی بازارچه دائمی ویژه دستفروشان+فیلم

لباس یک شکل ترانه علیدوستی و دخترش+عکس

هزار برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب برگزار می شود

خبر های کوتاه بخش خبری 20 بیست و سوم آبان 97+ فیلم

فیلم/گل زیبای اومتیتی به بهانه سالروز تولدش

مصطفی رزاق کریمی با دو مستند در جشنواره فیلم مقاومت

آلبوم ترانه های کبود منتشر شد

«باغ آلبالو» به مخاطب تلنگر می زند/ همکاری با جوانان کاری بزرگ در زندگی ام بود

همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی در تعطیلات پایان هفته/ روایت حبس 19 ساله قهرمان بوکس بی گناه در شبکه افق

جدیدترین روایت دکتر رفیعی از لورکا

خاستگاه مشترک فلسفه و تئاتر در کتابی به قلم استرن بررسی می شود

​زندانیان کاشان به معاون وزیر مناجاتنامه خواجه عبدالله هدیه کردند

​نشست خبری دومین جشنواره ملی فانوس برگزار می شود

برگزیدگان جشنواره قصه گویی منطقه 2 کشور معرفی شدند

پازل عملکرد سعودی ها را آمریکا می چیند

​ناگفته های فساد در فوتبال ایران و آسیا در«فوتبالیسم»

مشهد میزبان ششمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت

تنبیه به خاطر حضور بدون کروات در کلاس

حداد عادل در نشست مرجعیت علمی زبان فارسی: جریانی مرموز برای فرهنگستان چالش ایجاد می کند/ انتقاد از صداوسیما

جشنواره تئاتر کودک فرصتی برای انتقال فرهنگ

نمایشگاه تاریخ کتابداری در ایران در دانشگاه تهران

شهروند خبرنگار ما باشید + فیلم

تاریخچه مجسمه شیر سنگی همدان +تصاویر

شهرضا در سودای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران»/ فضای مجازی فرهنگ مطالعه را کم رنگ کرده است

دیدار هنرمندان با معاون وزیر ارشاد

گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در استان ایلام+فیلم

تیزر چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی منتشر شد

شبکه امید و روز فوق العاده کتابخوانی

مراسم هفته کتاب در کُردستان

گشایش نمایشگاه نقش جان در نی ریز

برنامه های یک نشر برای بچه ها در هفته کتاب

انیمشین کوتاه کامیناندز

کتابخانه تخصصی کانون پرورش فکری آذربایجان غربی افتتاح شد

تلخی شیرین

امیرحسین رستمی پارتنر الناز حبیبی شد

محمدعلی رجبی نجات از فضای مجازی با دنیای شیرین کتاب

تجلیل از نیم قرن تلاش هنری ابراهیم مقبلی

دیدار سفیر ایران با وزیر فرهنگ واتیکان

واکنش محمد کارت به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

سرانه مطالعه درخور جامعه ما نیست

روایت بیم و امید روزنامه نگاران در سینما حقیقت

سالار عقیلی در کرمانشاه کنسرت رایگان برگزار کرد

انتخاب برترین قصه های 90 ثانیه گیلانی ها به رای مردم

از رقابت ترسناک تا هنرمندانی که برکت اند

انتشار «هنر و زیبایی نزد روزبهان بقلی» و «شاهنامه ابراهیم سلطان»

برگزیدگان مرحله اول پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرّم معرفی شدند

تهران میزبان طراحان حروف «چک» شد

اعلام زمان پخش آخرین فصل از بازی تاج و تخت

از رقابت ترسناک تا هنرمندانی که برکت اند

انتخاب رییس جدید هیات کوهنوردی استان سمنان + فیلم

عکس لاکچری «رویا نونهالی» بر روی پوستر یک نمایش

هانیه توسلی در لباس عروس کنار مجید صالحی/ عکس

رونمایی جلد دوم کتاب «بلدچی» در لرستان

کواکبیان: همایش ملی خبرنگاران به زودی برگزار می شود

معرفی2 اثر جشنواره تئاتر کیش به فجر

«یه خال سر بنشینیم» در جشنواره کودک و نوجوان همدان اجرا می شود

حرکت وحید مظلومین به سمت طناب دار + فیلم

«خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

برگزاری بخشی از جشنواره تئاتر فجر در خوزستان دردست بررسی است

ورود سامانه بارشی از امروز به فارس+فیلم

ماکان بندی ها به چالش هفت در سه دعوت شدند

​دغدغه معیشت، تئاتری ها را به تکرار انداخته است

نمایش اسکلت 5500 ساله در موزه باستان شناسی نیشابور

آمادگی راه اندازی باشگاه کتابخوانی در زندان کاشان وجود دارد

پیام وزیر آموزش و پرورش به جشنواره بین المللی فیلم رشد

​استراتژی منطقه ای و جهانی در جشنواره فیلم مقاومت

تجلیل از واقفان در همایش وقف و رسانه استان سمنان + فیلم

وقتی حیاتی خبر بعدی رو گم میکنه! +فیلم

ترانه علیدوستی و دخترش با لباس یک شکل / عکس

تحسین کارگردان روما از سریال دیوید لینچ

روایت جدید علی رفیعی از لورکا+تیزر

موزه هنرهای معاصر آبادان، کرمان و اصفهان میزبان آثار هنرمندان تجسمی

تربیت حافظ کل قرآن هدف مؤسسه بینات کرمان

سیاه پوستان از زاویه دید جیمز بالدوین در مستند «من کاکاسیاه تو نیستم»

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری

بررسی تاریخ 79 ساله هنر معاصر، در دو ساعت و با سه نسل فکری