مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 مرداد 1397 ساعت 11:462018-08-20بين الملل

خودکفایی در تولید سلاح؛دستاورد بزرگ دوران دفاع مقدس


«وقتی وزارت سپاه ایجاد شد و امکانات را تأمین کرد و تجهیزات را ساخت، سپاه توانست عملیات های بزرگی مثل والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5 و والفجر 10 را هم پشتیبانی آتش کند و هم امکانات را تأمین نماید» - در دهه 70 میلادی باآنکه ارتش عراق در زمره ارتش های بزرگ منطقه بود، اما باید اذعان کرد توان آن برای مبارزه با بزرگ ترین کشور خاورمیانه (ازنظر جمعیت و امکانات) کافی نبود.

از آنجا که صدام که فردی جاه طلب بود با وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357، و ایجاد آشفتگی سیاسی و نظامی، شرایط را برای خود فراهم دید تا از این نقیصه استفاده کند و به ایران حمله نماید.

قدرت نظامی ایران در دهه 70 میلادی به حدی زیاد بود که گفته می شد نیروی نظامی ایران هدفی فراتر از اهداف منطقه ای را جستجو می کند.

بااین وجود، خروج مستشاران خارجی در بهمن 1357 از یکسو و کاهش 50 درصدی نفرات ارتش از سوی دیگر، توان نظامی ایران را در شهریور 1359 حداقل به یک سوم سطح پیش از انقلاب کاهش داده بود.

در مقابل، ارتش عراق در سال 1359 ساختاری مناسب داشت.

خلأ قدرت ناشی از سقوط شاه و به دنبال آن تضعیف حضور ایران در مناسبات امنیتی نظامی خاورمیانه و خلیج فارس سبب شده بود تا حزب بعث عراق به فرماندهی صدام حسین به دنبال ایفای نقش جدی تری در منطقه باشد؛ بنابراین صدام در 31 شهریور 1359 جنگ را به طور رسمی علیه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خودکفایی در تولید سلاح؛دستاورد بزرگ دوران دفاع مقدس

خودکفایی در تولید سلاح؛دستاورد بزرگ دوران دفاع مقدس