مطالب مرتبط:
سلحشوری خبر داد: درباره تفاوت دیه زن و مرد اجماع وجود ندارد
ستاد دیه کشور: زندانیان مهریه روندی صعودی دارد /حبس 3550 مرد ایرانی به دلیل مهریه
رد درخواست برای مطالبه دیه مرد متجاوز
ستاد دیه کشور: زندانیان مهریه روندی صعودی دارد /حبس 3550 مرد ایرانی به دلیل مهریه
ستاد دیه کشور: زندانیان مهریه روندی صعودی دارد /حبس 3550 مرد ایرانی به دلیل مهریه
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 مرداد 1397 ساعت 11:052018-08-19سياسي

دیه زن و مرد و نسبت آن با مبانی استنباطی فقهی


استاد دروس خارج حوزه علمیه قم به تشریح نسبت عدم تناسب دیه زن و مرد با مبانی استنباطی فقهی پرداخت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا" از خراسان رضوی آیت الله محمد سروش محلاتی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، امروز در نشست اول سلسله نشست های علمی چالش های فقهی حقوقی حوزه زنان با موضوع امکان سنجی برابری دیه زن و مرد در هتل همای مشهد اظهار کرد: از منابع چهارگانه استنباط احکام فقهی در قرآن مساله ای در زمینه مقدار دیه زن و مرد نداریم.

بنابراین امکان سنجی این حکم براساس منبع قرآن منتفی است و حکم برابری دیه برخلاف قرآن نیست چون قرآن در این زمینه مساله را مسکوت گذارده است.

منبع دیگر عقل بوده که آن هم برابری دیه را به عنوان یک حکم خلاف خود نمی داند و از این جهت نیز مشکلی در کار نیست.

وی ادامه داد: براساس فقه امامیه، اجماع یک دلیل مستقل در کنار روایات بحساب نمی آید.

بنابراین در این زمینه تنها روایات مورد نظر خواهد بود.

در حقیقت سوال این است که آیا برابری دیه زن و مرد از نظر روایات ممکن است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش دو رویکرد متفاوت وجود دارد که نخستین آن معلوم و مشهور است که در فقه عامه و امامیه وجود دارد.

نتیجه آن هم این است که دیه زن نیمی از دیه مرد است.

این فتوا مستند به روایات فراوانی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و نیز صحابه است.

آیت الله سروش محلاتی تصریح کرد: به عنوان نمونه نظر شیخ طوسی در این زمینه این است که دیه زن نیمی از دیه مرد است و همه فقها به این نظر قائل هستند.

این به معنای آن است که همه فقهای شیعه و اهل سنت در این زمینه اتفاق نظر دارند.

تنها در فقه اهل سنت 2 استثنا وجود دارد که نظر مخالف دارند.

ابن علیه و اثم نام این دو فقیه است که خود شیخ نیز نام آن ها می برد.

رای به تنصیف دیه زن و مرد در فقه ما و اهل سنت همین دو مخالف را در قرون دو و سه داشته است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: شیخ طوسی اضافه می کند که این مساله مورد اجماع بوده و به حدیثی از پیامبر(ص) هم اشاره می کند و اضافه می کند که و هو اجماع الامه .

معمولا شیخ طوسی استناد به اجماع فرقه می کند اما اینجا استناد به اجماع امت است؛ بنابراین هم در فقه ما و هم اهل سنت این نظر بسیار ریشه دار و مسبوق به سابقه و قوی است.

وی اضافه کرد: رویکرد دوم در زمان ما پیدا شده و برخی بزرگان درباره این مساله مناقشاتی دارند و برخی از ادله و مستندات را مورد نقد قرار داده اند.

البته جریان سومی هم وجود دارد که جمع بین این دو مساله می کند.

یعنی هم نامساوی بودن را پذیرفته و هم راهکاری برای جبران آن پیدا می کند.

در رویکرد سوم از عناوین ثانویه مانند مصلحت، ضرورت، حفظ نظام و قاعده اهم و مهم استفاده می شود.

البته این راهکارها در جنبه قانون و حقوق تا حدودی موفق و متنج به نتیجه بوده است لذا ما امروز از نظر حقوقی مشکلی نداریم و براساس قاون مجازات اسلامی مابه التفاوت دیه از صندوقی به فرد خسارت دیده پرداخت می شود و مشکل با این قانون حل شده است.

آیت الله سروش محلاتی تاکید کرد: امروز عملا تساوی دیه بین زن و مرد بدون این تعبیر جنبه قانونی در کشور دارد و نیمی از ضرر و زیان را مجنی علیه از جانی می گیرد و نیمی را از صندوق دریافت می کند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با طرح سوالاتی در خصوص اینکه آیا به لحاظ فقهی بدون در نظر گرفتن عناوین ثانویه و بدون مناقشه کردن در ادله، آیا راهکار دیگری برای برابری دیه زن و مرد وجود دارد یا خیر؟ در اینگونه مباحث مساله جنبه نظر یا فتوا ندارد بلکه یک احتمال است که می تواند در مراحل بعدی تایید یا رد شود.

آیت الله سروش محلاتی با بیان اینکه اگر بتوان 4 مرحله در بحث علمی خویش را پشت سر گذاریم، برابری دیه زن و مرد قابل طرح و اثبات است، عنوان کرد: مرحله نخست این است که آیا دیه یک حکم تاسیسی شرع است یا امضایی؟ مرحله دوم این است که اگر دیه حکم امضایی است، آیا امضای بنای عقلاست یا عرف؟ مرحله سوم مبتنی بر این است که این امضا توسط چه کسی صورت گرفته است؟ شرع یا امام و پیشوای مسلمین؟ مرحله چهارم نیز اینکه ماهیت این حکم چیست؟ آیا این امضا معلل است و علت مشخص دارد یا خیر؟ پاسخ این 4 سوال در رسیدن به امکان برابری دیه زن و مرد موثر است.

آیا دیه حکمی تاسیسی یا امضایی است؟وی با اشاره به پاسخ سوال اول یعنی اینکه آیا دیه حکمی تاسیسی یا امضایی است، گفت: اصل این امر مورد وفاق است که احکام دو گونه پیش و پس از آمدن شرع است که برخی را اسلام تایید و امضا کرده و برخی احکام را اسلام تشریع کرده است.

دیه یک حکم امضایی است.

پیش از اسلام هم مساله دیه در بین مردم وجود داشته است و اگر کسی مرتکب خسارت و جنایت می شد، باید جبران می کرد.

فقها قبول دارند که دیه امری عقلایی است.

مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری این امر را موضوعی متعارف و شناخته شده بین عقلا می داند که اسلام هم آن را امضا و تایید کرده است.

البته اسلام در برخی خصوصیات آن تصرف کرده است.

آیت الله سروش محلاتی تصریح کرد: سوال مهم این است که آیا تنصیف دیه زن نسبت به مرد امضایی یا تاسیسی است؟ بسیاری اصرار می کنند که زن در جاهلیت نه ارث و نه دیه داشت و این نیمی از دیه تفضل اسلام به بانوان بوده است.

آیا تنصیف دیه قبل از اسلام در جاهلیت بوده یا خیر؟ کتاب جوادعلی با عنوان المفصل فی تاریخ العرب قبل الالسلام در این زمینه می گوید در جاهلیت دیه زن نیمی از دیه مرد بود.

پس این حکم عینا همان حکمی است که پیش از اسلام وجود داشته است.

اصل دیه بنای عقلا و تنصیف دیه عرف جزیره العرب استاستاد دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پرسش دوم این است که آیا این حکم نتیجه امضای بنای عقلا یا عرف است؟ برخی امور بنائات عقلاست.

این بنائات با آن بنائات عرفی متفاوت است چون عرف ها متنوع است.

هر محیط و منطقه ای می تواند عرف خاص خود را داشته باشد.

گاهی امضای شرع متوجه بنای عقلا و گاهی عرف است.

اصل دیه بنای عقلا و تنصیف دیه عرف جزیره العرب است.

بنائات عقلاییه معمولا ثابت است در حالی که بنائات عرفی از یک عرف به عرف دیگر قابل عدول است.

وی اضافه کرد: پیش از اسلام برخی افراد مانند عبدالمطلب دیه انسان را 100 شتر قرار دادند.

آیا این بنائات عقلاست یا عرف؟ آن ها تدارک را با شتر قرار داده اند.

مساله تنصیف دیه زن نسبت به مرد جزو عرف عرب پیش از اسلام بوده و جزو بنائات عقلایی نیست.

آیت الله سروش محلاتی با بیان اینکه امضا شرع درباره این بنائات چگونه اتفاق افتاده است؟ تصریح کرد: امضا دو گونه است.

گاهی بنائات در شرع وارد می شود و جزو شریعت می شود.

گاهی هم بنائات از ناحیه حاکم اسلامی تایید می شود.

اگر قسم دوم باشد، تغییر آن توسط حاکم دیگر ممکن است چون این ها جزو شرع نبوده است.

مرحوم علامه طباطبایی اصرار دارد که احکام حکومتی جزو شرع نیست.

این ها لازم الاجرا و معتبر است ولی شرع نیست.

وی اضافه کرد: آنچه درباره دیه در روایات است، تعبیرات ائمه(ع) به عنوان قضا امیرالمونین یا حکم رسول الله بیان کرده اند که نشان می دهد این مسایل جزو احکام حکومتی بوده است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نکته چهارم این است که آیا توضیحی وجود دارد که علت این احکام در مورد دیه چیست؟ در دوره ما به خصوص در سه دهه اخیر تلاش جدی از طرف علما صورت گرفته تا این مطلب را توضیح دهند که چرا دیه زن نیمی از دیه مرد است.

آیا این چرایی منصوص است؟ خیر.

اما بعد از افزایش سوالات در جامعه ما توجیهی برای این مساله باید ارایه می شد.

علتی که هرگز منصوص نیست بلکه یک اجتهاد، استنباط و حدس است.

مثلا برخی گفته اند تفاوت دیه مربوط به تفاوت عقل است و مبنای مقدار دیه عقل قرار داده شد.

آیت الله سروش محلاتی گفت: در دهه های اخیر بیان دیگری جایگزین شده تا این تفاوت توجیه شود.

بیان دوم تاکید روی نقش اقتصادی مردان دارد.

بر این اساس مسئولیت تامین نفقه در خانواده با مرد است و او در اقتصاد جامعه نقش بیشتری دارد.

پس قتل یک مرد ضرر و زیان بیشتری از نظر مادی و اقتصادی بر خانواده و کشور وارد می کند و دیه جبران این خسارت مادی و اقتصادی است.

دیه مربوط به تفاوت ارزش زن و مرد نیست بلکه تفاوتی ناشی از فعالیت های اقتصادی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با طرح این سوال که این مطالب چگونه تشخیص داده شده که دیه ارتباط با عقل دارد و با عاطفه ارتباطی ندارد؟ گفت: این نسبت ها آیا مستند به قرآن است؟ خیر؛ مستند به روایت هم نبوده و مستند به کلمات علما هم نیست بلکه یک گمانه زنی و حدس و گمان است.

چه دلیلی برای اعتبار حدسیات و گمانه زنی ها وجود دارد؟ وی اضافه کرد: خون بها تعبیر عرفی نیست بلکه فقها هم آن را بکار برده اند.

شیخ بهایی در کتاب جامع عباسی به جای دیه از خون بها بهره برده است.

این تعبیر ریشه دار است.

برای اینکه توجیه شود که دیه جبران خسارت اقتصادی است و ربطی به جان و ارزش انسان ندارد، گفته شده خون بها خط بخورد تا این نظریه تثبیت شود.

آیت الله سروش محلاتی گفت: سیدمرتضی در رسایل خویش مساله تنصیف دیه زن و مرد را مطرح می کند، می گوید دلیل این حکم اجماع و دوم این است که جان زن کم ارزش تر است.

تلقی ساده ای که در ذهن مردم وجود داشت این بود که لان نفس المرئه ناقصه القیمه؛ جان زن ارزش کمتری از جان مرد دارد.

وقتی شرع عرفی ار امضا می کند، عرف مربوط به همان قلمرو و محیط استاستاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در مساله دیه زن و تنصیف که یک مساله عرفی از پیش از اسلام بوده باید ببینیم بدون این توجیهات عرف در آن زمان چه قضاوت و داوری داشته است، اظهار کرد: بحث اصولی این است که امضای عرف توسط شرع بر همان عرف در قلمرو و چارچوب خود است و عرف را نمی توان تعمیم داد.

اصول عقلایی از ثبات و جامعیت برای زندگی همه انسان ها برخوردار است.

وقتی شرع، عرفی را امضا می کند، عرف مربوط به همان قلمرو و محیط است.

در این صورت از طرف شرع چیزی به عنوان تعلیل برای این احکام که جنبه تعبدی به آن ببخشید و آن را توسعه دهد و برای هر محیطی معتبر بشمارد، نداریم.

وی افزود: اگر آن شرایط تغییر یابد، امضا برداشته می شود چون حکم تاسیسی نیست.

این کار را خود ائمه(ع) هم می کردند؛ وقتی تغییر عرف می شد، حکم را تغییر می دادند.

مثلا در زمانی که درهم و دینار نبود، ابتدا 100 شتر دیه بود اما امیرالمونین(ع) آن را تغییر دادند.

در حدیثی دیگر یکی از ائمه(ع) می فرماید قبل از اسلام دیه شتر بود اما وقتی اسلام آمد و وضع زندگی تغییر کرد، امیرالمونین(ع) دیه را بر درهم قرار دادند.

تعیین شتر امری عرفی بود.

آیا ما هم می توانیم این کار را بکنیم؟ برخی اوقات فقها با شجاعت این کار را کرده اند.

آیت الله سروش محلاتی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه مجموعه قدرت تکامل انسان اگر آسیب بیند، دیه آن مساوی با یک نفس است.

اگر کسی آسیبی به مغز وی رسید و نتوانست برخی حروف را تلفظ کند، یا بر اثر جنایت بر زبان وی مخرج برخی حروف را از دست می دهد، دیه کامل بر نسبت حروف تقسیم می شود.

مثلا اگر فردی نیمی از حروف را نتواند تلفظ کند، نیمی از دیه را می گیرد.

در زبان عربی 28 یا 29 حرف وجود دارد.

در زبان فارسی 32 حرف وجود دارد.

اگر کسی بر اثر جراحت نتوان گ یا ژ یا پ و یا چ را نتواند بگوید، آیا نباید دیه بگیرد؟ امام خمینی(ره) همین مساله را مطرح فرموده اند که غیرعرب ها تابع عرب ها نیستند.

امام در این فضا 32 حرف را مبنا قرار داده است.

بنابراین در هر فرهنگی و هر منطقه این شرایط می تواند تغییر کند و مشکلی از نظر فقهی وجود ندارد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: تلقی که قبل از اسلام از مساله دیه به عنوان خون بها وجود داشت، این بود که خون بهای زن نیمی از مرد است و همین حکم در اسلام مورد امضا قرار گرفت.

درباره اینکه این حکم فلسفه و علت دیگری داشته باشد، چنین چیزی نه براساس منابع و نه براساس حکم عقل، قابل اثبات نیست.

اگر این حکم جزو احکام عرفی است و امضای شرع نسبت به عرف در قلمرو همان عرف است، پس با قبول این مقدمات امکان برابری در دیه زن و مرد وجود خواهد داشت.

البته بررسی مساله بسیار زیاد است و نمی توان به یک بحث مختصر بسنده کرد.

وی درباره عناوین ثانویه برای حل برخی مسایل فقهی نیز عنوان کرد: عناوین ثانویه به شکل موقت و گذرا می تواند گاهی مشکلات را حل کند ولی هیچکدام پاسخ عمیق به نیازهای بشر نیست.

آنچه امروز زندگی بشر اقتضا می کند، اجتهاد در مسایل جدید و گذشته با سبک و متد امام یعنی سبک صاحب جواهر باید باشد.


کلید واژه ها: حوزه علمیه قم - حوزه علمیه - اهل سنت - فقهی - علمی - قرآن - آیت الله - خراسان رضوی - مستند - سنجی - نخستین - عناوین - متفاوت - خراسان - مشهور - گزارش - امروز - فتوا - شیعه - مشهد - فرقه - زنان - فقیه - محمد

آخرین اخبار سرویس:
امروز مسیر پژوهش ها تغییر کرده است/باید با رویکرد حل مسئله کار کرد

مشکلات اتباع ایرانی در مرزهای گرجستان بررسی شد

نقش موثر تشکل های زیست محیطی در برطرف کردن چالش های زیست محیطی آذربایجان شرقی

انتقاد تند امام جمعه مراغه از برگزاری کنسرت!

وزیر خارجه پاکستان راهی افغانستان شد

اصولگرایان بگویند نفی FATF چه هزینه هایی دارد / رفتار جناح تندرو با ادعای تبعیت از رهبری سازگار نیست

استخدام فست فود آب

استخدام آرایشگر ماهر آقا در محدوده پردیسان قم

جزییات کامل توافق طرف های یمنی در سوئد

اطلاق عنوان «ولشدگان» به تئاتر کژتابی و بی انصافی است/دولت راهی ندارد جز اینکه صنف تئاتر را در تصمیم گیری ها دخیل کند

بنر و هدایای تبریک، صرف امور خیریه شود

فردا آخرین مهلت ثبت نام آزمون ارشد

آغاز مجمع انتخاباتی کمیته ملی پارالمپیک

رزمایش گردان های امام حسین لشکر عملیاتی 25 کربلا مازندران در شاهرود

بخش شفاهی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در لرستان برگزار می‏ شود

حجت الاسلام اکبرنژاد: اصول فقه شما لیبرال است/آیت الله اراکی: از این اصول فقه نظام سیاسی و اقتصادی استنباط می شود

تفسیر «شمس» در ایکنا رونمایی می شود

آموزه هایی از تفسیر قرآن امام حسن عسکری(ع)

اتصال بانک ها و فین تک ها به سامانه شاهکار در آینده ای نزدیک

تعلیق سامانه همتا تا اطلاع ثانوی

تلاش «پنج چشم» برای جلوگیری از نفوذ چین و روسیه در آلمان و ژاپن

نتیجه سرچ کلمه "احمق" در گوگل!

استقبال جهانی از مذاکرات صلح یمن در سوئد

طی نامه ای به رییس و اعضای مجمع صورت گرفت هشدار بسیج و حوزه های علمیه نسبت به آسیب های پیوستن به FATF برای کشور

روایتی از دیدار اعضای اندیشکده های علمی کشور با رهبر انقلاب/ جایگزین تمدن غرب، تمدن توحیدی است

برای یازدهمین سال متوالی؛ بانک پاسارگاد از نفرات برتر کنکور سراسری تقدیر کرد

وکیل دادگستری به یکسال حبس محکوم شد

توافق جدید میان روسیه و سوریه

توقف حمایت از جنگ یمن در دستور کار مجلس نمایندگان قرار گیرد

مقبولیت نیروی انتظامی در بین مردم رو به افزایش است

فرمانده ناجا:
 
 مقبولیت نیروی انتظامی در بین مردم رو به افزایش است

خروج 10 هزار آموزش دهنده از گردونه نهضت سوادآموزی

حمله احمدی‎نژاد به دولت و پیشنهاد مناظره و استعفای روحانی/چرا احمدی نژاد بجای پاسخگویی، راه تهاجم درپیش گرفته؟ چه کسانی خواهان کناره گیری دولت روحانی هستند؟

واکنش واعظی به پیشنهاد یارانه 900 هزار تومانی از سوی احمدی نژاد/ مردم خوب می دانند چه کسی تحریم ها را برای کشور رقم زد

انتقاد روزنامه دولت از حسام الدین آشنا

بررسی موضوع کید زنان در سخنان آیت الله یزدی

انتقاد روزنامه اصولگرا از ضرغامی: برای کسر جریمه از حقوق10میلیونی خود،نفرین همسرتان را به رسانه ها کشیدید؟

واکنش معاون روحانی به ادعای تلاش 50 درصد نمایندگان مجلس برای فروپاشی نظام

ظریف عازم قطر شد

دیدار وزیر اطلاعات ایران با الهام علی اف در آذربایجان

واکنش واعظی به پیشنهاد یارانه 900 هزار تومانی از سوی احمدی نژاد/ مردم خوب می دانند چه کسی تحریم ها را برای کشور رقم زد/ این فرد یک عوام فریبی را شروع کرده است

انتصاب های جدید در منطقه آزاد کیش

جمهوری اسلامی:صدا وسیما نه چندان ملی است نه چندان اسلامی است ونه اخلاقی

اظهارات تکراری و امیدوارکننده معاون جوان استاندار مازندران

فیلم/ توضیحات نماینده گوگل درباره نتیجه جستجوی کلمه «احمق» با تصویر «ترامپ»

مردم با این طناب به چاه نمی روند- حسین کنعانی مقدم*

سفیر جدید ایران در چین، وارد پکن شد

انصاری در برنامه دستخط: سال 66 چهارپنجم منافقین از زندان آزاد شدند/لوایح FATF باید در مجمع تشخیص تایید شود

قوی ترین ناوگان بالگردی خاورمیانه متعلق به ایران است

کاهش ناگهانی 5 تا 15 درصدی بودجه برخی دستگاهها

دونالد ترامپ می خواست در کنار فرزند محمدرضا پهلوی پیام نوروزی بفرستد

شب یلدا ظرفیت مناسبی برای توسعه فرهنگ قصه گویی دارد

قوی ترین ناوگان بالگردی خاورمیانه متعلق به ایران است

حل مسائل در گرو راه اندازی یک نظام کارشناسی است

شب یلدا ظرفیت مناسبی برای توسعه فرهنگ قصه گویی دارد

دیوان عدالت اداری، دستگاه برتر در نظام حسابداری شد

آینده، امکان و ابهام

شیراز برای عابران امن شود

واکنش معاون رییس جمهور به ادعای کریمی قدوسی

راه مبهم سوم

72 هزار خانوار کرمانشاهی زیرپوشش کمیته امداد هستند

خبری از اجرای SPV نیست

تشویق مغزها به فرار

سریال ادامه دار انتخاب شهردار جهرم

مردم خوب می دانند چه کسی تحریم ها را برای کشور رقم زد

پایان کار نمایشگاه تخصصی کشاورزی و باغبانی در گرگان

نمایندگان مجلس یزد به سوالات دانشجویان پاسخ می دهند/ هراس برخی سیاسیون یزدی از مطالبه گری جریان دانشجویی

آموزش مردم و فرهنگ شهروندی

جشن زیلو در محله بشنیغان میبد برگزار شد

هدف ازعدم برخورد با احمدی نژاد نامعلوم است

محرومیت زدایی از وسکور:

مدیر اسناد و انتشارات بنیاد شهید خبرداد: آغاز به کار نخستین جشنواره اینفوگرافیک «رسم سرخ»

دهقانی: باید توطئه های آمریکا را با هوشیاری خنثی کرد

انتقاد روزنامه اصولگرا از ضرغامی: برای کسر جریمه از حقوق10میلیونی خود،نفرین همسرتان را به رسانه ها کشیدید؟

تسهیلات نظام وظیفه ویژه فعالان شرکت های دانش بنیان

مهمترین مولفه های صداقت رسانه ای

هوانیروز امروز بر مرز های دانش و لبه صنعت دنیا حرکت می کند

مایکل کوهن: ترامپ می دانست پرداخت حق السکوت اشتباه است

خواننده پاپ در خطر از دست دادن بینایی قرار گرفت

از رونمایی معاهده گم شده ناپلئون تا افتتاح نمایشگاه تهران

مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در زنان بیشتر است

مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید

باران پول در اتوبان

قاتل نامریی جان جوان نجف آبادی را گرفت

اپل ترامپ را خوشحال کرد

نوآوری در صنعت خودرو با اصلاح ساختار مالکیتی بنگاه ها

حاکمیت قانون یا حکومت با قانون؟

تصاویر/ صفحه نخست روزنامه های شنبه 24 آذر 97

پاسخ تند واعظی به احمدی نژاد

وقتی پلیس برای پیدا کردن یک راننده متخلف جایزه تعیین می کند + فیلم

پژمانفر در برنامه حالا خورشید خبر داد تغییرات اساسی در طرح ساماندهی پیام رسان ها ایجاد شده است

با حضور لاریجانی هفتمین همایش ملی «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» برگزار می شود

استخدام برنامه نویس فرانت اند در تهران

خراسان رضوی | فرصت یک ماهه شهرداری برای ارایه پهنه های بلند مرتبه سازی مشهد

سازش در شورای حل اختلاف شهرستان پردیس

حناچی: قدمت تمدن در تهران به هشت هزار سال می رسد

پایان فعالیت نشریه ضدایرانی ویکلی استاندارد

هشت بند تا قلب عدالت

یادواره شهدا بصیرت ساز باشد نه مجلس ترحیم

تقوا و تخصص؛ لازمه مدیریت فردی و اجتماعی

دیه زن و مرد و نسبت آن با مبانی استنباطی فقهی

دیه زن و مرد و نسبت آن با مبانی استنباطی فقهی