مطالب مرتبط:
نمایش «اعترافات چند تا بزرگوار» ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه
جزییات برگزاری جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشگاه فنی و حرفه ای
بیست و ششمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای با محوریت قرآن برگزار می شود
جزییات برگزاری جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشگاه فنی و حرفه ای
داور جشنواره عکس تلفن همراه «هشت»: عکس های موبایلی ناب تر از حرفه ای است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 مرداد 1397 ساعت 02:002018-08-15سياسي

اعترافات چندتا بزرگوار ملهم از اجتماع است/ از نظر من جشنواره ها ارزش حرفه ای ندارند


اعترافات چند تا بزرگوار طنز تلخی است که به دنبال ارائه راه حل نیست اما ملهم از تجربه های شخصی در اجتماع است.

- تئاتر علاقه بسیاری دارم.

کلیت زندگی من براساس تئاتر چیده شده است و در حوزه تئاتر نیز کار می کنم و شغل دیگری ندارم.

ما وقتی مطلبی را می خوانیم تا وقتی به عمل در بیاوریم بسیار طول می کشد.

کسانی که در دانشگاه درس میخوانند از نظر علمی مطالب را بهتر درک کردند ولی بچه های تئاتر تجربی این مطالب را به مرحله عمل در می آوردند.

منظورم این است که آنها می دانند و تا عمل فاصله دارند و ما بعضا عمل می کنیم و با مطالعه متوجه آنچه انجام می دهیم می شویم.

ذکر یک نکته هم در اینجا الزامی می دانم و آن اینکه معتقدم به رغم اینکه وزارت ارشاد می گوید من موظف مدیریت و بستر سازی اجرای تئاتر هستم ولی وظیفه ام آموزش نیست، درست نیست؛ بلکه وزارت ارشاد وظیفه آموزش افرادی را که در حوزه ای که اصطلاحا تئاتر آزاد نامیده می شود دارد چرا که اگر به کمک این گونه تئاتر سرگرم کننده مردم با تئاتر آشتی کرده اند نباید اجازه دهیم که با سواد کم سطح سلیقه و توقع مخاطب پایین آمده و مبتذل شود بلکه باید کمک کنیم تا در همین کونه سرگرم کننده هم فرهنگ و سلیقه مخاطب رشد کند و از آن مسیر به سمت تئاتر جدی تر و هنری تر گرایش پیدا کند.

آیا تا به حال موفقیتی در جشنواره ها کسب کرده اید؟ واقعیت این است که من در جشنواره" ها شرکت نمی کنم زیرا از نظر من جشنواره ها ارزش حرفه ای ندارند.

منظورم این است که جشنواره یک فضای رقابتی است و همین دو مسئله ایجاد می کند، اول این که به نظر من آدم نباید خودش را در معرض قضاوت سلیقه ها قرار دهد و دومین مسئله این است که جشنواره براساس الویت ها و سیاست گذاری هایش آثار را انتخاب می کند.

این الویت ها در محوریت موضوع قرار دارد و همین می تواند باعث می شود که کارهایم در مورد دغدغه ام نباشد.

از سوی دیگر وقتی تعداد زیادی از داوطلبان به مرحله نهایی رقابت جشنواره راه پیدا می کنند این به این معنی است که همه آنها کارشان را بلد هستند اما اگر در لیت نهایی برگزیدگان قرار نمی گیرند به این معنی است که یا از موضوع مورد نظر جشنواره فاصله دارند یا در مورد پسند سلیقه داوران قرار نگرفته اند که هیچ کدام ارتباط جدی با بازار حرفه ای و مخاطب اصلی آثار ندارد.

جالب اینکه از زمانی که نسبت به جشنواره بی تفاوت شدم راحت تر و بیشتر کار می کنم، در عین حال با توجه به پیگیری هایی که در این حوزه دارم فکر می کنم با عوض شدن روند جشنواره در سالهای اخیر، تولید از بین رفته است در صورتی که خواستگاه تولید تئاترمان جشنواره فجر بوده است و این جشنواره برای بسیاری از گروه ها و هنرمندان انگیزه تولید و فعالیت با دریافت حمایتی ناچیز ایجاد می کرد که در حال حاضر که بخشی همچون مرور آثار را داریم در واقع تولید و اجرا پیش از جشنواره اتفاق می افتد.

از نظر شما تئاتر امروزه ما تا چه میزان مخاطب محور است؟ از نکات مغفول در بسیاری از بخش های تئاتر ما مخاطب شناسی است.

به عنوان مثال جشنواره فجر شعاری دارد و میگوید تئاتر برای همه ولی تجلی آن دیده نمی شود و حتی جشنواره فجر عده خاصی را به عنوان مخاطب آثار می بینیم.

تلویزیون هم باعث دیده نشدن تئاتر می شود.

ما برای جایی که کار می کنیم باید روان شناسی وجامعه شناسی آن را بشناسیم اما شبکه 4 سیما تئاتری را کار می کند که برای مردم ما نیست.

نه داستانها، نه لباس، دکور، نام و حتی لحن و بیان کاراکترها از این فرهنگ و برگرفته از اجتماع نیست.

مخاطب آن را از خو.

د نمی داند و با آن ارتباط برقرار نمی کند در حالی که تلویزیون می تواند نگاه مخاطب را به تئاتر عوض کند.

لطفا کمی هم در مورد نمایش اعترافات چند بزرگوار و دلیل تغییر نامش توضیح دهید.

نام این اثر در ابتدا اعترافات چندتا خر بود که به اعترافات چند بزرگوار تغییر کرد.

موضوع این نمایش در واقع ارشاد بعد از یک هفته اجرا به اسم کار ایراد گرفت و به جای خر واژه هایی مثل ابله و احمق و ساده لوح را پیشنهاد دادند که ما را از هدف طنز تلخی که داشتیم دور می کرد.

واقعیت این است که این کار قبل از این اجراهای زیادی داشته و برای اولین بار در سال 90 در تالار عزت الله انتظامی به روی صحنه رفت و بعد از آن این کار را در چند شهر دیگر هم اجرا شده است.

در آن زمان دکتر سرسنگی مدیریت مجموعه ایرانشهر را به عهده داشتند و ایشان این اصلاحیه را اعمال کردند و ما در آن زمان به جای کلمه خر از ابله استفاده کردیم که نتیجه خوبی هم نداشت.

بعدها من در لغت نامه دهخدا و سایر منابع بع دنبال کلمه ای مترادف و نزدیک به حرف خودم گشتم که متوجه شدم یکی از معانی واژه خر، بزرگوار است و این اسم را برای کار انتخاب کردم تا حق مطلب ادا شود.

آیا این اثر برای مخاطب سنی خاصی است یا اینکه بدون محدودیت سنی می توان به تماشایش نشست؟ مخاطب این کار کسانی هستند که وارد جامعه شدند یعنی طبیعتا برای کودکان مناسب نیست و این نمایش ویژه افراد بزرگسال است.

دغدغه شما در این نمایش چیست؟ این اثر یک طنز تلخ است و افرادی را به نمایش گذاشته که هر کدام کار درست را انجام می دهند و به درستی کارشان اعتقاد دارند اما از سوی جامعه خر نامیده می شوند و مورد سرزنش قرار می گیرند .

در واقع موضوع این اثر بعضی از اتفاقاتی ست که برای خود من پیش آمده و از آنها برای نوشتن الهام گرفته ام.

آیا این همه تلخی در حالی که جامعه با سختی ها دست و پنجه نرم می کند لازم است؟ مساله این است که در مواجهه با این سوال چند رویکرد می توان داشت.

اول اینکه کار من ارائه راه حل نیست گرچه معتقدم بازنمایی تلخی به نوعی منجر به یک راه حل می شود و باعث می شود که مخاطب از تکرار اشتباهات پرهیز کند.

دوم اینکه این یک سلیقه است و سلیقه من در این کار پرداختن به یک طنز بسیار تلخ بوده است که فکر می کنم می توانسته آنچه در ذهن دارم را بیان کند.

سوم اینکه مخاطب باید بتواند آزادانه انتخاب کند و اگر از این نوع کار لذت می برد بتواند به تماشای آن بنشیند.

استقبال از کار چگونه بود؟ استقبال مخاطبان با توجه به تبلیغات محدود و سالن نوپا و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، خوب بود و با خواندن کامنت ها و نظر مخاطبان هم به این نتیجه رسیدم.

این در حالی است که نمایش ما عمدا از نظر ساختاری مشکلاتی داشته ولی با این حال کار، خودش اثرگذار بوده و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کرده است.

منظورم از اشکالات ساختاری نداشتن ساختار روایی درست است و حتی در این نمایش تا توانسته ایم همه چیز را ساده و حذف کرده ایم تا در یک مواجهه مستقیم و بی واسطه با مخاطب حرف هایمان را روایت کنیم.

این یک نمایش چند اپیزودی است که در هر اپیزودی یک نفر ماجرایش را تعریف می کند و سایر بازیگران به کمک فضاسازی و نشان دادن عملکرد جامعه در قبال آن فرد را دارند که به نظر می رسد برای مخاطب جذابیت لازم را داشته است.


کلید واژه ها: جشنواره - تئاتر - وزارت ارشاد - مخاطب - هایی - حرفه - وزارت - آموزش - ارشاد - وظیفه - دانشگاه - مدیریت - مطالعه - انتخاب - واقعیت - صورتی - تولید - تفاوت - زندگی - بازار - فرهنگ - سواد - هنری - درست - آزاد - مردم - جالب - علمی

آخرین اخبار سرویس:
آخرین خبرها از بررسی «سی اف تی» در هیئت رییسه مجلس

دبیرکل موتلفه هم با اف ای تی اف مخالفت کرد/اگر تصویب کردید مسئولیتش با شماست

استیضاح وزیر راه با 50 امضا تقدیم هیات رییسه شد

پیام تسلیت مهناز افشار و پاکروان حاشیه ساز شد

شریعتمداری استعفا داد و روحانی پذیرفت/روابط عمومی وزارت صنعت: استعفای وزیر صنعت صحت ندارد

هویت شهدای حادثه تروریستی اهواز اعلام شد

نمایشگاه و فروش سوزن دوزی های دختران مهتاب

ضرورت تبیین رشادت های دوران دفاع مقدس برای نسل های آینده / دفاع مقدس الگو و سرمشق تمام جهانیان است

گلایه و ناراحتی علیرضا افتخاری:خانه نشین ام کرده اند

مدافع حرمی که در خوزستان شهید شد +عکس

دشمن بداند نظام جمهوری اسلامی دست هر متجاوزی را قطع خواهد کرد

آمریکایی ها می خواهند در کشور امنیت نباشد و مثل قدیم اربابی کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت استعفا کرد

مجلس با گزارش مسکوت ماندن طرح «ساماندهی بازار خودرو» مخالفت کرد

دشمنان نظام جمهوری اسلامی، درصدد نا امن کردن کشور هستند

با فرهنگ عاشورایی مقابل توطئه ها می ایستیم

نخستین جشنواره سراسری معماری «خشت فیروزه» فراخوان داد

آتوسا سلیمانیان: تعدد آثار، نشان از استقبال مردم از فناوری های نوین دارد

استیضاح آخوندی با 50 امضا

آیت الله خزعلی چه نظری درباره مهدی خزعلی داشت؟

با حضور رییس هیات مدیره بانک سرمایه؛ آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دبستان نونهالان اسلام برگزار شد

قاسمی: کاردار امارات به وزارت امور خارجه احضار شد

استیضاح عباس آخوندی تقدیم هیات رییسه مجلس شد

پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس

مخالفت مجلس با گزارش مسکوت ماندن طرح «ساماندهی بازار خودرو»

صدو سی و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/1 کسانی که دیروز دست به کودک کشی و آدم کشی زدند تحت حمایت مدافعان حقوق بشرند

خاطرات خواندنی یک خلبان اف 4 در «کتیبه ای برآسمان»

آخوندی استیضاح می شود؟

پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس

با حضور نمایندگان رسانه ها صدوسی ویکمین نشست سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

استخدام دو نفر مشاور برای املاک مثلث در شیراز

استخدام باریستا و ویتر جهت کافی شاپی واقع در تهران

استخدام سالن کار و نیروی ساده ظرفشور در تهران

کشورهای منطقه که از ناامنی به درون مرزهای ایران سخن گفته اند عذرخواهی کنند/ تا ریشه کنی حادثه تروریستی و نفرت انگیز اهواز نفرت انگیز از پای نخواهیم نشست

استخدام تالار قصر نور

استخدام ظرفشوی ماهر با حقوق مکفی جهت کار در رستوران

استخدام مشاور با تجربه در دفتر املاک بیستون

استخدام گریل کار حرفه ای جهت یک رستوران در تهران

استخدام نیرو جهت واحد کنترل کیفیت در یک شرکت پرسکاری و ماشین کار

استخدام منشی برای شیفت بعد از ظهر در فارس

استخدام ساندویچ زن در فست فود بین المللی

استخدام تخته کار آقا جهت جگرکی در کرج

تلاش دشمنان ایران محکوم به شکست است

استخدام کارگر ساده آقا با جای خواب در کافی شاپ

زمان معرفی وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد

رییس پلیس تهران: تروریست ها پاسخ ایران را خواهند دید

حدیث امام علی(ع) درباره فاصله حق و باطل

وزیر علوم تصور می کند هنوز در دوره تاریخی انتقام شخصی به سر می برد/ غلامی مجری سیاست ها و دستورات دولت نیست

تلویزیون جای قهرمانان جنگ است نه مانور سلبریتی ها!

مردم انتظار دارند پاسخ دندان شکنی به عاملان حادثه اهواز داده شود

سکوت معنادار برخی از کشورهای خلیج فارس نشانه رضایت آنها از حادثه اهواز است

استخدام مسئول دفتر خانم در شرکت تصمیم یاران داده پرداز پارس

نمایشگاه بزرگ مقاومت عاشورایی در دهکده مقاومت اراک

یک زن نامزد انتخابات ریاست جمهوری عراق شد

استعفای آقای وزیر؛ خبری که مدام تایید و تکذیب می شود!/ اصل ماجرا چیست؟

«مولوی عبدالحمید» حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد

گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد کشاورزی/ خلأ مهندسی رزمی در جنگ توسط جهاد پر شد

تسلیت استاندار هرمزگان در پی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز

«نفحات روشن» به زیور طبع آراسته شد

نماهنگ/ «باوفا وهب» گوشه ای از ارادت مسحیان به امام حسین (ع)

تضعیف مقاومت ملت ایران در جریان جنگ تحمیلی؛ مهم ترین برنامه دشمنان

چهره ماندگار فلسفه از سنت گرایی می گوید

پیام میشل عون به روحانی

یک مجازات عجیب: مزاحم تلفنی به عذرخواهی با نصب بنر مکلف شد

شوراهای تخصصی بازوان توانمند فکری و علمی حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند

بهجت پور: مدارس سطح سه و چهار حوزه خواهران گسترش می یابد

برخی دستگاه ها و سازمان ها به حرکت های لاک پشتی عادت کرده اند

چرا ترک ها عاشق حضرت عباس هستند؟/ قرارگاه محرومیت زدایی در هیات تشکیل داده ایم

کتاب گردان ابوذر 3 در جهرم منتشر شد

طرح ملی دادرس در 9 هزار مدرسه کشور اجرا شده است

حمله سپاه به مقر دموکرات ها اقتدار نظامی ایران را نشان داد

مصوبات ساماندهی و جانمایی مراکز آموزشی تهران اجرایی شود

مدیریت اندازه گیری

زنگ مهر و مقاومت در اردکان نواخته شد

شورای شهر تهران تا پایان سال 38 علنی جلسه خواهد داشت

یکی از مشهورترین پوستر های تاریخ/ تصویری که پس از 50 سال همچنان خریدار دارد

طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت بررسی می شود

با طرح عفو مجازات می خواهیم از ظرفیت جوانان زندانی استفاده کنیم

مخالفان طرح عفو عمومی طوری حرف می زنند گویا ما می خواهیم آمریکا را عفو کنیم

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قزوین معرفی شد

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

استقبال از کوهنورد کلیمانجارو نورد گیلانی

چگونگی اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان

سامانه های هوشمند شهرداری در اختیار اعضای شورا قرار بگیرد

برخی دستگاه ها و سازمان ها به حرکت های لاک پشتی عادت کرده اند

کاردار امارات به وزارت خارجه احضار شد

نهادهای اجرایی برای رفع مشکلات مردم زمان بگذارند

ماجرای تتلو و پدر همه تحلیل ها!

میراث فرهنگی در جریان وضعیت دبیرستان فیروز بهرام بود

روابط عمومی وزارت صنعت: خبر استعفای وزیر فعلا تایید نمی شود

انقلاب اسلامی، امانت خداوند است

یکصد و سی و یکمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا آغاز شد

نیروهای مسلح تروریست ها و جنایتکاران را در هر نقطه از جهان تحت تعقیب قرار می دهند

دانش ارائه شده به دانش آموزان باید مهارت محور باشد

پیام تسلیت آیت الله میرعمادی به مناسبت شهادت جمعی از هم وطنان اهوازی

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به اهواز می رود

بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس جنایت تروریستی اهواز را محکوم کردند

فراخوان تولید آثار تجسمی با موضوع حادثه تروریستی در اهواز

نواخته شدن زنگ نماز در دبیرستان دخترانه عفتیه تبریز

بزرگ ترین قیام های ملی در ایران الهام گرفته از عاشوراست

اعترافات چندتا بزرگوار ملهم از اجتماع است/ از نظر من جشنواره ها ارزش حرفه ای ندارند

اعترافات چندتا بزرگوار ملهم از اجتماع است/ از نظر من جشنواره ها ارزش حرفه ای ندارند