مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 مرداد 1397 ساعت 08:512018-08-06بين الملل

ضرورت تشکیل اتاق فکر روابط ایران و آسیای میانه


کارشناس ارشد و پژوهشگر مسائل آسیای میانه با اشاره به ظرفیت های بزرگ گلستان برای برقراری ارتباطات سیاسی و اقتصادی با منطقه آسیای میانه، گفت: - استان گلستان دروازه استراتژیک ارتباطی ایران با آسیای میانه و منطقه قفقاز است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گنبدکاووس، آسیای مرکزی یا آسیای میانه سرزمین پهناوری در قارهٔ آسیاست که هیچ مرزی با آب های آزاد جهان ندارد.

اگر چه مرزهای دقیقی برای این سرزمین تعریف نشده است، اما معمولا آن را دربرگیرنده کشورهای امروزی، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان می دانند.

اغلب سرزمین های دیگری چون شمال شرق ایران، مغولستان، کشمیر، شمال و غرب پاکستان، و گاه سین کیانگ یا همان ترکستان شرقی قدیم در غرب چین و جنوب سیبری در روسیه نیز شامل آسیای مرکزی می شوند.

آسیای مرکزی منطقه ای خشک است و اهمیت تاریخی آن به جایگاه ارتباطی اش برای اروپا و شرق آسیا بر می گردد که جاده ابریشم نام داشت.

با این حال این منطقه دارای منابع نفت، گاز و ذخایر معدنی نیز بوده است که اهمیت آن در دوران معاصر آشکار شده است.

این منطقه از شمال به روسیه، از جنوب به ایران و افغانستان، از شرق به چین و از غرب به دریای خزر متصل است که ایده نامیدن این منطقه ها به عنوان یک منطقهٔ یگانهٔ جغرافیایی با نام آسیای مرکزی در سال 1843 توسط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ضرورت تشکیل اتاق فکر روابط ایران و آسیای میانه

ضرورت تشکیل اتاق فکر روابط ایران و آسیای میانه