مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 مرداد 1397 ساعت 12:502018-07-23اقتصادي

دارایی؛ هنر اصیل ولی رو به زوال یزدی ها


دارایی به عنوان هنر اصیل یزدی ها اکنون در وضعیت نامطلوبی قرار دارد به طوری که اگر حمایتی صورت نگیرد، این میراث به جا مانده از گذشگان زیر غبار فراموشی مدفون خواهد شد.

- بافت دارایی، روشی کهن در بافت پارچه های منقوش با رنگ پذیر کردن نخ ها پیش از بافتن آنهاست اما امروزه این هنر و صنعت مانند سایر دستباف ها با ماشینی شدن، رو به زوال رفته است.

دارایی یا ایکات واژه مالایی است که در زبان فارسی به آن دارایی گفته می شود.

در مورد وجه تسمیه این نام، گفته می شود نام دارایی از آن جهت برای آن رایج شده است که در قدیم این پارچه جزء جهیزیه عروس و از وسایل و سرمایه های او بوده است و از این جایگاه، دارایی هر عروس محسوب می شده است.

هم چنین در باور عامه این نقل قول وجود دارد که چون اشخاص خاصی که این نوع پارچه را می خریدند، متمول بودند، به آن دارایی گفته اند.

بافت دارایی از گذشته های دور در مناطق مختلفی چون یزد، کاشان، آذربایجان، خوزستان، تبریز، گیلان و رشت وجود داشته اما بیشتر از هر نقطه دیگری در کارگاه های سنتی یزدرونق گرفته است.

دو نفر از نساجان معروف یزد در این حوزه رمضان رضایی و غضنفر ملک ثابت بودند که چند سال پیش به رحمت خدا رفتند و اکنون تنها کمتر از انگشتان یک دست در این حوزه فعالیت دارند که بی توجهی به آن می تواند منجر به فراموشی ان در یادها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دارایی؛ هنر اصیل ولی رو به زوال یزدی ها

دارایی؛ هنر اصیل ولی رو به زوال یزدی ها