مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 24 خرداد 1397 ساعت 09:152018-06-14پزشكي

هر آنچه درباره پیوند مغز استخوان باید بدانید


عضو تیم پیوند مغز استخوان بیمارستان طالقانی با اشاره به آمار بالای تعداد بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان در کشور، گفت: هر فرد می تواند با اهدای تنها 2 سی سی خون، - جان یک یا تعداد بیشتری از این بیماران را نجات دهد.

دکتر ماریا توکلی اردکانی دانشیار در گفت وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای اهدای سلول های بنیادی، عنوان کرد: هر فرد می تواند با دادن تنها 2 سی سی خون جان یک یا تعداد بیشتری از بیماران نیازمند را نجات دهد.

به طوری که اگر HLA (آنتی ژن های لوکوسیتی انسانی) بیماری به HLA فرد اهداکننده شبیه باشد، مراحل بعدی اهدا برای بازگشت سلامتی بیمار انجام می شود.

وی ادامه داد: نمونه خون اهدا کننده پس از نمونه گیری به آزمایشگاه پیوند بیمارستان منتقل شده و میزان شباهت HLA خون وی (گروهی از پروتیین های سطح سلول) با HLA بیماران نیازمند پیوند، بررسی می شود.

وزارت بهداشت نیز برای بررسی خون هر فرد بودجه لازم را درنظر گرفته و در صورت پیدا کردن مورد سازگار و مشابه، با داوطلب تماس گرفته می شود تا برای مرحله بعد یعنی اهدای سلول بنیادی اقدام کند.

توکلی افزود: بنیان گذار طرح اهدای سلول های بنیادی در بیمارستان طالقانی، دکتر عباس حاجی فتحعلی هستند که هدف از اجرای این طرح را کمک به بیماران پیوندی عنوان کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هر آنچه درباره پیوند مغز استخوان باید بدانید

هر آنچه درباره پیوند مغز استخوان باید بدانید