مطالب مرتبط:
ظهر دیروز و با برگزاری تمرین کشتی؛ اردوی فرنگی کاران پایان یافت
با انجام تمرین تخصصی کشتی؛ دومین مرحله اردوی آزادکاران ظهر امروز پایان یافت
آغاز محدودیت های ترافیکی تعطیلات عید فطر از ظهر امروز در محورهای مازندران
مرگ مرموز عجیب ترین و کهنسال ترین درختان
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 23 خرداد 1397 ساعت 16:522018-06-13فرهنگي

«لنگ ظهر» برای مخاطب مرموز است


به خاطر موقعیت و روایتی که به لحاظ متنی در نمایش وجود دارد، نمایش برای مخاطب مرموز است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازشما نیوز ،نمایش لنگ ظهر با نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی از 30 اردیبهشت ماه ساعت19 به تئاتر باران آمده است.

در این نمایش که با مدت زمان 50دقیقه روی صحنه می رود، سُرور پیروانی، پونه رضویان، سمیرا زائری، نیلوفر شایگان فر، هلیا طباطبایی، حسین محمدی و پریسا نوروزی به ایفای نقش می پردازند.

لنگ ظهر روایتی غریب از فاصله بین ساعت سیزده وچهل وسه دقیقه و بیست ویک ثانیه تا ساعت سیزده وچهل وسه دقیقه و بیست وهشت ثانیه را به مخاطب می دهد.

به بهانه این اجرای متفاوت با رسول کاهانی؛ نویسنده، کارگردان و طراح نور نمایش گفت وگو کرده ایم.

نمایش لنگ ظهر در فضایی اگزوتیک پیش می رود.

بسیاری از نمایش هایی که این گونه اجرا می شوند، از سوی مخاطب با پذیرش چندانی مواجه نمی شوند اما با وجود این که شما به این فضای اگزوتیک تاکید می کنید، به راحتی از سوی مخاطب پذیرفته می شود.

چه کردید که این پذیرش از سوی مخاطب اتفاق بیفتد؟ شاید به خاطر موقعیت و روایتی که به لحاظ متنی در نمایش وجود دارد، نمایش برای مخاطب مرموز است.

به خصوص این که از لحظه ای که وارد فضای مونولوگ و گفت وگو می شویم، حرکت فرم بیش از حدی نمی بینیم و وارد فرم اجرایی می شویم و از فرم بدنی بازیگر فاصله می گیریم، تماشاگر با نمایش ارتباط برقرار می کند و شرایط را می پذیرد.

نمایش لنگ ظهر بسیار بر تکرار مبتنی است؛ از یک سو شخصیت پردازی در جریان تکرار، شکل می گیرد و مخاطب با ویژگی های شخصیت ها، آشنا می شود و از سویی دیگر این تکرار به عنصر زمان و روایت چندگانه از یک زمان مشخص اشاره دارد.

درباره حضور تکرار در نمایش بگویید.

مهم ترین دلیل حضور تکرار، مسئله زمان است.

در هفت ثانیه اتفاق مورد نظر نمایش، رخ داده است درنتیجه ما زمان را جلو می بریم و به عقب بازمی گردانیم تا قبل و بعد از واقعه را نشان دهیم و به آن، بپردازیم.

درواقع در این گونه شرایط، شخصیت پردازی چندان مهم نیست و از اولویت ها فاصله می گیرد.

در جریان نمایش، شاهد روایت یک تراژدی هستیم اما بازیگران با لحنی مونوتن تمام اتفاق ها، از شرایط معمول تا اوج تراژدی را روایت می کنند.

آیا این شیوه را پیش گرفتید تا مخاطب تمام واقعه و روایت بسیار خشن بازیگران را در ذهن خود بسازد؟ این کار بسیار دشوار بود.

شاید دغدغه مندترین قسمت اجرای من هم همین بود که فضایی که داریم می سازیم را تماشاگران درک کنند.

در تمام اجزاء، باید تماشاگر را از شرایط رئال خارج می کردیم و نوعی شبیه سازی سوررئال را در ذهن مخاطب بسازیم.

تاکید داشتم دیالوگ ها مونوتن گفته شود چون نمی خواستم با احساس مخاطب بازی کنم.

البته درباره متفاوت بودن شرایط با آنچه مخاطب می بیند و می شنود، کدهایی به مخاطب داده می شود؛ به عنوان مثال روی صحنه یک یخچال سفید داریم اما بازیگر می گوید: من این جا کنار یک یخچال نیلی رنگ هستم.

وقتی مخاطب می بیند رنگ واقعی یخچال با آنچه او می بیند متفاوت است، به این نتیجه می رسد که باید صحنه نمایش را کنار بگذارد و صحنه ای که بازیگر با مونولوگ خود تصویر می کند را ببیند.

اگر از ابتدا قرار بود به سراغ تصویرسازی درباره چاقو، افتادن تیر برق، موش ها و.

که هم چندش آور و هم ترسناک هستند برویم که مخاطب این شرایط را در ذهن خود بسازد، کار به شدت دشوارتر می شد اما با روندی که به صورت صعودی متن طی می کند، بهتر به شرایط پایانی می رسیم.

در آن صورت کار مخاطب دشوار می شد چون بالاخره کار گروه و تداعی کردن این شرایط برای گروه دشوار است و تغییر روند شرایط متفاوتی را در آن به وجود نمی آورد.

هر اجرایی به جنس مخاطب خاص خود نیاز دارد و شاید بتوان گفت لنگ ظهر به مخاطبی تعلق دارد که نگاهی جدی تر به تئاتر دارد و به تئاتر صرفا به عنوان یک سرگرمی نگاه نمی کند.

در گریم هم این وجه در نظر گرفته شده است؛ نمایش گریم خاص خود را دارد اما از گریم برای نشان دادن سن و.

استفاده نشده است بلکه این وجوه هم از طریق کلام و روایت به مخاطب منتقل می شود.

آیا گریم را هم در همین راستا پیش برده بودید که مخاطب تصویرسازی کند؟ همه چیز را در حد توانمان و در خدمت اثر در نظر گرفتیم.

اتودهای دیگری برای گریم بازیگران در نظر داشتیم که حتی شاید جذاب تر بود اما چون در راستای اجرای ما قرار نمی گرفت، از آن ها عبور کردیم.

همه چیز باید در یک راستا طراحی می شد.

لنگ ظهر نمایشی مدرن محسوب می شود اما در این اجرا به واسطه میکروفونی که دست بازیگران است و شیوه واگویه کننده مونولوگ ها، نوعی شباهت یا حتی ارجاع به هنر تعزیه را شاهد هستیم.

آیا می توان گفت که شخصیت های نمایش عزادار مرگ خود هستند؟ بله.

شیوه اجرایی در این صحنه ها به دلیل همین نگاه صورت گرفته است اما درباره تعزیه باید بگویم شما اولین کسی هستید که در این باره صحبت می کنید و برای من بسیار جالب است چون عاشق تعزیه هستم و دوست دارم همیشه لحظه هایی از تعزیه را در نمایش هایم داشته باشم البته لحظه ای که صرفا مرا یاد تعزیه بندازد.

قطعا از تعزیه وام نگرفته ام و شاید بتوان گفت به خاطر علاقه ام به تعزیه و حضور در ناخودآگاه من، این اتفاق افتاده است.

در نمایش شاهد صحنه ای سنگین و بسیار رئال هستیم که به مرور رئالیزم از آن گرفته می شود.

درنتیجه وقتی مخاطب وارد سالن می شود، انتظار نمایشی رئال دارد اما با اثری متفاوت مواجه می شود.

آیا یکی از کارکردهای طراحی صحنه نمایش، بازی کردن با مخاطبان بود؟ در هر اجرا، آزمایش می کنم.

در اجرای قبلی، یک صحنه خالی داشتم و با دیالوگ به تماشاگر می گفتم که صحنه را به صورت یک خانه با اتاقی سه درچهار، آشپزخانه و.

تصور کند اما در لنگ ظهر چیزی که ساخته ام را تغییر می دهم.

این آزمایش است که در مخاطب این تصور را به وجود بیاورم که قرار است یک نمایش رئال ببیند اما زمانی که با بازیگران و لباس و گریم و آن ها مواجه می شود، می بیند با نمایشی کاملا فرمالیستی مواجه است.

بعد از گذشتن یک ربع از اجرا، دوباره به نمایشی رئالیستی بازمی گردیم.

این آزمایش را انجام دادم تا بدانم چه میزان تغییر فرم در میانه های اجرا جواب می دهد و چه میزان می توان از این امکان استفاده کرد.

این، مسیر من است و اطللاعی از درست بودن یا غلط بودن این مسیر ندارم بلکه تنها می خواهم آزمایش کنم.

باتوجه به دکور سنگین نمایش، چنداجرایی بودن سالن برای شما مشکلی به وجود نیاورد؟ صد درصد مشکل به وجود آورد اما چاره ای نداشتیم.

هرچند من این مشکل را از سوی سالن نمی دانم چون به هرحال ما در یک سالن خصوصی نمایش مان را اجرا می کنیم که هزینه های خاص خود را دارد و باید سالن خود را در اختیار سه گروه بگذارد تا هزینه های خود را تامین کند و شاید اگر خودم مدیر سالن بودم هم همین کار را انجام می دادم.

مشکل بسیار ریشه ای تر است و امیدوارم حل شود.

درآوردن تمام این اجزا در کنار هم، کاری دشوار است.

پروسه تمرین گروه به چه صورت پیش رفت؟ جریان همان ساختن و خراب کردن و دوباره ساختن و دوباره خراب کردن است.

تمرین ما پروسه ای شش الی هفت ماهه بود.

روزها و ساعت های بسیار زیادی را برای تمرین های بدن صرف کردیم که این تمرین های بدن شاید در راستای فرم اجرا و فرم بدنی ای که در این نمایش به آن نیاز داشتیم، نبود اما چون تمام بازیگران هنرجو بودند و برای نخستین بار روی صحنه می رفتند، نیاز داشتیم یک برنامه ریزی درستی برای ساختن بدن آن ها پیش ببریم تا بازیگران دچار افت بدن نشوند.


کلید واژه ها: نمایش - مخاطب - شخصیت پردازی - تماشاگر - شرایط - بازیگر - بازیگران - کارگردان - مرموز - ساعت - تراژدی - فضایی - تماشاگران - رئال - قبل و بعد - نوروزی - نیلوفر - متفاوت - تئاتر - گزارش - باران - نشان - نیوز - لحظه - آشنا - هایی

آخرین اخبار سرویس:
طراح تیتراژ فیلم های سوپرمن و ماتریکس از دنیا رفت

بزرگترین اشتباه زندگی بهنوش بختیاری + عکس

آفتی که تئاتر ایران را تهدید می کند

مارتین اسکورسیزی مدرک افتخاری آکسفورد را دریافت کرد

هنر دیروز به زبان امروز

باکس آفیس آمریکای شمالی در انتظار چند رکورد

حذف یک نام از فهرست اعضای آکادمی اسکار

دستاورد برپایی این نمایشگاه چیست؟

گل دوم سوییس به صربستان +فیلم

گل دیدنی سوییس به صربستان +فیلم

هدف جشنواره کتابخوانی رضوی ترویج فرهنگ مطالعه است

فراخوان هفتمین جشنواره موسیقی کُردی منتشر شد

دزفول میزبان جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی شد

دلنوشته/ به حکمتش دل بسپار ...

تک گل صربستان به سوییس +فیلم

هنرمند مهابادی تندیس جشنواره بین المللی کارتون را کسب کرد

جدیدترین خبر از «مصائب شیرین 2» داودنژاد + عکس

آیین گلاب گیری لاله زار بردسیر ثبت ملی شد

جشنواره اقوام، زمینه حفظ فرهنگ و سنن کشور را فراهم می کند

ثبت تعداد 23 کانون مساجد هندیجان در سامانه مساجد کشور

در این شهر فقط به زنان چاق جایزه می دهند

هنر نقش عمیقی در هدایت جامعه به سوی رشد و تعالی دارد

پلاتوهایی که به جشنواره ملی تئاتر اهواز نمی رسند

کشف قدیمی ترین اثر «لئوناردو داوینچی»!

جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام در یاسوج آغاز بکارکرد

برگزاری نخستین جشنواره ملی کباب گلپایگان ثبت کباب در فهرست ناملموس آثار ملی

آقای هنر به همت امین حق ره راهی بازار کتاب شد

بررسی The Incredibles 2 ؛ بازگشت خانواده آقای شگفت انگیز

ده نمکی زندانی ها را به خط کرد

آخرین وضعیت گیشه ی سینماها

رنگ آواز های شاد

فیلم/ تلاش یک طلبه برای ایجاد اشتغال در روستا کوریجان

دیدار رییس کل دادگستری با مردم + فیلم

نمایش «سِرِ سوت کشدار سر آشپز» در قم بر روی صحنه رفت

قدیمی ترین اثر «لئوناردو داوینچی» کشف شد!+عکس

لیلا بلوکات و خواهرانش /عکس

10 فیلم طولانی اما بی نقص تاریخ سینما که از تماشای آن ها خسته نخواهید شد [قسمت اول]

فیلم/گل دوم نیجریه به ایسلند؛ دبل احمد موسی

فیلم هایی که دهه 90 را تعریف می کنند | فارست گامپ، تایتانیک، پالپ فیکشن و...

جدیدترین آمار فروش فیلم های سینمایی/ تگزاس در آستانه یازده میلیاردی شدن

گل اول نیجریه به ایسلند توسط احمد موسی + فیلم

کدام بازیگر معروف امشب مهمان «خندوانه» می شود؟

آغاز سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی

زندانی ها به خط شدند

راه اندازی و تشکیل 6 انجمن هنری جدید در کردستان

کشف قدیمی ترین اثر لئوناردو داوینچی

ترلان پروانه در «خندوانه»: با شایعات کنار آمده ام +عکس

فیلم/گل دیدنی موسی به ایسلند

ریچارد کلایدرمن وارد ایران شد

چالش عجیب جایزه ادبی قلم زرین/آب رفتن تعداد تیراژ کتاب ها با چه هدفی؟

جشنواره گل محمدی در لاله زار

لادن طباطبایی حضور منشوری در شبکه من و تو + عکس

یادی از عباس کیارستمی در آثار هنرمندان ایرانی

یک حکایت جالب از کتاب فارسی دبستان سال 1324

نهال کاری در دامغان برای جلوگیری از هجوم ماسه های روان + فیلم

خلاصه بازی برزیل 2 کاستاریکا 0 + فیلم

نهالکاری در دامغان برای جلوگیری از هجوم ماسه های روان + فیلم

ضعف اقتصادی زیرساخت های فرهنگی و ورزشی خراسان شمالی را ضعیف نگه داشته است

کشف قدیمی ترین اثر «لئوناردو داوینچی»!

تلاش برای بازگرداندن هیولای بازیگری

سردار آزمون؛ داداش کوچولوی بهاره افشاری + فیلم

اشک های نیمار پس از برد سخت مقابل کاستاریکا + فیلم

گریه نیمار + فیلم

توضیح پرویز پرستویی درباره خلف وعده اش/ عکس

لحظه ای که ویدئو چک پنالتی برزیل را سوزاند + فیلم

بازداشت فیلمساز قزاق در ایران

تردید در انتساب خودنگاره 550 ساله جبراییل امین به داوینچی

جام جهانی 2018 روسیه فیلم/ گل اول برزیل به کاستاریکا توسط کوتینیو و خوشحالی خنده دار تیته

گل و گلاب در لاله زار

گردهمای سینمایی به بهانه ی اکران «توران خانم»

طراحی اپلیکیشن جشنواره کتابخوانی رضوی در شیراز

ضرب و شتم شدید هوادار کروات از سوی 2 هوادار آلبی سلسته!فیلم

گردهمای سینمایی به بهانه ی اکران «توران خانم»

پخت گولاچو در مهدیشهر+ فیلم

جایزه ادبی «ارغنون» تحت تاثیر زادروز «عباس کیارستمی»

برگزاری نخستین جشنواره خربزه سفید

سقوط آزاد گیشه سینما همزمان با جام جهانی +تصاویر

تلاش برای بازگرداندن هیولای بازیگری

زندگی در همسایگی این ستاره ها، عذاب است+عکس

وضعیت موسیقی نواحی و فولکلور لایه دوم زندگی مردم بود

خدایان فوتبال آثار هنری کلاسیک

پل خشتی لنگرود مرمت اصولی خواهد شد

ناتالی پورتمن آشپزی یاد می دهد

حذف ورزشکار معروف از آکادمی اسکار

خدایان فوتبال آثار هنری کلاسیک

جایزه ادبی «ارغنون» تحت تاثیر زادروز «عباس کیارستمی»

کتاب سفر به ایران اثر مانولو اسپالیو در مادرید معرفی شد

گردهمای سینمایی به بهانه ی اکران «توران خانم»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گواهینامه درجه یک هنری خود را پس داد

پیام مدیر تئاتری ها برای درگذشت صدرالدین شجره

برگزاری جشنواره سالگرد جهانی شدن یزد، به زودی

برگزاری نخستین جشنواره ملی کباب گلپایگان/ ثبت کباب در فهرست ناملموس آثار ملی

عکس هایی از دیوار مجازی تا دیوار گالری

جدیدترین آمار فروش سینمای ایران/ جام جهانی به سینماگران خسارت زد

جدول آمار فروش فیلم های روی پرده سینما

موسیقی 15 قوم ایرانی در جشنواره فرهنگ و هنر عرضه می شود

جشنواره سارایوو از نوری بیلگه جیلان تجلیل می کند

پنجمین جشنواره آیین شیردوشان در دیباج برگزار شد

وقتی خطر مرگ از بیخ گوش این افراد گذشت! + فیلم

جدیدترین آمار فروش فیلم های سینمایی/ تگزاس در آستانه یازده میلیاردی شدن

«لنگ ظهر» برای مخاطب مرموز است

«لنگ ظهر» برای مخاطب مرموز است