مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 31 اردیبهشت 1397 ساعت 14:352018-05-21پزشكي

تشخیص قارچهای سمی حتی برای قارچ شناسان امر دشواریست


هرچه نشانه های مسمومیت دیرتر بروز کند، خطر آسیب جدی به ارگان های حیاتی چون کلیه و کبد افزایش یافته و حتی می تواند منجر به پیوند کبد، - کما و مرگ شود.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه قارچ های سمی از دسته بازیدیومیست ها و رده آمانیتا هستند، اظهار کرد: نمی توان با قاطعیت گفت که این ها قبلاً سمی نبوده اند هر قارچ سمی به هرحال ژن تولید توکسین را دارد که روی تولید پروتیین در سلول اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه قارچ های وحشی خوراکی ممکن است توسط قارچ های توکسین دار بارور شوند و تبدیل به قارچ سمی شوند، افزود: این قارچ‎ها اثر سمی روی کبد و کلیه می گذارند و البته نوع تولید توکسین به هموکاریون یا هتروکاریون بودن آن بستگی دارد، چنانچه هموکاریون باشد گامت نر و ماده روی یک پایه قارچ قرار دارد ولی در هترو کاریون گامت نر از یک پایه و گامت ماده از پایه دیگر است که اگر یکی از این ها هم ژن توکسین داشته باشد قادر به مسمومیت هستند.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در کشاورزی برای کنترل قارچ های توکسین زا، از غیر توکسین زا استفاده می کنند که ژن تولید توکسین را مغلوب کند مثل قارچ فوزاریوم که تولید فومونیزین می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تشخیص قارچهای سمی حتی برای قارچ شناسان امر دشواریست

تشخیص قارچهای سمی حتی برای قارچ شناسان امر دشواریست