تأویل سهروردی از حقیقت حب در قرآن - بخش دوم و پایانی نقش محبت در مهار نفس امارههدف از این نوشتار، اثبات وجود شواهد قرآنی بر آرای سهروردی، در باب حب و عشق است. - " 4. جایگاه معرفت شناسی حب و عشق 4. 1. رابطه محبت و معرفت محبت و معرفت دو ویژگی شاخص انسان است که نقشی اساسی در کمال انسان دارد. این دو چنان با هم درآمیخته اند که قصور در پرورش و تکمیل یکی، رشد دیگری را متوقف می کند؛ محبت تابع معرفت و ثمره شناخت است و هرچه شناخت بیشتر شود، محبت شدیدتر خواهد بود. سهروردی معرفت را کمال نفسانی و ارتسام حقایق الهی از سوی ذات واجب الوجود می داند و معتقد است اگر معرفت به کمال رسد به محبت می انجامد (سهروردی، 1380، ج4: 134). محبت زمانی که به کمال برسد، دیگر هیچ سرّی بین محب و محبوب مکتوم نمی ماند و در چنین حالتی هرچه معرفت افزون شود، محبت کامل تر می شود: مرد صاحب نظر باید که پیوسته باحث غرایب و حقایق باشد و بدان قدر که سزای خاطر او است نزول کند. حسین منصور حلاج (ره) گفت: محبت میان دو کس آنگاه مستحکم شود که در میان ایشان هیچ سری مکتوم نماند؛ پس محبت، چون کامل گردد، اسرار علوم خفایا و خبایا و زوایای موجودات بر او پوشیده نبود. و چون غایت کمال بنده آن است که تشبه کند به حق تعالی و علم به کمال از صفت او است، جهل نقص بنده باشد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |