مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1397 ساعت 01:002018-04-25سياسي

به یاد بانویی که در 110 سالگی به شهرت رسید


زمانی که ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی گلیم شیریکی پیچ به سیرجانِ کرمان سفر کردند، با ماه نسا شهسواری پور- بافنده 110 ساله کرمانی آشنا شدند و این آغاز شهرت مادر صنایع دستی ایران شد، - مادری که روز گذشته از دنیا رفت.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، زمانی که ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در تیرماه سال گذشته برای بازدید و ارزیابی ثبت جهانی گلیم شیریکی پیچ به کرمان سفر کرده بودند، مسوولان این استان آنها را به خانه ای در روستای دارستان بردند.

خانه ای که صاحبش زن سالخورده 110 ساله ای بود که گلیم بافی را از 10 سالگی شروع کرده بود.

او یکی از بازمانده های آخرین نسل قدیم گلیم بافی کرمان محسوب می شد که به عنوان سند زنده ای به ثبت جهانی گلیم شیریکی پیچ سیرجان کمک کرد.

او که در این سال ها بینایی خود را بر اثر کهولت سن از دست داده بود، درباره چگونگی گلیم بافی در زمان گذشته توضیح می داد: آن زمان چراغ نبود، هیزم می آوردم و زیر روشنایی آتش گلیم شیریکی پیچ را می بافتم.

خودم نخ می ریسیدم.

بعد از توجه کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی به این بانوی 110 ساله روند شهرت این هنرمند گلیم باف شروع شد و از ماه نسا شهسواری پور در بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به پاس یک عمر فعالیت در این حوزه تجلیل شد و به او عنوان مادر صنایع دستی را دادند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

به یاد بانویی که در 110 سالگی به شهرت رسید

به یاد بانویی که در 110 سالگی به شهرت رسید