مطالب مرتبط:
سرگردانی خارجی ها در بازار ارز ایران
سرگردانی خارجی ها در بازار ارز ایران
حضور بنیاد سینمایی فارابی در بیست و یکمین بازار بین المللی فیلم ایران
نیکی مظفری: کارگاه های جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت آشنایی با تجربه های سینمای جهان است
محصول جدید بیک ایران تحت عنوان خود تراش فلکس 5 به بازار ایران معرفی شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 اردیبهشت 1397 ساعت 02:562018-04-21فرهنگي

حیدریان درگفت وگوی تفصیلی با فارس: اگر فیلم خارجی به سینمای ایران لطمه بزند، آن را کنار می گذاریم/ به دنبال بازار جهانی هستیم


اگر اکران فیلم خارجی به سینمای ایران صدمه بزند؛ بلافاصله آن را کنار می گذاریم.

وی تأکید کرد: دوران این موضوع که سینمای ایران دعوت شود تا باقی رویداد های فرهنگی را رنگین کند، - گذشته است.

خبرگزاری فارس"، گروه سینما ـ امید سهرابی: سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چند روزی است که کار خود را در پردیس سینمایی چارسو آغاز کرده؛ جشنواره ای که اهداف بزرگی را برای خود برگزیده است و تلاش می کند در این عرصه اتفاق مهمی را رقم بزند.

درباره برگزاری سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به گفت وگو نشسته ایم.

گفت وگویی که حیدریان در آن علت برگزاری جشنواره جهانی را جزء اهداف مهمی معرفی کرد که توسط شورای سیاست گذاری سازمان سینمایی تدوین شده است.

حیدریان در این گفت وگو تأکید کرد که سینمای ایران امروزه نیازمند این است که در عرصه جهانی سهم خواهی کند و بتواند این سهم خواهی جایگاه ویژه ای را در سینمای جهان به دست آورد.

در ادامه مشروح گفت وگوی خبرگزاری فارس" با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی را می خوانیم.

* خاطرمان هست که در ابتدای دوران ریاست خود در اوایل سال 96 اعلام کردید که یک شورای سیاست گذاری در حال بررسی جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر است و تصمیم گیری اصلی درباره اتصال یا ادامه انفصال جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر، توسط این شورا گرفته خواهد شد.

آیا برگزاری سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را می توان به معنی اثر بخشی این جشنواره در سال های گذشته تلقی کرد؟ دوره خدمت سینمای ایران به سایر رویدادهای بین المللی به اتمام رسیده است؛ این که سینمای ایران دعوت شود تا باقی رویداد های فرهنگی را رنگین کند گذشته است، ما باید باشیم، ما باید حضور داشته باشیم، باید همچنان کرسی هایی را که در عرصه های هنری و رقابتی سینما است، برای خودمان محفوظ نگه داریم.

باید حضور داشته باشیم که سینمای صرفاً به یک سبک یا یک نوع فرهنگ تصویر سازی از جامعه و دنیا خلاصه نشود.

این وظیفه ما است تا با قوت حاضر شویم.

اگر ما به سلیقه فرهنگی خودمان تعصب نداشته باشیم و به آن مقید نباشیم، به تدریج شبیه بقیه خواهیم شد.

امروز در حال چشاندن ذائقه جدیدی به دنیا هستیم و باید آن را حفظ کنیم.

به همین خاطر باید جایگاه محکمی را برای در صنعت تصویر جهان باز کنیم.

اما اگر به این حضورها اکتفا کنیم و بهره اصلی را از این ماجرا نبریم، آسیب پذیری بسیار بالایی را پیدا خواهیم کرد.

پس باید هر چه سریع تر در کنار پیدا کردن جایگاه جهانی، ذائقه کشورهای منطقه را نیز به سمت سینما خودمان جذب کنیم.

خوشبختانه ما سهم خود را در رویدادهای هنری دنیا به دست آورده ایم، حال باید جایگاه سینمای ایران را در بازار جهانی نیز پیدا کنیم.

داشتن یک جشنواره مستقل کمک می کند تا ما مؤلفه های لازم را برای این حضور اصلی شناسایی کنیم و نگاه خود را چه در رویدادهای داخلی و چه در رویدادهای بین المللی متأثر از این نگاه کنیم.

وقتی که جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت جداگانه برگزار می شود، مورد شناسایی بهتر و حرفه ای تر منتقدان و حرفه ای های دنیا قرار می گیرد.

در این جشنواره هدف ما نشان دادن ویترینی از سینمای ایران نیست، بلکه می خواهیم بهترین و حرفه ای ترین آثارمان را برای نمایندگی سینمای ایران در دنیا معرفی کنیم.

تمام مهمانان خارجی جشنواره و خریداران فیلم های ایرانی می توانند سفیرانی باشند که ذائقه سینمای ایران را در کشور های خود ترویج می دهند.

در این برگزاری مستقل است که ما می توانیم هدفگذاری های تخصصی و مشخص تر داشته باشیم، نه این که با اضافه کردن این بخش به بخش ملی جشنواره فیلم فجر، عظمت هر دو بخش را کم کنیم.

*یعنی به نظر شما ادغام بخش ملی و بخش جهانی جشنواره فیلم فجر باعث الکن بودن این بخش های جشنواره می شود؟ دقیقاً.

در جشنواره ملی فیلم فجر ملاحظاتی داریم؛ چرا که عرصه سینمای حرفه ای ما است، ما نمی توانیم عرصه ملی را فدای منظور دوم یعنی عرصه جهانی کنیم.

در سال گذشته ما سی وششمین جشنواره ملی فیلم فجر را بسیار حرفه ای برگزار کردیم و در سال جاری نیز حرفه ای تر آن را برگزاری می کنیم؛ چرا که سینما مکانی حرفه ای است.

فیلمساز باید آزمون و خطاهایش را انجام بدهد و بعد وارد عرصه جشنواره فجر شود.

اما در بخش جهانی، موضوع متفاوت است، قرار نیست که ما با داوران بین المللی درباره سینمای ملی تصمیم بگیریم، سینمای ملی ما تابع مختصات ملی خودمان است.

به همین خاطر سینمای ایران امروز نیازمند به وجود آوردن یک عرصه جهانی است.

در صحبت هایی که چندی پیش درباره جشنواره جهانی فیلم فجر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، آقای وزیر بعد از شنیدن صحبت های ما درباره این عرصه، مطالبه گر حضور در این عرصه شد.

*آقای حیدریان آن طور که مطرح کردید، یکی از اهداف برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، شناساندن ذائقه سینمایی ایران به سایر کشورهای جهان است.

آیا انفصال 3 ساله جشنواره جهانی فجر توانسته است جایگاهی حداقلی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد تا طی سالهای پیش رو آن جایگاه تقویت شود؟ بله.

اگر سال های برگزاری جشنواره را به صورت جداگانه بررسی کنیم، در سال اول برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت جداگانه، حدود دو و نیم برابر ظرفیت حال حاضر ثبت نام کرده بودند، به دلیل این که ما محور های برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام نکرده بودیم.

در سال سال سوم که هم اکنون در حال برگزار است، ما اهداف شفاف تری داریم.

لذا بسیاری از فیلمسازان وقتی در جریان اهداف جشنواره جهانی قرار می گیرند خود تشخیص می دهند که این عرصه مناسب فیلمشان هست یا نه.

درست مانند اتفاقی که در جشنواره هایی مانند کن ، ونیز و غیره روی می دهد، شاید یک فیلم برجسته در جشنواره کن ، مورد اقبال جشنواره ونیز واقع نشود.

به همین دلیل این سینماگر است که انتخاب می کند که فیلمش در چه جشنواره ای حضور پیدا کند.

این که ما مختصات جشنواره را به صورت شفاف مطرح کنیم تا سینماگر بتواند با دید باز انتخاب کند، بسیار مهم است.

من به آقای میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفته ام که اهداف جشنواره را به صورت شفاف مطرح کند.

*امسال در نظام نامه جدید اکران اتفاق مهمی افتاد و این اتفاق در فصل ششم نظام نامه اکران صورت پذیرفت، که بلامانع شدن اکران فیلم خارجی بود.

آقای حیدریان چه اتفاقی رخ داد که سینمای ایران بعد از گذشت 30 سال دوباره به سمت اکران فیلم خارجی رو آورد؟ طی 30 سال گذشته همواره نمایش فیلم های خارجی داشته ایم، اما به صورت جزیی، در حال حاضر هم قرار نیست این روند ضرایب بیشتری پیدا کند.

فیلم خارجی در شکلی می تواند در سینماهای کشور به نمایش در آید که در خدمت سینمای ایران باشد.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید روی دهد تا این عرصه در خدمت سینمای کشور باشد، این است که پردیس های سینمایی در کشور افزایش پیدا کند.

سال گذشته اتفاق خوشایندی افتاد، حدود 25 درصد به موجودی پرده های سینمای ایران افزوده شد.

این اتفاق از اعتمادی نشأت می گیرد که بخش خصوصی و سرمایه گذاران به سینمای ایران داشتند.

در کنار این ها، آثاری که در سینما های کشور به نمایش در می آیند باید مخاطبان سینمای ایران را راضی کند و از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

کیفیت عنصر کلیدی این معادله است، یعنی اگر ما حرف خوبی داشته باشیم، اما به درستی نتوانیم آن حرف و هدف را القا کنیم، به هیچ عنوان شنیده نشده و مورد توجه قرار نمی گیرد.

محصولات خارجی اگر بتواند در راستای ارتقاء فیلم های ایرانی حرکت کند، ما از آن استفاده می کنیم؛ اما به محض اینکه ببنیم به سینمای ملی ما صدمه ای وارد می کند، آن را حذف می کنیم.

خط قرمزمان صدمه زدن است.

*یعنی اکران فیلم خارجی تنها برای ارتقاء سطح فیلم های ایرانی است؟ بله.

در کنار این موضوع مصرف کننده حرفه ای می تواند تولید را ارتقاء بدهد.

ما می خواهیم که مخاطبان سینمای ایران حرفه ای تر با این عرصه برخورد کنند و مطالبه گر کیفیت بهتر از تولیدکننده باشند.

امروز ما در نقطه ای هستیم که مخاطبان کالاهای فرهنگی و هنر، بخصوص جوانان و نوجوانان به راحتی به محصولات فرهنگی و هنری روز دنیا دسترسی دارند و می توانند جدیدترین فیلم های خارجی را تهیه و تماشا کنند.

امروز دیگر کلمه ای به نام نمی گذاریم مردود است.

حال که می خواهیم بگذاریم، باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

امروز دیگر تولید کننده نمی تواند بگوید که من اثری با کیفیت نازل تولید می کنم، مصرف کننده هم مجبور است آن را تهیه کند.

*و این ماجرا باعث شده است که مردم کمتر به سینما برای تماشای فیلم مراجعه کنند.

نسبت به تلویزیون هم صدق می کند.

ما به عنوان دولت باید تولیدکننده را متوجه کنیم که به سمت ارتقاء کیفیت آثار خود گام بردار تا در این عرصه عقب نماند.

البته این به آن معنا نیست که اهداف خودمان را دنبال نکنیم.

باید حرف خودمان را بزنیم، چرا که حیات ما در گروی این است که حرف خودمان را مطرح کنیم؛ اما این حرف زمانی اثرگذار است که با تکنولوژی روز دنیا حرفمان را بزنیم.

پس باید سعی کنیم زبان بیان تصویری امروز را بفهمیم و با این زمان حرف های خودمان را مطرح کنیم.

*آیا سینمای ایران در حال حاضر ابتدای این مسیری است که شما ترسیم کرده اید؟ قدم اول این است که ما بدانیم کجا هستیم، قدم دوم این است که بدانیم به کجا می خواهیم برسیم و قدم سوم و آخر این است که چگونه می توانیم به آن نقطه برسیم.

ما در حال حاضر در شناخت اینکه کجا هستیم مشکل داریم.

ما از سال گذشته جلسات درون صنفی را به راه انداخته ایم تا به یک مفاهمه اساسی برسیم.

این مسیری است که ما باید به صورت محتوم در آن گام برداریم.

اگر چنین نکنیم نه تنها در خارج، بلکه مردم خودمان هم مخاطبمان نخواهند بود.

*و در آخر آینده جهانی سینمای ایران را چگونه ترسیم می کنید؟ آینده جهانی سینمای ایران باید به دو نقطه برسد؛ اول حفظ کرسی های بالا و برتر در مسابقات بین المللی و دوم که اگر نباشد اولی ارزشی نخواهد داشت، کسب سهم از بازار جهانی است.

فیلم ایرانی باید بفروشد و مخاطب جهانی باید بابت تماشای آن پول پرداخت کند.

جهت تولید سینمای ایران به امید خدا همین خواهد بود.

انتهای پیام/ http://fna.

ir/bljaww
کلید واژه ها: سینما - سینمای ایران - جشنواره - سازمان سینمایی - جهانی - جهان - رییس سازمان سینمایی - ایران - فیلم - فرهنگ - فرهنگی - خبرگزاری - پردیس سینمایی - شورا - سینمای جهان - بازار جهانی - تصویر - شورای - امروز - بین المللی - آسیب پذیری - تصمیم گیری - اکران فیلم - اکران - تصمیم - وظیفه - بازار - جامعه - پردیس - هنری

آخرین اخبار سرویس:
موافقت با پخش جام جهانی در سینماها/ انتخاب هیأت رییسه شورای صنفی نمایش

دل نوشته مستانه مهاجر درباره «سه رخ»

تصویر/ وقتی «سحر دولتشاهی» لباس سربازی می پوشد!

میوه ممنوعه؛ روایت بر باد رفتن هفتاد سال عبادت در یک شب/ اثر ماندگار حسن فتحی در قاب تلویزیون

عاشقانه بودن کتاب به دل جوانان می نشیند

پیشنهادِ هفته ای ویژه برای موزه های کشور

ریما رامین فر: تا هر وقت که «پایتخت» ساخته شود در آن بازی می کنم

زیباترین بازیگر زن ایرانی بالاتر از الناز حبیبی و الهه حصاری + عکس

بابک حمیدیان به جمع استقلالی ها پیوست

تصویر/ «فقیهه سلطانی» در کنار همسر فوتبالیست اش

جارو کردن چالش های تهران

فیلم/ آغاز دراماتیک پس از سال ها اعتیاد و جدایی/ پابوسی همسر روی آنتن زنده تلویزیون

هومن سیدی جنگ جهانی سوم را رقم زد

سعید محقق بازیگر پیشکسوت درگذشت

آیین گلاب گیری کاشان در برج میلاد

بازگشت جام «مارلیک» به سرزمین مادری

10 بازیگر مشهوری که از انجام بدلکاری در فیلم هایشان ترس دارند [قسمت دوم]

گزارشی جذاب از یک فرهنگسرا در شب های رمضان +فیلم و عکس

بسته خبری 19 و 15 دقیقه، دوشنبه 31 اردیبهشت مرکز قزوین+ فیلم

فیلم/ آغاز دراماتیک پس از سال اعتیاد و جدایی/ پابوسی همسر روی آنتن زنده تلویزیون

گزارشی جذاب از یک فرهنگسرا در شبهای رمضان +فیلم و عکس

سعید محقق درگذشت

مجموعه خبری 20-شبکه خاوران-31-2-97

نظر باران کوثری درباره فیلم "عصبانی نیستم‎"

تصاویری جالب و دیدنی از بازیگران ایرانی در اینستاگرام «690»

سعید محقق بازیگر پیشکسوت سینما درگذشت +عکس

پایان بازی مهناز افشار در سریال «گلشیفته»

تیزر فیلم «داش آکل» رونمایی شد+فیلم

رضا عطاران با همه متفاوت است/سینمای ایران مثل اکبر عبدی نخواهد دید + فیلم

اشک تمساح و ساختار پیچیده چشمش

برخورد آذرخشی عظیم به زمین در آذربایجان غربی + فیلم

توهین «مسیح علینژاد» به «محمدرضا گلزار» بخاطر یک شوخی

بازیگر زن سینما «راس ساعت یازده» را افتتاح می کند +عکس

سعید محقق درگذشت

سه فیلم مجوز ساخت گرفت

مورد عجیب عجیب عجیب سینمای ایران

مورد عجیبِ عجیبِ عجیب سینمای ایران

پیشنهاد وزیر دانمارکی به مسلمانان: در ماه رمضان سر کار نروید و در خانه بمانید

اهدای عضو ، نبودنی که بودن هدیه می دهد+ فیلم

فیلم/ عملکرد لئوناردو بونوچی در میلان فصل 2017-2018

اشک تمساح وساختار پیچیده چشمش

قطعه «سختش نکن» با صدای شهرام شکوهی منتشر شد

خبرگزاری فارس چهره ماندگار جشنواره ملی آرمان برتر شد

اصرار پوران درخشنده برای ساختِ فیلم «هیس پسرها گریه نمی کنند» به رغم مخالفت ها

پوشش “مهتاب کرامتی” در یک مراسم

معرفی سه خواننده با آهنگای تو ماشینی

انجمن تهیه کننده کارگردانان سینما به «جعفر پناهی» و «نادر ساعی ور» تبریک گفت

3 فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند

عکس/ تیپ متفاوت سحر دولتشاهی، امین حیایی و رضا گلزار

هفته فیلم ناصر تقوایی در دانشکده سینما و تئاتر +عکس

سه فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند

فاطیما بهارمست: تلویزیون نمی تواند کاری برای به شهرت رسیدن کند

تیپ نامتعارف “لاله مرزبان”

درخشش«آخرین آغوش » سامان حسین پور در کره جنوبی

زندگی عشایر نخبه فارس فیلم می شود

بازگشت سازندگان قدیمی Modern Warfare به اینفینیتی وارد برای ساخت COD 2019

درخشش رزمی کاران ایران در رقابتهای بین المللی+فیلم

کلاغ پر

فیلم/ فعالیت های یک روحانی در حوزه کودک و نوجوان

افتتاح بزرگترین مجتمع فرآوری گیاهان دارویی کشور تا یک ماه آینده + فیلم

خانه ای متفاوت

زندگی عشایر نخبه فارس فیلم می شود

تعطیلی کارگاه غیرمجاز زولبیا و بامیه در دشتستان

«شهاب ها» بیکار و افسرده شده اند

یک داستان و دو نمایشنامه از نشر نیلا قصه بگو!

شهروند خبرنگار ما باشید + فیلم

مروری بر برنامه های تلویزیونی در هفته اول رمضان

برپایی هفته فیلم ناصر تقوایی در تهران

هوای گرم و ازدواج سلطنتی هم حریف ددپول نشدند

عاشقانه های زوج بازیگر

درس گرفتن از کار سخت کارخانه | انیماتور ایرلندی از کار و زندگی می گوید

«خواب و خیال» خانواده پتگر

فلم نو بالیوود درمورد یک تاجر افغانستان + عکس، ویدیو

خبرهای کوتاه قزوین+ فیلم

جشن دلتنگی

فیلم/ فقهی زاده در گفت و گو با ایکنا؛ نمایشگاه قرآن در 6 بخش و 22 کمیته

روایت تازه «انسیه شاه حسینی» از حضور داعش در منطقه

مهلت ارسال آثار به جشنواره بین المللی فارابی تمدید شد

بازیگر زن سینمای ایران در بیمارستان بستری شد+عکس

کدام مناطق تهران طرح افطار تا سحر دارد؟

جشنواره «ماه بهشت» در باغ موزه قصر برگزار می شود

درگذشت بازیگر زن قدیمی سینما+عکس

زیباترین بازیگر زن ایرانی بالاتر الناز حبیبی و الهه حصاری + عکس ها

آیین گلاب گیری کاشان در برج میلاد

نوید ساخت کارخانه فولاد گندله سازی در خرامه + فیلم

مرمت دروازه قرآن پس از ماه رمضان از سر گرفته می شود

جشنواره «ماه بهشت» در باغ موزه قصر برگزار می شود

12 بیلبورد برای شیران و لامار | بهترین های موسیقی معرفی شدند

مهلت ارسال آثار به جشنواره بین المللی فارابی تمدید شد

شفق های قطبی ، ماه و ستارگان درخشان به روایت تصویر

بیل گُلد طراح پوستر افسانه ای هالیوود درگذشت

فیلم/ بهترین گلرهای بوندس لیگا در فصل 2017-2018 ؛ نامی از اولرایش نیست!

گشایش نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی در یزد+تصاویر

بازیگر مشهور سینما و تلویزیون ایران درگذشت + عکس

سعید محقق درگذشت

گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر در وزارت ارشاد برگزار می شود

گشایش نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی در یزد

اهم اقدامات کمیته هنر نمایشگاه قرآن کریم

ساخت 6 فیلم کوتاه و مستند در استان

آیین گلاب گیری کاشان در برج میلاد

حیدریان درگفت وگوی تفصیلی با فارس: اگر فیلم خارجی به سینمای ایران لطمه بزند، آن را کنار می گذاریم/ به دنبال بازار جهانی هستیم

حیدریان درگفت وگوی تفصیلی با فارس: اگر فیلم خارجی به سینمای ایران لطمه بزند، آن را کنار می گذاریم/ به دنبال بازار جهانی هستیم