مطالب مرتبط:
اختلاف نظر آلمان با آمریکا بر سر حزب الله
اعلام رتبه های برتر صلح و سازش در شورا های حل اختلاف استان هرمزگان طی سال 1396
اختلاف میان باشگاه های اینتر و میلان بر سر بلیت هواداران
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بن سلمان درباره حضور القاعده در ایران دروغی بزرگ است
ادعای آ اس: خداحافظی ژاوی از دنیای فوتبال
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 فروردین 1397 ساعت 19:152018-03-22سياسي

پاسخی به ادعای «گلدذیهر» پیرامون اختلاف قرائات


ـ یکی از مستشرقان بر این باور است که در قرآن کریم مانند سایر کتب آسمانی اضطراب هایی وجود دارد و معتقد است که منشأ اختلاف قرائت ها نیز اعمال سلیقه بوده است، - این در حالی است که استناد قرائت به پیامبر اکرم(ص) مهم ترین معیار قبول قاریان بوده و دیدگاه وی نیز با ادله معتبر نقد می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا"؛ یکی از افتخارات مسلمانان آن است که کتاب آسمانی آنها در سر تا سر جهان کنونی یکنواخت است و مسلمانان اختلاف نظری درباره آن ندارند، زیرا متن فعلی و رایج قرآن کریم براساس روایت حفص از قرائت عاصم است که مورد اتفاق و اجماع شیعیان و اهل سنت می باشد.

تنها اختلافی که در این جهت میان مسلمانان وجود دارد در برخی از کشورهای آفریقایی است که نسخه قرائت قالون و ورش و عمروی گاهی استفاده می شود، اما لازم به یاد آوری است که متن اصلی آنها با متن قرآن رایج یکسان است و فقط در لهجه و تلفظ و اعراب برخی از حروف اختلاف اندکی دارند.

این اتفاق نظر نسبت به قرآن کریم پدیده قرون اخیر نیست، بلکه حدود هزار سال است که از دوران این مجاهد(متوفی.

) عالمان اسلامی قرائت عاصم را که یکی از قرائات هفت گانه است محترم می شمارند و روشن است که قرائت عاصم نیز برگرفته از ابوالاسود دئلی شاگرد علی بن ابی طالب(ع) بوده است.

چنانکه در بخش های گذشته یادآوری شد، تلاش هایی نیز از جانب برخی مستشرقان برای جست و جوی نسخه های کهن و مخالف نسخه های رایج قرآن کریم انجام گرفت، اما هر قدر که نسخه های بیشتری پیدا کردند بر اطمینان آنان نسبت به اصالت متن و نسخه رایج قرآن افزوده شد.

جنجال گلذریهر در حالی که قرآن، کتاب و متن رایج آن دارای این همه اتقان و استحکام و ثبات است و تعداد اناجیل چهارگانه به عنوان یک تابلو آشکار نشانی از ابهام و فقدان متن اصلی انجیل کتاب مقدس مسیحیان است، و مسیحیان جهان نه تنها نمی دانند که کدام یک از اینها انجیل اصلی است، بلکه می دانند هیچ کدامشان انجیل اصلی نیست و همه آنها تالیف حواریون حضرت عیسی(ع) است که پس از آن حضرت تالیف کرده اند، بسیار مایه شگفتی است که گلدزیهر به عنوان یک یهودی قرآن شناس بزرگ جهان غرب در آغازین صفحات کتاب مشهور خود ادعای وارونه ای را فریاد می کند که هیچ گاه قابل تحلیل نیست.

وی می نویسد: هیچ کتاب مقدس دینی درد جهان نیست که پیروان آن دین آن را نص وحیانی نازل شده کهن و اصلی بدانند و این همه اضطراب و بی ثباتی که قرآن دارد در آن وجود داشته باشد.

معلوم نیست که اتقان کتاب مقدس کدام دین نظر او را جلب و مدهوش کرده که این چنین بر قرآن می تازد؟ آیا اناجیل چهارگانه؟ یا ده ها متن غیر متناسب و متناقض عهد قدیم؟ آیا اختلاف قرائت های قرآنی در اعراب و حرکت برخی از حروف یا تبدیل برخی کلمات موجب اضطراب بیشتر از تفاوت اصل متن اناجیل چهارگانه است؟ اعمال سلیقه، منشا اختلاف قرائت ها از دیدگاه گلدزیهر گلدزیهر در آغاز کتاب المذاهب الاسلامیه فی تفسیر القرآن ضمن این که خام بودن خط عربی در صدر اسلام و نداشتن نقطه و اعراب را عمده ترین زمینه پیدایش اختلاف قرائت ها می داند، سعی می کند که عامل اصلی اقدام قاریان را به اختلاف قرائت در این زمینه، اعمال سلیقه و رای و استدلال های عقلی هر یک از قراء معرفی کند.

پاسخ: استناد قرائت به پیامبر اکرم(ص) مهمترین معیار قبول قاریان گر چه ما نقش اجمالی اعمال سلیقه قاریان را در پیدایش تعدد قرائت ها انکار نمی کنیم، اما آن را مهمترین عامل نمی دانیم، زیرا آداب و خصلت قاریان بزرگ قرآن تبعیت محض از روایت و کیفیت قرائتی است که استادان شان به طور مستند توسط استادان و قاریان قبلی از پیامبر اکرم(ص) نقل می کردند و مستند بودن قرائت را به روایت پیامبر اکرم(ص) یکی از شرایط صحت و جواز قرائت می دانستند.

ابن جزری در کتاب النشر فی القرائات العشر می نویسد: هر قرائتی که دارای سه شرط باشد قرائت صحیح نامیده می شود، آن شرایط عبارت اند از 1- موافق قواعد ادبیات عرب باشد؛ 2- با یکی از مصاحف عثمانی مطابق باشد؛ 3- صحیح السند از صحابه و پیامبر اکرم(ص) نقل شده باشد.

ابو عمر دانی نیز گفته است: در نحوه حروف قرآن نباید به شهرت لغوی و قواعد اعتماد کرد، بلکه فقط آن قرائت که با سند صحیح تر نقل شده باشد مورد قبول است گر چه مخالف قاعده یا شهرت باشد.

مکی و ابن جزری قرائت های قرآن را به چهار نوع تقسیم کرده اند نوع چهارم آن را قرائتی دانسته اند که از پیامبر اکرم(ص) نقل نشده باشد، گر چه موافق قواعد عربی و رسم الخط قرآن باشد.

اصولا عالمان دانش قرائت در تمام مقاطع تاریخ مصمم بودند که اگر قرائتی بدون استناد به قرائت پیامبر کرم(ص) و کاتبان وحی و اصحاب خاص آن حضرت باشد مردود دانسته و جزو قرائات معتبر قرآن کریم قرار ندهند لذا ابن مجاهد که طراح قرائات سبعه در تاریخ است، خود در مقدمه کتابش، به گزارش سایت قطره و به نقل ازاسناد اتصال هر یک از قرائت های هفته گانه به پیامبر اکرم(ع) می پردازد.

مثلا راجع به سند قرائت عاصم می نویسد: ابوبکر بن عیاش نقل کرد که عاصم برای من چنین گفت: من حتی یک حرف از این قرائت را از هیچ کس جز ابوعبدالرحمن سلمی فرا نگرفتم و او هم همین قرائت را برای علی(ع) خوانده و آن حضرت تایید کرده است.

علاوه بر این که هر گاه از نزد ابوعبدالرحمن سلمی می آمدم همان قرائت فراگرفته را به زر ابن حبیش عرصه می کردم ـ زیرا او نیز قرائت کامل قرآن را از عبدالله بن مسعود فرا گرفته بود ـ او هم آن را تایید می کرد.

روشن است که علی ابن ابی طالب(ع) از آغاز بعثت تا رحلت پیامبر اکرم(ص) کاتب وحی و شاگرد و همدم آن حضرت بود و دقیقاً قرائت آن حضرت را فرا گرفته و تعلیم می داده است.

ابن مجاهد درباره اتصال سند قرائت ابی عمر و بن علاء به پیامبر اکرم(ص) نیز می نویسد: ابو عمرو قرائت خاص قرآن را نزد مجاهد فرا گرفت و مجاهد آن را نزد ابن عباس آموخته و ابن عباس همان قرائت را نزد ابی ابن کعب تعلیم یافته و ابی ابن کعب هم آن قرائت را از رسول خدا(ص) یاد گرفته است.

علی(ع) این دستور العمل را به عنوان بخشنامه رسول خدا(ص) به همگان اعلام کرد که: ان رسول الله(ص) یامرکم ان تقروا القرآن کما علمتم پیامبر اکرم(ص) به شما فرمان می دهد که قرآن را همان گونه که تعلیم شده اید قرائت کنید.

حتی عبدالله بن مسعود مردم را منع کرد از این که احیانا کلمه ای از قرآن را تبدیل به کلمات مرادف و هم معنای آن نمایند.

قال عبدالله بن مسعود: فاقرووا کما علمتم و ایاکم و التقطع و الاختلاف و انما هو کقولک هلم و اقبل و تعال ، عبدالله بن مسعود گفت: قرآن را همان گونه قرائت کنید که تعلیم شده اید، حتی از اختلاف و تبدیل جای گزین مرادف ها بپرهیز مانند کلمات مترادف هلم ـ اقبل ـ تعال که هر سه واژه یک معنا دارد: بیا.

چنین نبوده که اگر یک قاری برای خود رای و سلیقه دیگری داشت و قرائت دیگری را حتی با دلایلی بهتر می پسندید به خود اجازه می داد که قرائت ماثوره و مستند از پیامبر(ص) را رها کند و به ابتکار قرائت جدید بپردازد.

ابو عمرو که از قاریان هفت گانه مشهود است مرتب می گفت: اگر مکلف به تبعیت از قرائت قاریان پیشین نبودم و اختیار تغییر داشتم، قطعا فلان حرف و فلان حرف را از قرآن به گونه ای دیگر قرائت می کردم.

منبع: مستشرقان و قرآن، نقد و بررسی آؤای مستشرقان درباره قرآن
کلید واژه ها: قرآن - کتاب - مسلمانان - جهان - اضطراب - مقدس - هایی - اهل سنت - شیعیان - اسلامی - اعراب - مشهور - گزارش - پدیده - تابلو - بزرگ

آخرین اخبار سرویس:
انتخابات ششمین دوره انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار شد

قطع نشدن بیمه کارگران ساختمانی با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی

استخدام کباب سرای سبلان در قم

استخدام صندوقدار آقا جهت فست فودی در تهران

استخدام همکار آقا جهت یک مهمانپذیر واقع در قم

استخدام همکار حسابدار آقا در خراسان رضوی

استخدام کارگر ساده خانم جهت طباخی در البرز

استخدام صندوقدار آقا جهت دلیوری فست فود در تهران

استخدام منشی خانم جهت جوابگویی به تلفن در کرج

استخدام چند نفر جوشکار co2 در یک کارگاه فلزکاری

ویژه برنامه های نیمه شعبان با رویکرد ترویج فرهنگ انقلابی اجرا می شود

استخدام آشپز در مرکز توانبخشی فردوس

استخدام تعمیرکار یخچال در محدوده شهدا تهران

فرماندار قم: تبلیغ کالاهای ایرانی بدون کیفیت نتایج منفی را به دنبال خواهد داشت

اعلام نتایج آزمون ارشد در دهه دوم خرداد/ظرفیت پذیرش 170 هزار نفری آزمون

بسیج هشت هزار و 500 خادم افتخاری در نیمه شعبان

شمخانی: تروریسم تکفیری جغرافیای حضور خود در کشورهای سوریه و عراق را از دست داده است

واکنش مجید مجیدی به شایعه ساخت امامزاده

تغییرات گسترده در گمرکات

چشمانی قرمز در تالاب

جزییات حمله مسلحانه به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن

مستمری مددجویان 14.5 درصد افزایش می یابد

روسیه سامانه موشکی اس300 را بطور رایگان به دمشق خواهد داد

محسن امیریوسفی نماینده کانون کارگردان در شورای صنفی نمایش شد

تصادف خودرو گردشگران مصری در چین با 11 کشته و زخمی

پیروزی شاگردان صانعی برابر ایتالیا

آیت الله نوری همدانی: در زمینه «حرام بودن دیرکرد بانک ها» بسیار تذکر داده شد، اما توجهی به آن نمی شود

برگزاری چهل و پنجمین دوره آزمون دستیاری پزشکی

انحصار صوت و تصویر مانع تولید محتوا می شود؟

همایش استانی نجوم و کیهان شناسی در قائم شهر

به دنبال همکاری های جدید پس از برجام بودیم/ آمریکایی ها کارشکنی کردند

آغاز دیدار متسابقان رقابت های بین المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب

بانک فرهنگیان تاسیس می شود؟

ساماندهی معوقات بانکی در مجلس کلید خورد

باید از ظرفیت گردشگری پایتخت جهان اسلام بهره گرفت

امام جمعه شهرکرد: ارتباط بین بیمه و درمان باید کارگشا باشد

کارگروه حمایت از تولیدات یزدی در استاندارد تشکیل می شود

یک قدم رو به جلو با کفش ایرانی

در واقعه طبس، دانه های ریز شن، دسیسه بزرگ آمریکا را فرو شکست

جعبه جادویی و دعوت های خبری یک جانبه

عشایر وارد مراتع سمیرم شدند

نام های محبوب تهرانی ها در سال 96

همایش مددکاران بنیاد شهید کشور در مشهد آغاز شد

آغاز واگذاری کارت بلیت رایگان یک ساله به خبرنگاران

فرآیند صدور مجوز معادن باید کوتاه شود

حرف های مجید مظفری از روی بی اطلاعی است/کم کارم چون در شهرستان ها امکانات برای پیشرفت هنری کم است

مدارس فرسوده خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه خیرین برای نوسازی است

فرآیند صدور مجوز معادن باید کوتاه شود

سهم خواهی از بهشت

آخرین وضع کودکان آزار دیده ماهشهری

نوزادان هم منطقی فکر می کنند

استخدام استادکار آپارات ماشین های سنگین در جاده سرخس خراسان رضوی

استخدام کارمند اداری جهت آموزشگاه زبان در تهران

استخدام صندوقدار خانم یا آقا برای رستوران در شمالِ تهران

استخدام چند نفر بافنده با سابقه در زمینه بافندگی تخت

ارائه تسهیلات بدون بهره به کارگران و بازنشستگان برای خرید کالای ایرانی

استخدام منشی خانم در کارخانه کفش سعدی

تلاش های لازم برای ارائه خدمات مطلوب تر به زائران پی گیری می شود

استخدام کارمند تور و کارآموز رایگان در آژانس هواپیمایی

استخدام سالن دار و آشپز در محدوده جانباز مشهد

آیت الله مکارم شیرازی: اینکه میگوییم اجناس داخلی استفاده کنیم منظور جنس بی کیفیت نیست/ در هیچ زمانی اسباب فساد و انحراف به اندازه زمان ما نبوده

روزنامه استخدامی شهرهای شمالی | پنجشنبه 6 اردیبهشت 97

حضور حجت الاسلام قرائتی در درس خارج فقه رهبر انقلاب و یک توصیه به طلاب

آمادگی حرم بانوی کرامت برای برپایی نمایشگاه های حمایت از کالای ایرانی

تا آخر عمر مراقبشان هستم

همایش دکترین مهدویت با حضور میهمانان خارجی در قم آغاز شد

کودکان آزار دیده ماهشهری تحت تکفل قرار گرفتند

فقر، دلیل مهاجرت شهری ها به حاشیه

دستگیری سارق در میان ده ها کالای مسروقه

آیت الله مصطفی محقق داماد: کرامت انسانی باید خود را در فتاوا هم نشان دهد

عذرخواهی کیم جونگ اون از چین

طرح مجلس برای ساماندهی معوقات بانکی

وزیر بهداشت: خیرین نقش زیادی در ارتقاء حس نودوستی و کمک به دیگران دارند

سایت آزمایش های هسته ای کره شمالی فرو ریخت

یادگار دیدنی قرون وسطی

بویینگ تعویق در تحویل هواپیمای777 به ایران را تایید کرد

محدوده منطقه آزاد چابهار به 67 هزار هکتار افزایش می یابد

انتظار فرج هویت جامعه منتظر است.

واکنش ییلدیریم به احتمال نامزدی عبدالله گل

حرکت چراغ خاموش مجلس برای تفکیک وزارتخانه ها

آغاز آزمون کارشناسی ارشد

ساخت اولین مجتمع و اقامتگاه گردشگری کویر لوت در زاهدان

قورباغه قرمز چشم؛ عکس روز نشنال جئوگرافیک

خانواده نخستین مشوق ام برای حفظ قرآن/ کلام وحی را نزد پدر آموختم

رؤیاها و شخصیت های کارتونی که در اعماق دریا واقعی شدند/ از تاریکی و آب می ترسیدم، غارنورد و غواص شدم

مسئولیت های مهم ایران و پاکستان در قبال آینده امت اسلامی

شمخانی: نباید اجازه دهیم کشورهای ثالث بر روابط دوستانه ایران و پاکستان تاثیرگذاری منفی داشته باشند

لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین

دریافت رتبه اول توسط قاری افغان حاکی از چیست/ زمان تغییر در روش برگزاری رسیده است

13 زندانی بدهکار مالی از زندان منوجان آزاد شدند

رسیدن به سلامت در جامعه نیازمند دانایی و مطالعه کتاب است

هم اکنون در اغلب شاخص های بهداشتی در منطقه سلامت هستیم

نهمین دوره المپیاد دانش آموزی نانو در مازندران برگزار می شود

مقدم: حمایتی از کارگران نمی شود/ بیشتر تخلفات عمده توسط دولتی هاست

استخدام رویه کوب مبل ماهر آقا در گوهردشت کرج

استخدام پرسنل آقا جهت سالن آشپزخانه و صندوقدار در فست فود جام جم

استخدام کارگر ماهر برشکار کابینت در تهران

استخدام نیروی تراشکار ماهر آقا در البرز

استخدام کارگر کابینت در محدوده نوقطار قم

استخدام تعدادی مشاور آقا و خانم در محدوده جنت آبادِ تهران

پاسخی به ادعای «گلدذیهر» پیرامون اختلاف قرائات

پاسخی به ادعای «گلدذیهر» پیرامون اختلاف قرائات