مطالب مرتبط:
نگاهی به رمان روزگار تفنگ
داستان «راه آهن» فرسوده ای که از ریل خارج شد
50 اثر به مرحله نهایی جایزه داستان تهران راه یافت
50 اثر به مرحله نهایی جایزه داستان تهران راه یافت
اطلاعیه مهم و فوری در رابطه با طرح عید و داستان
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 اسفند 1396 ساعت 21:522018-03-18فرهنگي

نگاهی بر رمان داستان همیشگی


فضای توصیف شده در این داستان فضای اجتماعی دهه بیست و سی جامعه روسیه است.

جامعه ای که رکود اقتصادی بدی را طی می کرد و پوچ گرایی به کنشی عادی تبدیل شده بود.

انسان های این دوره هیچ روزنه امیدی پیش چشم خود نمی دیدند و به تن پروری می گذراندند.

«من چه دیر دریافتم که رنج روح را می پالاید و تنها آن است که انسان را برای خود و دیگران قابل تحمل می کند و انسان را بر می کشد.

من اکنون می پذیرم آن کس که رنج را نشناسد زندگی را به کمال نشناخته است.

رنج و زحمت خصال بی شمار و مهمی دارند که اهمیت آنها را شاید در این دنیا نبینیم.

» رمان داستان همیشگی سر آغاز داستان مشهور آبلوموف گانچاروف است.

آبلوموف یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه و شاهکار گانچاروف و روایت مردی است که اصطلاحا به او آدم اضافی می گویند.

خود کلمه آبلوموف نیز به معنای انسان اضافی و بی مصرف است.

شخصیتی بی اراده و بس ضعیف که به خاطر آرزوهای دست نیافتنی و دور از دسترس خودش را از جامعه متمایز می کند و یا جامعه او را از خود کنار می گذارد و به آنها احساس زائد بودن و درک نشدن می دهد.

این افراد قادر نبودند با پیشرفت جامعه خودشان را متفاوت کنند و بر قدرت ها و امکاناتشان بیفزایند و همسو با جامعه تغییر کنند بنابراین توان یافتن کاری مناسب نداشتند و نمی توانستند رفتار اجتماع را درک کنند.

آبلوموف ها اغلب منزوی، سردرگم و غمگین هستند و نویسنده با نمایش چنین شخصیتی بیم آن دارد که این رفتار آبلوموف گونه به شکل یک رفتار همگانی در جامعه تسری پیدا کند.

بی ارادگی و بی تصمیمی فراگیر می تواند به داستانی همیشگی تبدیل شود و همه جامعه را فرا بگیرد.

داستان همیشگی از زاویه ای دیگر به این ماجرا نگاه می کند.

در این رمان البته ماجرا دو سویه است و بین دو فرد ادامه می یابد.

فردی موفق و فردی ناکارآمد که درگیر احساسات خود است.

هر چند ماجرا بر سر شکاف دو نسل است.

تقابل و اختلاف نسل ها را روایت می کند.

دو شخصیت متعلق به دو نسل مجزا با کنش ها و رفتارهای متفاوت به تصویر کشیده می شود.

در واقع برخورد عملگرایی و بی عملی و یا تضاد بین عقل و احساس است که شکل کنش رفتاری این دو فرد را در رمان مشخص می کند.

در یک سو عقل و در سوی دیگر احساس عمل می کند و هر بار یکی بر دیگری پیروز می شود.

فضای توصیف شده در این داستان فضای اجتماعی دهه بیست و سی جامعه روسیه است.

جامعه ای که رکود اقتصادی بدی را طی می کرد و پوچ گرایی به کنشی عادی تبدیل شده بود.

انسان های این دوره هیچ روزنه امیدی پیش چشم خود نمی دیدند و به تن پروری می گذراندند.

دو شخصیت اصلی رمان الکساندر آدویف جوان و پیوتر ایلیچ آدویف عموی او که مردی میان سال است در برابر همدیگر قرار می گیرند.

الکساندر یک شخصیت خیال پرداز و کاهل است از همان جنس شخصیتی که در آبلوموف می بینیم.

او از روستا به شهر می رود و زندگی پر احساسی را طی می کند.

عموی او برعکس شخصیتی منطقی و حسابگر که در شهر زندگی کرده و صاحب تجربه و دانش است.

در نهایت پیوتر ایلیچ بر الکساندر پیروز می شود.

انگار نویسنده می خواسته به جنگ با انسان های اضافی برود و خواستش را در پیوتر ایلیچ به اجرا بگذارد.

الکساندر دست به هر کاری می زند شکست می خورد.

هم در حوزه مسائل عاطفی و عشق و زندگی روزمره و هم در مسائل کاری ناکارآمد و شکست خورده است.

ادویف قادر است کنش الکساندر را پیش بینی کند و پیشاپیش شکست وی را به او نشان دهد و هر بار بر احساسات الکساندر و رویاهایش یورش می برد.

الکساندر وقتی خود را به پایان راه نزدیک می بیند دست به خودکشی نافرجامی می زند و در نهایت مجبور است شهر پترزبورگ را ترک کند چون نمی تواند خود را منطبق و همسو با تغییرات شهر کند و در نتیجه به بدبینی و پس زدن واقعیت رو کرده و آن را از رویا و زندگی خود حذف می کند.

او شهر را با این ایده که همه چیز شهر مصنوعی و تقلیدی است ترک می کند و به روستا می رود.

چون نتوانسته بر آن پیروز شود.

هر چند به زودی دلتنگ شهر می شود و فکر می کند این بار می تواند بر آن مسلط شود.

اما این بار به موجودی خشن و متظاهر و کینه توز بدل شده است.

او خشم خود را درونی کرده و رفتارهای عموی خود را پیشه می کند.

کینه توزانه به جهان می نگرد و تمامی احساسات خود را سلاخی می کند.

اما عمو این بار بر عکس، رفتاری پر از احساس از خود بروز می دهد.

همچنان این شکاف باقی می ماند.

آدم های این داستان بلد نیستند احساسات خود را تحت کنترل و نظارت خود در آورند و از این رو یا به دام احساسات گرایی می افتند و یا صلب و سخت می شوند و قلبشان از هر گونه حسی تهی می گردد.

در نهایت در رمان داستان همیشگی به نوعی بر تری با دوست داشتن عمیق همراه با منطق است و نه احساسات گرایی محض و کینه توزی از سوی دیگر.

فضای توصیف شده در این داستان فضای اجتماعی دهه بیست و سی جامعه روسیه است.

جامعه ای که رکود اقتصادی بدی را طی می کرد و پوچ گرایی به کنشی عادی تبدیل شده بود.

انسان های این دوره هیچ روزنه امیدی پیش چشم خود نمی دیدند و به تن پروری می گذراندند.

گانچاروف در این رمان تلاش دارد بر این نهیلیسم افراطی غلبه کند و راه های تازه ای پیش رو بگذارد.

روزنه ای که بتوان از بن بست بی معنایی و پوچی بیرون رفت.

ایوان الکساندروویچ گانچاروف یکی از عینی گراترین نویسندگان روسی است.

او اجازه نمی دهد قضاوت شخصی اش بر داوری او درباره ارزشها اثر بگذارد و حقیقت را حتی اگر مخالف نظر وی باشد می پذیرد.

در رمان های آبلوموف، پرتگاه و داستان همیشگی زندگی را به طور عینی تصویر می کند و تلاش نمی کند جانب خوبی یا بدی را بگیرد بلکه از هر دو زاویه به ماجرا نور می تاباند.

در رمان داستان همیشگی الکساندر مصمم است با هرآنچه حسابگرانه و خالی از احساسات است بجنگد.

وی درگیر آرمان گرایی ساده لوحانه است.

آدویف اما کارخانه دار با هوش و عملگرا است.

این دو شخصیت بارز تریت شخصیت های دوران نویسنده هستند.

گانچاروف از زبان آدویف می گوید که باید احساسات را کنترل کرد.

موضوعی که هنوز هم برای بشر قابل طرح است که عاقبت باید از احساس پیروی کرد یا از عقل؟ در داستان این دو شیوه زندگی دنبال می شود.

اما نویسنده هرگز توصیه نمی کند خواننده اش کدام شیوه زندگی را دنبال کند.

داستان همیشگی در پایان کتاب یادداشتی درباره زندگی و آثار گانچاروف به نام" زندگی و چگونه زیستن" به قلم ویکتور روزوف آورده و یک یادداشت به قلم خود ایوان الکساندروویچ گانچاروف به نام" دیر بهتر تا هرگز" که درباره نوشته هایش توضیحاتی می دهد که بسیار خواندی است.

این رمان دارای دو بخش است.

بخش اول زندگی پر تب و تاب الکساندر را روایت می کند که در 6 فصل توصیف می شود و بخش دوم بازنگری وی درباره اعمالش است و تغییر او که آن نیز در 6 فصل بیان می شود.

منبع: سایت تبیان
کلید واژه ها: جامعه - داستان - رفتار - انسان - رکود اقتصادی - احساس - رمان - بیست و سی - روسیه - اقتصادی - اجتماعی - شاهکار - متفاوت - رکود - نویسنده - ادبیات - پیشرفت - اهمیت - زندگی - نمایش - درگیر - تصویر - مشهور - شکاف - موفق - جوان - مصرف

آخرین اخبار سرویس:
ابراز علاقه منشوری خانم بازیگر به پیشکسوت سینما دردسر شد + عکس

علیرضا داوودنژاد کارگردان "فراری": نمی شود ملتی را نساخت اما مملکتی را ساخت

«رابرت دنیرو» نقش ترامپ را هرگز بازی نمی کند

فروردین ماه 4 میلیون و 689 هزار نفر به سینماها رفتند

پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

سومین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر (عکس)

دست ندادن مریلا زارعی با مرد چینی سوژه شد (+عکس)

جشنواره جهانی فیلم فجر (2)

حضور وزیر آموزش و پرورش در سی و ششمین جشنواره جهانی فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر در آستانه آستیگمات/ورک شاپ الیور استون برای اصحاب رسانه یا سینماگران+عکس

فضاهای فرهنگی، فضاهای تنفس معنوی و روحی شهرها هستند

تیپ متفاوت خانم بازیگر در حال اسب سواری + عکس

عکس «ممنوعه» نیکی کریمی لو رفت +عکس

سری دوم «دزد روح» ساخته می شود

بازیگر خاطره انگیز مجموعه تلویزیونی «زیر گنبد کبود» درگذشت + عکس

توضیحاتی درباره ی فصل دوم سریال 13 Reasons Why از زبان بازیگر این مجموعه

عکاس مصری زندانی برنده جایزه یونسکو شد

هماهنگی معماری ایرانی با اندیشه معنوی ایرانیان

تصاویر شگفت انگیزی از بازی Detroit: Become Human با کیفیت 4K منتشر شد

خشایار الوند: روی متن سریال ها نظارت نمی کنند

جدیدترین تصاویر از «خانواده دکتر ماهان»

انیمیشن «ما» به ایتالیا می رود

وزیر ارشاد: فرش را نماد هویت ایرانی است

«فیلشاه» از همان ابتدا با نقطه هدف کودکان ساخته شد

15 فیلم پرحادثه و دیدنی که غم انگیزترین و مرگبارترین پایان بندی ها را دارند [قسمت دوم]

همایش نقش معماری در سبک زندگی برگزار شد

انیمیشن «ما» در راه ایتالیا

روایت علی خودسیانی از رفاقت و دروغ «اصغر فرهادی»+فیلم

فیلم اول خود را در زمینِ مین ساختم

افتتاح «بازار محتوای دیجیتال» از 5 اردیبهشت

استخدام شرکت پخش پگاه در استان البرز

نیازمند افزایش مکان های فرهنگی در کشور هستیم

بطحایی: افزایش یادگیری کودکان در محیط های اجتماعی

پیشنهاد آخوندی برای تشکیل مجمع معماران ایران همزمان با روز معمار

حیدریان: سینمای ایران در خدمت بیان اندیشه است

کریس اونز در «انتقام جویان: نبرد ابدیت» خطرناک خواهد بود!

معمار نامی نصف جهان و نابغه دوران صفویه کیست؟ / فیلم

دسترنج نویسندگان را به سرقت نبریم

ادامه ثبت نام بن کتاب دانشجویی تا پنجم اردیبهشت ماه

مجموعه خبری 20-شبکه خاوران -3 اردیبهشت97

ادامه ثبت نام بن کتاب دانشجویی تا پنجم اردیبهشت ماه

توصیه هایی در روز جهانی کتاب | تنها راه رهایی از کتاب های سخت خوان کنار گذاشتن آنهاست

بالا کشیدن کرکره فرهنگ در محله ها

انتشار دو قطعه از شعبانخانی در ماه اردیبهشت/کنسرت های استانی خواننده تیتراژ ماه عسل بعد از ماه مبارک رمضان

زوج محبوب و همیشه خندان سینمای ایران+عکس

انتقاد الیور استون از سینمای ایران و هند

درخواست خانه سینما از آملی لاریجانی برای صدور مجوز حضور جعفر پناهی در جشنواره کن

شناسنامه تابلو فرش ایرانی فرصتی برای صیانت از آن فراهم کرده است

پایان «پدر» در خانه لیلا

ویژه برنامه «لوور در تهران» روی آنتن شبکه 4

تلاش می کنیم سینمای ایران در خدمت بیان اندیشه باشد

انیمیشن «ما» در ایتالیا

جاری شدن سیل در رودخانه فصلی برزاوند اردستان + فیلم

معضل برنامه های ترکیبی در جشنواره ها کپی برداری است

موزه لوور را از قاب شبکه چهار سیما تماشا کنید

وزیر ارشاد: امسال 100 سینما در کشور افتتاح می شود

8 فیلم از آذربایجان غربی به جشنواره منطقه ای ژیار راه یافت

887 کتاب منبع نفیس در ارومیه نگهداری می شود

باز شدن چتر باران در اردیبهشت قزوین + فیلم

فیلم سینمایی «کژال» برای نخستین بار در فستیوال کن به نمایش درمی آید

لوگوی «رقص روی شیشه» رونمایی شد

سریال ترسناک «احضار» به شبکه نمایش خانگی می آید

سینما زبان مشترک ملل است/ نقش جشنواره جهانی فیلم فجر در معرفی آثار کانون

تصاویر/ ماجرای کارخانه محل نبرد داعش در سریال پایتخت

خبرهای کوتاه قزوین+ فیلم

معرفی فیلم های بخش کلاسیک کن 2018

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: شناسنامه تابلو فرش ایرانی فرصتی برای صیانت از آن فراهم کرده است

دومین روز گفت وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان برگزار شد

امسال 100 سینما در کشور افتتاح می شود/ فضای فرهنگی برای تنفس جان شهرها مورد نیاز است

چین و ایران ظرفیت های بسیاری در حوزه سینما دارند

8 فیلم از آذربایجان غربی به جشنواره منطقه ای ژیار راه یافت

887 کتاب منبع نفیس در ارومیه نگهداری می شود

برپایی جشن هنر انقلاب در سالن اتاق بازرگانی

هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است

قلعه تاریخی بدلبو در ارومیه مرمت می شود

تصاویری از سومین نمایشگاه «سبک زندگی اسلامی» در لندن

نمایش دو مستند بعد از 50 سال

وزیر ارشاد: امسال 100 سینما در کشور افتتاح می شود/ فضای فرهنگی برای تنفس جان شهرها مورد نیاز است

بزرگداشت سعدی در دانشگاه پوترای مالزی

فضاهای فرهنگی، فضاهای تنفس معنوی و روحی شهرها هستند

کشورهایی با وجود بحران سیاسی با زبان هنر به هم نزدیک شده اند

عکس / دیپلماسی فرهنگی به شیوه جشنواره جهانی فجر!

نشست «الیور استون» در سینما «فلسطین»

فیلم/ جدید ترین گلها و تکنیکها دیدنی ایسکو

فیلم/ خنده هایی که جایشان را به نگاه های نگران دادند

ظهری که به شب تبدیل شد!+ فیلم

انحصار صدا و سیما، سلطه بر آینده محتوای ویدیویی و سینمایی کشور است

جاری شدن سیل در رودخانه فصلی برزاوند + فیلم

نامه اهالی خانه سینما به رییس قوه قضاییه درباره جعفر پناهی

سیما یک | مینی سریال شب عیداز نیمه شعبان می آید

تقدیر از کارگردان فقید در سرزمین مادری | کارلووی واری با یاد فورمن آغاز می شود

آخرین قطعه پازل چهارم اردیبهشت به روی صحنه می رود

جایزه برتر جشنواره سوییسی برای مستندی درباره محاکمه رییس جمهوری برزیل

بطحایی: کودکان ایرانی در مقایسه با دهه 60 کمتر سینما می روند

سردار اشتری واقعیات گشت ارشاد به مردم می گوید

اینستاپست برانکو ایوانکوویچ، تبریک به شرکت آل اشپورت + عکس

ره آورد سفر وزیر ارشاد به اسکو

قلم دوربین/هم اندیشی سه قوه

معرفی فیلم های کلاسیک های کن 2018

«احضار» به روزهای پایانی تولید رسید/ یک سریال ترسناک ایرانی

نگاهی بر رمان داستان همیشگی

نگاهی بر رمان داستان همیشگی