مطالب مرتبط:
عماد افروغ: تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد
افروغ: تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد
تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد
تحقق دولت الکترونیک در کشور راهکاری مؤثر در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است
تحقق 82 درصدی سهم اشتغال زنجان/ صادرات استان در سال آینده 500 میلیون دلار هدف گذاری شود
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 اسفند 1396 ساعت 21:222018-03-18سياسي

عماد افروغ: تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبر فوری - اگر مردم این نظام را می خواهند باید مشارکت بالا داشته باشند.

وقتی مردم مشارکت بالایی دارند، یعنی نظام را می خواهند.

به گزارش سایت قطره و به نقل از" به نقل از صبح نو؛ دکتر عماد افروغ نه صرفاً به عنوان کسی که تجربه مدیریتی و تصمیم گیری در کسوت نماینده سابق مجلس، بلکه به عنوان یک جامعه شناس و یک چهره اصول گرا سال هاست که در زمینه نقد درون گفتمانی فعال بوده و با زبان صریح نقاط ضعف و قوت کشور را در قالب پژوهش های متعدد و آثار مختلفی که منتشر کرده، بیان کرده است.

از این رو به بررسی نظرات ایشان در رابطه با بحث عدالت و اعتراضات مردمی در دی ماه سال 96 پرداختیم.

این چکیده ای از مصاحبه عماد افروغ با ویژه نامه صبح نو است؛ در ابتدا به اصل موضوع می پردازم.

نظر شما در ارتباط با اعتراضات مردمی در کشور چیست؟ ابتدا عرض کنم که تحلیل من از این ماجرا هیچ ارتباطی با بهره برداری ها و موج سواری های آمریکا، صهیونیسم و رژیم وهابی-سلفی عربستان به مثابه ننگ بشریت و ادیان ندارد.

این موضوع یک مساله کاملاً داخلی است و تحلیل من به عوامل، شرایط و برخی موانعی که در داخل وجود دارد معطوف است.

البته اگر متوجه نقش آفرینی ها و تحریکات بیرونی در بروز این حادثه نباشیم، نمی توانیم این مساله را خوب تحلیل کنیم.

به نظر من این قضیه یک جریان اقتصادی-اجتماعی و یک واقعه قابل پیش بینی بوده و پیش بینی هم شده بود.

نه اینکه کسی پیش بینی کند در فلان تاریخ و فلان روز و فلان ساعت و فلان مکان چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

این نوع پیش بینی در علوم اجتماعی قابل قبول هم نیست، اما به لحاظ ساز کارهای درونی قابل پیش بینی بود که چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

چرا این را می گویید؟ چند دلیل برای آن دارم.

ببینید سال هاست که عدالت از این کشور رخت بر بسته است.

شکاف اقتصادی - حداقل در وجه شکاف درآمدی رسمی- سال هاست که وجود دارد.

این موضوع همیشه به عنوان نوعی تبعیض احساس می شد.

حالا باید ببینیم چه اتفاقی رخ می دهد، چه سیاستی اتخاذ می شود و چه می شود که این موضوع مهم را فراموش می کنیم.

انقلاب اسلامی سه شعار کلیدی دارد و بنده هم از آن دفاع می کنم.

نخست آزادی ، دوم عدالت و سوم اخلاق و معنویت است.

به لحاظ فلسفه سیاسی بحث می کنم، آزادی و عدالت قابل جمع نیست مگر اینکه پای اخلاق و معنویت وسط بیاید.

چرا؟ چون آزادی جنبه فردی دارد، عدالت جنبه اجتماعی دارد.

آزادی به دلیل وجه پر رنگ فردگرایانه اش، خودخواهانه است.

عدالت جنبه نوع دوستانه دارد.

اخلاق می آید با جوهره نوع دوستانه خود این دو را به هم پیوند می دهد.

این جوهره انقلاب اسلامی بوده و وجه ممیزه آن هم اخلاق و معنویت بوده است.

البته این به آن معنا نیست که به آزادی و عدالت بی توجه باشیم.

بعد از انتخابات سال 76 جهاد دانشگاهی پیمایشی از کسانی که به رییس جمهور منتخب رای داده اند انجام داد که 51 درصد رای دهندگان به آقای خاتمی گفته بودند از رییس جمهور خواسته اقتصادی داشتیم.

چرا این خواسته اقتصادی به یک خواسته سیاسی تبدیل می شود؟ به خاطر اینکه جامعه ما طیفی است اما عده ای به دنبال قطبی کردن و به طور خاص قطبی کردن سیاسی آن هستند.

جامعه ما قطبی نیست.

نه به لحاظ اقتصادی قطبی است و نه به لحاظ اجتماعی و سیاسی.

اما عده ای از گروه های سیاسی به دنبال قطبی کردن آن هستند.

چون اگر فضا قطبی شود به مراتب برای آنها سودآورتر است.

اشکال اساسی ما همین غلتیدن در دوگانگی های چپ و راست است.

دعواهای چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا دعوای غیر معرفی در جامعه است و باعث انحراف از مسائل اصلی کشور و جامعه می شود.

ما یک رویکرد توجیهی و یک رویکرد تغییری داریم.

من اسمش را رویکرد کاه و سوزن گذاشته ام.

رویکرد توجیهی در انباری از سوزن دنبال کاه می گردد، رویکرد تغییری در انباری از کاه به دنبال سوزن می گردد.

دنبال عیب ها بگردیم.

نترسیم! عیب هایمان را شناسایی کنیم.

در انباری از کاه به دنبال سوزن باشیم نه برعکس.

بنده شرایط را پیش بینی می کردم، مواضع مختلف این را نشان می دهد، چند وقت پیش گفتم که مردم چک سفید امضا به کسی نداده اند.

مصاحبه اخیر و قبل از حادثه مزبور بنده را با روزنامه جام جم ببینید.

اما شما 20 سال پیش را مثال زدید، الان 20 سال گذشته است.

مستندات ما و آمارهای حاصل شده از پیمایش های ملی قابل قبول که در زمستان 95 انجام شده است، حکایت از این می کند که مردم زیربار فشار اقتصادی واقعاً کمرشان خم شده است.

چه کسی این آمار را داده است؟ این پیمایش ملی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور توسط دفتر طرح های ملی و مرکز ملی رصد اجتماعی تحت عنوان موج سوم پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال 95 انجام شده است.

آمار اقتصادی هم دارد؟ بله.

از این پیمایش چند آمار را ارائه می کنم.

از مردم سوال شده مهم ترین دغدغه و نگرانی شما در زندگی چیست؟ که پاسخ ها این گونه بوده است: بیکاری، اشتغال، مسائل شغلی 37.

9 درصد؛ مسائل و مشکلات اقتصادی 17.

5 درصد؛ آینده فرزندان 14.

8 درصد؛ فقر و نبود امکانات رفاهی 8 درصد؛ این سوال در 19 فقره مطرح شده است، که من همین 4 مورد را گفتم، جمع این ها می شود 78.

2 درصد.

جای دیگری سوال شده است که مهم ترین مشکل جامعه را شما چه می دانید؟ که پاسخ ها شامل این موارد بوده است: بیکاری و مسائل شغلی 42.

6 درصد؛ گرانی و تورم 14.

3 درصد؛ فقر و کمبود امکانات 12.

4 درصد؛ مسائل و مشکلات اقتصادی 9.

4 درصد؛ که جمع این موارد 78.

7 درصد است.

طرح آماری این را خود دولت درآورده است؟ چه نهادهایی در تدوین آن دخالت داشتند؟ بله.

وزارت کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی این نظرسنجی را انجام داده اند.

اعضای شورای سیاست گذاری آن هم مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، معاون فرهنگی و سیاسی وزارت اطلاعات، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی - اجتماعی دبیرخانه شورای امنیت ملی، دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون رفاه وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی وزرات علوم بوده اند.

اعضای شواری علمی هم در ابتدای پیمایش مشخص شده است.

سازمان اجرایی آن هم به طور عمده سازمان افکارسنجی دانشجویان ایران بوده است.

تا اینجا به این نتیجه می رسیم که از سال 76 تا الان (20 سال گذشته) مطالبات اقتصادی مردم از 51 درصد به 78 درصد (یعنی حدود 20درصد) افزایش یافته است.

دقت کنید 51 درصد مربوط به کسانی است که به رییس جمهور منتخب در سال 76 رای داده اند.

اگر به کسانی که به ایشان رای نداده اند هم توجه کنید این آمار بالاتر می رود.

حالا آمار دیگری هم وجود دارد که مردم معتقد هستند در پنج سال گذشته مسائل اقتصادی و فاصله طبقاتی ، روند افزایشی آن و تعداد فقرا بیشتر شده است و در پنج سال آینده هم امید به کاهش آن ندارند.

باز هم 70 و چند درصد معتقدند این شکاف بیشتر می شود! یعنی به زعم شما این حرکت مطالبه اقتصادی داشت؟ بله، طبیعی هم بوده است .

در تحقیقی هم که پس از حادثه اخیر انجام شد در مجموع 81 درصد علت آن را نارضایتی اقتصادی اعلام کردند.

دفعتاً به هنگام تصویب بودجه می شنویم که قرار است حقوق نمایندگان و مدیران و یا قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و غیر ذلک، و یا در مورد حقوق های نجومی که ما هم نفهمیدیم به چه سرنوشتی انجامید، وقتی نهادهای قضایی و حقوقی ما گزارش می دهند بالای 20 میلیون را مبنا قرار می دهند.

دیوان محاسبات بالای 20 میلیون گزارش می دهد، در حالی که علی القاعده باید 6 الی 7 میلیون باشد.

ضمنا به مدیری که امروز 20 میلیون می دهید در شرایط و موقعیتی است که نیاز هم ندارد.

خانه و ماشین و سایر امکانات را دارد.

به مزایایی که مدیران ما می گیرند نگاه کنید، فقط بخش اجرایی هم نیست؟ مشکل اصلی را در چه می دانید؟ ما با دولت هایی مواجه هستیم که خودشان می آیند و این چنین تحقیقی را انجام می دهند اما توجهی به نتایج آن نمی کنند! چرا به این حرف ها توجه نمی کنند؟ چرا به نصیحت نخبگان توجه نمی کنند؟ یک سوال مهم تر هم وجود دارد که چرا می توانند توجه نکنند؟ نباید بتوانند.

باید آن قدر فشار افکار عمومی قوی باشد، آن قدر نهادهای بازرسی قوی باشند، آن قدر شلاق نظام بُرّنده و به موقع، تصریح می کنم به موقع باشد که اینها نتوانند از مسوولیت های خود فرار کنند.

متاسفانه شلاق به موقع و برنده نیست.

شلاق، شلاق اصلی نیست.

آنجایی که باید فرود بیاید، فرود نمی آید.

سراغ چند مستضعف می روند.

گوش دولت ها بدهکار نیست، متاسفانه حرف گوش نمی دهند.

مربوط به الان هم نیست.

ما این صحبت ها را در قبل و در دوره های قبل هم داشتیم.

گوش ها بدهکار نیست.

من نمی دانم چرا؟ همین می شود دیگر.

من احساس می کنم تلنگر خوبی زده شده است.

من دفاع می کنم.

من دفاع مطلق می کنم از این اعتراض عمومی و آن وجهی که مطالبه است و سازمان یافته توسط غرب و آمریکا نیست و درعین حال آن حرکت های ناشایست ضدملی و ضددینی را هم برنمی تابم.

خواهم گفت در ادامه که عِرق ملی مردم به چه میزان است؟ هویت دینی مردم چه اندازه است تا بدانید این حرف ها حرف های حاشیه ای است و ربطی به متن مردم ندارد.

ما از این سرمایه ها استفاده نمی کنیم.

من مصاحبه های متعدد شما را مرور کرده ام، من می دانم این مطالبات را قبلاً مطرح کردید.

من می خواهم مستند صحبت کنید.

بحثی که می گویید مطالبات اقتصادی، من این آمار را استفاده کردم که سال 76 و 96، 20 درصد مطالبات اقتصادی مردم رشد کرده است؛ این برای ما یک پیام است.

من می خواهم شما مستنداتتان را بیان کنید.

من خواهش می کنم شما نگاه اساسیتان را از اینکه مردم نگاهشان به نظام چه هست، یعنی شما استاد دانشگاه و جامعه شناس هستید و کار اساسیتان هم همین است.

این را برای من بفرمایید.

ببینید قبلا هم توضیح دادم رشد 20 درصدی بدون احتساب مطالبات اقتصادی کسانی است که به رییس جمهور منتخب 76 رای نداده اند.

بر این اساس باید شاهد رشد کمتری باشیم.

اگر مردم این نظام را می خواهند باید مشارکت بالا داشته باشند.

وقتی مردم مشارکت بالایی دارند، یعنی نظام را می خواهند.

در همین رابطه در این پیمایش سوال شده که مشارکت سیاسی تان را در ارتباط با ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و شوراها بگویید، به ترتیب؛ 83.

9 درصد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، 76.

3 درصد مجلس و 77.

7 درصد انتخابات شوراها.

سوال شده که آیا در انتخابات بعدی شرکت می کنید؟ مجلس 75.

7 درصد، ریاست جمهوری 79.

4 درصد و .

یعنی مردم مشارکت سیاسی خوبی دارند و این یعنی ما بحران مشارکت و طبعاً بحران مشروعیت نداریم.

مردم ما نجیب و انقلابی هستند.

این تظاهراتی که مردم کردند الزاما تغایری با اصل نظام و انقلاب نداشت.

نکته دیگر تاثیر سیاسی است، اینکه حکومت برای رای و نظر مردم اهمیت قائل است یا خیر؟ موافق و کاملاً موافق 42.

3 درصد ، مخالف و کاملاً مخالف 23.

5 درصد؛ نه موافق و نه مخالف 34.

2 درصد که هم می تواند به سمت مخالف برود و هم موافق.

مشاهده می کنید کسانی که می گویند حکومت برای رای و نظر مردم اهمیت قائل است بیشتر است.

اما با این حال در جایی سوال شده است که پنداشت شما از عدالت سیاسی چیست؟ یعنی حکومت به همه مردم به یک چشم نگاه می کند: موافق و کاملاً موافق 28.

2 درصد؛ مخالف و کاملاً مخالف 40.

6 درصد؛ پیامش این است که معتقدند تبعیض وجود دارد.

معتقدند همه در برابر حکومت و قانون یکسان نیستند.

سوال دیگری که شده این است که قانون در مورد مردم و مسوولان یکسان اجرا می شود؟ (قانون هایی که مربوط به زندگی روزمره است) موافق و کاملاً موافق 23.

8 درصد؛ مخالف و کاملاً مخالف 40 درصد.

این آمار حکایت از تبعیض دارد.

من نکته ای را مجبورم بگویم.

چرا زمانی که یک تخلفی را از یک مدیر و مسوول می بینیم، همان موقع برخورد نمی شود؟ در حوزه سیاسی ما یک نظام خاص با آرمان های خاص هستیم.

بعضی ها آرمان های سیاسی را در ایران زیر سوال می برند اما آمار جالبی از این پیمایش به دست می آید: مردم درباره حمایت از مستضعفان جهان، 64 درصد موافق و کاملاً موافق هستند.

با آرمان آزادی قدس 63 درصد موافق و کاملا موافق هستند و با برقراری حکومت اسلامی در جهان 67 درصد موافق و کاملا موافق اند.

یک جایی دیگر بحث هویت ملی مردم مطرح است.

در پاسخ به این سوال که آیا شما تمایل دارید در کشوری غیر از ایران زندگی کنید، نزدیک به 83 درصد پاسخ منفی داده اند.

از مفاخر ایرانی و افتخار به ایرانی بودن پرسش شده است که 86.

4 درصد به ایرانی بودن خود افتخار کرده اند؛ درباره احساس غرور به خاطر شاعرانی مثل فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی 83 درصد؛ افتخار به فرهنگ محلی و قومی 84 درصد.

اگر فکر می کنید بحث اقتصادی ناقص مانده تکمیل بفرمایید.

به عنوان مثال در این پیمایش اشاره شده است که رضایت از اوضاع اقتصادی کم و خیلی کم 57.

3 درصد است.

مهم ترین عامل فقر و تنگ دستی افراد فقیر در جامعه را 54 درصد، بی عدالتی در جامعه و سیاست های اقتصادی دولت دانسته اند.

در مورد پنداشت از عدالت اجتماعی سوال شده است که در اوضاع فعلی هر کس پول و پارتی نداشته باشد حقش پایمال می شود؟ پاسخ موافق و کاملاً موافق 68.

8 درصد بوده است.

در مورد عوامل موثر در یافتن شغل در مقابل این سوال که به نظر شما در کشور ما برای به دست آوردن شغل، هر کدام از این موارد تا چه اندازه اهمیت دارد؟ پاسخ داده اند: تخصص و شایستگی، زیاد و خیلی زیاد 39.

8 درصد؛ پارتی و آشنا، زیاد و خیلی زیاد 74.

6 درصد؛ شانس و اقبال 35.

7 درصد؛ گرایشات و خط و ربط های سیاسی که می تواند با پارتی و آشنا تداخل داشته باشد 40.

5 درصد.

یک نکته جالبی هم در این میان وجود دارد که مربوط به نگرش به حال و آینده در حوزه اقتصاد است.

به عنوان مثال درباره فاصله ثروتمندان و فقیران، سوال شده است که نسبت به پنج سال قبل این فاصله بیشتر شده است یا کمتر؟ در مورد گزینه بیشتر شده است 76.

3 درصد موافق بوده اند.

یا در پاسخ به اینکه در پنج سال آینده چه می شود و چشم انداز و افق متصور چه خواهد بود؟ 76 درصد گفته اند این فاصله بیشتر می شود.

البته راجع به پنداشت قضایی نگرش مردم بهتر است.

سوال این بوده اگر حقی از کسی ضایع شود، تا چه اندازه می تواند از طرق قانونی به حق خود برسد، زیاد و خیلی زیاد 23.

3 درصد و کم و خیلی کم 25.

6 درصد بوده است که کمی امیدوار کننده تر، هرچند کماکان منفی، است.

ممکن است این واقعیت نداشته باشد؟ من چه کار به واقعیت دارم.

آن بحث دیگری است.

احساس مردم این است.

باید ریشه یابی شود که چرا احساس مردم این است.

در مقابل این سوال که بیشتر ثروتمندان ایران از طریق غیرقانونی و یا رانت و پارتی به این جایگاه رسیده اند 46.

7 درصد موافق و کاملاً موافق هستند.

البته در این موضوع ناامیدی هایی هم هست که اساس آن برمی گردد به عدالت اقتصادی و اجتماعی.

شما به عنوان یک جامعه شناس برای از بین بردن این شکاف بحث ایجابی کنید، چه کار باید کنیم؟ پیشنهاد جامعه شناسانه شما چیست؟ اگر قرار است در واقع پیشنهاد بدهم، اجازه دهید که تحلیل هایم را هم ارائه کنم.

اولاً گفتم این مشکل ها اقتصادی است.

ما یک بحث کارشناسی علمی داریم.

می گوییم یک نظام رسمی و یا به عبارتی یک نظام فرهنگی و یا انتزاعی و منطقی داریم و یک نظم مدنی و یا سطح اجتماعی - فرهنگی عِلی داریم.

در سطح انتزاعی بیشتر بحث روابط منطقی و شناختاری و.

مطرح است.

در سطح اجتماعی فرهنگی، تاثیرات علی و معلولی اقشار مختلف بر یکدیگر را داریم که مربوط به زندگی جاری مردم است.

باید بین این دو قلمرو تعامل و دیالکتیک وجود داشته باشد تا عملا شاهد انبساطی در عرصه رسمی باشیم.

یعنی نظم فرهنگی ضمن اینکه اثر می گذارد اثر بپذیرد و خود را بسط دهد.

در صورت عدم بسط نمی توان اثر علی اش را ضمانت شده و پایدار دانست.

مصداق بفرمایید.

آیا انسان ها فقط و فقط محرکشان خواسته ها و ارزش ها و باید ها و نباید ها و درست ها و غلط هاست؟ آیا شما و من در رفتار فرهنگی خود صرفاً تحت تاثیر روابط منطقی هستیم؟ تحت تاثیر اسطوره، قصه، مناسک یا یک تجربه نمادین هستیم.

الزاماً اینها منطقی نیستند.

ولی واقعیت دارند.

مقام معظم رهبری" به مجلس خبرگان یک ماموریتی سپردند، گفتند فاصله گیری ها را احصاء کنید.

من معتقدم چرا این ها این طوری احصاء کنند؟ از خود خبرگان شروع شود.

یعنی خبرگان دچار یک تحول ساختاری شود که به صورت درونی و ساختاری متوجه این مسائل باشد.

یعنی به جای اینکه ما مستجمعی از فقها را در آن جا جمع کنیم که الزاماً کارشناس و موضوع شناس نباشند، یک پیشنهاد این است که موضوع شناس هم باشد، یک پیشنهاد هم این است که .

شما پیشنهاد خوبی می دهید.

آیا فقه و اجتهاد نمی تواند این موارد را پوشش دهد؟ نه.

خود علما می گویند که شان مراجع و علما موضوع شناسی نیست.

اصولاً بحث کلان کشورداری و فقه حکومتی، باید به صورتی روشمند و قاعده مند و با رعایت تمام جوانب ذی ربط باشد و نمی توان آن را به اما و اگر و تعارف احاله داد.

برای مثال، اگر به لحاظ حقوقی جایگاهی برای من کارشناس تعریف نشود من چه وظیفه الزام آوری برای ارائه کارشناسی خود دارم؟ اگر قرار باشد که فقط بحث فقه و حکم شناسی آن هم با غلبه فقه فردی در خبرگان مطرح باشد، طبیعتاً مجالی برای موضوع شناسی که عمدتاً قلمروی غیر فقهی و اجتماعی را شامل می شود، به صورت اصولی و یک تکلیف روشن، باقی نمی ماند.

همین وضع موجود را نگاه کنید، حوزه های علمیه اجازه ندارند حتی صلاحیت فقهی فقها را تایید کنند، بعد شما توقع دارید که اینها از نزدیک دستی هم بر آتش حکومت داری داشته باشند و یاری رسان شما در فقه حکومتی باشند؟ توقع دارید از آن فقه معهود و مصطلح و فردگرایانه جاری خارج شوند، بیایند و از نزدیک متوجه مصالح حکومت و جامعه شوند؟ نکته دیگری را هم بگویم.

اگر اداره فقهی جامعه مشکل دارد، اگر می خواهیم کشور را به معنای واقعی اسلامی اداره کنیم، باید جمعی از معرفت شناسان اسلامی، اخلاق شناسان اسلامی، فقها و موضوع شناسان باشد و در واقع یک رابطه پویایی برقرار باشد، باید مشارکتی در سطح کلان شکل بگیرد.

اصولاً بحث من صرفاً انتخاب رهبری هم نیست.

ما روز اول قرار بود کشور را فقهی اداره کنیم، اسلامی اداره کنیم.

واقعاً کسی می تواند بگوید در حال حاضر و در شرایط فعلی کشور بر اساس مبانی فقهی اداره می شود؟ جواب منفی است، مگر اینکه کسی بخواهد بحث سیاسی با من بکند.

من استناد می کنم به صحبت های مقام معظم رهبری که در قم دست نیاز به سوی فقها و حوزه های علمیه دراز کردند، یا استناد می کنم به فرمایش امام (رحمه الله علیه) که اگر روزی از حوزه های علمیه خواستند که پاسخگوی نیازهای جهانی باشد، آیا حوزه های ما و نهادهای متولی ما آمادگی این موضوع را دارند؟ من می گویم ندارند.

به عنوان یک تحلیل دیگر، روحانیت معظم ما فکر کرد بعد از انقلاب تنها تعبیر صحیح از تلفیق دین و سیاست تصدی گری است.

نه، تصدی گری یکی از جلوه های آن است.

نظارت و نظریه پردازی از دیگر ارکان این مساله به شمار می آیند که مغفول مانده اند.

پیشنهاد عملی شما چیست؟ مدت ها است در این کشور عمل رخت بر بسته است.

حضرت امیر(ع) می فرمایند وقتی عمل نیست پنداری رایی نیست.

و یا درباره طلحه و زبیر در خطبه 9 نهج البلاغه می فرمایند: چون رعد خروشیدند و چون برق درخشیدند اما کاری از پیش نبردند و سرانجام سست گردیدند، ولی ما این گونه نیستیم، تا عمل نکنیم، رعد و برقی نداریم و تا نباریم سیل جاری نمی سازیم.

ما در قرآن کریم لم تقولون ما لا تفعلون را داریم، اما لم تفعلون ما تقولون را نداریم.

پیشنهاد اصلی بنده که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی قابل توجیه است همان تحول ساختاری در مجلس خبرگان به عنوان زیرین ترین لایه انبساط ضروری در نظام است.

پیشنهاد عملی تر و کوتاه مدت تر بنده، حداقل توزیع عادلانه درآمدهای دولتی و جلوگیری عملی از حقوق نجومی است.

تمرکززدایی در اداره کشور، برون رفت از اقتصاد نفتی و توجه به چهار مولفه آگاهی، انگیزه، مهارت و فرصت مربوط به اقتصاد مقاومتی از پیشتهادات دیگر بنده است که قبلا به آن اشاره شده است.

تمرکززدایی و بسترسازی برای استفاده از تمام مهارت های بالفعل و فرصت سازی برای تبدیل مهارت های بالقوه به بالفعل.

ما در انقلاب اسلامی از مقوله ای به نام ضعف غافل شدیم.

فکر کردیم مظروفِ گرانسنگ انقلاب را می توانیم در ظرف متمرکز پهلوی بریزیم.

نفهمیدیم انقلاب اسلامی ظرف غیرمتمرکز می خواهد.

آسیبزدایی از نهادهای بازرسی و تقویت آنها از طریق ورود و حضور نیروهای شجاع، باانگیزه و متعهد، از دیگر راهکارهای مهم و موثر خواهد بود.

برگشتن روحانیت به مدرسه، دانشگاه و.

به آن هم توجه شود.

نه اینکه بگوییم به آنها توجه کنیم و از اینها باز بمانیم.

نه! من این اعتقاد را ندارم.

اصلاً اعتقاد ندارم که هیچ نظامی در دنیا سکولار باشد.

اول از کجا باید شروع کنیم؟ توضیح دادم.

اما اگر محدود به یک انتخاب عاجل و فوری باشم می گویم واقعیت این است که ما در این کشور شلاق به موقع و بازدارنده در کنار سایر ساختارهای بازدارنده نداریم، نه بر پیکره ضعفا، بلکه بر پیکره اقویا!
کلید واژه ها: پیش بینی - بینی - انقلاب اسلامی - اجتماعی - آزادی - اعتراضات - مردم - دکتر عماد افروغ - اقتصادی - اسلامی - کشور - نماینده سابق - علوم اجتماعی - گزارش - تصمیم گیری - موج سواری - شکاف - نظام - عربستان - مصاحبه - ادیان - سیاسی - سواری - همیشه - احساس - رابطه - تصمیم - حادثه - جامعه - تاریخ

آخرین اخبار سرویس:
ثبت نام دوره های تابستانی باشگاه خبری ـ فرهنگی توانا آغاز شد

رشت تنها شهر خوراک شناسی حلال دنیا است

پایان اعتصاب غذای «محمود بهشتی»

با کتمان آسیب های اجتماعی نمی توان آن ها را برطرف کرد

افتتاح پد بالگرد بیمارستان تامین اجتماعی زرند

دفتر «متکی» دریافت وام چندین میلیاردی را تکذیب کرد

جناح بازی در مسجد جایی ندارد

2گانگی مدیریت در مناطق آزاد خدمت رسانی را مختل می کند

300 دفتر خدمات الکترونیک ساتا در سطح کشور فعالیت دارند

پایان حالت فوق العاده در ترکیه پس از دو سال

گزیده اخبار سیاسی 27 تیر

حضور روحانیت در کرمانشاه نگاه مردم را تغییر داد/ شکل گیری یک جریان سکولار در حوزه

استخدام مهندس عمران جهت کار اجرایی در تهران

برخورد قاطعانه ولایتی با خبرنگار بی حجاب راشاتودی

پیام تسلیت برای درگذشت رییس روابط عمومی پالایشگاه شیراز

برگزاری نشست بزرگان استان الحدیده در مخالفت با متجاوزان و اشغالگری

سردار سلامی با حفظ سمت "سرپرست معاونت هماهنگ کننده سپاه" شد

با حکم سرلشکر جعفری سردار آبرومند جانشین قرارگاه جنگ نرم سپاه شد

ثبت نام دوره های تابستانی باشگاه خبری-فرهنگی توانا آغاز شد

سهم 10 درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد

معاون حقوقی وزیر دادگستری: 12 هزار زندانی چک بی محل داریم

قدردانی رییس شورای قضایی خراسان رضوی از وزارت نیرو

مصاحبه / تشریح برنامه های دهه کرامت

برگزاری سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه تشکل ها و موسسات قرآنی لرستان

دیپلماسی ریزگردی ایران

اثر «بوی پیراهن یوسف» در یزد رونمایی شد

نشست استاندار ایلام با نمایندگان هلدینگ خلیج فارس برگزار شد

شروع جلسه هیات مدیره استقلال/ افتخاری هم آمد

امام جمعه تبریز: حج، مظهر وحدت است

پایان اعتصاب غذای «محمود بهشتی»

دادستان کل کشور : حمایت ازطرحهای مسالمت آمیزدر زمینه مقابله با بدحجابی

کنایه بهرام رادان به تابستان داغ/ سفر رونالدو به چین

کلنگ عملیات گازرسانی به چهار روستای سلسله به زمین زده شد

فعالیت سازمان های مردم نهاد برای توسعه سلسله ضروری است

حضور پدر با چهره خندان در مراسم ختم پسر

تحلیل "ال پاییس" درباره اتحاد ترامپ و پوتین برای دوری از اروپا

بعد از 20 سال نخستین پرواز اتیوپی به اریتره انجام شد

خرید گندم از مرز 6 میلیون تن گذشت

واکنش معاون دفتر رییس جمهور به یک ادعا در مورد خاموشی های اخیر

فولادگر: تعریف جوانان از اشتغال اشتباه است

در گفت و گو با فارس مطرح شد؛ واکنش بازرس خانه احزاب به عدم واریز یارانه احزاب از سوی وزارت کشور

رتبه اول نشریات بانک سپه در چهاربخش جشنواره ملی انتشارات

نماینده تهران: طرح عضویت اقلیت ها در شوراها با نظر محسن رضایی از دستور کار مجمع خارج شد

کلنگ عملیات گازرسانی به چهار روستای سلسله به زمین زده شد

عدم دسترسی نسل آینده به دریا در سواحل مازندران نگران کننده است

فعالیت سازمان های مردم نهاد برای توسعه سلسله ضروری است

اخبار منتشرشده درباره محتوای انتخاباتی نشست ها با رییسی نادرست است

«پرواز همای» پروژه بزرگ «حلاج» را روی صحنه می برد

تلاش دشمن برای تخطئه کردن نهادهای رهبری/ جهاد سازندگی را در جهاد کشاورزی احیا می کنیم

ضعف بهره گیری از ظرفیت استعداد معلولان جبران شود

«ماندلا» با موفقیت آزمون احترام به آزادی را پشت سر گذاشت/نژادپرستی هنوز پایان نیافته است

مدیران استان زنجان به درایت مقام معظم رهبری برای عبور از بحران ها، باور قلبی دارند

78درصد تصرفات سواحل متعلق به اشخاص حقیقی است/ سهم 22 درصدی تصرفات دولتی در سواحل

بازدید معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور از خبرگزاری ایسنای خراسان جنوبی

حراست دستگاه های اجرایی نقش اساسی در صیانت از حقوق مردم دارند

پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی ادامه دارد

نماینده مجلس: بازداشت شبانه مقام مرتبط با ثبت سفارش های جعلی خودرو

یک روز در میان مردم

اجلاس اساتید و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه

دولت؛ میان دار عبور از تلاطم اقتصادی

یک گام مانده به ترمیم کابینه

آخرین اخطار مالیاتی به بانک هایی که اطلاعات مالی را نمی دهند

چرا نمی شود کار پیدا کرد؟

پزشکیان: ایران با روسیه درباره تبادل نفت در برابر غذا توافقی نکرده

برخورد قاطعانه ولایتی با خبرنگار بی حجاب راشاتودی

چه رنگ و نوری برای اتاق خواب مناسب است؟

دادستان کل کشور: بابک زنجانی قطعا اعدام می شود

نقش روحانی در مذاکره ولایتی و پوتین

استخدام منشی خانم در آموزشگاه زبان ایرانمهر محدوده غرب

کتاب آیت الله جنتی منتشر شد

دستورالعمل اجرایی کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار ابلاغ شد

دادستان کل کشور: بابک زنجانی قطعا اعدام می شود

روابط ایران و چین از نظر تاریخی کمرنگ شده است

جزییات درخواست کارگران برای بازنگری در دستمزد 97

بهره برداری از فاز اول بیمارستان "292 تختخوابی شهید جلیل" یاسوج به زودی

برخورد با احتکار کنندگان کالا در استان مرکزی

حجت الاسلام حسین حق شناس تنگستانی درگذشت

شرایط برقراری بیمه بیکاری چیست؟

دولت؛ میان دار عبور از تلاطم اقتصادی

نشست بانوی مومن انقلابی

تلاش دشمن برای ایجاد دوقطبی در حوزه ها

برگزاری اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه ممنوع است

گرامیداشت یاد نلسون ماندلا

فردا شب انجام می شود افتتاح مرکز تخصصی حفظ قرآن در شرق تهران

«اختلال، اعوجاج، ارتباط» به روایت عکس و چیدمان

سیره عملی امام در مواجهه با قطعنامه 598

رشت تنها شهر خوراک شناسی حلال دنیا است

ارتقای رشد اقتصادی در گرو بکارگیری تکنولوژ ی های روز

ایجاد خوشه های صنعتی با تکیه بر کسب و کارهای نو در کهگیلویه و بویراحمد

ساماندهی معتادان مهمترین راهبرد بهزیستی است

2 هزار واحد بوم گردی در کشور هدف گذاری شد

مجروحیت مانعی برای جبهه رفتن این فرمانده گردان غواص نبود

انجام مقاوم سازی در 42 درصد روستاهای بالای 20 خانوار

ذخایر نفت ایران افزایش یافت

کتاب آیت الله جنتی منتشر ش0

اجرای طرح «حجاب آری یا نه» در مدرسه بنت الرسول لرستان

تامین نیروی انسانی کارآمد از دستاوردهای مهم طرح تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و نهضتی

عارف: از حضور بازرسان آژانس در دانشگاه ها اطلاع کافی ندارم

فال روزانه پنجشنبه 28 تیر ماه 97

وزیر ارتباطات: با اصلاح فرآیندها و اجرای دولت الکترونیک فساد را ریشه کن می کنیم

عماد افروغ: تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد

عماد افروغ: تحقق عدالت شلاق بُرنده می خواهد