مطالب مرتبط:
دو نگرش متفاوت در باب علوم انسانی اسلامی/مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید
پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر داوری اردکانی: مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید
دو نگرش متفاوت در باب علوم انسانی اسلامی
ظرفیت تربیت نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی تا 1404 تعیین شد
تعیین ظرفیت تربیت نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 اسفند 1396 ساعت 01:222018-02-25سياسي

مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید


محمد محمدرضایی طی یادداشتی از پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر رضا داوری اردکانی خبر داده و به نقل از او نوشته است: مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید، - : محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و رییس کارگروه تخصصی فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی از پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر رضا داوری اردکانی در خصوص علوم انسانی اسلامی خبر داد.

آنچه می خوانید متن یادداشت محمدرضایی است: اشاره محضر استاد محترم و مرجع عالی قدر حضرت آیت الله جعفر سبحانی(دامت برکاته)، طبق معمول مشرف شدم و از نامه استاد عزیز و ارجمندم جناب آقای دکتر رضا داوری اردکانی(دام عزّه) به دبیرخانه هم اندیشی اسلامی، استفسار نمودم.

معلوم شد که معظم له در جریان مطالب نامه قرار داشتند.

از حضرت ایشان خواهش نمودم که در صورت صلاحدید، نظرات خود را در این باره اعلام نمایند.

ایشان با این پیشنهاد موافقت نموده و مطالب خود را به اینجانب عرضه داشتند.

باز از معظم له درخواست اجازت نمودم که برای استفاده بیشتر جامعه علمی آن مطالب را با تحریر و قلم خود به سمع دانش پژوهان و عالمان و دانشجویان و طلاب محترم برسانم که باز با این پیشنهاد نیز موافقت نمودند که از این باب صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.

(لازم به ذکر است که اینجانب (محمد محمدرضایی) سالیان متمادی از محضر استاد محترم جناب آقای دکتر رضا داوری بهره برده ام که به رسم ادب و سنت اسلامی مان تکریم و احترام ایشان بر ما واجب است).

در ابتدا خلاصه محتویات نامه استاد ارجمند جناب آقای دکتر داوری اردکانی ارائه و سپس نظرات استاد گرانقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی منعکس می شود.

خلاصه دیدگاه های آقای دکتر داوری 1.

جناب آقای دکتر داوری ریاست محترم فرهنگستان علوم و عضو شورای انقلاب فرهنگی به دبیرخانه هم اندیشی اسلامی جهت ایراد سخنرانی دعوت شده بودند که در پاسخ به دعوت چنین می فرمایند: از دعوتی که فرموده بودید تشکر می کنم، متأسفانه من توفیق شرکت در نشست علمی علم دینی و علوم انسانی اسلامی را ندارم کسی را هم نمی توانم به عنوان نماینده معرفی کنم.

این بحث چنان که توجه دارید 30 سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه برسد .

سپس یادآور می شوند: وقتی مطلب سیاسی با مسأله علمی خلط شود هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند.

علم ماهیتی متفاوت با دین دارد به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد و به عبارت دیگر وصف دینی نمی تواند صفت ذاتی علم باشد .

آنگاه می افزایند: هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید، چنانچه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان متدلوژی علم جدید اعتبار و وجهی ندارد.

البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به علوم انسانی و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و سپس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود در مباحث آن علوم چون و چرا کنند.

امّا این چون و چرا در نقد علم است نه این که علم تازه باشد .

سپس درباره فعالیت های غربیان درباره علوم انسانی چنین می نویسند: در 300 سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و.

به وجود آمده و تحقیقات عظیمی در مسائل آن علوم صورت گرفته است که بی اطلاع وسیع و دقیق از آنها و بدون نقد و تحقیق نمی توان درباره آنها حکم کرد و مثلاً تصمیم گرفت که علم دیگری جانشین آنها شود .

در آخر نامه ایشان توصیه می نمایند که: علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست بلکه یافتنی است.

من حرف دیگری ندارم و چیزی دیگر نمی توانم بگویم جز این که خوب است که اگر می توانیم به جای بحث در علوم اجتماعی اسلامی در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم .

این عصاره نامه ای است که استاد محترم جناب آقای دکتر داوری اردکانی که در روزنامه اطلاعات، مورخ چهارشنبه 2 اسفند1396، ص 3 مرقوم فرموده اند و چاپ شده است.

*** دیدگاه های آیت الله سبحانی استاد محترم حضرت آیت الله سبحانی با تکریم و احترام خاصی که نسبت به جناب آقای دکتر رضا داوری اردکانی اظهار داشتند، نقطه نظرات خود را چنین اعلام نمودند: مسلماً از تقابل دو اندیشه بسان تقابل سیم مثبت و منفی، روشنایی حاصل می شود.

در ابتدا به صورت روشن پاسخ های کوتاهی به سخنان ایشان ارائه نمودند: 1.

این که می فرمایند: سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه برسد.

در این جا می توان چنین سؤال کرد: چرا در این سی سال به نتیجه نرسیده است، آیا نارسایی در قابل یعنی علوم انسانی در قالب اسلامی شدن است؟ یا ایراد در متولیان امور است که به دلایلی علاقه به این موضوع ندارند و می خواهند همان روش سابق ادامه یابد.

طبعاً دومی است، چون در این مدت کار اساسی صورت نگرفته است تا بگوییم اشکال در ماده بحث است.

امّا این که اگر به صورت جدّی به موضوع اسلامی شدن علوم انسانی پرداخته شود، نیز به نتیجه نمی رسد این نوعی غیب گویی است که از شأن ما نیست، مگر رنگ حدس به خود بگیرد.

2.

این که می فرمایند: وقتی مسأله سیاسی با علمی خلط شود هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسد ، در این مورد می توان چنین گفت: این داوری نیز از نظر موضوع، منتفی است، مطلب سیاسی نیست بلکه مکتبی و علمی است، مدافعان اسلامی شدن علوم انسانی می خواهند به این آیه شریفه: (وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالإِیمَانَ)تجسم بخشند.

و این ایده سیاسی نبوده بلکه نوعی عمل به وظیفه است.

3.

این که می فرمایند: علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت نمی توان آن را به صفت دینی توصیف کرد .

در این باره باید گفت: این گزاره کلی نیست زیرا علوم بر دو قسم است: الف.

علوم تکوینی و بیرون از اندیشه انسانی که قوانین آن به دست آفریدگار تنظیم شده است و تابع اندیشه و نظر کسی نیست.

مسلماً این نوع علوم به دینی توصیف نمی شوند البته به الحاد نیز توصیف نمی شود، از هر دو قید آزاد است.

فیزیک، اسلامی و غیر اسلامی ندارد.

کیهان شناسی باید از طریق خاص شناخته شود.

در این مورد شناخت مسلمان و غیر مسلمان یکسان است.

این قانون که سه زاویه مثلث، مساوی با دو قائمه است تبعیض پذیر نیست.

قانون جاذبه نیوتن (که می گوید: نیروی جاذبه بین دو جسم ارتباط مستقیم با جرم آن دو دارد، یعنی هر چه جرم آنها بیشتر باشد نیروی جاذبه بین آن دو بیشتر است این قانون هم چنین می گوید که نیروی جاذبه میان دو جسم ارتباط وارون با فاصله دو جسم به توان دو دارد)، قانون عمومی است و همه باید به نحوی که علم گفته بپذیرند مگر آن که خلاف آن ظاهر شود.

بنابراین درباره این علوم بحث اسلامی و غیر اسلامی خارج از موضوع بحث است.

ضمناً توجه شود این که می گوییم رنگ و بوی دینی ندارد مقصود شناخت قوانین حاکم بر درون طبیعت است نه وابستگی طبیعت به مقام دیگر که خارج از بحث است.

مسلماً در این جا طرز تفکر الهی با مادی متفاوت است.

ب.

علوم اعتباری که می توان آن را از دو منظر مطالعه کرد.

گاهی از نظر الهی و گاهی از منظر مادی گرایی.

این بخش از دانش ها می تواند رنگ دینی داشته باشد زیرا موضوع این علوم انسان است و دیدگاه الهی و مادی درباره آن کاملاً متفاوت است.

توضیح این که موضوع علوم انسانی خود انسان است.

و انسان از دو منظر محکوم به یک رشته قوانین و احکام است.

از آنجا که توصیف انسان از دو منظر کاملاً متفاوت است، طبعاً اندیشه های الهی درباره او با دگراندیشان نیز متفاوت خواهد بود، انسان از نظر الهی وابسته به عالم بالا است.

و موجود گسسته از عالم دیگر نیست و از نظر غایت و غرض نیز برای هدفی آفریده شده است.

ولی موضوع در تفکر مادی به گونه ای دیگر است.

او انسان را بریده از عالم بالا می داند و عملاً او را مخلوق قوانین طبیعی لحاظ می کند(هر چند ممکن است برخی اعتقاداً به گونه ای دیگر باشند)و هیچ نوع غرضی و غایتی برای آفرینش قائل نیستند.

ما فعلاً کار با صحت وسقم یکی از دو منظر نداریم ولی مسلماً علوم انسانی که بر پایه نظر اول تنظیم می گردد قطعاً باید با آن اندیشه هایی که طبق منظر دوم تألیف می شود، تفاوت پیداکند.

به عبارتی دیگر ما نمی خواهیم علمی را دینی کنیم، علم، علم است ولی اگر موضوع از منظر الهی مورد بررسی قرار گرفت، طبعاً آثار و عوارض آن رنگ دینی به خود می گیرد و لذا مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی که مبنی بر این چنین انسانی است بالطبع دینی خواهد شد.

در حالی که در مکتب دیگر همین موضوعات حالتی دیگر پیدا می کند.

برای روشن شدن موضوع یادآور می شویم پایه گذاران علوم انسانی در غرب غالباً انسان های مادی گرا بودند و بر همین اساس، علوم را پایه گذاری کرده اند و اینک چند گواه روشن: اگوست کنت(1798ـ1857) فیلسوف و جامعه شناسی فرانسوی که معمولاً او را بنیان گذار جامعه شناسی می دانند تحت تأثیر یک بعدی ابزار شناخت قرار گرفته و جز به تجربه به ابزار دیگری معتقد نیست و لذا می گوید: شناخت جهان تنها به روش علمی (البته از نظر او مشاهده و آزمایش) امکان پذیر است و از این جهت هر نوع موجودی که دور از این روش باشد شناخت آن امکان پذیر نیست.

در واقع او می خواهد بگوید ادیان الهی و آنچه در این ادیان است جنبه علمی ندارند و قابل شناخت نیستند.

در نتیجه از دایره شناخت بشر خارج هستند.

در حالی که اگوست کنت از یک اصل فلسفی غفلت کرده که تجربه حق اثبات دارد و حق نفی ندارد، ندیدن روح زیر چاقوی جراح دلیل بر نبودن آن نیست.

هر نوع علوم انسانی که از این منظر تدوین شود مسلماً آثار خاصی دارد که در جامعه دینی قابل پذیرش نخواهد بود.

او کسی است که دوران تفکر انسان را به سه دوره تقسیم می کنند:1.

ربانی، 2.

فلسفی، 3.

تجربی.

او همچنین یادآور می شود که زمان دو دوران اوّلی (ربانی و فلسفی) سپری شده و فقط باید به تجربه تأکید نمود.

مسلماً با این طرز تفکر مدیریت و اقتصاد و علوم اجتماعی و حتی اخلاق با آنچه جامعه دینی اعتقاد دارد مختلف است.

بنابراین عزیزانی که همّ دینی دارند و خود را در مقابل، خدای متعال مسئول می دانند علاقمندند که این علوم را با ملاک های خود آن علم نه از منظر تنگ تجربه، بازسازی کنند تا در دانشگاه ها ملاک عمل قرار گیرد.

امّا همه ما می دانیم که هیچ جامعه ای از اقتصاد و یا علم اقتصاد بی نیاز نیست.

امّا دیدگاه اسلام در مورد اقتصاد با دیدگاه غربیان تفاوت فاحشی دارد.

در آیین اسلام اقتصاد وسیله است نه هدف و به اصطلاح ما ینظر به است و نه ما ینظر فیه .

لذا گردآوری ثروت در اقتصاد اسلامی باید از طریق مشروع باشد.

درآمدهایی که از طریق ربا، احتکار، و خدای ناکرده از طریق اعمال نامشروع به دست می آیند فاقد ارزش هستند.

در حالی که در اقتصاد غربی محدودیت بسیار کم و فقط اموال مسروقه و حداکثر درآمد از طریق مواد مخدر ممنوع است.

اکنون سؤال می شود که در دانشگاه های ما کدام اقتصاد باید تدریس شود؟ پاسخ روشن است که روش دوم با اصول ما سازگار نیست.

مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی چنین پالایشی است نه ایجاد علم جدید.

علم عوض نمی شود امّا دگرگونی در آن امکان پذیر است.

امروز رباخواری در غرب یک درآمد رسمی است و بانک های بزرگ از این راه درآمدهای هنگفتی به جیب می زنند و عملاً منطق جاهلیت را زمزمه می کنند: (إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا)، در حالی که در اقتصاد اسلامی (وَأَحَلَّ اللهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا)است.

مسلماً علم اقتصاد در کشورهای سوسیالیستی با آنچه در کشورهای سرمایه داری است تفاوت روشن دارد.

هر کشوری طبق اصول خود این علم را تعدیل می کند.

اگر کشور اسلامی دست به این کار زد نباید گفت این علم غربی است و باید به همان متد تدریس شود.

از این بیان همچنین روشن می شود که مدیریت ها در هر کشوری تابع قانون و اصول اساسی خودش می باشد.

اسلام که در مسائل مدیریت بهترین اصول را داراست نمی توان آنها را نادیده گرفت و مدیریت غربی را بدون پالایش در محافل دانشگاهی عیناً تدریس نمود.

همچنین هیچ ملتی نمی تواند بدون اصول اخلاقی زندگی کند.

و همه ما نیک می دانیم که بین اخلاق در حوزه اسلام با اخلاق در برخی از مکاتب غربی تفاوت آشکار است.

به طور قطع در اخلاق اسلامی قیود و حدودی هست که عقل عملی آن را ایجاب می کند.

امّا در غرب، برخی از متفکران معاشرت های دو جنس مخالف را کاملاً مشروع لحاظ می کنند به شرطی که به تجاوز جنسی نرسد و فرزند نامشروع به بار نیاورند، حال این مرزبندی، امکان پذیر است یا نه فعلاً در این باره سخن نمی گوییم در حالی که در اسلام مسأله به گونه ای دیگر است، آیات سوره مبارکه نور، حدود معاشرت را روشن کرده است.

و آیا دانشمندان اسلامی نباید بر اساس معیارهای اخلاقی اسلامی نظریه پردازی کنند.

بالأخره باید یکی از این سه ضلع را انتخاب کرد: 1.

دانشگاه های ما قید تدریس این علوم انسانی با مبانی مادی گری را بزنند و اصولاً از چرخه تدریس حذف شوند.

2.

دانشگاه های ما این علوم را به نحو غربی بدون نظریه پردازی اسلامی و نقد و انتقادی بر آن تدریس کنند.

3.

دانشگاه های ما این علوم را همراه با نظریه پردازی های اسلامی تدریس کنند و به اصطلاح به تحریر این علوم بپردازند و در حقیقت کاری کنند که خواجه که به نام تحریر اقلیدس انجام داد، (البته نام واقعی کتاب تحریر اصول المهندسه والحساب است هر چند به نام تحریر اقلیدس بوده است).

جان کلام آن که معنای علوم انسانی اسلامی آن است که 1.

موضوع این علوم انسانی که انسان است، بر خلاف نظریات دانشمندان غربی بریده از مبدأ و غایت الهی نباشد.

2.

با روش صرفاً تجربی، به انکار و بحث و بررسی در حوزه الهیات و مابعدالطبیعه نپردازیم که از توان روش تجربی خارج است، 3.

اهداف و غایت انسان را کمال و فضایل الهی و اخلاقی و حیات جاودانه بدانیم نه صرفاً لذت طلبی و سودطلبی در این دنیای مادی.

طبعاً وقتی دیدگاه ما نسبت به آفرینش انسان و غایت و هدف از خلقت او عوض شود، نظریات این حوزه نیز دگرگون خواهد شد.

واین است معنای علوم انسانی اسلامی.

4.

کلمه زیبایی که آقای دکتر داوری فرمودند بسیار ارزشمند است (هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید) این یک مسأله ای است که در حوزه علمیه هم مطرح است.

مرحوم آیت الله بروجردی(رحمه الله)(1292ـ 1380هـ.

ق) در درس اصول می فرمودند: اصول ما تکامل پیدا نکرده بلکه تورم به آن راه یافته است.

مرحوم طباطبایی(1321ـ 1402هـ.

ق) که قهرمان تفکیک علوم تکوینی از اعتباری بود می فرمود از زمانی که قوانین فلسفی که بر تکوین تکیه می کند به علوم اعتباری مانند اصول راه یافت علم را از مجرای خود بیرون برد.

بنابراین جمعی از اساتید دانشگاه که به نام شورای تحول علوم انسانی دور هم گرد آمده اند، نمی خواهند علوم انسانی را با ملاک بیرون از آن بسنجند بلکه با ملاک های خود آن علم اما در یک چارچوب معین و آن این که انسان مخلوق خداست و حیات جاودانه دارد و اعمالش تحت حساب و کتاب است و زندگی او در روز رستاخیز مورد بازخواست می شود.

علوم انسانی را مورد تدوین قرار دهند.

5.

این که در پایان می فرمایند: خوب است که اگر می توانیم به جای بحث در علوم اجتماعی و انسانی درباره شرایط امکان تجربه عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم کلام ارزشمند است ولی مانع نیست که اندیشمندان به صورت تقسیم کار درباره هر دو موضوع تلاش کنند و کشورهای اسلامی را از وابستگی به افکار غربیان رهایی بخشند.

در اینجا باید رفع توهم شود، هدف علوم انسانی اسلامی این نیست که فرآوردهای علمی غربیان را نادیده بگیریم یا به دور کشور دیواری بکشیم و از ورود این افکار جلوگیری کنیم، این یک توهمی است که برخی دارند که بر خلاف گفتار پیامبر گرامی اسلامی(صلی الله علیه وآله وسلم) است که می فرمایند: اطْلُبُوا العِلْمَ وَلَو بِالصِّینِ ، بلکه مقصود آن است که با همان مبانی خاص آن علم و با توجه به اصول مسلم و صحیح در علم مدیریت و اقتصاد و علوم اجتماعی نظریه پردازی کنیم.

چه بسا ممکن است در پاره ای از مسائل وحدت نظر داشته باشیم در برخی دیگر از هم جدا باشیم.

اینجانب در پایان از هر دو استاد گرامی تقدیر و تشکر می نمایم.


کلید واژه ها: دکتر رضا داوری اردکانی - علوم انسانی - اسلامی - آیت الله - دکتر - محمد - علوم - آیت الله سبحانی - شورای انقلاب فرهنگی - علمی - پیشنهاد - فرهنگستان علوم - انقلاب فرهنگی - دانشگاه تهران - نامه - جدید - ارجمند - فلسفه - شورای - دانشجویان - سخنرانی - دانشگاه - متفاوت - فرهنگی - تهران - جامعه - سیاسی - آینده - صورت - طلاب

آخرین اخبار سرویس:
نفوذ ایران غیرقابل حذف است/ دشمن ظرفیت های خود را برای جنگ از دست داده است

فال آنلاین دیوان حافظ جمعه اول تیرماه 1397

علیرضا جهانبخش: پرتغال را می بریم

یادداشت اینستاگرامی پژمان جمشیدی خطاب به شاگردان کی روش

زمین لرزه در منوجان و هجدک

خشم زمین در جویم

انفجار مرگبار در جایگاه سوخت شادگان

هوشیاری مردم در جبهه های نرم و سخت می تواند کشتی انقلاب را به سلامت به سرمقصد منظور برساند

استاندار گیلان بر مزار جان باختگان زلزله رودبار حضور یافت

دیوان بین المللی کیفری برای میانمار ضرب الاجل تعیین کرد

شش هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی ساماندهی شدند

چرا محمد جواد فتحی از نمایندگی استعفا داد؟

رابطه حقوق و اقتصاد

آب در کشور صاحب ندارد/ درگیر بحران ساختگی آب هستیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران منصوب شد

تشریح آخرین وضعیت پرونده ایرانشهر و حقوق های نجومی/ واردات 424 خودور به کشور از طریق قاچاق

روحانی: اکثر مردم به صداوسیما مراجعه می کنند

ظریف بار دیگر به مجلس می رود

مردمی که نسبت به آینده مایوس باشند، ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روی آورند

CFT را پس از اخذ نظر رهبری، در مجلس پیگیری می کنیم

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از طرفداران مذاکره با آمریکا: آیا می خواهید اسراییل را به رسمیت بشناسید؟

المَسَله: انتخابات ترکیه؛ سرآغاز نظام ریاست جمهوری

حفظ برجام به نفع جامعه جهانی است

اوقات شرعی امروز جمعه به افق شهرکرد

4 تیرماه آخرین مهلت استفاده از خوابگاههای دانشجویی در یزد

خبرنگاران رسانه‎های سراسری بیمه می شوند

پاسخ ظریف به شروط 12 گانه آمریکا

مرحوم قانعی راد مخاطبان عام تر از اهالی دانشگاهی داشت

واعظی: دولت که زور ندارد، قوه قضاییه باید با مقصران موسسات مالی برخورد کند

نفوذ ایران غیرقابل حذف است/ دشمن ظرفیت های خود را برای جنگ از دست داده است

نفوذ ایران غیرقابل حذف است/ دشمن ظرفیت های خود را برای جنگ از دست داده است

ابتکار: نیروی انتظامی و قوه قضاییه به صورت جدی به پرونده تجاوز دختران ایرانشهر ورود پیدا کرده اند

مخالفت رهبر انقلاب با FATF از روی حکمت و آینده نگری است

2 میلیون و 550 هزار خانه خالی در کشور/ تصویب قانون برای اخذ مالیات

صدر اعظم آلمان با سعد حریری دیدار و گفتگو کرد

دستگیری 3 سوداگرمرگ در بهبهان

دو رهبر اصلی پ.ک.ک دستگیر شدند

توقف مانورمقابله با حملات موشکی کره شمالی

دیر بجنبیم رویارویی با تغییر اقلیم ناممکن می شود

صربستان و ایران سه تفاهم نامه امضا کردند

اردوغان وزارتخانه های ترکیه را کاهش می دهد

لزومی ندارد معاهدات مشکل دار را به خاطر جهات مثبت تصویب کنیم/ مجلس باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا پولشویی قانونگذاری کند

اخراج چند نفر پیرو همکاری با هیئت «تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی»/ از بیان جزییات معذوریم/ گزارش تا یک ماه آینده در اختیار هیئت رییسه مجلس قرار می گیرد

پایان مهلت ارسال ایده به دبیرخانه مساجد یزد

افزایش 60 درصدی صدور احکام جایگزین حبس/ الزام به انجام خدمات عمومی رایگان برای 25 متهم/ تشریح آخرین وضعیت پرونده شهرداری و شورای شهر تبریز/ تکریم ارباب رجوع جزو برنامه های مهم قوه قضاییه در سال 97 است

تورم به 80 درصد رسیده اما دولت بی خیال است

جنگنده های آمریکایی مقر ارتش سوریه را بمباران کردند

اوقات شرعی امروز به افق یاسوج

فرماندار: از ظرفیت بسیج در توسعه آستارا استفاده شود

نمایندگان کنگره آمریکا خواستار حفظ ایران در لیست سیاه FATF شدند

موافقت مجلس با فوریت «ارتقای شفافیت مالی نهادهای عمومی غیردولتی»

اصلاح تبصره جنجالی ماده 48

کی روش: الان نباید برای ایران جشن بگیرید

نمایندگان با استفاده از حق تحقیق و تفحص به عاملین ارسال پیامک ها برسند

انبار چوب در بزرگراه آزادگان خاکستر شد

همه چیز درباره نقشه خائنانه وهابیان آل سعود برای نابودی تاریخ اسلام! +تصاویر

تلاوت سوره جمعه با صدای «سیدمحسن خدام حسینی»

مردان مدارک پرداخت نفقه زن را حفظ کنند

مدیریت منابع آب؛ لزوم بازبینی رویکردها و نگرش ها

بدهی دولت به شهرداری همچنان بلاتکلیف است

هیچ منعی برای انعقاد قرارداد بیمه سلامت با داروخانه های جدید التاسیس وجود ندارد

نمایندگان با استفاده از حق تحقیق و تفحص به عاملین ارسال پیامک ها برسند

معاد را چگونه ثابت کنیم؟/ چرا برخی آن را انکار می کنند؟

دریای مدیترانه 220 مهاجر را بلعید

فارس گزارش می دهد پنجمین حراج ملی و مناظره مکتوب منتقدان و مدافعان

کلیات طرح ساماندهی سهمیه ایثارگران در کنکور تصویب شد

ایران برای ماندن در برجام به کمتر از شرایط اعلام شده رضایت نمی دهد/ نقشه ترکیه در سوریه/ دو پرونده و یک زن فاسد/ در یمن چه خبر است؟

برخورد احتمالی نیروی انتظامی با تجمعات خارج از مکان های تعیین شده حمایتی باشد

زمین لرز ه 6.1 ریشتری در وانواتو / جنوب اقیانوس آرام به شدت لرزید

فرستادگان ترامپ درباره معامله قرن با امیر قطر گفت و گو کردند

رأی گیری برای عضویت 3 صاحب نظر مردمی در شورای توسعه/ بررسی اساس نامه اتحادیه مدغم

امیری: تقویت اقتصاد خانواده دغدغه اصلی دولت است

همایش «مثل چمران» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

مقامات آمریکایی خواهان قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF شدند

درخواست تحریم بانکداران اروپایی مرتبط با ایران

دشمن می خواهد ما را در قلب و ذهنمان شکست دهد

هویت بخشی به دانشجویان در کنار مسائل آموزشی ضروری است

صربستان و ایران سه تفاهم نامه همکاری امضا کردند

برخورد احتمالی نیروی انتظامی با تجمعات خارج از مکان های تعیین شده حمایتی باشد

رأی گیری بر سر لایحه مهاجرتی آمریکا به تعویق افتاد

امامت روح دین است/ پیامبر از اول رسالت بر ولایت علی(ع) تاکید داشت

اهتمام به محبت امام عصر(عج) در روایات/ راههای ابراز ارادت به امام

روستایی که برای مقابله با دشمنان ساخته شد + تصاویر

فرودگاه «الحدیده» در کنترل ارتش و کمیته های مردمی است

رایزنی نمایندگان ترامپ با امیر قطر درباره معامله قرن

اموال مصادره ای باید به نفع مستضعفان صرف گردد / آدم مسلمان ملک دیگری را مصادره نمی کند: گزیده ی بیانات امام خمینی درباره ی مصادره

عقلانیت از دست رفته امریکا / دکتر مهدی ذاکریان

تقویت اقتصاد خانواده دغدغه اصلی دولت است

تقویت اقتصاد خانواده دغدغه اصلی دولت است

در دهه های آینده جنگ نه بر سر آب، بلکه بر سر انرژی است

ناجا نوک پیکان برخورد با ناامن کنندگان جامعه است

وزیر اطلاعات: ملت ایران از دشمن هراسی ندارد

آنهایی که طرح «نکاشت» و «نمی توانیم» را مطرح می کنند باید از جریان انقلاب حذف شوند

در دسترس نبودن اصل سند یا امتناع برخی ورثه از انتقال سند

توضیحات جدید کرباسچی درباره نامه مذاکره با آمریکا

چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی

لو رفتن بچه پنهانی آقای رییس جمهور!

تیم ملی دوچرخه سواری در رده دوم تور بین المللی ترکیه ایستاد/ پیراهن امتیازی و کوهستان به ایران رسید

اجرای به موقع «بشارت 1452» و پخش مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان

نامه ای که «عقل سیاسی» نویسندگان آن کم است/ حضور 5 میلیون پناهنده در ایران/ اتمام اقدامات عمرانی در آبگیر تصفیه خانه شماره دو اهواز تا یک هفته آینده/ روحانی به اروپا می رود

مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید

مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش است نه ایجاد علم جدید