مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 5 اسفند 1396 ساعت 06:262018-02-24سياسي

فروغ السادات رحیم پور، مجید یاریان تأثیر شناخت بدن در نفس شناسی ابن سینا


پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا بدن و شناخت آثار و احوال آن، در شناخت انسان و ترسیم هویت او به اندازه نفس شایسته توجه و اهتمام است و آیا در انسان شناسی فیلسوفی چون ابن سینا می توان بابی مبتنی بر اهمیت تبیین مسائل مرتبط با بدن گشود؟ - چکیده از منظر حکمت، وجود انسانی حاصل پیوندی عمیق میان نفس و بدن است و این دو، در کنار یکدیگر هویت انسان را رقم می زنند.

در دوگانه نفس و بدن، نفس جایگاهی به مراتب رفیع تر به خود اختصاص داده و عموم حکمای مسلمان ازجمله ابن سینا در مباحث انسان شناختی خود کوشیده اند تا نفس را به عنوان اساس و شالوده وجود انسان مورد شناسایی قرار دهند و جایگاه آن را در منظومه هستی شناسی خویش، تبیین کنند.

پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا بدن و شناخت آثار و احوال آن، در شناخت انسان و ترسیم هویت او به اندازه نفس شایسته توجه و اهتمام است و آیا در انسان شناسی فیلسوفی چون ابن سینا می توان بابی مبتنی بر اهمیت تبیین مسائل مرتبط با بدن گشود؟ پاسخ اجمالی به این پرسش، این است که در نگرش طبیعی و فلسفی ابن سینا، بدون شناخت بدن انسان و خصوصیات آن، شناخت نفس، امری ناممکن می نماید و مباحثی چون تعریف نفس، اثبات وجود نفس، جوهریّت و تجرّد نفس، مغایرت نفس و بدن، ادراک نفس و اثبات روح بخاری، به مدد شناخت مادّه بدنی و از طریق تبیین و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فروغ السادات رحیم پور، مجید یاریان تأثیر شناخت بدن در نفس شناسی ابن سینا

فروغ السادات رحیم پور، مجید یاریان تأثیر شناخت بدن در نفس شناسی ابن سینا