مطالب مرتبط:
ناگفته هایی جذاب از «به وقت شام» ؛ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته های از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته های از تجربه همکاری با ابراهیم حاتمی کیا
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 بهمن 1396 ساعت 10:312018-01-22فرهنگي

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا


- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سایر رسانه های دفاع پرس"، فیلم سینمایی به وقت شام به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی کیا که قرار است در سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، داستانی حادثه ای و اکشن دارد و مهرداد خوشبخت کارگردان و تدوینگر سینما، کار تدوین و کارگردانی یونیت دوم این فیلم را انجام داده است.

مهرداد خوشبخت در گفت وگویی با اشاره به اینکه دیدگاه های همیشگی حاتمی کیا در فیلم به وقت شام نیز وجود دارد اظهار داشت: این فیلم یک داستان پرحادثه است که با محوریت موضوع داعش و کمک رسانی خلبانان ایرانی به مردم بی گناه سوریه، ساخته شده است.

این فیلم با کار های قبلی حاتمی کیا متفاوت است و تجربیات جدیدی در آن وجود دارد.

به طور مثال در زمینه جلوه های بصری و صحنه های اکشن که وی در فیلم سینمایی چ و سپس بادیگارد تجربه کرده اند، اکنون در به وقت شام قابل توجه تر است.

تدوینگر به وقت شام بیان کرد: اولین نسخه تدوین شده این فیلم بیش از 2500 پلان داشت.

تدوین آن چندین ماه زمان برد، زیرا که حجم پلان ها بسیار زیاد بود و یک صحنه گاهی با شش دوربین، فیلمبرداری شده بود و در نهایت باید بهترین آن ها انتخاب می شد.

او ادامه داد: یک مقدار از سختی های کار از این جهت بود که در سینمای ایران تجربه ساخت، چنین فیلم هایی را کمتر داشته ایم.

گاهی زمان فیلمبرداری فکر می کردیم همه چیز خوب شده است، اما در تدوین دچار مشکلاتی می شدیم و باید برای آن راه حلی پیدا می کردیم.

روش کار آقای حاتمی کیا اینطور بود که من در ابتدا سکانسی را بر اساس فیلمنامه و حرف هایی که با هم زده بودیم تدوین می کردم سپس با حضور ایشان اصلاحات یا تغییرات انجام می شد.

خصوصیت بسیار مهم وی این است که تعلق خاطر زیادی به پلان هایشان ندارند و حاضر است به نفع کلیت فیلم پیشنهادات تدوینگر را بشنوند و اگر به نتیجه رسید حذف، جابجا و تغییراتی اعمال شود.

مهرداد خوشبخت با اشاره به اینکه تدوین به وقت شام با پیشنهاد و اصرار بنده به صورت همزمان با فیلمبرداری آن انجام شده است گفت: تدوین کردن یک فیلم به صورت همزمان می تواند باعث سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت فیلم شود و همچنین به بهبود کیفیت فیلم هم کمک می کند، زیرا در شیوه تدوین همزمان، کارگردان خیلی زود فیلمش را می بیند.

به گفته آقای حاتمی کیا تاکنون هیچ یک از فیلم هایش به طور همزمان تدوین نشده بود و همیشه فیلمبرداری تمام می شده و سپس تدوین فیلم را آغاز می کردند، اما بعد از این تجربه، اذعان کردند که برای فیلم های بعدی شان هم همین کار را خواهند کرد و از این بابت خوشحالم که باعث نشدم ذهنیت ایشان نسبت به تدوین همزمان منفی شود.

این کارگردان و تدوینگر درباره تجربه کار کردن با حاتمی کیا یادآور شد: ما قبل از این فیلم، تجربه کاری مشترکی نداشتیم و همدیگر را نمی شناختیم و فقط کار های مرا دیده بود از من دعوت کرد تا با او همکاری کنم.

من هم با اشتیاق وخوشحالی پذیرفتم، چون کارگردان مورد احترام من هستند و این نوع تجربه را در مقطعی از فیلم ملک سلیمان هم با آقای بحرانی (به عنوان کارگردان یونیت دو) داشتم.

تجربه های جدید همیشه برایم جذاب هستند و به انجام کار های سخت که به صبر و حوصله زیاد نیاز دارد تمایل شدیدی دارم بنابراین قبل از شروع فیلمبرداری و در مرحله پیش تولید جلسات زیادی داشتیم تا بتوانم به سلیقه ایشان نزدیک شوم و همچنین استوری بورد ها و کانسپت هایی که سهیل دانش اشراقی کشیده بود در این راه به ما خیلی کمک کرد.

او ادامه داد: اینکه حاتمی کیا پذیرفت یک کارگردان دیگر در کنارش حضور داشته باشد، از مناعت طبع و تسلطش به کار سرچشمه می گیرد و هر کارگردانی زیر بار چنین تصمیمی نمی رود.

من موظف بودم طبق سلیقه او استوری بورد هایی که به توافق می رسیدیم را اجرا کنم.

البته او در جا هایی هم دست مرا باز می گذاشت و، چون تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام می شد، صحبت هایی بین ما شکل می گرفت تا به نظرات مشترکی دست پیدا کنیم.

خوشبخت که به عنوان کارگردان یونیت دوم این فیلم بعضی صحنه های اکشن را کارگردانی کرده است، اضافه کرد: از فواید دو یونیت شدن برای فیلمبرداری می توان به این اشاره کرد که فشار سنگین روانی بر دوش کارگردان کمتر می شود و، چون ما می خواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم اگر دو گروه نمی شدیم زمان را از دست می دادیم.

دوم اینکه با این روش با وجود بالا رفتن سرعت فیلمبرداری، کیفیت فیلم پایین نمی آید.

در جا هایی هم که گروه دوم وجود نداشت، من در کنار ایشان سر صحنه سعی می کردم مفید واقع شوم و متقابلا می خواستم از این امکانی که برای من میسر شده است کمال استفاده را ببرم.

خدا را شکر در سکانس ها و پلان های یونیت دو، پلانی پیش نیامد که بخواهیم آن را تکرار کنیم.

کارگردان یونیت دوم به وقت شام با اشاره به اینکه ما در این فیلم صحنه هایی رئال داریم (مثل چپ کردن ماشین ها توسط بدلکاران) که با کمک جلوه های بصری که به فرایند ساخت فیلم کمک کردند و تلفیق خوبی صورت گرفت تصریح کرد: من خوشحال بودم که آن ایده ها و تجربیاتی که شاید هیچ گاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، در این فیلم قابلیت اجرا پیدا کرد و صحنه های پرهزینه و بزرگی ساخته شد.

متأسفانه سینمای ما ظرفیت انجام این صحنه ها را به خاطر هزینه بالای آن ندارد مگر اینکه به شیوه دولتی سرمایه گذاری انجام شود.

او تصریح کرد:متاسفانه یکی از موانع مهم ساخت فیلم های جنگی در سینمای ایران، هزینه هایی است که شهرک دفاع مقدس جهت اجاره لوکیشن و ادوات و مهمات به فیلم ها تحمیل می کرد که خوشبختانه از زمانی که شهرک سینمایی دفاع مقدس زیر نظر موسسه اوج قرار گرفت، کلیه این هزینه ها حذف شده اند و این کار کمک بزرگی به سینمای ایران و تولیدات جنگی کرده است.

مهرداد خوشبخت درباره صحنه های حادثه ای فیلم به وقت شام گفت: ما چند خودرو را در این فیلم به طور کامل نابود کردیم و هزینه بالایی برای صحنه های اکشن دادیم که وجود شهریار شهباززاده به عنوان مدیر تولید و حمایت آقای خزایی به عنوان تهیه کننده این امکان فراهم شد.

همچنین تهیه لباس ها و تجهیزات نیز هزینه زیادی داشت.

صحنه های اکشن این فیلم در مکان های مختلفی فیلمبرداری شد.

پلاتوی هواپیمای غول پیکر ایلیوشین در تهران، بخشی از صحنه های بیرونی هواپیما در فرودگاه نیروی هوایی مهرآباد بازسازی شد و بخش دیگر در پایگاه هوایی شیراز و شهرک دفاع مقدس و بیابان های اطراف تهران و البته بخشی هم در سوریه.

او در صحبت های پایانی خود بیان کرد: به طور مثال ما در پلاتوی هواپیمایی که در تهران بود، صحنه را کات می کردیم و به درگیری بیرون هواپیما که در شیراز فیلم برداری می کردیم می پرداختیم.

در صحنه هایی که هلی کوپتر نیز وجود دارد، بخشی از آن ها در تهران و بخشی دیگر در بیابان های اطراف تهران فیلمبرداری می شد، که اتصال دادن این ها با هم کار دقیقی بود، چه از لحاظ راکورد بازی و چه نورپردازی و جلوه های بصری و تدوین.

در مجموع به وقت شام فیلم شلوغی بود و همه این ها به کارگردانی پر انرژی و متمرکز نیاز داشت.

برای پایان فیلم زمان زیادی صرف تدوین شد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در این میان ممکن بود اختلاف نظر هایی هم بین من و آقای حاتمی کیا رخ دهد، اما او کارگردان جسوری است و این امکان را به عوامل می داد تا نظرات خود را به راحتی بیان کنند.

منبع: ایسنا
کلید واژه ها: فیلم - حاتمی کیا - فیلمبرداری - ابراهیم حاتمی کیا - کارگردان - حاتمی - فیلم سینمایی - خوشبخت - جشنواره فیلم فجر - پیشنهاد - هایی - داستان - جشنواره فیلم - سینمای ایران - حادثه - ایران - صورت - بادیگارد - اصلاحات - جشنواره - رونمایی - انتخاب - بهترین - متفاوت - ایرانی - همیشه - رسانه - گزارش - اولین - رسانی

آخرین اخبار سرویس:
هنرمند مهابادی تندیس جشنواره بین المللی کارتون را کسب کرد

فراخوان جشنواره ابوذر منتشر شد

آخرین خبر ها از سریالی با بازی محمدرضا گلزار

به بهانه اکران فیلم توران خانم

آغاز پخش «قهرمان شو» ویژه جام جهانی از شبکه دو سیما

رونمایی از جدیدترین تیزر «شماره 17 سهیلا»/فیلم

وقتی بازیگران خودشان را برای گیشه قربانی می کنند +تصاویر

3 فیلمنامه سینمایی و 2 فیلمنامه نمایش خانگی مجوز گرفتند

اینفوگرافی / پنج فیلم پرفروش هفته - 30 خرداد

نظر مهراب قاسم خانی درباره بازیگری خودش (عکس)

آغاز پخش «قهرمان شو» ویژه جام جهانی از شبکه دو سیما

کری خوانی هواداران ایرانی و اسپانیایی در خیابان "تاتارستان"/ بارش باران در شهر کازان + تصاویر و فیلم

اتمام ضبط 2 فاز دیگر سریال «بچه مهندس» تا پایان تابستان

بازگشت خانم بازیگر به عرصه سینما

هنرمند استرالیایی 3 روز زیر خاک دفن شد +عکس

رونمایی از تیزر جدید «شماره 17 سهیلا» همزمان با نخستین روز اکران

آثار رسانه ای رضوی تحویل داوران شد

آلبوم «افسانه روزگار» منتشر شد

بازگشت جواد یساری به عرصه موسیقی با یک فیلم

نمایش فیلم مراحل تصفیه فاضلاب

3 فیلمنامه سینمایی و 2 فیلمنامه نمایش خانگی مجوز گرفتند

هر شب با اخبار ورزش استان سمنان+ فیلم

آزاده نامداری باز هم حاشیه ساز شد

«شماره 17 سهیلا» در سینماها + تیزر

آقای بازیگر: اگر کار نکنم فراموش می شوم!

گشت خبری در استان سمنان + فیلم

جمشید مشایخی در بیمارستان بستری شد

مجری مشهور برنامه های کودک در بیمارستان بستری شد + عکس

سه فیلمساز اسکاری «جادوگران» را به سینما می برند

سخنرانان چهارمین همایش تخصصی تولید محتوا در روابط عمومی

آغاز پخش قهرمان شو ویژه جام جهانی از شبکه دو سیما

تولد نمادین عزت سینمای ایران در تماشاخانه استاد انتظامی

نمایشگاه عکس و پوستربرگزیده جشنواره فیلم کوتاه نهال در صبا

رونمایی از تیزر جدید «شماره 17 سهیلا» همزمان با نخستین روز اکران

به دلیل اتهامات اخیر کوین اسپیسی «باشگاه پسران میلیاردر» اکران محدود گرفت

مهرداد کریم خاوری بانی خیر می شود / عواید فروش شب اول به موسسه شروین می رسد

فیلم سینمایی «مامان» کلید می خورد

«به کودکان شلیک نکنید» به زودی کلید می خورد

پرویز پرستویی به تلویزیون بازگشت

پرویز پرستویی با وصیت نامه خوانی شهدا به تلویزیون می آید

«جشن تیرگان» در شهرستان فراهان برگزار می شود

درمانی برای ریتم نامنظم قلب (+فیلم)

/بسته خبری تئاتر/ برگزیدگان تئاتر دانشگاهی به تالار مولوی می روند/ آرامش از نوعی دیگر در حوزه هنری

انسیه شاه حسینی در گفت وگو با فارس: به کودکان شلیک نکنید به زودی کلید می خورد

فعالیت های گروه عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

برپایی جشنواره کارتون و کاریکاتور با موضوع «روزی حلال» درخراسان شمالی

برپایی جشنوارهکارتون و کاریکاتور با موضوع « روزی حلال » درخراسان شمالی

پشت صحنه نصب دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج)+فیلم

مسعود فراستی: نمایش مسابقات فوتبال در سالن های سینما مثبت بوده است/ با هر چیزی که حال مردم را خوب کند موافقم

شکار تنها راه برای زنده ماندن انسان در عصر یخبندان

بازگشت "پرویز پرستویی" به تلویزیون

مجری تلویزیون در بیمارستان بستری شد

مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین

علیرضا باستانی دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال شد

مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین

جشن تولدی متفاوت برای بازیگر مطرح سینمای ایران

تابستان با مسجد/کلاس های تابستانی مسجد قدس اراک

آموزه های قرانی با ابزار فرهنگ و هنر به جامعه معرفی شود

عروسک ها در شهرهای خودشان دیده می شوند

برگزاری جشنواره منطقه ای سینمای جوان در ملایر

چهره زیبای خانم بازیگر بدون آرایش برای یک برند آرایشی! عکس

مجری زن تلویزیون ازدواج کرد! عکس

برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج

آنچه در "شب نقره ای" هنرمندان سینمای ایران گذشت

26 فیلم و سریال، پروانه ساخت و نمایش گرفتند

گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند استفاده از ظرفیتهای موجود است

فیلم/ فرار عجیب راننده از صحنه تصادف!

پرویز پرستویی با وصیت خوانی شهدا به تلویزیون می آید

انتخاب 315 اثر موزه صنعتی کرمان برای مرمت

کار ساخت فیلم Jumanji 3 رسما آغاز شد

شهریار بحرانی، موعودگرایی در سینمای جهان را نقد می کند

موفق ترین کمدی های تلویزیون

کامبوزیا پرتوی به فکر ساخت «کولکاپیس»

پخش شهر سبز از گنجینه شبکه مستند/ تصویری از کازرون شاداب دهه 60

برگزاری مراسم سالگرد درگذشت کورش اسدی

فیلم/ تصادف عجیب موتورسوار با یک خودرو!

عروسک ها در شهرهای خودشان دیده می شوند

فیلم/ تمام گل به خودی های جام جهانی 2018

مسابقه لامبورگینی و موتور سیکلت (فیلم)

آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی

«کولکاپیس» کامبوزیا پرتوی پروانه ساخت گرفت

فیلم | تعویض ثانیه ای لاستیک ماشین!

روسیه گردی بازیگر انگلیسی پایتخت + عکس

اکران فیلم بیدارشو لا بازی بهناز جعفری

حیوان های خانگی و عجیب این 3 خانم بازیگر

طرز تهیه دسر بستنی و هلو

افتتاح دو نمایش از دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه سوره

چالش تجربه گرایی در چهل و چهارمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه

آزاده نامداری باز هم حاشیه ساز شد ؛ بمن پناه دهید !

کارگردان اسکاری تهیه کننده جادوگران شد

مسجد 600 ساله سردوپل یزد چشم انتظار اعتبارات مرمتی

جایزه دستاورد سینمایی رُم برای «مارتین اسکورسیزی»

بازیگر سرشناس به سرطان مبتلا شد!

اولین مصاحبه با «جواد یساری» پس از چهل سال سکوت

نزول هنر

فیلمبرداری جدیدترین فیلم تام هاردی به پایان رسید/ابرقهرمانی تازه در راه است

کاخ ناصری فاصله ای تا ویرانی کامل ندارد

یک جایزه و دوحضور بین المللی برای فیلم کوتاه «فروزان»

ترکیدن پروژکتور در برنامه فردوسی پور (فیلم)

سهم گردشگری از جشنواره های بین المللی داخلی

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا