مطالب مرتبط:
ناگفته هایی جذاب از «به وقت شام» ؛ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته های از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا
ناگفته های از تجربه همکاری با ابراهیم حاتمی کیا
فیلم «حاتمی کیا» به اصلاح رنگ رسید
تیزر جدیدترین اثر حمید هیراد به نام "یار" + فیلم
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 بهمن 1396 ساعت 08:102018-01-22فرهنگي

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا


کارگردان یونیت دوم فیلم سینمایی «به وقت شام» درباره صحنه های اکشن این فیلم گفت: «به وقت شام» شرایطی ایجاد کرد که ایده هایی که شاید هیچ گاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، - کارگردان یونیت دوم فیلم سینمایی به وقت شام درباره صحنه های اکشن این فیلم گفت: به وقت شام شرایطی ایجاد کرد که ایده هایی که شاید هیچ گاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، قابلیت اجرا پیدا کند.

فیلم سینمایی به وقت شام به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی کیا که قرار است در سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، داستانی حادثه ای و اکشن دارد و مهرداد خوشبخت کارگردان و تدوینگر سینما، کار تدوین و کارگردانی یونیت دوم این فیلم را انجام داده است.

مهرداد خوشبخت در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه "دیدگاه های همیشگی حاتمی کیا در فیلم به وقت شام نیز وجود دارد" بیان کرد: این فیلم یک داستان پرحادثه است با محوریت موضوع داعش و کمک رسانی خلبانان ایرانی به مردم بی گناه سوریه، ساخته شده است.

این فیلم با کارهای قبلی حاتمی کیا متفاوت است و تجربیات جدیدی در آن وجود دارد.

به طور مثال در زمینه جلوه های بصری و صحنه های اکشن که ایشان در فیلم سینمایی چ و سپس بادیگارد تجربه کرده اند، اکنون در به وقت شام قابل توجه تر است.

تدوینگر به وقت شام بیان کرد: اولین نسخه تدوین شده این فیلم بیش از 2500 پلان داشت.

تدوین آن چندین ماه زمان برد، زیرا که حجم پلان ها بسیار زیاد بود و یک صحنه گاهی با شش دوربین، فیلمبرداری شده بود و در نهایت باید بهترین آن ها انتخاب می شد.

او ادامه داد: یک مقدار از سختی های کار از این جهت بود که در سینمای ایران تجربه ساخت، چنین فیلم هایی را کمتر داشته ایم.

گاهی زمان فیلمبرداری فکر می کردیم همه چیز خوب شده است، اما در تدوین دچار مشکلاتی می شدیم و باید برای آن راه حلی پیدا می کردیم.

روش کار آقای حاتمی کیا اینطور بود که من در ابتدا سکانسی را بر اساس فیلمنامه و حرف هایی که با هم زده بودیم تدوین می کردم سپس با حضور ایشان اصلاحات یا تغییرات انجام می شد.

خصوصیت بسیار مهم او این است که تعلق خاطر زیادی به پلان هایشان ندارند و حاضر است به نفع کلیت فیلم پیشنهادات تدوینگر را بشنوند و اگر به نتیجه رسید حذف، جابجا و تغییراتی اعمال شود.

مهرداد خوشبخت با اشاره به اینکه "تدوین به وقت شام با پیشنهاد و اصرار بنده به صورت همزمان با فیلمبرداری آن انجام شده است" گفت: تدوین کردن یک فیلم به صورت همزمان می تواند باعث سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت فیلم شود و همچنین به بهبود کیفیت فیلم هم کمک می کند، زیرا در شیوه تدوین همزمان، کارگردان خیلی زود فیلمش را می بیند.

به گفته آقای حاتمی کیا تاکنون هیچ یک از فیلم هایش به طور همزمان تدوین نشده بود و همیشه فیلمبرداری تمام می شده و سپس تدوین فیلم را آغاز می کردند اما بعد از این تجربه، اذعان کردند که برای فیلم های بعدی شان هم همین کار را خواهند کرد و از این بابت خوشحالم که باعث نشدم ذهنیت ایشان نسبت به تدوین همزمان منفی شود.

این کارگردان و تدوینگر درباره تجربه کارکردن با حاتمی کیا یادآور شد: ما قبل از این فیلم، تجربه کاری مشترکی نداشتیم و همدیگر را نمی شناختیم و فقط کارهای مرا دیده بود از من دعوت کرد تا با او همکاری کنم.

من هم با اشتیاق وخوشحالی پذیرفتم چون کارگردان مورد احترام من هستند و این نوع تجربه را در مقطعی از فیلم ملک سلیمان هم با آقای بحرانی (به عنوان کارگردان یونیت دو) داشتم.

تجربه های جدید همیشه برایم جذاب هستند و به انجام کارهای سخت که به صبر و حوصله زیاد نیاز دارد تمایل شدیدی دارم بنابراین قبل از شروع فیلمبرداری و در مرحله پیش تولید جلسات زیادی داشتیم تا بتوانم به سلیقه ایشان نزدیک شوم و همچنین استوری بوردها و کانسپت هایی که سهیل دانش اشراقی کشیده بود در این راه به ما خیلی کمک کرد.

او ادامه داد: اینکه حاتمی کیا پذیرفت یک کارگردان دیگر در کنارش حضور داشته باشد، از مناعت طبع وتسلطش به کار سرچشمه می گیرد و هر کارگردانی زیر بار چنین تصمیمی نمی رود.

من موظف بودم طبق سلیقه او استوری بوردهایی که به توافق می رسیدیم را اجرا کنم.

البته او در جاهایی هم دست مرا باز می گذاشت و چون تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام می شد، صحبت هایی بین ما شکل می گرفت تا به نظرات مشترکی دست پیدا کنیم.

خوشبخت که به عنوان کارگردان یونیت دوم این فیلم بعضی صحنه های اکشن را کارگردانی کرده است، اضافه کرد: از فواید دو یونیت شدن برای فیلمبرداری می توان به این اشاره کرد که فشار سنگین روانی بر دوش کارگردان کمتر می شود و چون ما می خواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم اگر دو گروه نمی شدیم زمان را از دست می دادیم.

دوم اینکه با این روش با وجود بالا رفتن سرعت فیلمبرداری، کیفیت فیلم پایین نمی آید.

در جاهایی هم که گروه دوم وجود نداشت، من در کنار ایشان سر صحنه سعی می کردم مفید واقع شوم و متقابلا می خواستم از این امکانی که برای من میسر شده است کمال استفاده را ببرم.

خدا را شکر در سکانس ها و پلان های یونیت دو ، پلانی پیش نیامد که بخواهیم آن را تکرار کنیم.

کارگردان یونیت دوم به وقت شام با اشاره به اینکه "ما در این فیلم صحنه هایی رئال داریم (مثل چپ کردن ماشین ها توسط بدلکاران) که با کمک جلوه های بصری که به فرایند ساخت فیلم کمک کردند و تلفیق خوبی صورت گرفت" تصریح کرد: من خوشحال بودم که آن ایده ها و تجربیاتی که شاید هیچ گاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، در این فیلم قابلیت اجرا پیدا کرد و صحنه های پرهزینه و بزرگی ساخته شد.

متأسفانه سینمای ما ظرفیت انجام این صحنه ها را به خاطر هزینه بالای آن ندارد مگر اینکه به شیوه دولتی سرمایه گذاری انجام شود.

او تصریح کرد:متاسفانه یکی از موانع مهم ساخت فیلم های جنگی در سینمای ایران، هزینه هایی است که شهرک دفاع مقدس جهت اجاره لوکیشن و ادوات و مهمات به فیلم ها تحمیل می کرد که خوشبختانه از زمانی که شهرک سینمایی دفاع مقدس زیر نظر موسسه اوج قرار گرفت، کلیه این هزینه ها حذف شده اند و این کار کمک بزرگی به سینمای ایران و تولیدات جنگی کرده است.

مهرداد خوشبخت درباره صحنه های حادثه ای فیلم به وقت شام گفت: ما چند خودرو را در این فیلم به طور کامل نابود کردیم و هزینه بالایی برای صحنه های اکشن دادیم که وجود شهریار شهباززاده به عنوان مدیر تولید و حمایت آقای خزایی به عنوان تهیه کننده این امکان فراهم شد.

همچنین تهیه لباس ها و تجهیزات نیز هزینه زیادی داشت.

صحنه های اکشن این فیلم در مکان های مختلفی فیلمبرداری شد.

پلاتوی هواپیای غول پیکر ایلیوشین در تهران، بخشی از صحنه های بیرونی هواپیما در فرودگاه نیروی هوایی مهرآباد بازسازی شد و بخش دیگردر پایگاه هوایی شیراز و شهرک دفاع مقدس و بیایبان های اطراف تهران و البته بخشی هم در سوریه.

او در صحبتهای پایانی خود بیان کرد: به طور مثال ما در پلاتوی هواپیمایی که در تهران بود، صحنه را کات می کردیم و به درگیری بیرون هواپیما که در شیراز فیلم برداری می کردیم می پرداختیم.

در صحنه هایی که هلی کوپتر نیز وجود دارد، بخشی از آن ها در تهران و بخشی دیگر در بیابان های اطراف تهران فیلمبرداری می شد، که اتصال دادن اینها با هم کار دقیقی بود، چه از لحاظ راکورد بازی و چه نورپردازی و جلوه های بصری و تدوین.

در مجموع به وقت شام فیلم شلوغی بود و همه اینها به کارگردانی پر انرژی و متمرکز نیاز داشت.

برای پایان فیلم زمان زیادی صرف تدوین شد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در این میان ممکن بود اختلاف نظرهایی هم بین من و آقای حاتمی کیا رخ دهد اما او کارگردان جسوری است و این امکان را به عوامل می داد تا نظرات خود را به راحتی بیان کنند.

انتهای پیام
کلید واژه ها: فیلم - فیلم سینمایی - حاتمی کیا - کارگردان - ابراهیم حاتمی کیا - فیلمبرداری - حاتمی - شرایط - هایی - خوشبخت - جشنواره فیلم فجر - پیشنهاد - داستان - جشنواره فیلم - سینمای ایران - حادثه - ایران - صورت - بادیگارد - مالی - اصلاحات - رونمایی - جشنواره - متفاوت - بهترین - انتخاب - ایرانی - رسانی - اولین - ایسنا

آخرین اخبار سرویس:
برای سلامتی «صدرالدین شجره» دعا کنید

ورود آقایان ممنوع+عکس

ثبت چهار اثر از قم در فهرست میراث ناملموس فرهنگی

همایش آشنایی با بیماری تب کریمه کنگو در شهرکرد + فیلم

میازاکی: Deracine اشتراکاتی با عناوین Bloodborne و Dark Souls III دارد

خروج جان لسه تر | مدیریت پیکسار به خالقان «درون و بیرون» و «یخ زده» رسید

فردا ؛ جشنواره اقوام ایرانی در دیباج دامغان + فیلم

67 درصد مردم همدان مخاطب صدا و سیما هستند

حقوق مؤلف و ناشر نیازمند شفاف سازی است

نشست شورای سیاستگذاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد

انیمیشن کوتاه بوکوکو

خبرهای کوتاه قزوین+ فیلم

برگزیدگان چهارمین مسابقه آهنگسازی خانه موسیقی معرفی شدند

سعید آقاخانی با «شب عید» به شبکه یک می آید

" قاتل اهلی" مسعود کیمیایی در شبکه نمایش خانگی

آغاز برداشت چغندر در گچساران+فیلم

دومین جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت در راه است

تشییع پیکر مهماندار قزوینی سانحه هواپیمایی تهران -یاسوج+ فیلم

نقش حساس دستگاه قضایی در دادرسی عادلانه+ فیلم

گریم خاص خانم بازیگر+ عکس

ثبت دو غذای محلی کهگیلویه وبویراحمد در فهرست آثار ملی

برگزیدگان چهارمین مسابقه آهنگسازی خانه موسیقی معرفی شدند

حیوان های عجیب خانگی این 3 خانم بازیگر

آثار هنر خوشنویسی اسلامی درموزه سین سیناتی آمریکا به نمایش گذاشته می شوند

ثبت دو غذای محلی کهگیلویه وبویراحمد در آثار ملی

برگزاری سی و دومین جشنواره انتخاب و معرفی تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی استان خوزستان

رونمایی از ایمن ترین قفل سنتی ایران

اولین « رویداد ملی شتاب، فناوری های تقاضا محور طبری»در امل برگزار شد

انتشار کتاب «مسایل بین المللی» به تألیف محمدمهدی ملکی

پیش بینی وضع  جوی  استان+فیلم

نمایشگاه پایان یک داعش در لرستان گشایش یافت

آغاز ساخت مدرسه خیر ساز در سمنان + فیلم

نبرد بازیگر معروف بالیوود با یک سرطان نادر +عکس

برادران مونیخی، مقایسهٔ ب ام و سری 8 با سری 6

مهشید افشار زاده؛ بازیگر باسابقه ای که فیلمساز شد

محمد متوسلانی در آی فیلم با «کفش های میرزا نوروز»

مشارکت خیران در ساخت 40بیمارستان+فیلم

امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان با 6 دستگاه اجرایی استان

رونالدو و رقیبی قدرتمند برای آقای گلی+فیلم

علی نصیریان با «زمین انسان ها» از قاب آی فیلم

حراج خودروی 14 میلیاردی بازیگر معروف +عکس

مسعود ولدبیگی مهمان آی فیلم می شود

مراسم اکران «دشمن زن» با حضور جواد یساری +عکس

عمو قناد در بیمارستان بستری شد +عکس

آخرین اخبار از وضعیت جسمی صدرالدین شجره

سطح هوشیاری صدرالدین شجره به حداقل رسید

مردم برای سلامتی صدرالدین شجره دعا کنند

مردم برای سلامتی صدرالدین شجره دعا کنند

موزه مردم شناسی بناب تعطیل شد

کامبوزیا پرتوی، فیلمی در ژانر اجتماعی می سازد

چالش شدید «آنتونیو باندراس» با نقش «پیکاسو»

دنبال ثبت سبک ابداعی سیاه قلم چوبی به نام تبریز هستیم

سطح هوشیاری صدرالدین شجره به حداقل رسید/ پزشکان وضعیت هنرمند پیشکسوت را وخیم توصیف کردند

/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

مردم برای سلامتی صدرالدین شجره دعا کنند

تکلیف اجرای برگزیده ی تئاتر دانشگاهی مشخص شد

رونمایی از سامانه "سحاب"

پشت صحنه فیلم سینمایی فانوس سبز

درخواست کشاورزان لنجانی برای حل مشکلات کم آبی+فیلم

برگزاری جشنواره فناوری های تقاضا محور طبری در آمل

«به کودکان شلیک نکنید» به زودی کلید می خورد

اردشیر رستمی: من خودمم، نقش بازی کردن بلد نیستم

زمان پخش برنامه های امروز رادیو شبکه دنا

لزوم دوری ستاد کانون های مساجد از تصدی گری

ثبت تعداد 23 کانون مساجد هندیجان در سامانه مساجد کشور

عاشق فرهنگ و غذاهای ایرانی هستیم

سیگار کشیدن هدیه تهرانی + عکس

سکانس هایی از فیلم سینمایی کفشهایم کو؟

آخرین مهلت ارسال آثاربه جشنواره ایران ساخت/شتاب دهنده،استارتاپ و نهادهای مالی برترمعرفی می شوند

محمدعلی رجبی یوز ایرانی در برابر گاو اسپانیانی

اولین عکس از نوزاد خانم بازیگر معروف سینما + تصویر

سام درخشانی به همراه همسرش در اکران فیلم «دشمن زن»/عکس

تیپ «مهناز افشار» در اکران مردمی «دلم می خواد»

بازتاب شعر میثم مطیعی در اینستاگرام حاتمی کیا

اعطای گوی بلورین کارلووی واری به «تیم رابینز»

لبخند ژکوندِ « بهاره رهنما » در کنار طراح لباس عروسش

جشنواره اقوام، زمینه حفظ فرهنگ و سنن کشور را فراهم می کند

عکس متفاوت «داریوش ارجمند» در کنار دکتر شریعتی

خاطره بازی با فیلم 53 ساله | پلامر از «آوای موسیقی» و بازی در سینما می گوید

پرویز پرستویی با وصیت خوانی شهدا به تلویزیون می آید

جشنواره گردشگری تهران قدیم در بوستان پلیس برگزار می شود

خانه سینما میزبان رونمایی از کتابی درباره تدوین در سینما شد

فیلم/ گل رونالدو به مراکشی ها

تور گردشگری صید و صیادی در بوشهر برگزار می شود

اعطای گوی بلورین کارلووی واری به «تیم رابینز»

کفشهایم کو؟ ؛ کارگردان: کیومرث پوراحمد

گل اول پرتغال به مراکش توسط کریستیانو رونالدو + فیلم

بزرگترین رخداد فرهنگی کشور در ملایر برگزار می شود

تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد خرداد ماه

سه فیلمساز اسکاری جادوگران را به سینما می برند

جایزه دستاورد سینمایی رُم برای مارتین اسکورسیزی

خواهر آنجلینا جولی و اتهام شهره آغداشلو به سینمای ایران +فیلم

مرکز نجوم ادیب میزبان جشنواره "ساعت های آفتابی"

غبار روبی آثار فاخر در رادیو ایران

گرامیداشت تولد هنرمندان بهانه ای برای پاسداشت آنهاست

پیش بینی بازیگر «قهوه تلخ» از سرنوشت ایران در جام جهانی روسیه

پوستر جشنواره ملی «طبیعت بی جان، دست های جان بخش» رونمایی شد

یکتا ناصر: چرا تلویزیون فکر می کند من ابلهم ؟ + عکس

عکس های مهرداد صدیقیان و مادر و پدرش در اکران سهیلا شماره 17

برگزاری نمایشنامه منولوگ در میناب

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا

ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا