مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 دی 1396 ساعت 15:402018-01-20فرهنگي

تصویب استاندارد ملی «صنایع دستی- رودوزیهای قزاق- ویژگی ها و آیین کار»


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از تصویب استاندارد ملی «صنایع دستی- رودوزی های قزاق- ویژگی ها و آیین کار» خبر داد.

- تصویب استاندارد ملی صنایع دستی- رودوزیهای قزاق- ویژگی ها و آیین کار معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از تصویب استاندارد ملی صنایع دستی- رودوزی های قزاق- ویژگی ها و آیین کار خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، سارا اخوت اظهار کرد: قزاق دوزی یکی از رودوزی های سنتی ایران و سوزن دوزی مخصوص قوم قزاق است که در حال حاضر در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و آق قلا زندگی می کنند.

وی افزود: پارچه کتان سفید رنگ، پارچه مخمل، جیر سیاه و زرشکی، یشمی، سورمه ای، پارچه های طلایی و نقره ای و نخ های ابریشمی از جمله مواد اولیه این هنر دستی است و این نوع سوزن دوزی توسط زنان در سرآستین ها، مچ شلوارها، دوریقه، پی سینه، گوشه ها و مرکز روسری های بزرگ با نخ ابریشمی تابیده شده به رنگ قرمز، سبز، آبی و یا زرد بر روی پارچه سفید و ضخیم بافته می شود.

اخوت گفت: این پنجمین استاندارد تدوین شده در گلستان با موضوع صنایع دستی است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره کل استاندارد تدوین شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تصویب استاندارد ملی «صنایع دستی- رودوزیهای قزاق- ویژگی ها و آیین کار»

تصویب استاندارد ملی «صنایع دستی- رودوزیهای قزاق- ویژگی ها و آیین کار»