محمد حسین زاده تحول حمل در فلسفه اصالت وجودیکی از مباحث منطقی که با پذیرش اصالت وجود دستخوش تحول جدی قرار می گیرد مسأله ی حمل یا هوهویت است. - چکیده یکی از مباحث منطقی که با پذیرش اصالت وجود دستخوش تحول جدی قرار می گیرد مسأله ی حمل یا هوهویت است. ملاصدرا در این مسأله با بهره گیری از اصالت وجود و فروع برآمده از آن، نظریه جمهور حکما را متحول کرده و آن را متناسب با مبانی وجودی خود بازسازی کرده است. در فلسفه ملاصدرا بر خلاف دیدگاه جمهور حکما حقیقت هر نوع حملی نوعی اتحاد در وجود است، همچنین علاوه بر وحدت و کثرت، رکن سومی در تحقق حمل دخالت دارد و آن رجوع وحدت به کثرت است. ملاصدرا در آثار خود حمل اولی را به سطحی بالا ارتقاء داده که مختص به فلسفه او است و تنها بر مبنای اصالت و تشکیک وجود می تواند به کار گرفته شود؛ در این سطح، حمل اولی اتحاد در وجود اجمالی و حمل شایع اتحاد در وجود تفصیلی است. همچنین او حمل حقیقت و رقیقت را به عنوان قسمی مستقل به اقسام حمل اضافه می کند. کلیدواژگان: حمل؛ هوهویت؛ اصالت وجود؛ حمل اولی؛ حمل شایع؛ حمل حقیقت و رقیقت؛ ملاصدرا نویسنده: محمد حسین زاده: استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشریه حکمت صدرایی - دوره 6، شماره 1، زمستان 1396. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |