مطالب مرتبط:
واکنش کاربران اجتماعی به سالگرد شهید نواب صفوی و یاد و خاطره شهدای "فداییان اسلام"
دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی با رهبر انقلاب
حجت الاسلام سید هادی خسرو شاهی: آیت الله العظمی بروجردی در اعدام شدن شهید نواب بی تفاوت نبود
سالگرد شهادت شهید نواب صفوی/ عکس
مراسم بزرگداشت مجاهد انقلابی شهید نواب صفوی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 دی 1396 ساعت 06:052018-01-18سياسي

یک فدایی اسلام/ روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی


مرحوم نواب صفوی و یارانش شخصیت های برجسته و انسان های بزرگی بودند و بعد هم با غربت شهید شدند.

یعنی شهادت آن ها با شهادت فردی که در میدان جنگ، با هیجان و هلهله و تحسین و تشویق بجنگد، - "، حرکت فداییان اسلام یک حرکت اسلامی و ضد استعماری و ضد استبدادی بود و حرکت مغتنم و بزرگی بود.

منتها این ها مظلوم و غریب بودند.

کار این ها آن روز خیلی دشوار بود.

حرکتی که تأثیر زیادی بر آیت الله خامنه ای که آن زمان طلبه ای نوجوان بود گذاشت: همان وقت جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.

پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.

IR در آستانه ی 27 دی ماه، سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش، در گزارشی به روایت دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با این روحانی مؤمن و مبارز و شجاع و تأثیرپذیری ایشان از این شهید عزیز می پردازد.

بازجو: متوجه باشید که این جا محل وعظ و خطابه و یا بحث درباره ی اصول دین و توحید نیست.

از شما درباره ی اعمال خلاف فداییان اسلام که به رهبری شما مرتکب شده اند، سؤال شد؛ بنابراین از تشریح وظایف دینی افراد خودداری کنید.

چون هر کسی وظائف دینی اش را انجام می دهد.

پرسیده شد تاریخ تأسیس فداییان اسلام چه وقت بود؟متهم: ما جز دین خدا، فرمان و حکمی نداریم و بحمدالله مسلمانیم و ان شاءالله خلاف دستور خدا عمل نکرده ایم و نمی کنیم.

و، اما تأسیس ظاهری فداییان اسلام -با توجه به اینکه هر مسلمان صادقی، فدایی اسلام است- از وقتی است که با دین و معارف خدای عزیز آشنا شدم و حس فداکاری در راه دین خدا در من پدید آمد.

تشکیل ظاهری فداییان اسلام از سال 1321 (ﻫ.

ش) بوده است؛ به یاری خدای توانا.

سید مجتبی نواب صفوی.

(متن بازجویی از شهید)پس از تأسیس جمعیت فداییان اسلام و اعدام انقلابی احمد کسروی (مورخ ضد دین)، نواب صفوی و یارانش به منظور جذب جوانان مذهبی و اجرای تبلیغات دینی همواره به نقاط مختلف ایران سفر می کردند.

این سفر ها تا آخرین روز های زندگی نواب ادامه داشت.

آخرین دور این سفر ها را در بهمن 1331 و هنگامی شروع کردند که نواب صفوی پس از بیست ماه بازداشت به میان یاران خود برگشته بود.

بهانه ی این دستگیری و زندان طولانی او تعجب برانگیز بود؛ متهمش کرده بودند که چندین سال قبل، با نطق شدیداللحنی در شهرستان ساری، باعث شده مردم مسلمان به هیجان بیایند و شیشه های مشروبات الکلی بعضی مغازه های مشروب فروشی را بشکنند.

صاحب مغازه ها شکایت کرده بودند و حالا باید کیفر آن را پس می داد.

دلیل اصلی دستگیری نواب اما ترس مصدق از او بود.

سیدعلی آقای چهارده ساله هم آوازه ی نواب را دورادور شنیده بود و تصویری متناسب با سن خود از او در ذهن داشت؛ مردی بلندقد، پرهیبت، چهارشانه و حماسی.

جاذبه ای پنهان او را به سوی نواب می کشاند که قرار بود در مهدیه ی علی اصغر عابدزاده سخنرانی کند.

به گوش آقاسیدعلی رسید: بسیار علاقه مند شدم که نواب را ببینم.

خواستم بروم مهدیه، ولی نتوانستم از فردای روز این آخرین آزادی، علاقه مندانش دسته دسته به دیدارش می آمدند و آمادگی شان را برای مبارزه در راه اهداف جمعیت اعلام می کردند.

نواب و یارانش در روز های پایانی سال 1331 به شهر هایی مانند ری، قم و کاشان رفتند و برگشتند.

در اواسط فروردین 1332 نیز همراه 30 تن از یارانش، تهران را به مقصد مشهد ترک کرد.

اتوبوس آن ها در شهر های بین راه توقف هایی کوتاه داشت تا مردم بتوانند سید مجتبی را -که سودای برقراری حکومت اسلامی را در سر داشت- از نزدیک ببینند و سخنانش را بشنوند.

حتی پان ایرانیست ها نیز به پیشواز نواب می آمدند.

عصر روز بیست و یک فروردین 1332 نواب و همراهانش، با استقبال صد ها علاقه مند که چندین کیلومتر دورتر از شهر آمده بودند، وارد مشهد شدند.

آن ها در حالی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند که جمعیت بسیاری در مسیرشان ازدحام کرده بودند و پیوسته صلوات می فرستادند.

طی دو روزی که نواب در مهدیه مستقر بود، اقشار و گروه های مختلفی به دیدار او آمدند.

او در این دیدار ها معمولاً حضار را به اتحاد و یگانگی می خواند و مردم را از گذاشتن کلاه شاپو و تراشیدن ریش منع می کرد.

ملاقات کنندگان هم با ذبح گاو و گوسفند و گرفتن عکس با او احساساتشان را ابراز می کردند.

با آنکه نواب صفوی در سخنرانی هایش از ارشاد و تبلیغ دینی فراتر نمی رفت، باز هم گروهی از فعالان مذهبی شهر نتوانستند نگرانی خود را پنهان سازند.

آن ها از او خواستند اظهاراتی در مورد سیاست نکند، زیرا با این کار او، ممکن بود آرامش این شهر مذهبی و آرام مختل شود و اشخاص مشکوک و ماجراجو از آن موقعیت سوءاستفاده کنند.

نواب، اما در پاسخ می گفت: من منظور خاصی جز تبلیغ دین ندارم و برای زیارت آمده ام.

رهبر فداییان اسلام در روز های آخرین توقفش در مشهد، علاوه بر دیدار با مردم، به مدارس علوم دینی رفت.

به منازل برخی علما هم رفت و با آنان دیدار کرد.

نواب در این سفر کربلایی محمدکاظم کریمی -نابینایی که به صورت معجزه آسا حافظ قرآن شده بود- را به همراه خود آورده بود تا وی را به عنوان شاهدی بر حقانیت دین به همگان معرفی کند.

به این ترتیب سفر نواب به مشهد، سرانجام در پایان فروردین بدون هیچ اتفاق سویی پایان یافت.

حکومت، اما از تأثیر عمیق نواب بر جوانان بی خبر بود.

یا خبر داشت و کاری از دستش برنمی آمد.

سید نوجوان از لابه لای جمعیت خود را به نزدیک نواب رساند و از فاصله ی کوتاهی محو تماشای او شد.

حرف هایی می شنید که پیش از آن به گوشش نخورده بود: بنا کرده بود به شاه و دستگاه های انگلیس بدگویی کردن.

حرفش این بود: اسلام باید زنده شود؛ اسلام باید حکومت کند و این کسانی که در رأس کار هستند دروغ می گویند.

اینان مسلمان نیستند.

سیدعلی آقای چهارده ساله هم آوازه ی نواب را دورادور شنیده بود و تصویری متناسب با سن خود از او در ذهن داشت؛ مردی بلندقد، پرهیبت، چهارشانه و حماسی.

جاذبه ای پنهان او را به سوی نواب می کشاند که قرار بود در مهدیه ی علی اصغر عابدزاده سخنرانی کند.

به گوش آقاسیدعلی رسید: بسیار علاقه مند شدم که نواب را ببینم.

خواستم بروم مهدیه، ولی نتوانستم [.

]بلد نبودم.

(شرح اسم، ص.

56)روزی دیگر شنید که نواب به مدرسه ی سلیمان خان می آید؛ همان مدرسه ای که سیدعلی در آن درس می خواند: شروع کردیم مدرسه را آب و جارو کردن و آماده شدن [.

]آن روز جزء روز های فراموش نشدنی من است.

[.

]وقتی آمد، دیدم که یک آدمی است قدکوتاه و ریزنقش، با یک عمامه ی مخصوص، به همراه عده ای فداییان اسلام که مسلّح هم بودند، با کلاه های پوستی مخصوص شان.

آن ها نواب را به شکل نیم دایره احاطه کرده بودند.

سخنرانی نواب مثل سخنرانی های معمولی نبود.

او بلند می شد می ایستاد و با شعار شروع به حرف زدن می کرد و همین طور پرکوب و شعاری صحبت می کرد.

(شرح اسم، ص.

57)سید نوجوان از لابه لای جمعیت خود را به نزدیک نواب رساند و از فاصله ی کوتاهی محو تماشای او شد.

حرف هایی می شنید که پیش از آن به گوشش نخورده بود: بنا کرده بود به شاه و دستگاه های انگلیس بدگویی کردن.

حرفش [.

]این بود: اسلام باید زنده شود؛ اسلام باید حکومت کند و این کسانی که در رأس کار هستند [.

]دروغ می گویند.

اینان مسلمان نیستند.

(شرح اسم، ص.

57)این دیدار، تصورات آقاسیدعلی را نسبت به نواب در هم ریخت، اما شیفتگی باطنی او نسبت به رهبر فداییان اسلام شکل و شمایل تازه ای یافت.

تا جایی که حس کرد دوست دارد همیشه با نواب باشد.

در این جلسه یکی از اطرافیان نواب، لیوانی پر از شربت آب لیمو به دست گرفت و با این تعبیر که این شربت شهادت است ، به حاضران چشاند.

شور و هیجانی درگرفت.

نوبت سیدعلی که رسید، باقیمانده ی شربت با قاشق به دهان مشتاقان حاضر ریخته می شد: وقتی به من شربت داد، گفت: بخور؛ ان شاءالله هرکسی این شربت را بخورد، شهید می شود.

(گفت وگو با آیت الله خامنه ای 1363/10/22) این گونه شهادت طلبی ها در آن روز ها خیلی باب نبود.

اصلاً مفهوم عام شهادت را بیشتر به حساب شهدای صدر اسلام می گذاشتند.

معلوم نیست نواب هنگام سخنرانی در مدرسه، متوجه سید قباپوش عمامه به سری که روبه رویش نشسته بود، شده بود یا نه، اما آن نوجوان سراپا مسحور نواب بود.

فردای آن روز نواب صفوی به مدرسه ی علمیه ی نواب رفت.

مردم مطلع شده بودند که فداییان اسلام به مدرسه می آیند و آمدند و ازدحام بزرگی برپا شد.

مردم و طلبه ها و جوان ها مثل آهن ربا جذب مرحوم نواب می شدند.

سیدعلی خود را زودتر از موعد به آن جا رساند.

دید که مدرسه را فرش کرده اند و آماده ی استقبال هستند.

پرس وجو کرد، گفتند نواب مهدیه را ترک کرده و در راه است.

رفت تا زودتر او را ببیند.

دید که از دور می آید.

نیم دایره ای دور نواب در پیاده رو درست کرده بودند.

پشت سرش هم جمعیت مشتاق زیادی او را همراهی می کردند.

سیدعلی خود را به او نزدیک کرد و با او همقدم شد: نواب در حال راه رفتن هم شعار می داد .

یک منبر در راه شروع کرده بود.

[می گفت:]ما باید اسلام را حاکم کنیم.

برادر مسلمان، برادر غیرتمند، اسلام باید حکومت کند.

[.

]می رسید به افرادی که کروات گردنشان بود، می گفت: این بند را اجانب به گردن ما انداخته اند، برادر باز کن.

می رسید به کسانی که کلاه شاپو سرشان بود، می گفت : این کلاه را اجانب بر سر ما گذاشته اند، بردار برادر.

(منصوری، تاریخ شفاهی کانون نشر حقایق اسلامی) سیدعلی می دید کسانی را که در شعاع صدا و اشاره ی دست او قرار داشتند، کلاه شاپو خود را برمی داشتند و در جیب هایشان مچاله می کردند: یک تکه آتش بود.

(شرح اسم، ص.

58)رهبر فداییان در میان یاران خود به مدرسه رسید.

در کنار پایه ی طاق بلند جلوی مدرسه رو به قبله ایستاد.

به دیوار تکیه داد و سخنانش را آغاز کرد؛ در باب توحید و توجه به ذات اقدس الهی.

سخنان شورانگیز او مخاطبانش را تسخیر می کرد.

نه اینکه همه اش درباره ی سیاست حرف بزند، نصیحت هم می کرد: أکثِرْ مِنَ الزّاد فإنّ الطّریقَ بعیدٌ بعیدٌ و جَدّدِ السفینهَ فَإنَّ البَحرَ عَمیقٌ عمیقٌ ؛ این جملات را با صوت می خواند و همه را به یاد خدا و قیامت و یاد مؤاخذه ی الهی می انداخت.

این همه شور و بی باکی و صراحت و تازگی برای آقاسیدعلی نوجوان گیرا و جاذب بود: همان وقت جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.

معلوم نیست نواب هنگام سخنرانی در مدرسه ی نواب متوجه سید قباپوش عمامه به سری که روبه رویش نشسته بود، شده بود یا نه، اما آن نوجوان سراپا مسحور نواب بود.

چه بسا از خود می پرسید که این بشر چطور می تواند با همه ی وجودش، با همه ی اعضای بدنش، با سر و زبان و دست و پا، با این همه جنبش و خروش سخن براند و حاضران را به وجد آورد؟!سخنان نواب در حال و هوایی معنوی به پایان رسید.

پس از لحظاتی تصمیم گرفت برود.

از کنار حجره های مدرسه به راه افتاد.

با همه خداحافظی و معانقه کرد.

هنگامی که به ضلع شمال غربی مدرسه رسید، مؤذن از گلدسته ی مدرسه اذان گفت.

نواب نیز همراه با مؤذن و با صدایی گیرا اذان گفت.

آن گاه روی زمین حیات مدرسه به نماز ایستاد.

چند تن پشت سرش به او اقتدا کردند و صفی تشکیل شد.

در نماز حالتی عجیب داشت؛ ذکر رکوع و سجده اش و کلمات تشهدش شنیدنی بود.

نمازش که تمام شد، باز راه افتاد.

با مردم صمیمانه خداحافظی کرد.

به درِ مدرسه رسید و از پله هایی که مدرسه را به خیابان نادری وصل می کرد، بالا رفت.

انبوه جمعیت -از جمله طلاب- گرداگرد او در راهرو مدرسه موج می زدند.

همان جور که رو به خیابان و پشت به مدرسه از پله ها بالا می رفت، برگشت و گفت: نُوّاب خاصّ امام زمان باشید.

با این جمله اش طلاب را به عظمت راه و کاری که در پیش داشتند، متوجه می ساخت.

سپس چند پله ی دیگر بالا رفت و باز روی خود را سمت طلاب برگرداند و گفت: در تهجّدها دعا کنید.

این سخن را طوری ادا کرد که گویی بنا را بر این نهاده که همگان اهل تهجدند و بنابراین بهتر است که در تهجد ها دعا کنند.

این همه شور و بی باکی و صراحت و تازگی برای آقاسیدعلی نوجوان گیرا و جاذب بود: همان وقت جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.

(مرکز اسناد، خاطرات سیدعلی خامنه ای) نواب صفوی در آن سفر، 9 روز در مشهد ماند.

آخرین شب، جمعه شبی بود.

در آن ایام، حرم مطهر را چند ساعتی در اواخر شب می بستند.

او اجازه خواست که آن شب را تا صبح در حرم بماند.

اجازه دادند و او آن شب را تا صبح در حرم ماند و به عبادت و تهجد پرداخت.

با آنکه نواب سن زیادی نداشت، عالمانی همچون شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی و علی اکبر الهیان تنکابنی نام او را به گرمی می بردند.

در همین مدرسه ی نواب که هنوز آهنگ صدای او را در گوش داشت، دیدنی بود دور هم گردآمدن گروه های کوچک طلبه در مقام ابراز عصبانیت و نه وحشت از دستگیری نواب و خطر اعدامش و بعد از شهادت، اگر بدانید که در مدرسه ی نواب آن روزهایی که من از آن یاد می کنم، همان اوقاتی که مرحوم نواب را دستگیر کرده بودند و صحبت این بود که ممکن است اعدام بکنند و این ها چه حالتی داشتند؛ طلبه های گوناگونی دور هم جمع می شدند، ساعت های متمادی حرف می زدند؛ البته حرف بی فرجام.

(گفت وگو با آیت الله خامنه ای 1363/10/22)اواخر دی ماه 1334 بود که خبر شهادتش به مشهد رسید.

سیدعلی و طلبه های هم دوره ی او از خشم و غم منقلب شده بودند.

مدرسه ی نواب آن روز حرف هایی را شنید که شاید تا پیش از آن هرگز به گوشش نخورده بود: علناً توی مدرسه شعار و به شاه فحش می دادیم.

(شرح اسم، ص.

63)از سایه ی سنگین کودتای 28 مرداد 1332، دو سال بیشتر نگذشته بود.

خبر اعدام نواب و هم قطاران او در شهر مشهد موج نداشت.

صدایی در پاسداشت خون های به زمین ریخته برنخاست، مگر فریاد چند طلبه ی جوان که از زیر سقف مدرسه ی نواب آن طرف تر نرفت.

همچنین زمزمه های غمگنانه ی حاج شیخ هاشم قزوینی.

آن وقتی که از سیاست و نهضت و حضور روحانیون و طلاب در عرصه های انقلابی و مبارزه هنوز هیچ خبری نبود، این جا حاج شیخ هاشم قزوینی سر درس مکاسب، وقتی از مرحوم نواب صفوی یاد کرد، چشمانش پر از اشک شد و از شهادت آن ها به دست جباران آن روز شکوه کرد.

(زندگی نامه آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی)سیدعلی آقا چندی بعد، از رهبران مبارزان ضد شاه در مشهد شد.

پرشور و یکپارچه سخنرانی می کرد.

از اولین باری که بازداشت شده بود، خودش را برای اعدام آماده کرده بود و این را حتی به بازجویش هم گفته بود.

سخنرانی های او آن چنان پراستقبال بود که حتی برخی دانشجویان کمونیست هم در جلسات تفسیر قرآنش در مشهد حاضر می شدند.

آخرین باری که به زندان افتاد، سؤالات بازجو مثل همیشه با اهانت و غرور و تحکم همراه بود: سید! آقای سعیدی را می شناختی؟- بله، او دوست من بود.

این موضوع بر آنان پوشیده نبود.

می دانستند هر دو خراسانی اند.

بازجو: می دانی او در زندان مُرد؟- بله.

- می دانی اتاق بازجویی او همین جا بوده است؟بازجو سکوتی کرد و سپس ادامه داد: به سعیدی گفتم اطلاعات خود را بگو، اما او گفت که باید به قرآن تفأل بزنم تا ببینم کار درستی است یا نه.

به او گفتم: این فال بد زدن است نه تفأل، ولی او به گوش نگرفت و آمد به سرش آنچه که باید می آمد.

بازجو ساکت شد.

سپس برخاست.

به طرف آقای خامنه ای آمد و با ته خودکاری که در دست داشت، به سر او کوبید؛ کاری که گاهی آموزگاران خودخواه با برخی شاگردان می کنند.

بعد گفت: سید! این فال بد زدن است .

این فال بد زدن است .

پیش خود بر حماقتش خندیدم.

سخنان او کمترین اثری در من نگذاشت.

(شرح اسم، ص.

535) بازجو نمی دانست که حالا سال ها است که او هم یک فدایی در راه اسلام است.

انقلاب اسلامی مردم ایران که در بهمن 1357 به پیروزی رسید، تیمسار مجیدی درباره ی اینکه چرا نواب را به اعدام محکوم کرده، گفت: من قضاوت نمی دانستم، ولی می دانستم که نواب و یارانش همه کافر هستند.

، اما طلبه ی نوجوان مدرسه ی سلیمان خان که حالا دیگر از استوانه های انقلاب بود، درباره ی شهید نواب صفوی نظر دیگری داشت: یک روحانی جوانی بود، درد دین داشت.

از نجف پا شد آمد ایران.

دید کسروی این جا فساد می کند.

کسروی را خودش زد به قصد کشتن که نمرد البته.

بعد مُرد؛ و بعد یک عده ای را دور خودش جمع کرد به نام فداییان اسلام.

فداییان اسلام در روی کار آوردن دکتر مصدق نقش مهمی داشتند و کمک کردند به مرحوم آیت الله کاشانی و دکتر مصدق.

تا اینکه حکومت دکتر مصدق روی کار آمد.

بعد البته میانه شان با دکتر مصدق به هم خورد.

آنچه که این ها می خواستند، او [آن]را دیدند تأمین نشد و مدتی بودند تا اینکه دوران دکتر مصدق هم گذشت.

دوران اختناق مجدداً پیش آمد، این ها مبارزاتشان را تشدید کردند و تحت تعقیب جدی دستگاه ساواک که آن وقت تازه تشکیل شده بود در سال 34، قرار گرفتند و هیچی، این ها را گرفتند و اعدام کردند و شهید کردند.

حرکتشان یک حرکت اسلامی بود و ضد استعماری و ضد استبدادی بود و حرکت مغتنم و بزرگی بود.

منتها این ها مظلوم و غریب بودند.

کار این ها آن روز خیلی دشوار بود.

مردم می ترسیدند دور این ها بروند.

مرحوم نواب صفوی و یارانش شخصیت های برجسته و انسان های بزرگی بودند و بعد هم با غربت شهید شدند.

یعنی شهادت آن ها با شهادت فردی که در میدان جنگ، با هیجان و هلهله و تحسین و تشویق بجنگد، چند نفر را بزند و زمین بیندازد و بعد با یک خمپاره شهید شود، فرق می کند.

اینکه در دوران اختناقِ محض، زن و بچه ی انسانی را تهدید کنند، همه ی زندگی اش در خطر باشد، آرامش نداشته باشد، هر شب یک جا بخوابد و بعد او را بگیرند و ببرند و ماه ها شکنجه اش کنند -آن هم بدترین شکنجه ها- و در تمام این مدت که زیر شکنجه است، همان هیجان و روحیه را حفظ کند و در زندان هم حتی افراد را پیش ببرد و رهبری کند و درنهایت خودش و نزدیک ترین یارانش را اعدام کنند، با شهادت فردی که در میدان جنگ می رزمد و بعد شهید می شود، متفاوت است.

(جلسه پرسش و پاسخ 1360/2/12) منابع:- مجله ی شاهد یاران، یادمان پنجاهمین سالروز عروج شهید نواب صفوی و یارانش، متن بازجویی شهید نواب صفوی، ص.

33- گفت وگو با آیت الله خامنه ای درباره ی شخصیت شهید نواب صفوی- شرح اسم، هدایت الله بهبودی، مؤسسه ی مطالعات و پژوهش های سیاسی- سید مجتبی نواب صفوی؛ اندیشه ها، مبارزات و شهادت او، تألیف: سیدحسین خوش نیت، مرکز اسناد انقلاب اسلامی- جمعیت فداییان اسلام به روایت اسناد، گردآوری دکتر احمد گل محمدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی- یادواره ی شهید نواب صفوی، سیدهادی خسروشاهی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی- فداییان اسلام در کلام یاران، عبدالرحمن حسنی فر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی- جمعیت فداییان و نقش آن در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران، داود امینی، ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی- مجله ی شاهد یاران، یادمان پنجاهمین سالروز عروج شهید نواب صفوی و یارانش- مجله ی شاهد یاران، ویژه نامه ی زندانیان سیاسی رژیم ستمشاهی
کلید واژه ها: اسلام - صفوی - رهبر انقلاب - نوجوان - مسلمان - آخرین روز های زندگی - پایگاه اطلاع رسانی - شهید - آیت الله خامنه ای - شهادت - انقلاب اسلامی - مشروبات الکلی - اسلامی - رهبر - سالروز شهادت - اطلاع رسانی - هیجان - دیدار - آیت الله - تبلیغات - دستگیری - بازداشت - جوانان - طولانی - روحانی - تاریخ - فروشی - انسان - زندگی - جمعیت

آخرین اخبار سرویس:
افشاگری سخنگوی شورای نگهبان، ساعاتی پس از جنجال جدید محمود احمدی نژاد

آیا وزیر راه بعد از فاجعه سقوط هواپیما خوابش می برد؟

­دیدار خوشرو، سفیر و نماینده دائم کشورمان با دبیر کل سازمان ملل متحد

واکنش وزیر بهداشت به آشوب دراویش و حمله به نیروهای پلیس

محمد حسن روزیه مراتب اخلاقی قانون اساسی جمهوری اسلامی

واکنش مشاور رییس جمهوری به نامه اخیر احمدی نژاد + عکس

آخرین وضعیت حکم 2 سال حبس سعید مرتضوی

ناگفته های تازه کدخدایی از انتخابات سال 88

حمید رسایی: احمدی نژاد یاور شیطان شده

مادر یکی از شهدای آشوب های خیابان پاسداران در کنار پیکر فرزندش + عکس

دید من این است که فساد در کشور سیستمی نشده، هر کس می گوید سیستمی است بیخود می گوید

طلوع نور ؛ سوره توبه صفحه 202 آیات 94 تا 99

یادداشت | دفاع ماندگار

یونس خداپرست، علیرضا گلشنی، احمد آذین بررسی تطبیقی مبانی حکومت در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و مدل لیبرال دموکراسی

سیدحسین علیانسب، محمد کاویانی بررسی سوء استفاده نظام سلطه از دانش روان شناسی در مدیریت جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی

رضا جلالی معرفت شناسی باور دینی از دیدگاه استاد مطهری و تاثیر آن بر نسبت دین و سیاست

نفس خوزستان در سینه حبس شده است

مسعود بهرامیان، علی تفتیان مبانی اندیشه سیاسی امام ابوحنیفه در دفاع از قیام های علویان (زید بن علی و ابراهیم بن عبدالله)

کتاب بیانات مقام معظم رهبری با موضوع انرژی هسته ای چاپ شد

بهمن حاجی پور، علیرضا موتمنی، سیدامیرحسین طیبی ابوالحسنی فراترکیب عوامل موفقیت تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته

سعید ملکی ,شاهرخ زادولی خواجه ,جواد زارعی ارزیابی امنیت محیطی – کالبدی در فضاهای دوگانه شهری

کارشناسان برتر المپیاد سایپا معرفی شدند

یادداشت/ محمدصادق کوشکی خط شکنی ها

حامد بخشی، آمنه اخلاقی، سیدباقر حسینی، سید محمدنقی موسوی بار عاطفی رابطه گردشگران با جامعه میزبان مشهد

پیام تسلیت آیت الله جنتی برای حوادث خیابان پاسداران

محمدباقر خرمشاد، مهدی بشارت تحلیل گفتمان جریان اصول گرایی در مواجهه با سنت و تجدد با تکیه بر آراء و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی

یادداشت/ سعدالله زارعی می خواهند سلیمانی برگردد

ایجاد شرکت پسماند شهری در جنوب شرق استان

رضا لک زایی؛ شریف لک زایی انسان و جامعه در اندیشه ی سیاسی آیت الله خامنه ای

عبدالهادی فقهی زاده، اصغر طهماسبی بلداجی تحلیل و بررسی دیدگاه مفسران درباره آیات نسخ

محمدرضا کریمی والا جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی ره

اسماعیل احمدی مقدم ,رضا محمدی نیا ,نوذر امین صارمی ,عبدالرحمن میرزاخانی بررسی تاثیر فرهنگ و ارزش های مشترک سازمانی بر جامعه محوری پلیس

تخریب آثار پیامبر(ع) در منطقه بنی سعد عربستان نشانه جهالت آل سعود است

ایمان عرفان منش، سهیلا صادقی فسایی بازنمایی و تحلیل گفتمان انتقادی ـ لاکانی الگوی خانواده داعش در فضای مجازی

تصاویر واقعی لو رفته از گوشی Galaxy S9

امیر خراسانی، محمدسعید ذکایی فهم زمانی و تجربه حل مسأله؛ نمونه موردی پلیس نامحسوس

شورای امنیت جلسه ای را برای بررسی اوضاع غوطه شرقی برگزار می کند

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام

تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد

مهدی نادری، عصمت احمدی نقش و کارکردهای مجالس عزاداری حسینی در جامعه پذیری سیاسی با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

کمال اکبری، احمد اولیایی ظرفیت های نظریات ارتباطات بین الملل برای تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی

هاشم اندیشه، محمدتقی دیاری بیدگلی تحلیل جایگاه حدیثی حکیم بن حکم از منظر شیعه و اهل سنت

همنشینی روحانی و قالیباف برای اولین بار بعد از انتخابات جنجالی + عکس ها

حسنعلی مؤذن زادگان ,غلامحسن کوشکی ,محمد بارانی ,داود دعاگویان ,حسین یاراحمدی مطالعه تطبیقی سیاست جنایی پلیس های ایران و کانادا در قبال اطفال و نوجوانان در معرض خطر

انتقال بخشی از پیکرها به پایین قله دنا

هشدار دوباره درباره سلامت عقلیِ ترامپ

تاکید اتحادیه آفریقا بر ضرورت برگزاری به موقع انتخابات در مالی

حوزه سلامت عسلویه از اولویت های ما است

پرهیز از نگاه سیاسی به سوانح هوایی

عکس پروفایل متولدین اسفند

معمای چه کسی کیک ملکه را خورد؟

آرام های خشن!

درآمد دولت از معافیت مشمولان غایب چقدر است؟

دکتر مسعود مطلبی رشد و توسعه آموزش عالی و تاثیر آن بر دگرگونی ساخت سیاسی و اجتماعی ایران بعد از انقلاب اسلامی

غذا پختن زنان سی سخت برای امدادگران

نیاز کشور به آرامش

قدیمی ترین مدرسه خواهران مازندران از آغاز تاکنون

اولین روز کنفرانس بین المللی اهل بیت(ع) و ائمه مذاهب اسلامی در تانزانیا برگزار شد

چرا اینقدر اشتباه می کنیم؟

خطری که با سقوط هواپیما نمایان شد

بهنام سرخیل آثار همزیستی مسالمت آمیز بر روابط خارجی دولت اسلامی

عباس مصلایی پور یزدی، حمید رضایی، فرشته مرزبان اعراف از منظر مفسران فریقین

تأملی در ماجرای خیابان پاسداران

بهترین ها در بهترین شو

محمد تقی عصار تحلیل تأثیر جهانی شدن بر تغییرات فرهنگی با تاکید بر نظم و امنیت

دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام عبور

تومور عجیب در صورت یک زن

تولید دوچرخه ایمن برای تنبل ها

مصلحت نظام در خطر/تأملی بر پیچیدگی های ماجرای خیابان پاسداران/ پیش بینی «حلقه های کوچک آشوب» در ماه های آینده/دلواپسان عذرخواهی و توبه کنند

نمایندگان آمریکایی در کوبا: در این کشور احساس امنیت می کنیم

تیتر جنجالی رویترز در مورد احمدی نژاد + عکس

جهان در چنبره پوپولیسم

اگر می خواهید صبح سر زمان معینی بیدار شوید این آیه را بخوانید

شمع هایی برای تسلای خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای ATR-72

کمیته انقلاب یمن طرحی برای حل بحران این کشور ارائه کرده است

چاپ کتاب بیانات مقام معظم رهبری با موضوع انرژی هسته ای

دانلود آهنگ جدید علیرضا طلیسچی بنام میرم پی کارم

بررسی جزییات واژگونی قطار باری حامل سنگ آهن در کاشمر

اعلام برائت سرسلسله دراویش گنابادی از عاملان حوادث پاسداران

هادی طلوعی، محمدجعفر جوادی ارجمند، محمد باویر بررسی نقش و جایگاه طبقه متوسط ایران در انقلاب اسلامی از منظر جامعه شناسی تاریخی

توصیه پیامبر(ص) درباره خوردن نمک

انتقاد حماس از سخنان محمود عباس در شورای امنیت سازمان ملل

علیرضا صدرا ظرفیت معرفت شناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی

چه مشکلاتی در بارداری مانع سفر است؟

روزنامه استخدامی استان خراسان رضوی و شهر مشهد | پنجشنبه 3 اسفند 96

عکس/ تیپ پریناز ایزدیار در مراسم فرش قرمز فیلم خوک در برلین

تصاویر/ پنجمین شب عزاداری فاطمیه 1439 در حسینیه امام خمینی

انتقاد نماینده سرپل ذهاب از روند کند ساخت و ساز در مناطق زلزله زده

اظهارات اژه ای درباره حوادث خیابان پاسداران + فیلم

خواننده زن ایرانی با تیپی متفاوت در اروپا/عکس

ایران و اسپانیا به دنبال تبادلات تجاری با پول ملی

نامه استیضاح آخوندی به هیأت رییسه مجلس

مخالفت با حذف آزمون ها ایستادن مقابل سند تحول بنیادین است

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام

واکنش رهبر دراویش گنابادی به جنایت خیابان پاسداران

نویسندگان مستعد حوزوی در زمینه کودک و نوجوان حمایت شوند

حضرت فاطمه زهرا (س) به خاطر دفاع از دین، تمامی آن رنج ها و مصائب را متحمل شدند

صوت/ مداحی آقای سعید حدادیان در حضور رهبر انقلاب

فیلم/ سخنرانی شهید باکری میان مجاهدان

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام

یک فدایی اسلام/ روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی

یک فدایی اسلام/ روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی