مطالب مرتبط:
بمب خبری پرسپولیس منفجر می شود
انفجار بمب در اطراف آرامگاه حضرت «یوسف»(ع) در نابلس
بمب خبری پرسپولیس منفجر می شود
لیلا حاتمی در نمایی از فیلم سینمایی «بمب» +عکس
نفتکش مثل یک بمب شناور است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 دی 1396 ساعت 19:052018-01-16فرهنگي

رحمانیان: قدرت تصویر از بمب اتم بیشتر است


داریوش رحمانیان در نشست بررسی «تاریخ نگاری و عکاسی» با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید در راستای اقتباس دانش دیدمانی مدرن گام بردارد، گفت: قدرت تصویر از بمب اتم بیشتر است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسکانیوز از موسسه خانه کتاب، نشست معرفی و بررسی کتاب تاریخ نگاری و عکاسی با حضور نعمت الله فاضلی، داریوش رحمانیان و محمد غفوری عصر دوشنبه (25 دی ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

محمد غفوری، گردآورنده کتاب تاریخ نگاری و عکاسی در این نشست اظهار کرد: استفاده از تصاویر برای انتقال تاریخ صرفاً به ظهور عکاسی محدود نمی شود بلکه پیش از آن نیز نقاشی تاریخی، رسانه های بصری مشابه آن و .

در دسترس بودند؛ همه این تلاش ها برای انتقال تاریخ تکامل پیدا کرد تا اینکه عکس به وجود آمد.

وی با بیان اینکه تمام محصولات صنعت دیداری در اثری به قلم برک ارائه شده اند، گفت: زمینه شخصی گردآوری کتاب تاریخ نگاری و عکاسی پژوهش تعدادی دانشجو درباره عکس های تاریخی بود.

این اثر می تواند متکای آثار جامع تر در این زمینه باشد.

غفوری با بیان اینکه یکی از بزرگترین گنجینه های تاریخ عکس مانند گنجینه کاخ گلستان را در اختیار داریم، توضیح داد: وضعیت تاریخ نگاریِ متکی بر اسناد بصری، در ایران از مشکلات ویژه ای رنج می برد.

بیشتر عکس ها در متون تاریخی ما در کتاب های عامه پسند ارائه شده اند که به واقع آسیب جدی محسوب می شود؛ این آسیب ها در کتاب تاریخ نگاری و عکاسی عرضه شده اند.

گردآورنده کتاب تاریخ نگاری و عکاسی افزود: این اثر مجموعه مقالاتی را دربردارد که هر کدام در یک موضوع متفق القول هستند و آن این است که استفاده از عکس در تاریخ باید با نگاه انتقادی توام باشد.

مواجه انتقادی با عکس ها به رخنه در پوسته ظاهری عکس ها نیازمند است.

وی با بیان اینکه حرف کلی مقالات این اثر، آن است که برون قاب عکس ها نقش مهمی در فهم ما از عکس ها دارد، گفت: سیر ترتیب این مقالات به گونه ای است که از مباحث ابتدایی اولیه درباره تاریخ شکل گیری رویکرد استنادی عکس نگاری شروع می شود.

سپس به یک سلسله مسائل روش شناختی اشاره می کند و در ادامه، بحث های روش شناختی عملی در مواجه با برخی عکس های تاریخی ارائه شده اند.

داریوش رحمانیان، پژوهشگر تاریخ و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران در این نشست اظهار کرد: مجبورم سخنان تکراری خودم را دوباره تکرار کنم و آن این است که ما در ایران رشته ای به نام تاریخ نداریم.

چیزی که در ایران شکل گرفته یک نیم رشته است که معماری نشده و یک رشته نماست.

یک نیستِ هست نما داریم به نام رشته تاریخ.

بنابراین سواد تاریخی ما اکنون دچار بحران است.

آرزو دارم زمانی برسد که رشته تاریخ بازسازی شود سپس رویشی پیدا کند و جوشش در آن ایجاد شود و بشود در درون آن گرایشی یا دپارتمانی میان رشته ای به نام تاریخ عکاسی تأسیس کرد.

وی ادامه داد: برخلاف برخی ها که می گویند انسان فقط تاریخ دارد و در مقابل بعضی دیگر اظهار دارند که انسان فقط طبیعت دارد، بنده صراحتاً معتقدم انسان در آن واحد هم تاریخ دارد هم طبیعت.

بنابراین وقتی بحث از تاریخ و ربط آن با عکاسی پیش می آید، باید به این موضوع توجه شود.

رحمانیان توضیح داد: جوهر عکس را هیچ نظریه واحدی نمی تواند توضیح دهد اما از یاد نبریم که هم دوربین و هم عکس، هستی های تاریخ مند هستند.

در طول تاریخ ماهیت، صحبت هایی که درباره عکس گفته شده است، متناقض اند اما این به آن معنا نیست که این درست و دیگری نادرست است بلکه به این معناست که اصلاً یک تناقض میان عکس، دوربین و عکاسی وجود دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: در سده نوزدهم آن هایی که از عکس به عنوان سند عینی یاد می کردند، همواره ادعا داشتند که عکس کاملاً یک سند واقعی است.

امروزه وقتی به فرایند تولیدات عکاسانه می نگریم، متوجه ساده لوحانه بودن این ادعا می شویم که دوربین راستگو است.

اما منظور ما این نیست که دوربین دروغگو است بلکه دوربین، هم راست می گوید هم دروغ.

دوربین هم سند تولید می کند، هم کشف حجاب می کند، هم حجاب می دهد، هم نور است هم تاریکی، هم نابودکننده است هم فراموشی آفرین است و هم خاطره ایجاد می کند؛ این تناقض ها در ذات عکاسی نهفته اند.

وی افزود: یکی از اولین کسانی که درباره دوربین تعبیر درستی به کار برد مخترع دوربین بود که از آن به عنوان قلم طبیعت یاد کرد.

قلمی که بر زخم های طبیعت مرحم می گذارد.

بعدها در سده 20 یک عکاس مجارستانی از سواد دیدمانی و سواد عکاسانه سخن گفت که بر جهان امروز چیره شده است و سپس یک کارشناس نامدار عکاسی نیز از عکاسی به مومیایی کردن زمان یاد کرد.

رحمانیان بیان کرد: خوشبختانه و از جهتی متأسفانه کتاب تاریخ نگاری و عکاسی نخستین کتابی محسوب می شود که درباره تاریخ عکاسی به زبان فارسی سخن گفته است.

گزینش مقالات این مجموعه بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.

برخی از 7 مقاله ارائه شده در این اثر می توانند به تنهایی موضوع یک نشست باشند.

این پژوهشگر با بیان اینکه آقای محمد غفوری یکی از استعدادهای درخشان در این زمینه به شمار می آید، گفت: یکی از مفاهیمی که در حوزه عکس باید به آن توجه شود، مفهوم معروف کادر مرزنما است.

یعنی عکاسی، عکس گرفتن از چیزی در بیرون نیست بلکه رخدادی تاریخ مند است.

عکاسی که محدودیت ها و توانمندی های خودش را دارد، چیزی را کادربندی می کند و چیزی را از بیرون به کادر عکس می کشد.

بنابراین آن مطلب که عکس یک سند عینی بدون آلودگی ذهن است الان جزء اسطوره های ورافتاده است؛ این موضوع به خوبی در مقالات کتاب تاریخ نگاری و عکاسی ارائه شده است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر ایران و جامعه دانشگاهی هر چه زودتر به فکر اقتباس دانش دیدمانی مدرن که به نهادینه سازی این سواد در ایران منجر شود، نباشد، ممکن است ایران دچار آسیب های شدیدی شود.

چون قدرت تصویر از بمب اتم بیشتر است بنابراین هر چه در این زمینه سرمایه گذاری شود باز هم کم است.

نعمت الله فاضلی، نویسنده و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه این نشست اظهار کرد: کتاب تاریخ نگاری و عکاسی چند ویژگی جالبی دارد که شاید همین ویژگی ها باعث شده است بنده که نه عکاس هستم و نه مورخ به خود اجازه سخنرانی درباره این اثر را بدهم؛ افرادی که مقالات این اثر را نوشته اند نه عکاس اند و نه تاریخ نگار بلکه در میان آن ها استاد مطالعات رسانه و روزنامه نگار، کارشناس مطالعات فرهنگی، فیلسوف و جامعه شناس به چشم می خورد.

این موضوع بیانگر این مطلب است که مطالعات عکاسی و تاریخ نگاری یک حوزه میان رشته ای است.

موضوعی است که در نتیجه تحولات دوره معاصر به ویژه در نیم قرن اخیر گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

وی با اشاره به دومین ویژگی کتاب تاریخ نگاری و عکاسی اظهار کرد: مطالعات تاریخ نگاری و عکاسی، جزء مطالعاتی محسوب می شود که در بخشی از دنیای فراپیچیده ما وجود دارد.

موضوع ساده و سرراستی نیست که در یک رشته بگنجد و با زبان تخصصی و همگن درباره تاریخ نگاری و عکاسی صحبت کند.

این اثر به خوبی از عهده این بحث برآمده است.

فاضلی توضیح داد: کتاب تاریخ نگاری و عکاسی بیانگر این مطلب است که پیوند تاریخ نگاری و عکاسی پیوندی است که در نتیجه تحولات رسانه ای و جهانی و تکنولوژی و .

میان تمام ساحت های موجودی انسان، جامعه و فرهنگ به وجود آمده است.

بنابراین به زبانی نیاز داریم که بتواند پیوندهای موجود میان این ساحت های مختلف را نشان دهد.

این زبان تلفیقی از تمام حوزه های اقتصاد، جغرافیا، جامعه شناسی و .

است؛ این نوشتار به خوبی توانسته است فهم ساحت های وجودی را ارائه دهد.

این نویسنده افزود: این کتاب را به شکل های مختلف می توان خواند اما خوانش مورخانه که قطعاً می تواند یکی از خوانش های غالب به این اثر باشد تنها خوانش آن نیست بلکه این نوشتار می تواند خوانش مطالعات فرهنگی، انسان شناسانه، عکاسانه، جامعه شناسانه، مطالعات رسانه و .

نیز داشته باشد؛ امیدوارم در آینده نزدیک این اتفاق رُخ دهد.

وی با بیان اینکه کتاب تاریخ نگاری و عکاسی از دریچه دوربین به دنیای معاصر نگاه می کند، توضیح داد: این کتاب دو محور اصلی دارد؛ نخست، بحث های روش شناسانه و معرفت شناسانه پیوندهای عکاسی و تاریخ نگاری است.

محور دوم، فرهنگ است؛ این که چگونه می توانیم از پیوندهای عکاسی و تاریخ نگارانه به تفسیرهایی درباره فرهنگ مدرن، فرهنگ معاصر و معاصریت فرهنگ دست یابیم.

رویکرد این کتاب تلاش کرده است ویژگی های فرهنگ معاصر (مدرن) را توضیح دهد.

فاضلی بیان کرد: این کتاب به مخاطبان چشم اندازی از کل خط سیر تحولات تمدن و فرهنگ نشان می دهد.

همچنین این اثر نشان می دهد که جایگاه تصویر در این خط سیر چگونه است.

این نوشتار به مخاطبان می آموزد که ظهور عکاسی ساختار ادراک انسان را تغییر داد.

همچنین این اثر تا حدودی بحث های تئوریک عکس شدن را مطرح کرده اما در این زمینه خیلی موفق نبوده است.

ناگفته نماند که درباره فرایند عکس دیدن خیلی خوب بحث کرده است.

همچنین این اثر تا حدودی به عرصه عکس گرفتن که بسیار پیچیده است، پرداخته است.

این نویسنده اظهار کرد: عکاسی نه تنها تاریخ ما را شکل داده است بلکه این پدیده (عکاسی) نیز تحت تأثیر تحولات تاریخی، شکل های تازه ای گرفته است که با باید این شکل ها را بیاموزیم؛ کتاب تاریخ نگاری و عکاسی به خوبی به آن ها یعنی توجه به فهم شکل های تازه ای از تاریخ عکاسیک و عکس های تاریخی پرداخته است.

وی بیان کرد: این کتاب به مخاطبان می آموزد که عکس فقط اطلاعات را انتقال نمی دهد بلکه موقعیت هایی از تجربه و زندگی و احساسات را شکل می دهد که بخش عظیمی از آن در دایره خودآگاهی ما نیست.

502
کلید واژه ها: تاریخ - عکاسی - تاریخی - کتاب - عکس های تاریخی - مقالات - رشته - ایران - دانشگاه - دانشگاه تهران - انتقال - تصویر - بزرگترین - محمد - ابتدایی - دانشجو - معماری - اقتباس - مشکلات - دوشنبه - تصاویر - گلستان - برگزار - تکامل - بحران - رسانه - گزارش - نقاشی - تهران - موسسه

آخرین اخبار سرویس:
رادیو | پخش بوی خوش زندگی با بازی فریبا متخصص

شبکه آموزش | پخش به لیمو و فصل جدید پنجره ها

واکنش بازیگران به درگذشت ناصر ملک مطیعی

برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایثارگران در شیراز

پیام های تسلیت برای درگذشت ملک مطیعی

مادر شهیدان فخاری به فرزندان شهیدش پیوست+ فیلم

نوازنده پیشکسوت دوتار | در رودربایستی گیر کردم!

بازگشایی سینما آستارا از عید فطر

بهرام رادان، بهنوش طباطبایی | زوج تئاتری چرم پوش

احتمال تاخیر مجدد اعلام جایزه نوبل ادبیات

هم اندیشی هنرمندان در کرمان

تولید نخستین اثر در خانه مستند فارس/ کم کاری هایی در عرصه هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد

ویژه برنامه شهر کتاب در ماه مبارک رمضان

گشایش نمایشگاه علوم قرآنی در ایلام

دغدغه من مربوط به آدم هایی است که در کشور خودمان زندگی می کنند

مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ بازتاب حضور وزیر ارشاد در نمایشگاه بین ا لمللی قرآن

مرمت پاره ای از اشیای فرهنگی پایگاه میراث آیاپیر ایذه

زمان تشییع پیکر مرحوم ملک مطیعی

بازگشت مجدد محب اهری به فعالیت های هنری/حیات دوباره پیدا کردم

ثبت ملی خانه تاریخی دهقان یزد

«ناصر ملک مطیعی» اولین ستاره سینمای ایران

تعیین زمان تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی

از تسهیلات ویژه برای خبرنگاران در سینمای باغ کتاب تا چند خبر دیگر

دستگیری تهیه کننده هالیوودی به اتهام رسوایی جنسی/چرا مردم سر دلبران را دوست دارند؟

بیداری شهر کتاب در شب های رمضان

ویژه برنامه شهر کتاب در ماه مبارک رمضان

کارگردان Battlefield V: بخش بتل رویال برای این بازی کاملا مناسب است

اصغر فرهادی: یاد ناصر ملک مطیعی برای همیشه به نیکنامی در این سرزمین باقی خواهد ماند

جعفر پناهی بستری شد/ عکس

ماجرای ممنوعیت پخش "فراری" در رشت

قلک عنکبوتی رونمایی شد / هشتگ تهران در انتظار رونمایی

فیلم / علت قطع ناگهانی برنامه مرحوم «ناصر ملک مطیعی» از تلویزیون چه بود؟ / توضیحات درباره محدودیت های بازیگری ملک مطیعی

ببینید | تصویر ناصر ملک مطیعی بالاخره در روز مرگش در تلویزیون پخش شد

نمایش و نقد مستند «در جستجوی فریده» در کانون فیلم سینما حقیقت

واکنش بهروز وثوقی و اصغر فرهادی به درگذشت ناصر ملک مطیعی+عکس

نمایش و نقد «بلوک 9 خروجی 2» در فرهنگسرای ارسباران

عکس؛ اینستاگرافی؛ درگذشت سوپراستار محبوب و ابراز همدردی ستاره پیشین پرسپولیس

جعفر پناهی بستری شد/ عکس

ممنوع التصویری ملک مطیعی رفع شد!

واکنش های هنرمندان به درگذشت ناصر ملک مطیعی

بکهام: زیدان، لطفا لیورپول را ببر! + ویدئو

پیکر ناصر ملک مطیعی فردا تشییع می شود

شعر و صدای پدر با موسیقی پسر

اعلام زمان مراسم تشییع و ترحیم «ناصر ملک مطیعی»

سلام دوباره «آقای ف» پس از 9 سال

اعلام زمان و مکان تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی

امیرخانی فردا در شهرکتاب/ مصادره امشب اکران می شود

جدید ترین آمار فروش فیلم های سینمای ایران اعلام شد

تجلیل از داوران مسابقات قرآنی در شاهرود + فیلم

تصاویری از سریال «پاهای بی قرار» منوچهر هادی

خداحافظی با محبوب ترین کلاه مخملی سینما

پیکر ملک مطیعی یکشنبه تشییع می شود

گروه های مستقل امکان اجرای تئاتر در سالن خصوصی را ندارند

خداحافظی با محبوب ترین کلاه مخملی سینما

اعلام زمان مراسم تشییع و ترحیم «ناصر ملک مطیعی»

واکنش اینستاگرامی بهروز وثوقی به درگذشت ناصر ملک مطیعی +عکس

زمان تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی مشخص شد +تصاویر

پیکر مرحوم ملک مطیعی فردا تشییع می شود

فیلتر یوتیوب در مصر درپی نمایش فیلم موهن به نبی اکرم (ص)

پوشش زنده مراسم شب قدر در شبکه قزوین

دنیای برزخی ستاره های سینما؛ چه کسی ناصر ملک مطیعی را ممنوع التصویر کرد؟

«تست دوربین» نامزد جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره ایتالیا شد

اجرای «نوبت یعنی بعدی» در تئاتر شهر

آخرین جزییات مراسم تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی

اعلام زمان مراسم تشییع و ترحیم «ناصر ملک مطیعی»

نمایش 5 فیلم ایرانی در جشنواره سیدنی/ از «سه رخ» جعفر پناهی تا «خوک» مانی حقیقی

جعفر پناهی در بیمارستان بستری شد

نگاهی به فعالیت های هنری ناصر ملک مطیعی + فیلم

نخستین نهادی که درگذشت ناصر ملک مطیعی را تسلیت گفت

"جیمز باند" جدید در راه است

اشکان خطیبی و آناهیتا درگاهی در کمپین نه به زیبایی های زیان آور! عکس

ساره بیات به جمع بازیگران «ایده اصلی» پیوست

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ناصر ملک مطیعی‎

بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال فراخوان داد

کانون پرورش فکری با پنج عروسک در نمایشگاه گذر زمان

تعیین زمان تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینما برای درگذشت ناصر ملک مطیعی

تصویربرداری «گلشیفته» به پایان رسید

اعلام زمان مراسم تشییع ناصر ملک مطیعی

فیلم کوتاه حد، برنده جایزه پوستر از جشنواره آمریکایی شد

استان یزد ، گنجینه ای نادر از حیوانات و زیست بوم های مختلف +فیلم

پیکر مرحوم ملک مطیعی فردا تشییع می شود

اعتراض صریح حبیب احمدزاده به رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

گوسفندی در حال 206 سواری در خیابان

ماجرای ممنوعیت پخش فیلم "فراری" در رشت

این 5 عروسک قدیمی را می شناسید؟

پیام تسلیت خانه تئاتر و انجمن بازیگران برای درگذشت ناصر ملک مطیعی

درب نمایش «در» تخته شد!

تبریک پرویز پرستویی به صداوسیما

پخش زنده تصادف مینی بوس با کامیون + فیلم

دست نوشته پسر ناصر ملک مطیعی؛ چرا رفتی؟

رنگ آمیزی علائم کف خیابان + فیلم

سری سوم قصه های یاسین تولید می شود/ یاسین برای استان مرکزی یک برند است

تهیه کننده سریال قصه های یاسین: سری سوم قصه های یاسین تولید می شود/ یاسین برای استان مرکزی یک برند است

اعتراض صریح حبیب احمدزاده به یک "سرقت"

نمایش بوی خوش زندگی از رادیو نمایش پخش می شود

ماجرای ممنوعیت پخش فیلم "فراری" در رشت

رونمایی از روایت دلدادگی شهدا در جهرم

نامزدهای دریافت جایزه بین المللی ادبیات در آلمان معرفی شدند

«گلشیفته» به آخر خط رسید

رحمانیان: قدرت تصویر از بمب اتم بیشتر است

رحمانیان: قدرت تصویر از بمب اتم بیشتر است