مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 دی 1396 ساعت 14:102018-01-16فرهنگي

از مسجدی که دیگر نیست...


مسجد معجردار روز گذشته در میان بهت و حیرت مردم و علاقه مندان میراث فرهنگی و تاریخی مشهد با خاک یکسان شد تا به گفته مسئولین شهرداری مسیر راست گرد خیابان نواب به 17 شهریور مشهد گشوده شود، - اما داستان این مسجد و اهمیت تاریخی آن چه بود؟ مرجان اکبری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اثر ثبتی موسوم به مسجد حوض معجردار واقع در خیابان نواب صفوی (پایین خیابان) مشهد ، ضلع جنوب غربی تقاطع نواب صفوی و شارستان رضوی قرار داشت که توسط شهرداری تخریب شد.

وی ادامه داد: در برهه های زمانی مختلف به نام های مسجد خواجه بیک، مسجد رباط، مسجد حوض معجردار و مسجد صاحب الزمان (عج) شهرت داشته است.

این مسجد در حدود یکصدو هشتاد سال قبل زمانی که محمد شاه قاجار عازم تصرف هرات بود وقف گردیده و قدیمی ترین نشان و رد پای مکتوب این اثر به سال 1300 قمری در کتاب معتبر مطلع الشمس به قلم محمد حسن خان صنیع الدوله مشاهده شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: وی به موقعیت این مسجد نزدیک به دروازه خیابان سفلی (پایین خیابان) اشاره کرده که بر روی یک باب حوض انبار واقع شده و کتیبه ای بر روی کاشی معرق زرد بسیار ممتاز به خط خوشنویس متبحر عصر صفویه، علیرضا عباسی دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از مسجدی که دیگر نیست...

از مسجدی که دیگر نیست...