مطالب مرتبط:
نماینده مجلس: مشکلات زیست محیطی چالش صنعت پتروشیمی است
نماینده مجلس: مشکلات زیست محیطی چالش صنعت پتروشیمی است
مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد کرد بازپرداخت وام ازدواج 15 میلیون تومانی جوانان 5 ساله شود
پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس از رشد 3 درصدی اقتصاد و نرخ 11.5 درصدی تورم در سال 97
گزارش فارس از تمرین ارکستر سمفونیک صدا و سیما فعالیت های ارکستر رسانه ملی جدی تر می شود/ اجرای آثار سنجری و حنانه در جشنواره موسیقی فجر
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 دی 1396 ساعت 00:412018-01-13سياسي

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد: چالش های 7 گانه صنعت بازی های رایانه ای/ اجرای کپی رایت بیشترین عامل تقویت صنعت بومی بازی رایانه ای


تنها با شناخت صحیح و نقش آفرینی در صنعت جهانی بازی رایانه ای می توان با حضور بازی های خارجی در کشور مواجه صحیح داشت در غیر این صورت تولیدات کم کیفیت و پیرو خارجی، - کمکی به صنعت بازی نمی کند و مصرف کننده کالای خارجی خواهیم بود.

، وضعیت صنعت بازی های رایانه ای در ایران و چالش های آن در گزارشی توسط دفتر مطالعات فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی شده است.

با توجه به عدم حضور بارز بازی های رایانه ای بومی و کاستی های عرضه بازی های رایانه ای خارجی در کشور، سرآغاز ورود حاکمیت در موضوع بازی های رایانه ای تأکیدات مقام معظم رهبری خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 بود و ایشان وزارت ارشاد را در سال 1392 نیز مورد توصیه مؤکّد قرار دادند که این نهاد تولید بازی های رایانه ای مفید را در دستور کار قرار دهد.

اولین سیاست مختص به بازی های رایانه ای در سال 1394 توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

طی این مصوبه، بیش از 20 سازمان وابسته به دولت در مورد بازی های رایانه ای با در نظر گرفتن اولویت های ذیل باید با یکدیگر همکاری کنند.

این اولویت ها عبارتند از:  ● اولویت بخشی به محتوا، فرهنگسازی عمومی و جریان سازی فرهنگی ● ارتقای مهارت سرمایه های انسانی مورد نیاز صنعت بازی های رایانه ای ● ایجاد فضای رقابتی و مناسب کسب وکار در صنعت بازی های رایانه ای ● توسعه برنامه های پژوهشی، رصد و آینده نگری ● حمایت از نخبگان، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و ارتقای حمایت از مالکیت آثار ● خودکفایی، گسترش بازار بازی های رایانه ای داخلی تا جولای سال 2017 درآمد کل بازی های رایانه ای در ایران بیش از 400 میلیون دلار بوده است.

تنها در صورت شناخت صحیح سازوکار جهانی کسب وکارها در صنعت بازی های رایانه ای و موفقیت در نقش آفرینی بین المللی در این صنعت می توان با حضور بازی های رایانه ای خارجی در داخل کشور مواجهه صحیح داشت؛ در غیر این صورت کشورمان مصرف کننده محصولات خارجی خواهد بود و تولیدات کم کیفیت و پیرو تولیدات خارجی، کمکی به رونق این صنعت در کشور نخواهد کرد.

در این گزارش مختصری از جنبه های کلیدی تغییرات بازار جهانی بازی های رایانه ای مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی ها نشان می دهد که از لحاظ اقتصادی صنعت بازی های رایانه ای به سرعت روندی رو به رشد را طی می کند و از طرفی با وجود نوآوری های با تغییرات شدید و ظهور پلتفرم های جدید در صنعت بازی های رایانه ای امکان شکوفایی کسب وکارهای نوپا در این صنعت بسیار است.

موارد زیر از جمله مهمترین چالش های حوزه صنعت بازی سازی و مصرف کنندگان بازی های رایانه ای در کشور است: * تأثیرات فرهنگی بازی های خارجی اقتضائات فرهنگی کشورهای تولیدکننده بازی های رایانه ای در موارد بسیاری با فرهنگ کشور ما در تضاد است و در راستای بازتولید نظام فرهنگی کشورهای تولیدکننده است.

تلاش های صورت گرفته برای رفع این چالش شامل جلوگیری از عرضه رسمی بازی های نامناسب، حذف صحنه های حاوی آسیب های اخلاقی و فرهنگی و ایجاد رده بندی سنی برای بازی ها است.

با وجود این تأمین نیاز مصرف کنندگان بازی های رایانه ای در کشور به وسیله ساخت بازی های بومی، مفید و باکیفیت است و تنها راه پایدار مبارزه با تأثیرگذاری بازی های رایانه ای نامناسب خارجی است.

*ریسک بالای سرمایه گذاری در تولید بازی های رایانه ای خطر عدم برگشت سرمایه و سود کافی در بازار بازی های داخلی از دلایل مهمی است که مانع حضور بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است.

به رغم هزینه بالا ساخت بازی های رایانه ای باکیفیت که بتوان به سودده بودن آن امید داشت، بازار فروش بازی های رایانه ای در کشور بازگشت سرمایه اولیه تولید را با مشکل روبرو می کند.

توسعه و تولید بازی های رایانه ای در کشور نیازمند جذب سرمایه های خطرپذیر و اصلاح نظام سرمایه گذاری در حوزه است.

  *قیمت پایین عرضه بازی های  خارجی بر بازار داخلی و الزامات حقوقی حق نشر (کپی رایت) بازار تولیدات داخلی بازی های  رایانه ای بسیار تحت تأثیر تکثیر و عرضه غیرمجاز بازی های  خارجی است.

به دلیل نبود نظارتی قوی بر ورود بازی های رایانه ای خارجی در دسترس بودن این بازی ها با قیمتی غیررقابتی (نازلترین قیمت) در بازار یکی از مشکلات فروش بازی های  رایانه ای تولید داخل در کشور است.

از بین شاخص های مؤثر در رونق صنعت بازی های رایانه ای، اجرای قوانین حمایتی (کپی رایت) بیشترین تأثیرگذاری را در تقویت صنعت بومی بازی رایانه ای دارد.

*کیفیت پایین بازی های داخلی و در مقابل بازی های مطرح در بازار جهانی به طور متوسط تولیدات داخلی بازی های رایانه ای به لحاظ فنی در کیفیتی پایین تر از بازی های مطرح در بازار جهانی قرار دارند و همین امر موجب عدم امکان رقابت و حضور موفق در بازار داخلی و به خصوص خارجی است.

علاوه بر سیاست های حمایتی، الزام است اقدامات مناسب برای به وجود آمدن بنگاه های بزرگ بازی سازی، همکاری بنگاه های کوچک بازی سازی با یکدیگر و استفاده از فناوری های به روز انجام شود.

با توجه به وضعیت کنونی تولید داخلی بازی های رایانه ای هرچند این صنعت در سیاست های دولتی مدنظر قرار گرفته است، در زمینه تسهیل گری و حمایت از تجاری سازی تولیدات داخلی ، استفاده از ظرفیت مراکز رشد و پارک های فناوری و فراهم سازی زیرساخت الزام برای توزیع دیجیتال محصولات خلاهای بسیاری مشاهده می شود که همکاری و معاونت دستگاه های ذیربط را می طلبد.

*تسهیل گری و حمایت از تجاری سازی تولیدات داخلی با استفاده از ظرفیت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در سال های اخیر توانمندسازی، تسهیل گری و حمایت از تجاری سازی صنایع و کسب وکارهای نوپا در کشور از طریق ایجاد نهادهای مختلفی ازجمله فن بازارها، کریدورهای تجاری سازی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد (انکوباتورها)، شتاب دهنده ها و صندوق های حمایتی شکل گرفته است.

علاوه بر دولت در تسهیل کنندگی و هموارسازی شرایط فعالیت شرکت های نوپا به خصوص تولید بازی های رایانه ای اینگونه مراکز بخشی از اکوسیستمی هستند که امروزه نقش مهمی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی کسب وکارهای آن ایفا می کنند.

به علت اینکه اکثر شرکت های تولیدکننده بازی های رایانه ای و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در حوزه های مربوط به گوشی های هوشمند، شرکت هایی کوچک، نوپا و با ایده های جدید است، جهت پیاده سازی طرح های خود بسیار نیازمند حمایت هستند.

شیوه های حمایت این نوع مراکز از شرکت های نوپا انواع مختلفی دارد که سعی دارند تا وضعیتی برد – برد را برای دو طرف فراهم آورند.

صنعت تولید بازی های رایانه ای جدید به ایده های نو و از طرفی خالقان این ایده ها به حمایت برای پیاده سازی آنها نیاز دارد.

بنابراین این نوع حمایت ها نقش بسیار مهمی در شکوفایی این صنعت ایفا خواهند کرد که دولت نقش مهمی در فراهم کردن بستری برای به وجود آمدن اینگونه همکاری ها دارد.

*توزیع دیجیتالی محصولات توزیع دیجیتالی علاوه بر کاهش هزینه تولید محصول فوایدی از قبیل حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی برای عرضه محصول و در نتیجه افزایش تعداد مصرف کنندگان و حذف سود واسطه های عرضه محصول را برای تولیدکننده فراهم می کند.

همانطور که استفاده از توزیع دیجیتالی در حوزه بازی های موبایلی نتیجه بسیار مطلوبی را برای توسعه این بخش در کشور ایفا کرده است باید بستر مناسب برای استفاده از توزیع دیجیتالی بازی های رایانه ای غیرموبایلی نیز فراهم شود.

با حذف واسطه های روشهای توزیع سنتی، قیمت نهایی برای مصرف کننده کاهش و سود حاصل از فروش برای تولیدکننده افزایش یابد.

*لزوم نظارت بر اجرای سیاست های مصوب در مورد بازی های رایانه ای از آنجایی که فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری در قبال بازی های رایانه ای کشور از نهادهایی مانند شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی شروع شده است و با توجه به تصویب اسناد سیاستی در رابطه با توسعه بازی های رایانه ای مانند برنامه ملی بازی های رایانه ای که تکالیفی را برای نهادهای اجرایی متعددی شامل می شود باید سازوکار نظارت و اجرای مناسب اقدامات نیز در نظر گرفته شود.

هرچند مدت زمان زیادی از تصویب این سیاست ها نمی گذرد، اما روشن نبودن سازوکار نظارت بر آن باید پیش بینی شود، همانطور که در چند سال اخیر با وجود اینکه نهادهای محدودی متولی حوزه بازی های رایانه ای بودند، اما به علت نبود سازوکار مناسب جهت نظارت، وضعیت شفاف و مطلوبی نداشته است.

برای حضور هرچه بهتر بازی های داخلی الزام است به دنبال هدایت و نظارت بر فعالیت های بخش های درگیر در حوزه بازی ها بود تا نقش های حمایتی و تشویقی در حوزه سرمایه گذاری، آماده سازی زیرساخت های سخت افزاری، نشر دانش مورد نیاز و مسائلی از این دست به خوبی تقویت شوند.

انتهای پیام/ http://fna.

ir/a3bdka نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
کلید واژه ها: بازی های رایانه ای - بازی - صنعت - مرکز پژوهش های مجلس - بازی رایانه ای - کسب وکار - شورای عالی انقلاب فرهنگی - تولید - کشور - شورای عالی فضای مجازی - جهانی - گزارش - شورای - مقام معظم رهبری - انقلاب فرهنگی - صورت - فرهنگی - بازار جهانی - وزارت ارشاد - حمایت - بازار - ایران - بین المللی - فضای مجازی - مجلس - مصرف - عالی - اقتصادی - سرمایه - نوآوری

آخرین اخبار سرویس:
اینفوگرافیک/ تهرانی ها بیشتر با چه وسیله ای تردد می کنند؟

بازگشت پیکرهای 28 شهید تازه تفحص شده از مرز شلمچه

افتتاح دفتر پیشرفت و آبادانی جزیره هرمز

بهره برداری از مسجد و حسینیه حضرت ابوالفضل محله کوشمغان + عکس

رییس شورای برنامه ریزی حزب اسلامی کار انتخاب شد

زمان صدور مجوز برای تاسیس شرکت و کسب و کار کاهش می یابد

تجلیل سرپرست فرمانداری ابرکوه از پرستاران بیمارستان خاتم الانبیاء

17 هزار دانشگاهی به عتبات عالیات اعزام می شوند

زمان صدور مجوز برای تاسیس شرکت و کسب و کار کاهش می یابد

17 هزار دانشگاهی به عتبات عالیات اعزام می شوند

اقدام بیمه ایران درباره بیمه خبرنگاران

بیلبوردهای سنتی را فراموش کنید؛ بیلبوردهای سه بعدی وارد می شوند

زمان صدور مجوز برای تاسیس شرکت و کسب و کار کاهش می یابد

فقرا و بینوایان چشم امید به خانه حضرت زینب (س) دارند!

انتقاد پورابراهیمی از واگذاری سود سهام عدالت

2 تغییر مهم در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

ابهام در نوسازی بافت های فرسوده

ییلدریم: مبارزه با تروریست ها بدون وقفه ادامه می یابد

موشک کروز نصر در جریان رزمایش ارتش شلیک شد

استان گیلان برای تکمیل طرح جامع پدافند غیرعامل آمادگی دارد

شرط جالب حاج محمود کریمی برای شرکت در اردوی جهادی

مالکیت نساجی قائم شهر باید هرچه زودتر مشخص شود/ 203 کارگر منتظر تصمیم مسئولان شهری

عطر غذاهای محلی از کوچه باغ های گیلان تا نمایشگاه بین المللی گردشگری

آموزش روش صحیح نصب کاغذ دیواری

کارگاه دو روزه تربیتی مجلس وحدت مسلمین در ملتان پایان یافت

بیلبوردهای سنتی را فراموش کنید؛ بیلبوردهای سه بعدی وارد می شوند

واکنش نفیسه روشن به خبر طلاقش +عکس

فیلم/ سخنان «سردار کارگر» در آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

مرکز فرهنگی مذهبی عشایرجنوب کشور در شهر صدرای شیراز

تخصیص 50 درصدی اعتبارات امسال مانه و سملقان

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان الکترونیکی شد

­ رونمایی از مستند وطنم

دستور امام جمعه تبریز برای برداشتن نرده حائل میان مردم و مسئولین در مصلی امام خمینی(ره) تبریز

حضرت زینب(س) بهترین الگوی زنان در سبک زندگی اسلامی است

وقوع آلودگی نفتی در سواحل چابهار و کنارک صحت ندارد

اختصاص تنها 4.28 درصد کل بودجه شهرداری تهران به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران

نسخه طلایی خروج از بن بست های زندگی

اختصاص سه میلیارد ریال برای ساماندهی گلزار شهدای شهرستان بن

بازداشت 91 نفر به اتهام «تبلیغات تروریستی»

تمرینات عجیب نینجاهای مرموز ایران

روسیه از اعضای دائم شورای امنیت خواست در نشست سوچی شرکت کنند

نفوذ ایران در سوریه به گونه ای نیست که آمریکایی ها بخواهند با حضور اشغالگرایانه مقابل آن بایستند

گزارش: توافق دولت ونزوئلا و مخالفان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

عملیاتی که تکرار نشد

مهمانان ویژه حرم حضرت زینب(س)

لاریجانی: استفاده 116 درصدی اوراق مشارکت خلاف است

چگونه اضطراب کودک را کم کنیم؟

انتقاد کاظم جلالی از نوبخت برای ارائه ارقام غیرواقعی از بودجه

تقلید از حرکت نیمار در تمرین استقلال

صحبت کردن در مورد بازبینی برجام، بیانی وقیحانه و ناشی از توهم رییس جمهور آمریکاست

امام زادگان شاخص گیلان میزبان جشن های ولادت حضرت زینب (س)

آماده برگزاری دوره های آموزش کارآفرینی با هدف اشتغالزایی هستیم

نامزدهای اسکار 2018 معرفی شدند

گرامیداشت مقام پرستاران در بانک ملی ایران

یادداشت/ حسین شریعتمداری این میخ فروشی نیست!

سردار نقدی: نژاد اروپایی در حال انقراض است

رمزگشایی جعبه سیاه سانچی از چهارشنبه/ تشخیص هویت یکی از 3 پیکر

تجلیل امام جمعه کیش از پرستاران جزیره کیش

روسیه دومین کشور قدرتمند جهان

زنان بیکار تر از مردان

یک ماه مهلت به سازمان فنی و حرفه ای برای رفع تحقیق و تفحص

شهیدان حججی و همدانی در حرم حضرت زینب (س)

شیاطین سرخ در صدر پردرآمدترین باشگاه های جهان +عکس

ترکیه 91 مخالف حمله به عفرین را دستگیر کرد

تیلرسون روسیه را مسئول استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه دانست

صف «بودجه ای» وزرا پشت در اتاق نوبخت!

250 شبکه فارسی زبان نظام را نشانه گرفته اند

ایجاد 5000 شغل در حوزه تاکسیرانی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد

اختصاص سه میلیارد ریال برای ساماندهی گلزار شهدای شهرستان بن

فیلم/ سخنان سرلشکر «سید یحیی صفوی» در آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

اهداف انقلاب اسلامی به طور کامل گفته نشده است/ نباید در انتقال دستاوردهای انقلاب به نسل جوان کوتاهی کنیم

پیش بینی تأمین دو هزار مگاوات برق از طریق برقابی/ در سال آینده با کاهش 4 هزار مگاواتی تولید برق مواجه هستیم

تاکنون از نظرات فرهنگیان در تصمیم سازی های آموزش و پرورش استفاده زیادی نشده است

کنایه به بنیانگذار انقلاب و تمسخر اذان، روضه، نوحه و حجاب!

گزارش وزیر اطلاعات از اعتراضات اخیر به دو کمیسیون مجلس

ضرغامی: روحانی به خاطر «قوطی» عذرخواهی کند

فیلم / کلاهبرداری نجومی هکرها از حساب مردم!

روایت سردار کارگر از دیدار اخیر با رهبر انقلاب

فیلم/ اختتامیه هفدهمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس»

پرستاران حقیقی همسران جانبازان هستند

نامه 60 نماینده به وزیر درباره واردات خودرو

چاپ 10 هزار عنوان کتاب درباره دفاع مقدس در برنامه ششم و هفتم

دیدار مسئولان با پرستاران بیمارستان هاشمی رفسنجانی شیروان

ماموریت «کتاب دفاع مقدس» معرفی انسان های انقلابی است

ویژه20/ گفتگویی که تیتر یک شد

پرداختن به سبک زندگی قرآنی در کشور جدی گرفته نشده است

تربیت قرآنی؛ مهم ترین هدف برگزاری دوره تربیت آموزشیاری قرآن

بازگشت پیکرهای 28 شهید تازه تفحص شده از مرز شلمچه

زمینه آشنایی بیشتر رسانه ها و مردم فراهم شود

کتاب خاطرات سرلشکر صفوی از دوران دفاع مقدس منتشر می شود

31 دفتر استانی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس صاحب نشر می شوند

مشاور استاندار در امور شوراهای شهری و روستایی منصوب شد

ضرورت استخراج و تحلیل تفکرات استراتژیک و تاکتیکی فرماندهان دفاع مقدس

40 درصد پرونده های مسن محاکم تا پایان امسال تعیین تکلیف می شوند

بشارت یزد: جای خالی سواد رسانه ای

مهلت یک ماهه به سازمان فنی و حرفه ای برای رفع تحقیق و تفحص/ مشکلات آموزشی هرمزگان بررسی شد

پیش بینی تأمین دو هزار مگاوات برق از طریق برقابی/ در سال آینده با کاهش 4 هزار مگاواتی تولید برق مواجه هستیم

گزارش تعرفه واردات«خودرو های هیبریدی»به قوه‎قضاییه می رود

تشکیل کمیته فضای مجازی در دستور کار ویژه کمیسیون امنیت

بازرسی الکترونیکی از کارگاهها در سراسر کشور اجرایی شد

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد: چالش های 7 گانه صنعت بازی های رایانه ای/ اجرای کپی رایت بیشترین عامل تقویت صنعت بومی بازی رایانه ای

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد: چالش های 7 گانه صنعت بازی های رایانه ای/ اجرای کپی رایت بیشترین عامل تقویت صنعت بومی بازی رایانه ای