مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 آذر 1396 ساعت 08:102017-12-16فرهنگي

داستان اسرارآمیز نبش قبر شاعر بزرگ ایران


حکیم عمر خیام نیشابوری، شخصیت بی بدیلی است که به واقع دستاوردهای بی نظیرش در ریاضیات، ستاره شناسی، موسیقی و فلسفه بدون چون و چرا اثبات شده است ولی شهرت حکیم در میان اکثریت مردم به واسطه رباعیات اوست که برخی از آن رباعیات به خیام نسبت داده شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آرامگاه خیام نیشابوری در باغی قرار دارد که مقبره امامزاده محروق در آن واقع شده، باغ آرامگاه خیام از باغهای دیدنی در ایران است و شامل کتابخانه و موزه است.

همچنین تندیسی از حکیم عمرخیام در محوطه ورودی باغ نصب شده، طراح و معمار این آرامگاه و محوطه پیرامونی آن مهندس هوشنگ سیحون است.

درباره آرامگاه این حکیم بزرگ که شهرت او در خارج از مرزهای ایران بیش از داخل است روایت های جالبی وجود دارد، طبق آخرین پژوهشهایی که دو دانشمند روس و هندی درباره تولد و وفات خیام داشته اند اثبات شده که وفات خیام در سال 526 هجری قمری است، در حالی که در روی سنگ قبر وفات وی به سال 517 است.

خیام پس از مرگ در گورستان حیره نیشابور که گورستان عمومی شهر بوده است دفن می شود و نظامی عروضی سمرقندی که یکی از دوستان خیام بوده و عشق و علاقه خاصی به او داشته به نیشابور می آید و از خیام پرس وجو می کند و وقتی متوجه مرگ وی می شود بسیار متاثر شده و به آرامگاه خیام می رود و آرامگاه را غرق در شکوفه می بیند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داستان اسرارآمیز نبش قبر شاعر بزرگ ایران

داستان اسرارآمیز نبش قبر شاعر بزرگ ایران