مطالب مرتبط:
حسن ریوندی و ... / قوانین واقعی اما نانوشته دنیا + فیلم
هر چه دل ها با مهدویت بیشتر آشنا شود، برای دنیا و پیشرفت ما بهتر است
خبری که دنیا را تکان داد/ عکس
خبری که دنیا را تکان داد/ عکس
دانشگاه گیلان در جمع دانشگاه های سبز دنیا قرار گرفت
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 آذر 1396 ساعت 09:252017-12-14فرهنگي

نمایش «گم و گور»؛ بشارت به کودکی که هرگز به دنیا نیامد!


کشمکش انسان با واقعیت انکارناپذیر مرگ، از بدو پیدایش تئاتر مورد توجه نمایشنامه نویسان بوده و بر مبنای این موضوع آثار درخشانی نوشته و اجرا شده است.

- اگر چه خلق موقعیت نمایشی با محوریت مرگ به نظر آسان می رسد اما فضاسازی برای چنین موقعیت هایی روی صحنه بسیار دشوار است.

امیر مهندسیان، در نمایش گم وگور مستقیم به سراغ مضمون مرگ رفته است.

شخصیت های اصلی نمایشنامه، زن و مردی به نام های مولود(الناز شاکردوست) و مراد(امیر جعفری) هستند که سال هاست در غسالخانه و قبرستان یک روستا کار و زندگی می کنند.

مراد، مرده می شوید و ملوک، سر قبر مردگان،دعا و ورد می خواند.

غسالخانه و قبرستان به مرور از رونق می افتند و اهالی دیگر به آن جا مراجعه نمی کنند.

بعد از دو سال رکود،جنازه مردی به نام عزیزآقا را زیر بارش برف شدید برای غسل به غسالخانه می آورند.

در همان حال مردی زخمی همراه همسرش به علت بسته شدن جاده و سرمای شدید به غسالخانه پناه می آورد.

زن پا به ماه است و هر آن امکان دارد فرزندش به دنیا بیاید.

تقابل مرگ و تولد، افراد حاضر در غسالخانه را به درک تازه ای از مفهوم زیستن می رساند.

گم و گور ، در مقایسه با فیلم های ایرانی کوتاه،نیمه بلند و بلندی که دهه 80 و پس از آن با موضوع مرگ،قبرستان و غسل دادن میت ساخته شده،هیچ نکته جذاب،ناگفته و غیرتکراری ندارد.

موضوع این نمایش تقلید واضح و دست و پا شکسته ای از آن فیلم ها به طور مشخص بوی کافور،عطر یاس (بهمن فرمان آرا-1378)، خواب تلخ (محسن امیریوسفی-1382) حتی چند قسمت ابتدایی مجموعه تلویزیونی پایتخت4 (سیروس مقدم-1394) است.

شاید اگر گم و گور دو دهه پیش بر صحنه اجرا می شد، در کانون توجه منتقدان و جشنواره های داخلی فرمایشی و مناسبتی قرار می گرفت اما در شرایط فعلی این نمایش و متن آن بسیار دستمالی شده،نخ نما،تکراری و بی جاذبه است.

نگاه نمایشنامه نویس ها(امیر مهندسیان و هادی احمدی) به مقوله مرگ، بسیار سطحی و خلاصه شده در قبرستان،کفن،سدر،کافور،غسل و غسالخانه است! گم و گور به طور کامل نمایشی دیالوگ محور است.

بزرگ ترین ایراد وارد بر نمایشنامه و نمایش،ماهیت رادیویی آن حسوب می شود.

کل نمایش را می توان با چشمان بسته شنید بی آنکه از درک داستان آن باز ماند! انگار که متن را برای اجرا در رادیو نوشته اند.

داستان با کلام پیش می رود نه با اکت و میمیک.

صداپیشگان حرفه ای قادرند اکت های بازیگران این نمایش را به راحتی در کلام و صدای خود انعکاس دهند تا شنونده در جریان کل داستان و جزییات آن قرار گیرد.

آنچه در صحنه دیده می شود،فراتر از آنچه شنیده می شود،نیست در حالی که جوهره تئاتر حرکت است، نه کلام.

متن گم وگور ، شاید برای اجرا در رادیو،متن متوسط و تا حدی قابل قبول باشد اما برای اجرا روی سن مناسب نیست و این امکان را به بازیگران نمی دهد تا توانمندی های شان را به منصه ظهور برسانند.

نقش های نمایشنامه کامل نیستند.

آدم های نمایش نه تیپ هستند نه شخصیت حتی کاریکاتوری از نمونه های واقعی نیز محسوب نمی شوند.

شبکه ارتباطی بین نقش ها از هم گسیخته است.

پنهان نگه داشتن نسبت بین مراد و مولود تا اواخر نمایش و بالاخره فاش شدن این نکته که آن دو زن و شوهر نیستند،کارکرد دراماتیک ندارد.

زیر سوال بردن نسبت خونی بین مرد بیگانه تازه وارد و جنین زن باردار نیز هیچ نتیجه ای در پی ندارد.

بیشتر نقش های فرعی نمایش، بهتر از نقش های اصلی نوشته،پردازش و بازی شده اند.

به عنوان مثال، بهزاد که به عنوان جوشکار به غسالخانه آمده است، در جایگاه یک نقش کاتالیزوری به خوبی ارتباط بین دیگر نقش ها را تسهیل می کند.

هلن، از دیگر نقش های کاتالیزوری نمایش، به واسطه بارداری و درد زایمان از موقعیتی کلیدی در نمایش برخوردار است اما این موقعیت درست بسط و گسترش نیافته و در نطفه خفه شده است.

برا ی مثال عصبانیت مولود به دلیل توجه مراد به هلن، توجیه منطقی ندارد و نمی توان پذیرفت زن زیبا و جذابی مثل مولود به زن باردار و در هم ریخته ای چون هلن حسادت کند!کمک نیم بند مولود به هلن و واکنش هایش نیز قابل قبول نیست؛ زیرا زنان ایرانی در موقعیت خطیر زایمان به شدت از زائو حمایت می کنند یا حداقل نسبت به او بی تفاوت و سرد نیستند.

ضعف در شخصیت پردازی بسیار مشهود است.

مراد می ترسد که ترتیب مراحل غسل را از یاد ببرد و مولود نگران کم و زیاد شدن اورادی است که زمزمه می کند.

اگر چه وسواس غالب بر رفتار این دو از جمله ایده های بکر نمایشنامه است اما در نهایت به پیشبرد ماجرای نمایش کمک چندانی نمی کند.

سردرگمی مراد نیز بی نتیجه می ماند.

معلوم نیست که دچار وسواس است،تمرکز حواس ندارد یا آنکه به طور کلی آدم مضطرب و دستپاچه ای است؟!نوسان رفتاری مولود نیز گاه سوال برانگیز است و به باور در نمی آید!یک جا مثل زن های جاافتاده و باتجربه است و جای دیگر مثل دختر جوانی است که می خواهد با کیک تولد، مرد محبوبش را سورپرایز(غافلگیر) کند.

بهترین شخصیت پردازی از آن بهزاد است.

اوحضور تاثیرگذاری دارد و هر بار که به صحنه می آید، دیگران را به تکاپو وا داشته و چالش ایجاد می کند.

حس طنزی که با دیالوگ های جوشکار در صحنه جاری می شود از معدود امتیازات نمایشنامه نمایش است.

کاوه ابراهیم، در نقش جوشکار بسیار خوب ظاهر شده و مشخص است که نهایت تلاش خود را به خرج داده تا ضمن حفظ وجوه کمیک نقش،خلاقیت های کوچکی نیز در کار خود لحاظ کند.

با هر بار ورود او صحنه از رکود خارج شده و جان تازه ای می گیرد.

تبادل حس او با پارتنرهایش بسیار ظریف و حرفه ای است.

الناز شاکردوست، برای ایفای نقش دشوار مولود انرژی زیادی صرف کرده است.

او در القای حس طنز نهفته در کاراکتر مولود به بیننده موفق است اما باز ی اش در لحظاتی که از طنز فاصله می گیرد و غمگین یا عصبانی می شود، افت می کند.

امیر جعفری ته مایه هایی از نقش های مختلفش در سینما،تلویزیون و تئاتر را در شخصیت مراد متجلی ساخته و در ارتباط گیری با تماشاگران موفق است.

بازی فردین شاه حسینی در نقش عرفان، سرشار از ایرادهای کلی و جزیی است.

او با دیگر بازیگران هماهنگ نیست.

حرکات و واکنش هایش کنترل نشده و گاه اگزجره(اغراق آلود) است.

بخش عمده ای از این ضعف، متوجه کارگردان است که نتوانسته شاه حسینی را به درستی هدایت کند و از حرکات اضافه و فشار کلامش بکاهد.

تماشاگر باید با مرد زخمی و در برف مانده ای که نگران همسر باردارش است،همدلی کند اما حاصل کار کارگردان و بازیگر آن قدر ضعیف و غیرقابل دفاع است که این همدلی ایجاد نمی شود.

نقش ها بدرستی نام گذاری شده اند.

مولود،مراد،عرفان،محسن و بهزاد نام هایی هستند که در مجموع با تولد نوزاد در انتهای نمایش،درخشش بارقه امید و حیات پس از مرگ در ارتباطند.

نمایشنامه اگرچه روی کاغذ به صورت تک پرده ای نوشته شده اما در صحنه به گونه ای اجرا شده که انگار دو پرده ای است؛مرز نادیدنی بین این دو پرده نیز لحظه وارد کردن جنازه عزیز آقا به داخل غسالخانه است.

نیمه اول نمایش که با حضور مراد، مولود و بهزاد رقم می خورد،به شرط حذف بقیه نقش ها و گسترش داستان، از این پتانسیل برخوردار است که به نمایش مستقلی تبدیل شود.

مرد و زن و جوشکار سه ضلع مثلثی را تشکیل می دهند که در برگیرنده داستانی پرکشش با فضاسازی عالی است.

اگر قرار بود نیم پرده اول نمایش به گونه ای مستقل و با زمان بیشتری اجرا شود،دیگرلازم نبود که پای نقش های دیگر به صحنه باز شود، حتی می شد نقش های عرفان،محسن و هلن را حذف و چند جنازه را به جای آن ها جایگزین کرد و از مواجهه مرد غسال،زن دعانویس و مرد جوشکار با اجساد به نتایج بهتر و داستان مبتکرانه ای رسید.

نمایشنامه نویس ها با دیالوگ های مناسب و پرهیز از جملات زاید و بیهودهدر نیمه اول به خوبی با سه نقش اصلی،داستان راپیش می برند.

در این نیمه فضا باورپذیر از آب در آمده و روابط انسانی در شرایط سرمای سخت و طاقت فرسا بسیار خوب دراماتیزه شده است.

نمایش در نیمه دوم هر چه پیش می رود، بیشتر فرو ریخته و همان انسجام نسبی نیمه اول را نیز از دست می دهد.

با ورود آدم های تازه وارد،مراد و مولود نقش محوری خود را تا حد زیادی از دست می دهند.

سررشته کار در نیمه دوم از دست نمایشنامه نویس و کارگردان خارج شده و باورپذیری روابط آدم ها مخدوش می شود.

ورود و خروج ها در نیمه اول سنجیده و بموقع است اما در نیمه دوم با نوعی اغتشاش در این زمینه مواجه هستیم.

کارگردان در فضاسازی تا حدودی موفق عمل کرده است.

نور سبز غالب بر پوشش ها،دکور و آکسسوار(وسایل صحنه) در خدمت مفاهیم معنوی و بن مایه دینی نمایش است.

نمایش با کلام آسمانی آغاز شده و با تولد نوزاد زیر هاله ای از نور به پایان می رسد.

حضور سنگین مرگ در کالبد بی جان عزیز آقاهمچنان جریان دارد اما نوزادی که پا به جهان گذاشته است،امید را بشارت می دهد؛زندگی همچنان در صحنه نمایش،در غسالخانه و در طبیعت برف زده و منجمد جاری است.

این پایان بسیار زیباست.


کلید واژه ها: نمایش - قبرستان - نمایشنامه نویس - داستان - مجموعه تلویزیونی - فیلم های ایرانی - رادیو - بازیگران - بسته - فیلم - بارش برف - منتقدان - دست و پا - ابتدایی - جشنواره - ایرانی - واقعیت - شرایط - همراه - روستا - انسان - زندگی - تئاتر - خواب - بارش - حرفه - جاده - هایی

آخرین اخبار سرویس:
اجرای مهران مدیری در برنامه هفت شایعه یا واقعیت؟!

بانوی همیشه مادرشوهر

توقف ساخت یک سریال به دلیل مشکل مالی

ذوق زدگی "مهراب قاسمخانی" از دیدن یک پرسپولیسی مشهور/عکس

«مسجد» که می گفتند، این بود؟!

زیر و بم زندگی در آیینه

واکنش متفاوت بازیگر زن پرحاشیه به فاجعه سانچی/عکس

از آنجلینا جولی تا نیکول کیدمن ؛ اکران لباس های مدروز یا مراسم جوایز منتقدان سینما ؟ + عکس ها

یادتان هست؛ زندگی شیرین می شود

عکس/حمله رضا عطاران به ماشین دیپلماتیک ایران

تصویری زیرخاکی و عجیب از 19 سال پیش نفیسه روشن ! + عکس

عکس زیرخاکی و دیده نشده خانم بازیگر قبل از عمل زیبایی

در "اتاق تاریک" جشنواره فجر چه می گذرد؟

با آیینه شناخته شدم

هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟

نویسنده ها دغدغه نوشتن ندارند

«کلاه قرمزی» و «جناب خان» برای کودکان نیستند

روش تهیه بلیت جشنواره فیلم فجر/عکس+جدول

فعالیت های فرهنگی و هنری سروآباد نیازمند توجه و پشتیبانی مسئولان است

فعالیت های فرهنگی هنری شهرستان سروآباد احیا شود

یک منتقد ادبی: آثار استفن کینگ فاقد ارزش است

طرح ترافیک جدید هم نیامده تغییر می کند + فیلم

هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر (2)

اکران فیلم "رفتن" به زودی در ایران

گزارش فارس از شب هفتم جشنواره موسیقی فجر از کیفت نامطلوب صدای سالن اجراهای پاپ تا لغو کنسرت صهبایی

هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر (1)

واکنش ارژنگ امیرفضلی به پوستر جشنواره تئاتر فجر

تلاوت قرآن توسط خواننده مشهور در برنامه زنده/فیلم

اختتامیه جشنواره چِلگی کارتون و کاریکاتور/ هنرمند بجنوردی تجلیل شد

آشتیانی پور در گفت وگو با فارس اخذ آرای مردمی جشنواره فیلم فجر الکترونیکی شد

روزنما: ویرانه ای به نام خانه «نیما یوشیج»

آنقدر نقش کره ای حرف زدم که چشم هایم بادامی شد

موزه فسیل دایناسورها در بریتانیا! +عکس

کماکان، با «ماکان»!

حمله رضا عطاران به ماشین دیپلماتیک ایران +عکس

کشف گور دسته جمعی در شهر تاریخی جرجان

فعالیت های فرهنگی و هنری سروآباد نیازمند توجه و پشتیبانی مسئولان است

فعالیت های فرهنگی هنری شهرستان سروآباد احیا شود

تلاش ایران برای جهانی کردن کلیسای «وانک» اصفهان

سریال «فرار از زندان» از هفته آینده پخش می شود

دورهمی بازیگران در رستوران لاکچری +عکس

کشف گور دسته جمعی در شهر تاریخی جرجان

خانم بازیگر هم برای تولد فرزندش به کانادا رفت/عکس

از تبلیغ کباب زن تا برنامه های خفن!

طراحی هنرمند خلاق و خوش ذوق فسایی روی اجسام مختلف

رامبد جوان «قانون مُرفی» را می‎سازد

دروغ بزرگ جشنواره موسیقی فجر +عکس

قیمت خرید اینترنتی هر سری بلیت جشنواره فجر، 1،320,000 ریال

آخرین خبرها از ساخت سریال تاریخی حضرت موسی (ع)

صدای پر از احساس و شنیدنی دختر ایرانی + فیلم

«خوک» نماینده ایران در جشنواره برلین شد

واکنش بازیگر زن مشهور به حادثه سانچی/عکس

« تاریخ تبریز از دوران باستان تا برآمدن مغولان»

سرانجام مرگبار دوختن دهان مار کبری با نخ و سوزن! +فیلم و عکس

رابرت دنیرو، ترامپ را با صفاتی بی پرده بمباران کرد

بهنوش طباطبایی بازیگر محبوب ایرانی ! + عکس ها

شوخی کردن با ایران کار آسانی نیست

پرطرفدارترین فیلم های دیدنی تاریخ سینمای جهان ! + عکس ها

شهروند خبرنگار 26 دی 1396

فیلم/ غلط زیادی امریکا در خصوص قدس به سرانجام نخواهد رسید

بغض دارم، با تمام وجود به خودم به کشورم تسلیت می گویم

اویکو کارایل بازیگر و مدل مشهور ترکیه ای ! + عکس ها

زیباترین دختر جهان وارد دنیای مد می شود/تصاویر

حمله رضا عطاران به ماشین دیپلماتیک ایران/ عکس

دورهمی بازیگران در رستوران لاکچری +عکس

زندگی لاکچری آنجلینا جولی ستاره هالیوودی و سفیر جذابیت و نیکوکاری ! + عکس ها

روزیاتو: مراسم اسکار و 10 باور نادرستی که در مورد آن وجود دارد

فیلم/ نمایش های انفرادی که موفقیت آمیز نبودند

در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی، بارقه امید در بستر مینیمال و پیش رونده گروه گام

بسه خبری 20 ؛ سه شنبه 26 دی ماه + فیلم

عجیب و غریب ترین خانه های مجردی دنیا! +تصاویر /لیلا حاتمی در نمایی از فیلم سینمایی «بمب» +عکس ( برگزیده )

خانم بازیگر سریال خانه به دوش درگذشت

عاقبت دردناک خیانت یک زن به شوهرش +عکس

بیش از پنج هزار شی تاریخی در اردبیل شناسنامه دار شد

5 نمایش در سالن های تئاتر اصفهان بر روی صحنه است

فتح الله مجتبایی: شوخی کردن با ایران کار آسانی نیست

سرنای ساریکایا مدل و بازیگر زن مشهور ترکیه ای ! + عکس ها

برگزیدگان هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی معرفی شدند

شهردار اصفهان: اجرای امور فرهنگی را باید به اهل فن سپرد

بیش از پنج هزار شی تاریخی در اردبیل شناسنامه دار شد

تازه ترین عکس متفاوت رضا عطاران در فیلم «مصادره»

نفیسه روشن در 19سال پیش

فتح الله مجتبایی: شوخی کردن با ایران کار آسانی نیست

5 نمایش در سالن های تئاتر اصفهان بر روی صحنه است

فیلم/ لحظات طنز و خنده دار دنیای فوتبال

اتاق تاریک ششمین فیلم از روح الله حجازی/کارگردان هیهات در انتظار دومین سیمرغ+عکس

درباریان و پاشاهای عثمانی به آموزش زبان فارسی اهتمام داشتند

شهردار اصفهان: اجرای امور فرهنگی را باید به اهل فن سپرد

برگزیدگان هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی معرفی شدند

خبرهای کوتاه قزوین + فیلم

حضور دو انیمیشن و یک مستند ایرانی در فستیوال های خارجی

ساخت موسیقی «به وقت شام» به اتمام رسید

مجموعه خبری 24 دی 96

مجموعه خبری 25 دی 96

تیپ خاص محبوب ترین خواننده این روزها در اجرای جشنواره فجر + عکس

عکس جدید رضا عطاران در نمایی از فیلم مصادره

تمرکززدایی فعالیت های قرآنی اصلی ترین هدف وزارت ارشاد

عیارسنجی جشنواره های هنری «فجر»/ رویدادهایی که تنها عنوان «فجر» را یدک می کشند

قطعه جدید برنا غیاث به جانباختگان نفتکش سانچی تقدیم شد

تصاویری جالب از آخرین پست سلبریتی های مشهور زن و مرد ایرانی در شبکه های مجازی !

نمایش «گم و گور»؛ بشارت به کودکی که هرگز به دنیا نیامد!

نمایش «گم و گور»؛ بشارت به کودکی که هرگز به دنیا نیامد!