مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 آذر 1396 ساعت 05:412017-12-14ورزشي

جدیدالاسلام قلعه نویی، علی وفایی کثرت گرایی دینی (نجات شناختی) در مثنوی مولوی


پلورالیسم دینی (Religious Pluralism) از جمله مباحث مرتبط با فلسفه ی دین است که به سبب توجه به مساله ی نجات و زندگی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان، مورد توجه صاحب نظران زیادی قرار گرفته و دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی است.

- چکیده پلورالیسم دینی (Religious Pluralism) از جمله مباحث مرتبط با فلسفه ی دین است که به سبب توجه به مساله ی نجات و زندگی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان، مورد توجه صاحب نظران زیادی قرار گرفته و دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی است.

توجه عمیق مولانا به وحدت وجود -به عنوان یکی از ارکان اصلی اعتقادات وی- و القای روحیه ی تسامح و تساهل به مخاطبان خود، باعث شده تا عده ای وی را کثرت گرا بنامند؛ اما اینکه وی، واقعاً واجد چنین نامگذاری بوده یا نه و اگر بوده، پلورالیسم دینی از دیدگاه او چه کیفیتی دارد و چه مواردی را شامل می شود، از جمله سوالاتی است که در مورد مولانا مطرح است.

مقاله ی حاضر در جستجوی پاسخ این سوالات، بر اساس مثنوی است.

بنابراین، در این مقاله، ضمن تعریف پلورالیسم دینی و بیان رویکردهای آن، آرای کثرت گرایان در باب حقانیت ادیان مطرح شده و بازتاب این آرا در اندیشه های مولوی آمده است.

بازخوانی اندیشه های مولوی بیانگر این نکته است که ردپای نظریه ی پلورالیسم دینی، کم و بیش در اندیشه های او دیده می شود؛ اما پلورال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جدیدالاسلام قلعه نویی، علی وفایی کثرت گرایی دینی (نجات شناختی) در مثنوی مولوی

جدیدالاسلام قلعه نویی، علی وفایی کثرت گرایی دینی (نجات شناختی) در مثنوی مولوی