مطالب مرتبط:
ویژگی های حرکتیِ جریان تمدن ساز نوین اسلامی
با شعار وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی سی ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی آغاز شد
مبارزه با تروریسم تا محو همه اشکال آن ادامه یابد/ کشتار مسلمانان تمدن نیست
هدف اول استکبار و صهیونیسم فرصت سوزی میان کشورهای منطقه است/ کشتار مسلمانان تمدن نیست/شیعه و سنی اختلافی ندارند، دو مسیر با یک هدفند
روحانی:سوریه و عراق به طور کامل و متحد بر تروریسم پیروز شده و مردم یمن هم متجاوزین را پشیمان خواهند کرد /کشتار مسلمانان تمدن نیست/هدف اول استکبار و صهیونیسم فرصت سوزی از طریق اختلاف افکنی میان کشورها، اقوام و مذاهب منطقه است/ شیعه و سنی اختلافی ندارند، دو مسیر با یک هدفند؛ هر چه اختل
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1396 ساعت 14:552017-12-05سياسي

فوکو در «جنون و تمدن» چه می گوید؟


فوکو استدلال می کند که پزشکی و روانپزشکی مدرن از شنیدن صدای مجانین و صدای غیرعقلانی عاجزند، به زعم فوکو روانپزشکی و روانکاوی هیچ کدام مجالی به شنیدن «غیرعقلانی» نمی دهند.

- خبرگزاری آریا - هفته نامه کرگدن - ترجمه علیرضا نجفی: فوکو استدلال می کند که پزشکی و روانپزشکی مدرن از شنیدن صدای مجانین و صدای غیرعقلانی عاجزند، به زعم فوکو روانپزشکی و روانکاوی هیچ کدام مجالی به شنیدن غیرعقلانی نمی دهند.

اشاره: بین فلاسفه ای که درباره جنون و دیوانگی نوشته اند میشل فوکو جایگاه ممتازی دارد.

او تلاش داشت در آثارش نیروهای فراشخصی و گفتمان هایی را نشان دهد که هویت فرد را شکل می دهند.

فوکو به تبعیت از ساختارگرایان مفهوم سوژه خودبنیاد را زیر سوال می برد و فرد را فضایی تهی می داند که گفتمان ها بر آن اعمال می شوند.

بنابراین اگر فرد را برساخته گفتمان ها و نهادهای اجتماعی بدانیم، برای شناخت آن باید این گفتمان ها و نهادها را تبارشناسی کنیم.

این چنین بود که فوکو به سراغ تبارشناسی نهادهای مدرنی چون زندان، دانشگاه، بیمارستان و.

رفت.

او در کتاب جنجالی و تاثیرگذار خود، جنون و تمدن ، مفاهیم جنون، عقلانیت و تیمارستان را تبارشناسی می کند و نشان می دهد که جامعه و نهادهای اجتماعی چگونه جنون را به وجود آورند.

از منظر فوکویی، جنون تعریف و مفهوم ذاتی و تغییرناپذیری ندارد، بلکه با تغییر گفتمان و مناسبات قدرت مفهوم جنون نیز تغییر می کند.

او ادعا می کند که جنون برای شکل بخشیدن به مفهوم خردمندی و ایجاد تمایز بین امر عقلانی و غیرعقلانی به وجود آمد و سوژه فردی بورژوازی عقلانی را تولید کرد.

متن پیش رو ترجمه قسمت هایی از ویژه نامه مفصل مجله اسپارکز نوت است که بررسی ایده اصلی فوکو درباره جنون می پردازد.

کتاب جنون و تمدن به بررسی رابطه متغیر جنون و غیرعقلانیت می پردازد.

ماهیت واقعی هر دوی این امور به ندرت کاویده شده و مجال صحبت درباره آن ها بسیار محدود بوده است.

غیرعقلانیت به عنوان عقل نابینا یا عقلی که در دوره حبس مشوش شده، تعریف می شود.

در دوره مدرن غیرعقلانیت به زیر سطح جامعه پس زده می شود و تنها از طریق آثار برخی هنرمندان قابل فهم می شود.

در طرف دیگر، جنون به مثابه بیماری روانی شناخته و یا داروها و مراقبت های روانپزشکی کنترل و مهار می شود.

غیرعقلانیت در قرن هجدهم محو می شود؛ امری که فوکو از آن با تاسف و ناراحتی یاد می کند.

ایده مرکزی فوکو در جنون و تمدن این است که جنون، امری ذاتی و تغییرناپذیر نیست، بلکه مبتنی بر جامعه ای است که در آن موجودیت می یابد.

ساختارهای گوناگون فرهنگی، روشنفکری و اقتصادی جامعه تعیین می کنند که جنون چگونه در جامعه ای معین شناخته و تجربه شود.

بنابراین هر جامعه ای تجربه جنون مختص به خود را می سازد.

تاریخ جنون نمی تواند تبیین حالات متغیر یک بیماری و یا فرض حالتی ثابت از آن باشد.

در عصر رنسانس، جنون تجربه ای یکپارچه و تفکیک نشده با الباقی جهان بود، اما در قرن نوزدهم تبدیل به یک بیماری اخلاقی و روانی شد.

بنابراین جنون عصر رنسانس و جنون قرن نوزدهم دو نوع جنون بسیار متفاوت از یکدیگرند.

دست آخر فوکو جنون را مستقر رد فضای فرهنگی جامعه می بیند.

شکل این فضای فرهنگی و تاثیراتش بر فرد مجنون بسته به خود جامعه است.

در تمام آثار فوکو ایده ساختار به صورت تلویحی حضور دارد.

او با نوشتن تاریخ جنون می خواست به زیر سطح جامعه نفوذ کند و ساختارهای فرهنگی، روشنفکری و اقتصادی که جنون را بر می سازند، پیدا کند.

مسائلی که برای فوکو اهمیت داشتند عبارت بودند از الگوهای متغیر دانش، مناسبات قدرت و مضامین اساسی گفتمان.

بنابراین افراد برای او اهمیت کمتری دارند.

در مقابل کسانی چون سموئل توکو و فیلیپ پینل، نماینده رویکرد و گفتمان مشخصی درباره جنون هستند.

نهایتا جنون و تمدن کتابی درباره جنون است و نه کتابی درباره مجانین.

این گرایش فوکو به تحلیل ساختارهای عمیق اجتماعی به جای پرداختن به شخصیت های منفرد، در آثار متاخر او بسط و گسترش بیشتری می یابد؛ جایی که مفهوم گفتمان او به عنوان امری که زندگی افراد را کنترل و تعریف می کند، در نظر گرفته می شود.

رابطه در هم تنیده جنون و هنر در جنون و تمدن کَند و کاو نمی شود، اما هیچ گاه به طور کامل توضیح داده نمی شود.

کتاب جنون و تمدن، روی هم رفته نشانگر علاقه فوکو به ادبیات و استفاده او از آثار ادبی برای تحلیل های تاریخی و جامعه شناختی است.

برای مثال بحث او درباره جنون در عصر رنسانس به شدت مبتنی بر تحلیل آثار شکسپیر و سروانتس است؛ برای او شخصیت داستانی شاه لیر نمایانگر نقش جنون در جامعه است.

فوکو استدلال می کند که پزشکی و روانپزشکی مدرن از شنیدن صدای مجانین و صدای غیرعقلانی عاجزند.

به زعم فوکو روانپزشکی و روانکاوی هیچ کدام مجالی به شنیدن غیرعقلانی نمی دهند.

برای فهم غیرعقلانی ناچاریم به آثار نویسندگان دیوانه نظیر نیچه، نروال و آرتور مراجعه کنیم.

غیرعقلانی ، زیر سطح جامعه مدرن وجود دارد و گاه در آثار افراد مذکور ظاهر می شود، اما در آثار هنری متاثر از جنون فرایندهای پیچیده ای در جریان است.

جنون با خلاقیت هنری مرتبط است، اما در عین حال اثر هنری را ویران می کند.

اثری هنری حضور غیرعقلانی را افشا می کند؛ اما غیرعقلانی به معنای پایان اثر هنری هم هست.

این ایده درباره رابطه جنون و هنر تا حدی از علاقه فوکو به تناقض گویی ناشی می شود، اما او معتقد است که این ایده چیزهای بسیاری را درباره خلاقیت مدرن افشا می کند.

کتاب با توصیفی از اواخر قرون وسطی آغاز می شود؛ زمانی که جذام در اروپا از بین رفته و جنون جایگزین آن می شود.

نماد این روند، جایگزینی کشتی دیوانگان است که در آبراه های اروپا سرگردان است؛ زمانی که تشویش خاطر گسترده ای نسبت به جنون ایجاد شد و تصاویر موهوم جنون که آن را با اسرار تاریک و دیدگاه های آخرالزمانی مرتبط می دانستند، برجسته شدند، تغییری در قرن هفدهم رخ داد؛ جنون رام شد و در مرکز جهان جای گرفت.

موقعیت جون در دوره کلاسیک تغییر کرد و حبسی بزرگ رخ داد.

جنون همراه با طیف گسترده ای از انحرافات اجتماعی به کناری نهاده شد.

مراکز اقامت اجباری جایی بودند که قدرت در آن ها اعمال می شد و نه مراقبت های پزشکی.

حبس نشان دهنده مجموعه ای از مراقبت ها و تنبیهات است.

فوکو نگرش به جنون را از منظر مفاهیم اقتصادی، دیدگاه معطوف به کار و ایده های شهر توضیح می دهد.

جنون به شهر ربط پیدا می کند که به زعم فوکو عبارت است از سلسله اقداماتی که به کار امکان و ضرورت می بخشد.

جنون در این دوره به مثابه چیزی متمایز از جهانی که ارزش کارکردن دارد، برساخته می شود.

همچنین مفهوم حیوانیت جنون برای حبس ضروری بود.

شهوات در جنون کلاسیک نقش مهمی داشتند؛ چرا که روح و بدن را متحد می کردند و به جنون امکان رخ دادن می دادند.

فوکو مفهوم هذیان گویی را نیز تحلیل می کند که گفتمان معرف جنون است و جنون کلاسیک گفتمانی است که راه خود را از عقل جدا می کند.

پیوند بین جنون کلاسیک و رویا مشخصه دیگر جنون در دوره کلاسیک است.

چهار مفهوم اصلی جنون کلاسیک عبارتند از مالیخولیا، مانیا، هیستری و هیپوکندریا (خودبیمار انگاری).

این چهار مشخصه در میانه مباحث اخلاقی و بهداشتی مطرح شدند و پس از آن با گذشت زمان به عنوان بیماری های روانی بازشناخته شدند.

درمان های مختلفی برای جنبه های گوناگون جنون پیدا شد و برای نخستین بار جامعه اقدام به درمان و تصفیه مجانین کرد.

این تغییرات در شیوه های حبس و محدودسازی هم زمان با تغییرات معرف شناختی- که با شک روشی دکارت شناخته می شوند- رخ داد.

فوکو اقسام متفاوت جنون در اندیشه کلاسیک را نشان می دهد.

او نخست جنون و مالیخولیا را به بحث می گذارد.

ایده مالیخولیا در قرن شانزدهم بود که تثبیت گشت.

سیمپتوم های آن ایده هایی بودند که شخص هذیان گو درباره خود می ساخت.

1 تا قرن هفدهم مباحث مربوط به مالیخولیا در همان سنت خلط های چهارگانه باقی ماند.

پزشکان معتقد بودند که خلط های چهارگانه ای- دم، بلغم، صفرای زرد و صفرای سیاه- وجود دارد که با عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش برابری می کنند.

در نظر آن ها تیپ های شخصیتی متفاوت از توازن متفاوت این اخلاط به وجود می آمدند و شخصیت مالیخولیایی واجد صفرای سیاه بیش از اندازه است، بنابراین وظیفه پزشک متوازن کردن این اخلاط است.

با این حال مسئله خاستگاه مالیخولیا هم مطرح شد.

در نتیجه مطرح شدن این بحث حرکت و پیشروی کیفیات، جایگزین علیت مادی شد؛ کیفیات که بر اثر اوضاع و شرایط متغییر بودند، مالیخولیا را سامان دادند و یکپارچه کردند.

فوکو انواع مختلف مالیخولیای مادی و معنوی را به بحث می گذارد.

دیگر هذیانی خاص نشانه مالیخولیا نبود و جای آن را [داده های کیفی مانند] اندوه، تنهایی و انزواطلبی گرفتند.

تحلیل مانیا ذیل اساسی مشابه با مالیخولیا قرار می گیرد.

چرخشی که فوکو شناسایی می کند بسیار مهم و ظریف است.

مالیخولیا در دوره کلاسیک دیگر توسط خلط های چهارگانه و درون بدن ایجاد نمی شود، بلکه حالات روانی بیمار آن را به وجود می آورند.

مانیا در تضاد با مالیخولیا قرار داشت، اما هر دوی آن ها را ناشی از حرکت ارواح حیوانی در بدن می دانستند.

در قرن هجدهم، تبیین مبتنی بر تنش سیستم عصبی، جایگزین ایده ارواح حیوانی شد.

اشیا نیز به منزله واقعیت نزد شخص شیدا حاضر نمی شدند.

این تبیین روانشناسانه بود که جای ایده مزاج ها را با ایده تنش ها عوض کرد.

پزشکی انگلیسی به نام ویلیس عهده دار جایگزینی شیدایی و مالیخولیا بود.

بیشتر پزشکان قرن هجدهم بر شباهت بین مانیا و مالیخولیا تاکید می کردند مطالعه درباره مالیخولیا با مشاهده آغاز شد و سپس به شرح تصاویر پرداخت.

تصاویر نقطه آغازی برای مطالعه بودند و نیروی سامان بخششان ساختار ادراک را منعکس می ساخت.

فوکو سپس هیستری و هیپوکندریا را به بحث می گذارد.

در تحلیل این کیفیات دو مسئله سر بر می آورد؛ هیستری و هیپوکندری تا چه اندازه جنون محسوب می شوند؟ و آیا مانند مالیخولیا و مانیا یک زوج را تشکیل می دهند؟ این دو به ندرت با یکدیگر طبقه بندی می شدند، اما آرام آرام چنان امراضی مشابه به نظر آمدند.

در دوره کلاسیک، هیستری و هیپوکندریا به مثابه بیماری روانی فهم شدند.

دو مسیر ضروری برای هیستری و هیپوکندری در دوره کلاسیک وجود داشت؛ مسیر نخست امراضی که در راستای شکل دادن به مفهوم بیماری عصبی یکپارچه گشتند، مسیر دوم آن دسته از امراضی که تحت عنوان بیماری ذهن وحدت یافتند؛ اما پزشکان کلاسیک از کشف کیفیات خاص هیستری و هیپوکندریا عاجز بودند.

سیر و حرکت آشفته و بی نظم حیوانی در بدن شخص بود.

هیستری سیمپتوم های مختلف و بسیار فریبنده ای داشت.

پزشکان می گفتند که هیستری بیشتر به زنان آسیب می زند، چرا که بدن آن ها لطیف تر است.

در ایده سیستم عصبی، حساسیت بیش از حد ناشی از شوک عصبی است؛ شخص ممکن است در نتیجه قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض امور ظاهری و انگیزش های دنیوی مبتلا به بیماری گردد.

در نتیجه این دیدگاه مردم هم معصوم تر و هم گناهکارتر می شدند؛ گناهکار بودند چرا که سبک زندگی و شور و شوقشان باعث تحریک می شد.

معصومیت رنج عصبی گواهی بود بر گناه و مجازاتی عمیق تر.

در آستانه قرن نوزدهم این نظرگاه که هیستری و هیپوکندری بیماری های روانی- و نه جنون- هستند، پابرجا گشت.

بیماری روانی حالتی است که ذهن را تحت تاثیر قرار می دهد و به دست پزشکان مداوا می شود، اما جنون حالتی است که با غیرعقلانی پیوند دارد و رابطه اش با خود عقل هم دارای پیچیدگی های بسیاری است.

با این حال با تمایز نهادن بین حساسیت و احساسات، آن ها ملازم با غیرعقلانی بودند که با نابینایی مشخص و توصیف می شد.

به مجرد این که ذهن از طریق فزونی حساسیت نابینا گردد، جنون رخ می نماید.

جنون محتوایی از گناه، تحریم اخلاقی و مجازات عادلانه را با خود همراه دارد.

ظهور و بروز فقدان بینایی بدل به مجازات طبیعی شرارت اخلاقی شد.

اینک روانشناسی و اخلاق به ستیز قلمروی واحد رفتند؛ این جا بود که روانشناسی علمی قرن نوزدهم ممکن شد.

پی نوشت:1.

یوهان ویر می نویسد: بعضی از آن ها می پندارند که حیوانند و صدا و حرکات آن حیوان را هم تقلید می کنند.

برخی گمان می کنند که ظرف شیشه ای هستند و از ترس آن که عابران آن ها را نشکنند، در برابر آن ها خود را عقب می کشند؛ دیگران در هراس مرگ به سر می برند و مع الوصف اغلب خود به استقبال مرگ خویش می روند.

بعضی دیگر تصور می کنند مجرمند و اگر کسی به طرفشان آید از وحشت لرزه بر اندامشان می افتد و گمان می برند می خواهد آن ها را توقیف کند و در بند اندازد تا حکم عدالت به حیاتشان پایان دهد.

(به نقل از کتاب تاریخ جنون، ترجمه فاطمه ولیانی، صفحه 99).


کلید واژه ها: پزشکی - جامعه - اجتماعی - بیماری روانی - ترجمه - بیمارستان - خبرگزاری - نشان - روشنفکری - نامه - هایی - کتاب - هنرمندان - اقتصادی - مراقبت - بیماری - مرکزی - فضایی - تولید - رابطه - هویت - میشل

آخرین اخبار سرویس:
همه چیز درباره راه های باطل شدن وکالت

مردم ایران در عزای دخت نبی مکرم اسلام سوگواری کردند

احتمال سقوط هواپیما در قله بیژن / اگر شرایط جوی مناسب باشد تا فردا ظهر خبرهایی می رسد

کولبران مرزداران بدون مرز هستند

پیام تسلیت مشترک نماینده ولی فقیه در استان و استاندار اردبیل

مراسم نکوداشت آیت‎الله فاضل لنکرانی برگزار می شود

یادواره شهدای شهرستان نهاوند

رشد و توسعه کشور در گرو وفاق ملی

نشست هم اندیشی فرمانده سپاه بهار با فرماندهان حوزه های مقاومت خواهران

شناسایی پنجمین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

حضور 400 گردشگر از سراسر کشور در اماکن تاریخی استان+تصایر

ابیاتی به ماسبت شهادت حضرت زهرا(س) با اشک دو دیده غسل دادم بدنت/ اما به سرت هر آنچه آمد دیدم

امام جمعه موقت اهواز:جلوگیری از انتقال آب تنها راه مقابله با ریزگردهاست

اعزام تکاوران به مناطق سخت گذر ارتفاعات دنا

دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با شمخانی

درخواست نماینده سروستان از رییس مجلس برای بررسی استیضاح وزرای راه و رفاه

نفس دعای مرحوم مظاهری، جوانان را منقلب و هدایت می کرد

ترجمه قرآن «الهی قمشه ای» مجدداً آماده چاپ شد/ ترجمه «استاد انصاریان» همچنان در صدر

نخبگان و دانشجویان مهم ترین سرمایه های انسانی برای توسعه پایدار

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی حوادث خیابان پاسداران

نیروی مظلوم انتظامی

روایت سردار کوثری از ناآرامی منطقه پاسداران: 2 بار با دراویش صحبت کردیم اما گوش نکردند

استخدام مهماندار خانم و آقا در اصفهان

استخدام کارگر ساده جهت مبل سازی در محدوده کوهسار

استخدام کارشناس ارشد حسابداری جهت یک واحد تولیدی در بویین زهرا

استخدام برنام نویس IOS در شرکت داده پردازی نیک آسا

استخدام رویه کوب مبل در استان اصفهان

استخدام کارگر نیمه ماهر MDF در محدوده گوهردشت کرج

استخدام درب و پنجره ساز ماهر در خراسان رضوی

استخدام کارگر جهت یک واحد صنعتی در تاکستان

جهانگردان تایوانی به حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) مشرف شدند+تصاویر

مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور علما و مردم نجف برگزار شد+ تصاویر

استخدام صندوقدار خانم در محدوده خمینی شهر

سمنوپزان

آغاز دوازدهمین روز بررسی بودجه 97 در مجلس

استخدام کارمند خانم آشنا به امور حسابداری و اداری در یک شرکت معتبر

حضرت فاطمه (س) الگوی بشریت در همه دوران هاست

وزیران امور خارجه هلند و اسپانیا با شمخانی دیدار می کنند

بزرگان سادات: به نام قوم دیگر شناس نامه نمی گیریم

علت پیشرفت ژاپن و کره جنوبی از دید سردار نقدی

آغاز دوازدهمین روز بررسی بودجه 97

مونسان : سازمان میراث فرهنگی در بالا بردن شفافیت اداری با الکترونیکی کردن فرآیندها پیشگام خواهد بود

هواپیما ها اینطوری چک می شن!/کاریکاتور

آغاز دوازدهمین روز بررسی بودجه 97 در مجلس

جایگاه میرزای اصفهانی در دانش اصول

مدیر کل مشاوره آموزش و پرورش خبر داد: برگزاری 6 میلیون و 600 هزار نفر ساعت آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در سال 96

واشنگتن: آمریکا به دعوت بغداد در عراق حضور نظامی دارد

مهلت ارسال آثار به همایش ملی امام سجاد(ع) تا پایان اسفند تمدید شد

با گذشت 100 روز از زلزله کرمانشاه 2000 مستأجر هنوز کانکس ندارند

اگر می خواهید خداوند رسوایتان نکند، ازاین رفتار دوری کنید

بررسی بودجه سال 97 در شورای نگهبان آغاز شد

پیکر 30 نفر از جانباختگان سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج شناسایی شد

سهولت دسترسی به قرص برنج و افزایش خودکشی ها/ عرضه قرص باید محدود شود

یافتن و انتقال پیکر جانباختگان اولویت اصلی است/ جستجوی جعبه سیاه هواپیما ادامه دارد

دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی حوادث خیابان پاسداران

انتقال اجساد مسافران هواپیمای تهران- یاسوج با هفت بالگرد

حوزه از فقدان مطالعات راهبردی رنج می برد/نگاه تحول خواهانه فرصت طلایی برای حوزه ایجاد می کند

مردم از تردد در منطقه سقوط هواپیما خودداری کنند/ آماده باش پزشکی قانون برای تشخیص هویت اجساد حادثه هواپیما

ولایتمداری و جهاد فی سبیل الله رمز نهادینه شدن خطبه معارفی فدکیه در جامعه است

وزیر از مردم عذرخواهی و کنار برود/استیضاح وزیر راه و تعاون در دستور کار قرار دارد

در آستانه شب شاعر ایرج قنبری هم قبله و هم قبیله شاعران انقلاب است

وزیر راه و شهرسازی باید عواقب امور را بسنجد و پاسخگو باشد

مردمسالاری، حاکمیت مردم و حکومت قانون

هفدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس آغاز شد

جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی حوادث خیابان پاسداران

اعزام 30 مبلغ در فاطمیه دوم به شهرستان سربیشه

مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در شهرری

ترویج فعالیت های قرآنی، راه حل مقابله با افراط گرایی در تاجیکستان

تکاوران ارتش در سرمای 30 درجه شب سختی را سپری کردند/ رصد منطقه توسط فرمانده هوانیروز؛ امکان هلی برن نیرو وجود ندارد/ انتقال و شناسایی اجساد؛ 2 اولویت

مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) در زابل به روایت تصویر

امام جمعه موقت اهواز:جلوگیری از انتقال آب تنها راه مقابله با ریزگردهاست

شرایط نامساعد جوی مانع پرواز 4 بالگرد به محل سانحه هوایی شد

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی حوادث خیابان پاسداران

ضربه به اعتماد مردم

روزنامه جمهوری اسلامی: متهمان ردیف اول سقوط هواپیما

از سوی هیات رییسه اعلام شد اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

شهدا محور و مظهر حقیقی وحدت ملت ایران هستند

نگاه منطقه ای مدیران مانع توزیع عدالت در کشور است

بررسی فیلم مرگ سیدامامی در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی

حاجی دلیگانی در تشریح جزییات نشست غیرعلنی امروز مجلس مطرح کرد تاکید رؤسای کمیسیون امنیت و شوراها بر نقش آمریکا در ناآرامی های روزهای گذشته در تهران

بهرامی خبر داد دستور ویژه وزیر علوم برای راهیان نور دانشگاهیان/ غیبت نخوردن دانشجویان حاضر در سفر

دوم اسفند | پیشخوان روزنامه های صبح ایران

چگونه می توان از منازعات سیاسی گره گشایی کرد؟

فیلم/ گریه مجری زن بخاطر کشته شدن اقوامش در سانحه هوایی و مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها

آغاز نشست علنی امروز مجلس با 76 صندلی خالی در صحن

دستگاه های اطلاعاتی باید پاسخگوی تساهل در برابر اغتشاشات دراویش باشند

فردا مجلس جلسه علنی خواهد داشت

اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی

آشوبگران خیابان پاسداران از حلم نظام سوءاستفاده کرده اند

مراسم عزاداری شام شهادت حضرت زهرا (عکس)

آغاز بررسی بودجه 97 در شورای نگهبان

دستگاه های قضایی و امنیتی در پرونده سیدامامی قصور داشتند/ حضور در فلان مهمانی و پوشیدن شکل خاصی از لباس مدرک جاسوسی نیست

برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جمهوری آذربایجان

وزیران خارجه هلند و اسپانیا با شمخانی دیدار می کنند

تقدیر رییس مجلس از قاری نوجوان

ادامه بررسی بخش هزینه ای بودجه 97 در هفدهمین جلسه رسیدگی به لایحه

تکاوران ارتش در سرمای 30 درجه شب سختی را سپری کردند/ رصد منطقه در ساعت 7 صبح امروز توسط فرمانده هوانیروز/ امکان هلی برن نیرو وجود ندارد/ انتقال و شناسایی اجساد؛ 2 اولویت ارتش

برگزاری «خطبه خوانی فدکیه» برای دهمین سال متوالی در کاشان

تبدیل مجلس خبرگان به مجلس نخبگان رفراندوم نمی خواهد

فوکو در «جنون و تمدن» چه می گوید؟

فوکو در «جنون و تمدن» چه می گوید؟