مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 آذر 1396 ساعت 11:252017-11-23سياسي

«مشهدُگ» کجاست؟


بنا بر اسناد و آثار موجود، مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو در منطقه کویری، بخش هایی از استان یزد شامل ابرکوه، تفت، یزد، رباط انجیره، - خرانق، ساغند، رباط پشت بادام بوده که در اسناد، محل جلوس و توقف آن حضرت(ع) در روستای خرانق به مشهدُگ مشهور شده است.

علی سپهری اردکانی یک پژوهشگر و نویسنده در گفت ‎‎ وگو با خبرنگار ایسنا، می‏‏گوید: با تطبیق تاریخ هجری قمری به شمسی مشخص شد که حضرت امام رضا(ع) در تاریخ 29 آّبان ماه سال 196 هجری شمسی مصادف با 21 ربیع الاول 201 هجری قمری، از یزد حرکت کردند و از راه رباط انجیره در روز 30 آبان به روستای خرانق وارد شدند.

وی ادامه می ‎‎ دهد: از آنجا که سیاست مامون این بوده که آن حضرت در خارج از شهرها و روستاها توقف کنند تا مردم دسترسی به ایشان نداشته باشند، در خرانق هم در کنار قلعه اصلی این روستا توقف و در این محل مقام و نماز اقامه کردند.

سپهری اردکانی با اشاره به این که مردم خرانق محل جلوس حضرت امام رضا(ع) را مقدس دانسته و پس از شهادت آن حضرت در آن محل ساختمانی ساختند و آن را مشهد نامیدند، می‏‏گوید: این بنا که بعدها در بین مردم این منطقه به مشهدُگ مشهور شده است، در قرن پنجم هجری قمری تخریب شده ولی دوباره در سال 592 هجری قمری باز سازی شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«مشهدُگ» کجاست؟

«مشهدُگ» کجاست؟