مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 1 آذر 1396 ساعت 07:562017-11-22سياسي

محمد رضا مدنی فر ایمان، شک و تربیت دینی


چیستی ایمان موضوعی بحث برانگیز است و اختلاف نظرها در این خصوص بین اندیشمندان مسلمان و بیش از آن بین اندیشمندان مسیحی وجود دارد.

- چکیده مقاله چیستی ایمان موضوعی بحث برانگیز است و اختلاف نظرها در این خصوص بین اندیشمندان مسلمان و بیش از آن بین اندیشمندان مسیحی وجود دارد.

در این بین، رابطه ایمان با شک، از جمله مصادیق مهم این اختلاف نظر محسوب می شود.

این مقاله در پی جویی منشأ این اختلافات، ریشه¬ آن ها را در اموری چون تفاوت محتوایی باورهای دینی در این ادیان، پیش فرض های نظری اندیشمندان دینی، تجارب متفاوت سیاسی- اجتماعی جوامع دینی و نهایتاً تفاوت جریان های فکری- فلسفی مماس با هر یک از این دو حوزه می یابد.

با پذیرش نقش مهم مؤلفه آخر، باید انتظار داشت که رشد سریع ارتباطات به عنوان بستری برای مبادله افکار، اندیشه اسلامی را نیز در تماس بیشتری با جریان های فکری رقیب و معارض قرار داده و بدین¬ شکل ایمان اسلامی نیز در معرض چالش¬هایی قرار گیرد که ایمان مسیحی در چند سده پیش ازاین، با آن روبرو شده است.

این مقاله با ارائه تحلیلی مفهومی از نسبت ایمان با شک، با اذعان بر نقش غیرقابل انکار مؤلفه معرفت در ایمان اسلامی، رویکردی معرفت شناختی به نام واقع گرایی سازه گرایانه را به عنوان مبنایی برای ایمان اسلامی در نظر گرفته و معتقد است که گر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محمد رضا مدنی فر ایمان، شک و تربیت دینی

محمد رضا مدنی فر ایمان، شک و تربیت دینی