محمدحسین مهدوی نژاد، امیرعباس علیزمانی، افلاطون صادقی، زینب شکیبی نقد ناواقع گرایی گفتار دینی در اندیشه ی فیلیپساین نوشتار درصدد است، ابتدا مبانی و اصولی را که نهایتاً منجربه غیرشناختاری بودن زبان دینی از نظر فیلیپس می شود بررسی نماید و در گام بعد با تبیین لوازم این نظریه به نقد آن بپردازد. - محمدحسین مهدوی نژاد، امیرعباس علیزمانی، افلاطون صادقی، زینب شکیبینقد ناواقع گرایی گفتار دینی در اندیشه ی فیلیپس این نوشتار درصدد است، ابتدا مبانی و اصولی را که نهایتاً منجربه غیرشناختاری بودن زبان دینی از نظر فیلیپس می شود بررسی نماید و در گام بعد با تبیین لوازم این نظریه به نقد آن بپردازد. چکیده یکی از بحث های پُر دامنه فلسفه دین که در قرن بیستم تحت تاثیر آراء ویتگنشتاین پرورش یافته، نا واقع گرایی است و یکی از ناواقع گرایان افراطی، فیلیپس است. او واقعیت را امری کاملاً زبانی می داند و زبان را خالق همه اشیاء؛ همچنین با توجه به مبانی پوزیتویستی اش مفاهیم دینی را دارای مرجع عینی نمی داند، چون ارجاع به واقعیت را خاص علم می داند، لذا نظریه او نوعی نظریه غیرشناخت گرایانه در باب دین خواهد بود و این نظریه منجر به نفی مفاهیم متافیزیکی از جمله خدا می شود. این نوشتار درصدد است، ابتدا مبانی و اصولی را که نهایتاً منجربه غیرشناختاری بودن زبان دینی از نظر فیلیپس می شود بررسی نماید و در گام بعد با تبیین لوازم این نظریه به نقد آن بپردازد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |