مطالب مرتبط:
زیارت؛ تجدید بیعت امّت با امام/ چرا وهابیّت، زیارت را شرک می دانند؟
بهتر است به کی روش اعتماد کنیم/ متاسفانه نماینده ای را در کمیته اجرایی AFC نداریم/ بازیکنان جوان می دانند که دیده می شوند
بهتر است به کی روش اعتماد کنیم/ متاسفانه نماینده ای را در کمیته اجرایی AFC نداریم/ بازیکنان جوان می دانند که دیده می شوند
مسئولان امنیتی اروپا بازگشت بیشتر افراط گراهای خارجی به کشورشان را منتفی می دانند
خانم ها چه زمانی همسرشان را خوش تیپ می دانند؟
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آبان 1396 ساعت 22:522017-11-18سياسي

چرا وهابیّت زیارت را شرک می دانند؟


آیت الله قرهی همزمان با رحلت پیامبر اعظم(ص) در سخنانی ضمن شرح آداب زیارت به توضیح چرایی مخالفت وهابیت با زیارت پرداخت.

- : آیت الله قرهی در شب 27 صفر المظفر 1439 برابر با 24 آبان ماه 1396 در مسجد امام مهدی(عج) به ایراد سخن با موضوع زیارت؛ تجدید بیعت امّت با امام پرداختند که در این گزارش مشروح آن تقدیم می شود.

زیارت؛ عَلَمی برای تجدید بیعت با امام یکی از نکات بسیار مهم در باب امام و امّت، زیارت امام است که فرض است، حال این امام، چه امام، حیّ باشد و چه به ظاهر از دنیا رفته باشد.

وجود مقدّس امام صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند: من زارنا فی مماتنا، فکأنّما زارنا فی حیاتنا (جلد 97 بحارالانوار)، هر کس ما را بعد از وفاتمان زیارت کند، کأنّ در زمان حیاتمان، ما را زیارت کرده است.

لذا معلوم می شود که زیارت امام، هم در حیات است و هم در ممات.

لفظ زیارت به معنی رؤیت الشیء هست، یعنی باید ببیند.

بالاخره هر امّتی باید امام خود را ببیند.

در مورد این که آیا ما هم موفّق به زیارت اماممان شدیم، باید گفت: چون امام زمان ما به ظاهر در پرده ی غیبت هستند، طبیعتاً باید گفت: نه، امّا اشکال از کجاست؟ اشکال از این است که امّت نتوانسته امام را خوب درک کند و لذا در پرده ی غیبت است.

چون مع الأسف امّت، دیگر امامانی را هم که در زمان خودشان بودند، زیارت نکرد.

چون زیارت خالی به معنی این که فقط انسان برود، ملاک حقیقی نیست.

چون در زیارت، یک نوع عهد و پیمان و بیعت مطرح است.

انسان باید امام زمان خودش را زیارت کند و با او عهد و پیمان ببندد که در راه او بماند.

این هم که فرمودند: زیارت ما در ممات ما، مانند زیارت ما در حیات ماست، از همین جهت است که ما به زیارت حضرات معصومین برویم و عهد ببندیم که ما هستیم و إلّا اثنی عشری و دوازده امامی بودن معلوم نمی شد.

وجود مقدّس امام صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند: زیارت قبر رسول الله(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و زیارت قبور الشهداء و زیارت قبر الحسین(صلوات اللّه و سلامه علیه)، تعدل حجه مبروره مع رسول الله(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) (وسائل الشیعه، جلد 10)، کسی که به زیارت پیامبر، زیارت قبور شهدا (نفرمودند: شهدای بدر، احد و .

، کلّی فرمودند: قبور شهدا) و زیارت قبر ابی عبدالله برود، معادل با حجّی مقبول است که با رسول الله(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) همراه بوده باشد.

چون خود زیارت، یک عهد و پیمان است، برای همین است که حضرت، زیارت شهدا را هم بیان فرمودند.

چون انسان با شهدا هم عهد و پیمان می بندد که در راستای کار آن ها باشد.

یک عدّه از انسان ها این گونه هستند: صدقوا ما عاهدوا الله علیه، فمن من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا .

رسول الله در 1400 سال پیش بودند، ما در این زمان هستیم، امّا اگر به این زیارات برویم، همراه رسول خدا، حجّی مقبول انجام دادیم.

یکی از نشانه های حجّ مقبول، این است که انسان توفیق پیدا کند و به محضر امام زمانش برسد.

لذا همه ی مطالب به همین بیعت گره خورده است.

خود پیامبر هم فرمودند که اگر کسی حجّ برود و به زیارت من نیاید، به من اجحاف کرده است.

اتّفاقاً به خاطر همین فرمایش حضرات، می گویند: خوب است که انسان، مدینه دوم باشد که بعد از حجّ، به زیارت برود و حجّش، کامل شود.

اگر کسی مستطیع شود، بر او واجب است که به حجّ برود، امّا چرا در حجّ، به زیارت قبر رسول الله و قبور ائمّه بقیع، شهدای احد و .

می رویم؟ چون حتّی اگر تمام اعمال حجّ را هم صحیح انجام بدهیم و حواسمان جمع باشد و قربه الی الله نیّت کنیم و از دنیا و مافیها بریده شده باشیم و به خدا متّصل باشیم؛ بدون بیعت با پیامبر و امام معنا ندارد و زیارت هم خودش دلالت بر همین است و یک نوع بیعت است.

لذا می بینیم که زیارت، عجیب هم اثر دارد که باورنکردنی است.

کار به جایی برسد که بیان کند: هر کس به زیارت أبی عبدالله برود، با هر قدمی که برمی دارد، تمام گناهانش، آمرزیده می شود.

این، تشویق ها برای چیست؟ این عالن حجّ مبروره برای چیست؟ این اعلان آمرزش گناهان برای چیست؟ همه، برای یک موضوع است: زیارت، اعلان بیعت است که ما پیرو این حضرات هستیم.

اگر زیارت نبود، اصلاً دیگر ما می دانستیم قبر رسول الله(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)، ائمّه بقیع، حضرات در عتبات و .

کجا هستند.

لذا خود عزاداری، سیاه پوشیدن، سیاه زدن و زیارت، خودش علم می شود که این ها پیرو این افراد هستند.

برای چه امام جواد(صلوات اللّه و سلامه علیه) بیان می کنند: زیارت امام ثامن، حضرت علی بن موسی الرضا(صلوات اللّه و سلامه علیه)، بیست برابر از زیارت ابی عبدالله(صلوات اللّه و سلامه علیه) برتر است؟ در حالی که ما می بینیم همه چیز را ابی عبدالله تقدیم کرده و خدا هم همه چیز را برای او قرار داده، از جمله این که حضرت صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند: جعل الله لتربه الحسین(صلوات اللّه و سلامه علیه)، شفاء من کل داء ، شفا برای همه ی مریضی های روحی و جسمی در تربت ابی عبدالله(صلوات اللّه و سلامه علیه) است.

زیر قبّه دعا، مستجاب است.

امامان از ذریّه او هستند و .

.

امّا چرا در مورد زیارت حضرت ثامن الحجج(صلوات اللّه و سلامه علیه) این گونه می فرمایند؟ دلیل، این است که همه کس به زیارت حضرت ثامن الحجج نمی رود، مگر کسانی که شیعه ی اثنی عشری هستند.

پس خود این زیارت، علم و نشانه است و آن ثواب های کثیره را برای این بیان می کنند که خود این علم، نشان داده شود.

یک عدّه سه امامی و هفت امامی و .

هستند، آن ها به زیارت ثامن الحجج نمی روند و این زیارت ما، یک نوع بیعت است.

لذا می فرمایند: ثواب زیارت پدرم، حداقل بیست برابر بیشتر از زیارت ابی عبدالله است.

در تمام این تشویق ها، یک نکته نهفته است و آن این که این عَلَم را تبیین کنند.

چرا وهابیّت، زیارت را شرک می دانند؟ خیلی جالب است، اتّفاقاً بی جهت نیست که وهابیّت، زیارت را شرک می داند.

چون می دانید وهابیّت و بهاییّت، دو بازوی یهود هستند[1] و فهمیدند که این زیارات، عَلَم است و إلّا اگر قرار بود در زیارت، هیچ چیزی نباشد، ضرری به آن ها نمی زد، مانند خواندن قرآن.

وقتی به مسجد النبی و مسجد الحرام بروی، می بینی تعداد زیادی نشستند و دارند قرآن می خوانند، با این مطلب مخالف نیستند، چون ضرری به آن ها نمی زند.

می دانند وقتی کسی به دنبال امام افتاد، دیگر برنده است.

وقتی به زیارت امام رفتی و امام، ابی عبدالله و اهل بیت را عَلم کردی، مردم در عالم می گویند: این ها چه کسی هستند که به زیارتشان می روید؟! این هم که بیان کردند: هل الدین الا الحب ، برای این است که این حبّ، عامل می شود که انسان ببیند این کیست و عامل معرفت می شود.

وقتی انسان این شخصیّت را بشناید، پیروی می کند و پیروی از ائمّه هم یعنی مخالفت با ظلم، تجاوز، غصب، هوی و هوس، بدی ها و زشتی ها در عالم.

برای همین است که زیارت را شرک محسوب می کنند و إلّا اگر فقط زیارت یک قبر خالی بود، مهم نبود.

این ها در ذهن خودشان فکر کردند همین که مردم می روند ضریح و بارگاه را می بینند، تحت تأثیر قرار می گیرند، به همین جهت گنبد و بارگاه ائمّه بقیع را که تازه مانند حرم ثامن الحجج، ابی عبدالله و .

نبود، از بین بردند.

فکر می کردند اگر گنبد و بارگاه نباشد، دیگر آرام آرام زیارت از یاد می رود.

امّا اشتباهشان همین جاست.

فلسفه زیارت امام درحجّ! پس زیارت امام که بر امّت فرض است، یک دلیل دارد و آن، این است که اگر انسان با این زیارت که یک نوع بیعت است، جلو برود، معرفت پیدا می کند و وقتی معرفت پیدا کند، طبعاً دیگر می گوید: من پیرو او هستم، ما همین آرمان ها و مطالب را می خواهیم.

آن ها هم از همین ناراحت هستند؛ چون می دانند امام بر حقّ، مخالف است.

امام بر حقّ یعنی توحید.

امام بر حق، یعنی گشوده شدن همه ی مطالب الهی و هر چه خدا بخواهد، دیگر تمام است.

بکم فتح الله به واسطه ی شما، خدا همه چیز را می گشاید، همین است.

اگر کسی به امام معرفت پیدا کرد و شناخت، دیگر اجازه نمی دهد عالم به دست دشمن، بدی ها، پلشتی ها و زشتی ها بیفتد و آن ها از همین ناراحت هستند.

از آن طرف هم اهل بیت چون علم مطلق خدا هستند، می آیند برای تشویق، این ثواب ها را برای زیارت بیان می کنند.

البته این ثواب ها را هم می دهند، نه این که فکر کنید داده نمی شود، صددرصد داده می شود؛ چون قول آن ها که نعوذبالله کذب نیست.

امّا علّت اصلی، همین عَلم کردن زیارت است.

لذا نگاه کنید پیوند حجّ را هم که بیان کردند، همین است، امام باقر می فرمایند: إنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَأْتُوا هَذِهِ الْأَحْجَارَ فَیَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَأْتُونَا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم (وسائل الشیعه، جلد 10)، خدا به مردم امر کرده که سراغ این سنگ ها (یعنی کعبه) بیایند (عجیب است که احجار می فرماید؛ چون بدون امام، همین می شود[2])، آن ها را طواف کنند، سپس نزد ما بیایند و ولایت و هم بستگی خودشان را به ما خبر بدهند - که ما با هم یکی هستیم و به قول معروف ولایتی هستیم - و یاری خودشان را بر ما عرضه بدارند - که ما شما را یاری می کنیم - لذا حضرت در روایت فوق دارند فلسفه این که بیان شده: بعد از حجّ، انسان باید به دیدار امام برود، بیان می کنند.

لذا یک دلیل که می گوییم: زیارت، بیعت است، این روایت است که ما ولایت شما را پذیرفتیم و شما را یاری می کنیم، هر چه شما بگویید، به گوش جان می سپاریم و عمل می کنیم.

بیهوده نیست که در این زیارت اربعین، به خصوص در سال های اخیر که رونق بیشتری گرفته، این قدر سنگ می اندازند و حادثه ای را درست می کنند.

این که این جمعیّت چند میلیونی به کربلا می روند و این قدر موکب که اکثر هم مردمی است، وجود دارد که غذا کم نمی آید و .

، از معجزات است و خیلی عجیب است.

گویی سرزمین کربلا، وسعت پیدا می کند.

این مطلب، جدّی است و در روایت هم داریم کأنّ زمین کربلا، وسعت می یابد.

درست است که یک عدّه می آیند و یک عدّه می روند، امّا این قدر روز اربعین، جمعیّت زیاد است که عجیب است.

این حبّ، مردم را می کشاند.

لذا در بحث اربعین و .

بیهوده نیست که حادثه درست می کنند که امسال بحث سعد حریری را به وجود آوردند که معلوم نشود و خیلی این مطلب را نشان ندهند.

رسانه های خبری در مورد جریان های دیگر زوم می کنند، امّا در این مورد کأنّ هیچ اتّفاقی نیفتاده، امّا برعکس، هر سال بیشتر می شود.

خیلی جالب است که این افزایش جمعیّت، با وجود تمام اتّفاقاتی از جمله گران کردن بلیط های اتوبوس، بیمه، ویزا و .

رخ می دهد؛ چون صحنه سازی ها و تبلیغات سویی می شود که چون رایگان هست می روند و .

، امّا با وجود افزایش قیمت ها هم باز جمعیّت بیشتر می شود و مردم مشتاقانه می روند تا جواب دندان شکنی به آن افراد بدهند.

یک عدّه در عراق یک سال کار می کنند که جمع کنند برای اربعین دوباره خرج کنند.

آن هم با چه شور و ذوقی این کار را انجام می دهند.

در ایّام اربعین که یکی، دو روز هم نیست و حداقل یک هفته هست، موکب هایشان را می زنند و مدام پذیرایی می کنند.

این ها از روی چه عشقی است؟! این که طرف پیاده می رود، پاهایش تاول می زند، اذیّت می شود، هر کس می رود و می آید، حداقل مریضی سرماخوردگی و .

دارد، از روی چه عشقی است؟! مگر ترکیه و .

هست که بروند تفریح کنند؟! خاک است، پس چیست که این ها را می کشاند؟! با این کشیدن ها چه می خواهد بیان کند؟! لذا حتّی در مورد حجّ هم که بر مردم فرض شده و واجب الهی است، بحث زیارت امام هست که بعد از طواف سنگ ها باید نزد ما بیایند و ولایت و هم بستگی خودشان را به ما خبر بدهند.

برای همین است که این ثواب ها در زیارات بیان شده است.

روایت دیگری نیز در مورد حجّ بیان شده - البته در مورد حجّ، سالانه دو میلیون می روند، امّا زیارت ابی عبدالله، بیست میلیونی است - که حضرت امام جعفر صادق می فرمایند: اذا حجّ احدکم فلیختم بزیارتنا (وسائل الشیعه، جلد 10)، هر گاه یکی از شما به حجّ رفت، آن را به زیارت ما به پایان برسانند.

لأن ذلک من تمام الحجّ ، برای این که به درستی حجّ، موقعی تمام می شود که به زیارت ما بیایید.

حقیقت و تامّ حجّ، زیارت ماست.

حجّ است و امامت.

این که بیان می کنیم: بکم تقبل الطاعه المفترضه ، به واسطه ی شماست که همه ی واجبات الهی، پذیرفته می شود، یک موردش، حجّ است.

بر کسی که مستطیع شود، حجّ، واجب است.

اگر کسی که مستطیع است، عمداً نرود، حسب روایات شریفه، مرگش، مرگ نصاراست.

لذا حضرت می فرمایند: دیدار امام، از نشانه های تمامیّت و کمال حجّ، محسوب می شود.

پس این زیارت، علاوه بر ثواب های زیادی که برای آن تبیین می کنند، دلیل و برهان هم دارد که آن، اعلان تبعیّت از امام است.

زیارت امام، بر امّت فرض است! روایتی دیگر در من لا یحضره الفقیه، از وجود مقدّس حضرت ثامن الحجج، بیان شده که حضرت فرمودند: فإنّ لکلّ امام عهد فی عنق اولیائه و شیعته ، برای هر امامی، عهدی به گردن دوستان و شیعیانش هست (یعنی باید این عهد و پیمان را ادا کنند).

و إنّ من تمام الوفاء بالعهد، زیاره قبورهم ، از نشانه های وفای کامل به این عهد و پیمان، زیارت قبورشان است.

چون همان طور که بیان کردم، وقتی به زیارت می روی، فقط زیارت قبر نیست، این، نشانه است که شما دارید می گویید: من پیرو این آقا هستم و می خواهم فرامین این آقا را اطاعت کنم و این است که دشمن می ترسد.

آیا تا حالا دیدید داعش و یا وهابیّت ملعون اعلام کند که اهرام مصر که فراعنه در آن دفن هستند، نروید ببینید؟! اتّفاقاً می روند می بینند.

امّا چون این ها، جایگاه معرفت و بعد از آن خیزش در برابر ظلم است، نمی روند.

زیارت اربعین هم این خصوصیّت را دارد که آن فرمایش زینب کبری معلوم و مشهود شد که ما رأیت الا جمیلا.

این فرمایش تازه در اربعین هر سال دارد بیشتر خودش را نشان می دهد.

نصارا در اربعین می آیند، آن هم علمای نصارا! کاری کرده بودایی می آید، دیگران می آیند و وقتی هم از آن ها می پرسی، می گویند: حسین، چیز دیگری است.

همه ی این ها در همین زیارت به وجود آمده است.

اگر زیارت نبود، معلوم نمی شد و امام حسینی به عالم شناخته نمی شد.

لذا این ثواب هایی که در زیارات بیان شده، برای همین است؛ چون شما باعث شدید ابی عبدالله در عالم شناخته شود.

آیا در مورد سایر ائمّه هم پیاده به زیارت رفتن وارد شده است؟ روایتی دیگر در وسائل الشیعه هست که امام صادق فرمودند: من زار جدّی عارفا بحقّه کتب الله له بکل خطوه حجه مبروره و عمره مقبوله، والله یابن مارد ما تطعم النار قدما تغبرت فی زیاره امیرالمؤمنین ماشیا کان او راکبا، یا ابن مارد! اکتب هذا الحدیث بماء الذهب .

ابن مارد از حضرت صادق القول و الفعل راجع به فضیلت زیارت جدّشان امیرالمؤمنین سؤال کردند، حضرت فرمودند: هر کسی جدّم را حقّ شناسانه و از روی معرفت زیارت کند، خدا به ازای هر قدمی که برمی دارد، یک حجّ و عمره ی مقبوله می نویسد.

بعد می فرمایند: ای پسر مارد بدان، هر کس این قدم ها را بردارد و غبارآلود شده باشد، هرگز این قدم ها در آتش جهنّم سوخته نخواهد شد.

بعضی می گویند: اربعین پیاده روی داریم، درست است که راجع به امام رضا هم پیاده روی راه انداختند؟ جوابش را از این روایت بگیریم.

ما تطعم النار قدما تغبرت فی زیاره امیرالمؤمنین ماشیا کان او راکبا ، هر کس قدمش در زیارت امیرالمؤمنین، غبارآلود شود، چه سواره برود و چه پیاده، در آتش نمی سوزد.

بعد هم می فرمایند: این حدیث را با آب طلا بنویس، یعنی خیلی مهم است.

معلوم می شود از همان موقع که نیّت می کنید و به زیارت امام می روید - که ماشیاً و پیاده روی آن مهم تر است - با هر قدمی ثواب ها را برایتان می نویسند و هر کس به دیدار هر امامی برود، همین حالت را دارد.

حال ورود اوّلیّه برای زیارت ابی عبدالله یک نکته ی بسیار معرفتی هم وجود دارد که برای همه ی عالم جلب توجّه کند، حضرت صادق القول و الفعل می فرمایند: اذا اردت الحسین علیه السلام فزره و انت حزین مکروب شعثا غبرا جائعا عطشانا .

می دانید هر جایی که برای زیارت می روید، مستحب است که غسل زیارت کنید، امّا در مورد ابی عبدالله بیان می شود که اوّلین بار با همان گرد و غباری که هست، وارد شوید و زیارت کنید.

حضرت می فرمایند: هر موقعی که خواستی ابی عبدالله را زیارت کنی، با حالتی اندوهگین، گرفته، پریشان، غبارآلود، گرسنه و تشنه وارد شوید.

چرا؟ چون به عالم بگوید که با ابی عبدالله و اهل بیت چه کردند! [1].

امروز هم کامل معلوم شده است.

سعودی های ملعون، علن دارند با صهیونیست ها و یهودی ها در سرزمین اشغالی مذاکره می کنند و ارتباطات دارند و ابایی ندارند.

لذا تعجّب نکنید که سفارت هم باز کنند، الآن منتظر هستند که افکار عمومی را بسنجند.

پس این ها بازوی یهود هستند و خدای متعال خیلی از مسائل را به مرور زمان معلوم می کند.

پدر سعد حریری را خود این ها در اثر بمب گذاری، ترور کردند و بعد هم گردن مقاومت انداختند.

امروز دیدیم که خودشان از روی حماقت (الحمدلله الذی جعل عدونا من الحمقاء) سعد حریری را در حجاز می برند و در همان جا می گویند: استعفا بده و بعد می گویند: ما می ترسیم ترور دیگری مثل ترور پدرش اتّفاق بیفتد.

معلوم است چون پدرش هم دو روز قبل از این مطالب، داشت می رفت که با مقاومت مذاکره داشته باشد تا بتوانند لبنان را بیشتر کمک کنند، تا فهمیدند او را از سر راه برداشتند.

این پسرش هم همین طور شد، وقتی دیدند دارد با مقاومت و حزب الله جلو می رود، چون خود سعودی ها در یمن، سوریه و حتّی کردستان عراق شکست خوردند، بلافاصله او را دعوت کردند و .

.

چون می دانید حزبشان تحت تأثیر این هاست و طبق قانون اساسی که فرانسوی ها تنظیم کردند، رییس جمهور باید از مسیحی ها باشد، نخست وزیر از اهل سنّت و رییس مجلس هم از شیعیان باشد.

لذا نخست وزیر که از اهل سنّت است، تحت تأثیر سعودی ها قرار دارد.

سعودی ها هم تا ارتباط او را با مقاومت فهمیدند، او را بردند و .

.

البته باز هم نمی توانند کاری کنند و لطف خدا انشاءالله نمی گذارد کاری از پیش ببرند.

البته این ها را هم از ایران می دانند که طبیعی است این نظام مقدّس، با تمام دشمن های خارجی و داخلی، توسّط رهبرش، چه امام راحل عظیم الشّأن و چه اکنون، امام السلمین، به خوبی جلو می رود.

این ها هم فهمیدند تممام شکست هایشان به خاطر ایران است، می خواهند کارهایی انجام دهند که در آخر هم موفّق نمی شوند.

[2].

چرا امیرالمؤمنین باید در بیت الله به دنیا بیایند؟ چرا سعودی های ملعون هر چه کردند نتوانستند آن شکاف را ببندند؟! چون شما در حقیقت دور امام باید بچرخی، نه این که دور سنگ بچرخی.

می گوییم: خانه ی خداست، نعوذبالله خدا که جسم نیست که آن جا خانه ی او باشد.


کلید واژه ها: امام - شهدا - انسان - آیت الله - پرده - عبدالله - وهابیت - گزارش - همراه - حقیقی - مسجد

آخرین اخبار سرویس:
ترامپ روند کنونی مهاجرت را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا بیان کرد

پایان فرصت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد

پیشرفت از منظر حضرت آیت الله خامنه ای دغدغه هایی برای امروز و فردای ایران

یادگاری رییس مجلس شورای اسلامی برای خودرو جدید ایران خودرو +عکس

چرا نباید در "بیت کوین" سرمایه گذاری کرد؟

بروجردی: تودهنی سازمان ملل به رفتار خصمانه آمریکا در مورد برجام / تاثیر گذاری حزب الله فراتر از مرزها است

یک نماینده آمریکایی به آزارجنسی متهم شد

محمد اکوان، فاطمه محمد جایگاه نبی در مدینه سینوی

قرارداد ساخت 9 هزار کانکس در روستاهای مناطق زلزله زده منعقد شد

بررسی بخش قضایی کلیات لایحه بودجه و طرح صدور چک

علی قنبری، کامران ربیعی سبب شناسی تغییرات الگوی مصرف مواد مخدر در میان شهروندان جمهوری اسلامی ایران

فرامرز نودهی، حسین بهروان، علی یوسفی، احمد محمدپور فراسوی دوگانه زائر گردشگر گونه شناسی تجربه سفر زائران مرقد منور امام رضا (ع)

چرا انقراض در برخی گونه های جانداران اتفاق می افتد؟

اطاعت پذیری غواصان پیش از «کربلای4»

خواهر رییس جمهور هندوراس در سقوط بالگرد جان باخت

دغدغه مهم امام علی (ع) در دوران زمامداریی اش، کاهش رنج و مشکلات مردم و تحقق عدالت بود

عبرت های برجام (12) پیشرفت، خواست و انگیزه یک ملت است

برگزاری دوره تخصصی "سواد رسانه ای " از سوی مجتمع فرهنگی امام صادق(ع)

وضعیت بحرانی آب در پلدختر؛ آب روستاها جیره بندی شد

حسام الدین آشنا: خاورمیانه با تهدید فروپاشی از درون در آینده ای نزدیک روبرو است

ترامپ: نظام مهاجرتی کنونی تهدید علیه امنیت ملی آمریکاست

ترامپ: نظام مهاجرتی کنونی تهدید علیه امنیت ملی آمریکاست

«قیامت» ، روزی که جانها به لب می رسد

قاریان ممتاز تهرانی برای مسابقات بسیج انتخاب می شوند

چرا راه شوش-همدان در دوره هخامنشی 135کیلومتر کوتاهتر از جاده فعلی بود

محمد جواد اسماعیلی ، سینا مشایخی نظریه اتصال در طبیعیات رواقی

انتخابات شوراهای شهر تونس برای چهارمین بار به تعویق افتاد

راه اندازی 800 ایستگاه سیار ثبت نام کارت ملی هوشمند تا ماه آینده

یادداشت/ رییس جهاد دانشگاهی پژوهش زیر سنگ سیاست

رنگ زیبا و شگفت آور طوطی ماهی+ عکس

راهول گاندی رسماً رهبر حزب کنگره هند شد

گروه موسیقی «نوارام» به صحنه می رود

جعفر بچاری، سیده راضیه پورمحمدی، سمیه شهدری نژاد بررسی عوامل بازدارنده به ثمر رسیدن رنج و تلاش و نقش آن در سلامت روان

زوایای مختلف انقلاب و دفاع مقدس در پژوهش ها مغفول مانده است

راه اندازی 800 ایستگاه سیار ثبت نام کارت ملی هوشمند تا ماه آینده

هیئت مدیره جدید «پدیده شاندیز» مشکل سهام داران را حل می کند؟

تیپ نیکی کریمی و مادرش در لندن +عکس

علی ارشدریاحی ، سمیه ملکی امکان اصالت وجودی بودن توماس آکویینی بر پایه فلسفه ملاصدرا

ده ها هزار ایمیل حساس تیم ترامپ در اختیار بازرس پرونده ارتباط با روسیه

نقد و بررسی نظریه انسجام درونی دکتر محمود سریع القلم؛ توسعه آمرانه الیت نوساز

بانوان طلبه لرستانی راه های مقابله با جنگ نرم را فرا گرفتند

وزیر دفاع آلمان خواستار تمدید ماموریت ارتش این کشور در خارج است

یادداشت/ عبدالله متولیان سیاست زدگی، آفت وحدت حوزه و دانشگاه

لزوم چاره اندیشی برای حل مسائل اجتماعی

پیکر سردار شهید مدافع حرم مهدی قره محمدی تشییع شد

گزارش اختصاصی مشرق / میدان داری داعش و جندالاقصی در شمال حماه/ بحران در اردوگاه جبهه النصره: نیروهای جبهه مقاومت به 25 کیلومتری فرودگاه ابوالظهور رسیدند + نقشه میدانی

پشت پرده پویش #من پشیمانم از نگاه آرمان امروز/4 سناریوی مخرب اقتصاد ایران/ فقط از احمدی نژادی ها بر می آید/ این شفافیت خوب است /دولت دچار اختلاف چگونه می تواند هماهنگی بین ارکان نظام ایجاد کند؟

هدیه رهبر انقلاب را در کفن پدرم گذاشتیم/ مرحوم ابوترابی پرونده ای در بنیاد شهید ندارد

تجربه های عجیب "ملکه مار ایران" +عکس

نشست مردمی شهردار و اعضای شورای شهر شاهدیه یزد

شمخانی: بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم

کشف شهاب سنگ 60 میلیون ساله

سقوط مرگبار سرباز وظیفه به رودخانه دز

وزیر دفاع آلمان خواستار تمدید ماموریت ارتش این کشور در خارج است

نشست خبری صادقیان مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده استان یزد

هدیه یک میلیون دلاری کلونی به دوستانش

کشته شدن 1000 کودک در آمریکا

تجاوز پزشک هوسران به 86 دخترخردسال + تصویر

سایه به سایه در تعقیب عاملان قتل دو مرد گلستانی

جزییات آتش زدن مأموران پلیس در عملیات دستگیری

قاتل محیط بان پارک بمو قصاص شد

محاکمه 3 جوان به خاطر قتل عام 4 کودک+تصویر

کیفیت پایین ساخت وساز عامل افزایش بافت های فرسوده

عکس/ رونالدو با پیراهن استقلال در تمرین نفت حاضر شد!

بازرس ویژه ای که قرار است دست راست زنگنه باشد

تصاویر/ تشییع پیکر شهید خادم مدافع حرم مهدی ایمانی- قم

محمد بن سلمان مرد سال شکست در خاورمیانه است

نسخه جدید آیت الله صانعی بر فقه زنان: دیدگاه های فقهی متفاوت در دیدار فراکسیون زنان

حسین کلباسی اشتری ، محمد صادق رضایی فرهنگ و فلسفه ایرانی بنابر خوانش ائودوکسوس کنیدوسی

اتیوپی و کلیساهایی برفراز تپه ها +تصاویر

گیاهان به زودی نورانی می شوند و جای لامپ ها را خواهند گرفت+تصاویر

نسخه طلاق روانپزشک

افت محسوس کیفیت تحصیلی دانش آموزان ایرانی

بی توجهی به نوسازی مدارس فرسوده و کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی

انصراف عضو مجلس نمایندگان آمریکا از انتخابات بعدی به دلیل رسوایی اخلاقی

نشست خبری ستاد آزمون سراسری قرآن کریم در یزد

رقص و پایکوبی در نمایشگاه گردشگری تداعی کننده جشن هنر زمان طاغوت بود/ با مسبّبین این رویکرد ضد اسلامی برخورد شود

خبر شهر ؛ 25 آذر 96 | نجفی: مردم نباید در برابر سازمان های بزرگ احساس ضعف کنند

بخشش عموی جنایتکار

تصادف زنجیره ای 7 کامیون در هراز+عکس

جسد 2800 ساله یک کودک در همدان کشف شد

کلیپ کوتاه از سخنان دکتر احمدی نژاد در جمع دانشجویان/ چرا انقلاب بره؟ اینها برن!

وجود بیش از 500 هزار پرونده نزاع خیابانی در پایتخت در سال 95

علاقه مند به تبادل محقق و دانشجو میان کشورهای ایران و سوئد هستیم

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران در گفت وگو با فارس: ایجاد نظام بازرسی دقیق تر از ساختمان ها اولویت سازمان آتش نشانی است/دو دستگاه نردبان 56 و 64 متری به زودی وارد ناوگان آتش نشانی می شود

گزینه ها برای رهبر آینده بررسی و به رهبرانقلاب اعلام می شود/ ریشه تناقض تصمیمات بودجه ای دولت چیست/ گلایه رییس مجلس از کیفیت پایین خودروهای داخلی

جدول/ قیمت قطعی آپارتمان در منطقه 1 تهران

روستای سازگار با طبیعت در کشور بنگلادش / برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی

عکس/ نامه کودک کرمانشاهی به مسئولان هلال احمر

جدول/ قیمت انواع تلویزیون های LED در بازار

استفاده ناجا از تمام ظرفیت ها برای مقابله با دشمنان

کی روش و برانکو؛ چهار شباهت خوب و بد

اجرای سرود "ان شاءالله" در حضور خانواده سلطنتی انگلیس

وزیر علوم معتقد است دانشجوی ستاره دار به معنایی که در افکار عمومی جا افتاده، وجود ندارد و مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است.

تجارت ایران و چین متأثر از "طوفان‎های سیاسی"

نگاه به استفاده از آموزه های اسلامی در پزشکی نباید تجاری باشد

پسران بیش از دختران افت تحصیلی دارند

حضور 4 بابلسری در اولین دوره کلاس مربیگری ساحلی راگبی مازندران

کنترل شهوت و مراحل سه گانه نفس

انتقاد پژمان فر از 22 سال بلاتکلیفی کتابخانه مرکزی مشهد

چرا وهابیّت زیارت را شرک می دانند؟

چرا وهابیّت زیارت را شرک می دانند؟