مطالب مرتبط:
پیش بینی افزایش 2درصدی تورم در سال آینده
معامله کل گندم تولیدی سال آینده از طریق بورس کالا
امید چندانی برای پایان بحران دیپلماتیک قطر در آینده نزدیک وجود ندارد
اتمام فازهای پارس جنوبی تا یک سال و نیم آینده
تمامی تعهدات در طی ده روز آینده تحویل مشتریان خواهد شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 28 مهر 1396 ساعت 20:322017-10-20سياسي

حال و آینده روشنفکری دینی از نگاه علوی تبار


اما روشنفکری دینی در سال های اخیر در ایران به نظر می رسد کمی از رونق افتاده است اینکه علت این امر چه هست و نیست و آینده این پروسه در جامعه ایران کجا خواهد بود و مهم ترین سوالاتی که در برابر روشنفکران دینی گشوده خواهد شد را را با دکتر علیرضا علوی تبار، - شفقنا- روشنفکری دینی یا نواندیشی دینی پیشینه ای تاریخی به قدمت یک قرن.

شاید از آن روزی که مشروطیت در ایران رونق می گرفت پروژه روشنفکری دینی نیز ریشه می دواند.

افراد منورالفکری که در سازگاری دین و مدرنیته تلاش می کردند تا جامعه ایران که میان این دو مقوله گاهی سازگار و گاهی ناسازگار بوده است را با طرح مباحثی متناسب با مقتضیات روز از سردرگمی فکری در این موضوعات برهانند.

اما اینکه چه اندازه روشنفکران دینی در مقاطع مختلف تاریخی موفق به انجام چنین کاری شدند را می توان مورد کنکاش قرار داد.

اما روشنفکری دینی در سال های اخیر در ایران به نظر می رسد کمی از رونق افتاده است اینکه علت این امر چه هست و نیست و آینده این پروسه در جامعه ایران کجا خواهد بود و مهم ترین سوالاتی که در برابر روشنفکران دینی گشوده خواهد شد را را با دکتر علیرضا علوی تبار، پژوهشگر و استاد دانشگاه در میان گذاشتیم.

مشروح مصاحبه با دکتر علیرضا علوی تبار با اندکی تلخیص را می خوانید: *سال های اخیر را شاید یکی از کم رونق ترین دوره روشنفکری دینی در ایران بنامیم.

دوره ای حداقل 10 ساله که گویی روشنفکران دینی در ایران به محاق رفته اند.

آیا نبود ایشان در عرصه های رسانه ای و مجامع علمی و سیاسی یک نوع انتخاب خودخواسته از سوی این قشر می توان نام برد یا اینکه این گوشه گیری و گوشه نشینی اقدامی ناخواسته بوده است؟ دلایل درونی و بیرونی اوج و فرودها چیست؟ علوی تبار: برای پاسخ به این سوال توجه شما را به این نکته جلب می کنم، جریان روشنفکری دینی در طول حیات خود دو نقش متفاوت داشته است.

در یک نقش به عنوان ایجادکنندگان یک جنبش اجتماعی و هدایت کننده آن نقش ایفا کرده اند.

این نقش بیشتر شکل اجتماعی و سیاسی داشته است.

جنبش دانشجویی و احزاب و تشکل ها به شدت از این نقش تاثیر می پذیرفته اند و با جهت گیری آن همسو می شده اند.

مجموعه محدودیت ها و تنگناهایی که بر سر راه جنبش دانشجویی و احزاب و تشکل ها وجود داشته است موجب کمرنگ شدن این نقش گردیده.

همانطور که توزیع کنندگان و مصرف کنندگان تولیدات روشنفکری دینی در این زمینه به محاق رفته بودند، این جریان نیز با کاهش حضور مواجه بوده است.

اما نقش دیگر روشنفکران دینی از جنس اندیشگی بوده است.

نتیجه ‎ی این نقش تولید تفسیرها و استنباط های تازه از آموزه های دینی بوده.

در این وجه که می توان آن را نواندیشی دینی نامید این جریان در طی سالهای اخیر تولیدات بسیاری چه در زمینه آموزه های نظری تشیع و چه در زمینه آموزه های عملی آن انجام داده است.

اگر فضای داخلی مساعد بود و می شد اجتهادهای ایشان را در موضوعات مختلف منتشر ساخت با بحث های عمیق و تحول آفرینی مواجه می شدیم که کمتر در سالهای بعد از انقلاب زمینه داشته اند.

پیشنهاد یک الگوی تازه در دین شناسی (سنت گرایی انتقادی یا ایمان گرایی انتقادی از جمله این تولیدات هستند.

به طور مثال مجموعه کارهای دکتر ابوالقاسم فنایی در زمینه رابطه ی دین و اخلاق را متذکر می شوم.

هرکدام از این فراورده های فکری می توانستند در فضای مناسب حرکت آفرین و تحولزا باشند.

اما فقدان رسانه همدل داخلی و محدودیت هایی که برای طرح برخی نام ها وجود دارد مانع از گسترده شدن مباحث آنها و طرح پرسش ها و رونق اینگونه بحثها می شود.

اما این نوع پژوهشها اثر خود را در مجامع علمی می گذارد و افراد به حمایت یا مخالفت در این زمینه ها به تولید فکر پرداخته و به آنها واکنش نشان می دهند و این تاثیر بلندمدت این اندیشه ها را تضمین می کند.

به دلایل سیاسی ارتباط بخش مهمی از نواندیشان دینی یا مخاطبان داخلی قطع شده است و از گفتگویی که بتواند منشأ اثر باشد در نمی گیرد.

در یک فضای آزاد و باز با طرح پرسش، دیدگاه ها می توان به تاثیرگذاری چشم داشت به علاوه باید اذعان کرد که ادعاهای محوری جریان نواندیشی دینی کم و بیش پذیرش یافته است و به صورت معماهای حل شده درآمده.

شما حتی در میان کسانی که در چارچوب سرمشق سنتی دین شناسی کار می کنند نیز ردپای این پذیرش را می بینید.

امروز تقریباً همه پذیرفته اند که “باید میان دین و دین شناسی تمایل قایل شد.

” همه پذیرفته اند که می توان از آموزه های دینی برداشت ها و استنباط های گوناگون داشت”، همه پذیرفته اند که می توان از دانش ها و روش های مدرن برای فهم بهتر دین و آموزش هایش بهره گرفت.

” توجه داشته باشید که هیچ کدام از این مبانی قبلاً به راحتی مورد قبول نبودند و تنها در سایه تلاش نواندیشان دینی تثبیت شدند.

در واقع می خواهم بگویم نواندیشی دینی تا حدود زیادی حداقل در مبانی به تثبیت دیدگاه های خود در میان اهل نظر دست یافته است و شاید یک دلیل برای آنکه زیاد دیده نمی شود همین باشد.

حالا دیگر همگان بخشی از ادعاهای روشنفکران دینی را پذیرفته اند.

روشنفکری دینی دیگر تک صدایی نیست و می توان از درون آن صداها و گرایش های گوناگون را شنید.

بحث های جدیدتر این جریان قدری هم تخصصیتر شده و برای عامه مردم درک و فهم آن تا حدودی دشوار گشته است.

این را نیز می توان بر مجموعه دلایل افزود.

*تعریف شما از روشنفکر دینی چیست و در شرایط فعلی رسالت روشنفکر دینی را چه می دانید؟ علوی تبار: اگر در وجه اجتماعی و سیاسی آن مدنظرتان باشد، می توان روشنفکری دینی را تلاش برای حذف موانع زندگی شایسته از طریق ایجاد یک جنبش اجتماعی تعریف کرد.

در هر مقطعی روشنفکران دینی یک مانع مهم بر سر راه زندگی شایسته برای مردم می دیدند.

در یک مقطع خرافات ، در یک مقطع دوری از علوم تجربی ، در یک مقطع نابرابری و در یک مقطع استبداد .

آنها می کوشیدند تا در مردم حرکتی جمعی و کم و بیش سازمان یافته ایجاد کنند و با این موانع مقابله نمایند.

اما اگر وجه اندیشگی را مدنظر دارید یا همان نواندیشان دینی در اینجا به گمانم دومحور موردنظر بوده است.

محور اول نشان دادن این واقعیت بوده که متون و منابع دینی از یکسو حاوی پیام و دعوت فرازمان و فرامکان خداوند خطاب به انسان هستند و از سوی دیگر حاوی فرهنگ نظام و معیشت زمان و مکان نزول وحی.

وظیفه دین شناسان عصر ما جداسازی آن محتوای فرا زمان و فرا مکان از این طرف زمانمند و مکانمند است.

محور دوم، تلاش نواندیشان دینی این بوده است که می توان با کمک دانش ها و روش های مدرن به درک بهتر پیام خدا خطاب به همه ی انسان ها دست یافت.

به نظر من، و در شرایط کنونی رسالت روشنفکران دینی تلاش برای تقویت جنبش اجتماعی برای گذر کامل و مسالمت آمیز به مردم سالاری است.

در وجه اندیشگی نیز نشان دادن پیامدهای دیدگاه های خود در زمینه آموزه های عملی دین به ویژه فقه از اهمیت اصلی برخوردار است.

*فکر نمی کنید برخی از روشنفکران دینی در طی سال های گذشته بیش از آنکه به بطن جامعه توجه کنند سر در کتاب ها و مکاتب غربی کرده و از تحولات جامعه عقب مانده اند؟ علوی تبار: در مباحث مربوط به فلسفه ی علم نشان داده می شود که مشاهدات ما از جامعه کاملاً تحت تاثیر دیدگاه ها و نظریه های ما صورت می گیرد.

آنها بطور خلاصه نشان می دهند که مشاهده گرانبار از نظریه و لبریز از آن است .

اگر منظور از سر در کتاب داشتن به دنبال نظریه و چارچوب مناسب گشتن است، این مغایرتی با مشاهده وضعیت جامعه ندارد.

اگر شما نظریه مشخص و منطقی نداشته باشید بطور ناخودآگاه تحت تاثیر نظریه های دیگران به مشاهده اجتماعی می پردازید.

توجه به بطن جامعه بدون داشتن یک چارچوب مشخص شعاری به محتواست.

اول شما باید زاویه نگاه خود و حساسیت های خود را مشخص کنید و آنگاه به مشاهده و فهم جامعه اقدام نمایید.

از میان صدها پدیده و متغیری که در هر جامعه وجود دارد ما کدام را مهم و اساسی می دانیم؟ این پرسشی است که باید قبل از تلاش برای شناختن جامعه به آن پاسخ دهید و اینکار از طریق انتخاب نظریه صورت می گیرد.

از نظر شیوه ی زندگی نیز روشنفکران تافته جدا بافته نیستند.

همه ی ما در یک کشتی زندگی می کنیم.

تلاطم های آن و طوفان ها را با هم درک و حس می کنیم.

از این رو گمان نمی کنم این تصور درست باشد.

البته به یک چیز اشاره کنم، روشنفکر اصیل لزوماً دنباله رو جامعه نیست.

بطور آمرانه نمی خواهد جامعه را به دنبال خود بکشد اما تسلیم آنچه مد روز است نیز نمی شود.

باید اصول و چهارچوبی داشت، حتی اگر این چهارچوب برای برخی ها خوشایند نباشد.

فقط باید از اعمال زور و قهر برای دست دادن به جامعه خودداری کرد.

*به نظر شما آیا ما در آینده شاهد نسل جدیدی از روشنفکران دینی خواهیم بود؟ اگر بله این نسل شامل چه ویژگی هایی خواهند بود و چه چیزی بیش از همه برایشان مساله و طرح سوال خواهد بود؟ علوی تبار: بخشی از روشنفکران دینی به سوی مباحث عمیق فلسفه دین سوق داده می شوند و از عرصه ی عمومی به مراکز آموزشگاهی و تخصصی نقل مکان خواهند کرد.

بخش دیگری از آنها نیز بیشتر در عرصه ی نظریه پردای و ارایه راهبرد برای ساماندهی به زندگی جمعی فعالتر می شوند.

به ویژه گمان می کنم مسئله برابری اجتماعی برای این گروه از روشنفکران دینی در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

به ویژه بحث نسبت میان آزادی فردی و برابری اجتماعی اهمیت خواهد یافت.

در کنار این به گمانم بحث اخلاق در یک جامعه مصرف زده در آینده به موضوعی جدی تبدیل خواهد شد.

*از نگاه شما بیشترین دغدغه مردم به ویژه نسل جدید در عرصه دینداری و دین ورزی چیست؟ به نظر شما روند عرفی شدن جامعه ایران جدی است؟ علوی تبار: بخشی از دغدغه های نسل جوان ما واکنش به شکل خاصی از بعضی رفتارها است که به نام دین صورت می پذیرد.

به ویژه مغایرت برخی خط قرمزهای سیاسی با سبک زندگی بخش قابل ملاحظه ای از جامعه ی ما به یک پرسش جدی تبدیل شده است.

گرایش به داشتن سبک زندگی (نوع خوراک، پوشاک، گذران اوقات فراغت و … مغایر با سبک زندگی رسمی پرسش هایی در مورد برخی آموزه هایی که از تریبون های رسمی تبلیغ می شود پدید آورده است.

در کنار این، ترویج برخی شیوه های اجرای شعایر مذهبی در ذهن برخی پرسش هایی را درباره بخشی از آموزه ها و شیوه ها ایجاد کرده است.

به گمان من دو پرسش اصلی در حال حاضر در میان نسل جوان و از طریق شبکه های مجازی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یک مجموعه پرسش ها مربوط می شود به خردپذیر یا خردستیز در دل بخشی از آموزه های نظری.

سازگاری بخشی از آموزه های ترویج شده در برخی منابر و حتی رادیو و تلویزیون از نظر طیفی از جوانان با موازین عقلی مورد تامل است و این ابهام های بسیاری آفریده است.

مجموعه دیگر از پرسش ها مربوط به برخی احکام برخی فقها است و بخصوص اخلاقی بودن برخی آنها در دوران حاضر مورد پرسش است.

برخی از دیدگاه های برخی فقها در مورد زنان، خداناباوران، اقلیت های دینی و مذهبی از نظر بخش قابل ملاحظه ای جوانان با موازین و شهودهای اخلاقی آنان سازگار نمی آید و نیازمند بازنگری با توضیح است.

اما در مورد عرفی شدن؛ عرفی شدن به دو معنا می باشد.

یک معنای آن دین جدایی است.

یعنی اینکه دین یکی از منابع معرفتی و ارزش آفرین در کنار سایر منابع بوده و با آن منابع دیگر ضمن حفظ استقلال و محدوده خاص خود وارد گفتگو شود.

اما معنای دیگر عرفی شدن دین گریزی است.

نوعی واکنش روانی به آموزه های دینی و دور شدن.

به نظر می آید، روند دین جدایی در جامعه ما جدی است.

اما روند دین گریی بیشتر واکنشی است وبا گذر به مردم سالاری بیشتر و توسعه ی پایدارتر تعدیل می شود.

*مهم ترین نقطه ضعف روشنفکری در ایران را در چه می بینید و فکر می کنید چه آینده ای برابر این جریان وجود دارد؟ آیا نسبت به گذشته فعال تر خواهد شد؟ و آیا خواهد توانست بر نسبت ها و ابهاماتی که در آینده در برابر عرصه دینداری به وجود بیاید پاسخگوی مناسبی باشد؟ علوی تبار: روشنفکران ما کار جمعی نمی کنند.

فاقد نهادهای ماندگار برای کار جمعی و ارایه آن به جامعه هستند.

آنقدر به چرا در مورد اقدامات فکر می کنند که اغلب از چگونه انجام دادن اقدامات غافل می شوند.

با یکدیگر وارد گفتگوی انتقادی نمی شوند و … .

اگر این ضعف ها ادامه پیدا کند روز به روز از نقش آنها در جامعه کاسته می شود.

اما اگر بتوانند در پاسخ به پرسش ها و دغدغه های موجود بطور جمعی و در یک گفتگوی عمومی اقدام کنند، می توانند نقش سازنده ای در آینده ایفا کنند.

البته در نظر داشته باشید جامعه ای که درگیر بحران باشد و تداوم زندگی در آن اصل باشد، بیشتر به جریان های غیر روشنفکر توجه می کند.

اگر ایران از چالش های بزرگ پیش رو به سلامت خارج شود، دوباره شاهد نقش پررنگ روشنفکران در آن خواهیم بود
کلید واژه ها: روشنفکری - ایران - فکری - جنبش دانشجویی - علوی - دانشجویی - آینده - جامعه - اجتماعی - استاد دانشگاه - تاریخی - دکتر - مصرف کنندگان - سیاسی - تولید - دانشگاه - متفاوت - مصاحبه - انتخاب - توزیع - رسانه - پروژه - کاهش - موفق - علمی - مصرف

آخرین اخبار سرویس:
زمانی که گوگل مپ نبود!/ عکس

عاشقانه ها و مادرانه های رعنا

قانون مداری در قرآن و سیره پیامبر (ص)

روز «یادبود و فعالیت علیه اسلام هراسی» در سنت جونز کانادا مشخص شد

حمیدرضا رخشانی نسب ,حمیده اسفندیاری مهنی ,شعیب کهرازه تحلیل احساس امنیت شهروندان با تأکید بر عوامل کالبدی- محیطی

محسن جاهد، سحر کاوندی، جواد صالحی فضیلت و مسئله خطای بنیادین اسناد

نیروی دریایی آمریکا: پیام رادیویی شناورهای ایرانی را دریافت کردیم!

فعالیت 20 مدرسه علمیه اهل سنت در خراسان شمالی

کنایه مجری در برنامه زنده به استفاده رییس جمهور از اصطلاح قوطی برای خانه ها + فیلم

ریشه ها و تبعات گزاره «عبور از روحانی» /آنچه روحانی نگفت/انتظاراتی که برآورده نشد/تزریق آرامش و ثبات در گفتگوی رییس جمهور/گفتگویی کم حاشیه که مورد نقد اصلاح طلبان قرار گرفت

تحقیق و تفحص از سرخابی ها در مجلس کلید خورد + فیلم

تقدیر معاون وزیر بهداشت از پرستاران با اهدای گل + عکس

طرح «مکنت» در شهرستان طبس اجرا می شود

سید ابراهیم معصومی؛ محسن مهاجرنیا راهبردهای سیاسی صادقین(ع) در مواجهه با انحرافات سیاسی و فرهنگی

واکنش های مجازی به گفت و گوی رییس جمهور با مجری صداوسیما + فیلم

محمد فرهوش، حسن تقیان، محمدعلی جمشیدی، رقیه کشمیری فراتحلیل مطالعات هوش معنوی

مصطفی صالحی، حمید عبداللهیان، علیرضا اسحاق پور هوموفیلی در شبکه های اجتماعی مجازی

پاتک شبانه پلیس به باندهای تبهکار پایتخت + فیلم

قدرت نمایی در زمان قاجار!/ عکس

سردار کوثری به دستور رهبری برای خروج نیروهای نظامی از فعالیت اقتصادی واکنش نشان داد!

مجید ملایوسفی جان راولز و روش تعادل اندیشه ورزانه در اخلاق

امام میخواست مانند همه مردم ایران که زیر فشار بودند زندگی کنند

استقبال قابل توجه کتاب خوانان از آثار مرحوم آیت الله حایری شیرازی

عکس های دیده نشده از ایران قبل از انقلاب

طلبه ای که در لباس مرزبانی به شهادت رسید

محمدعلی شکری نیا، محمود نوذری مبانی و مفروضات پژوهش در پدیده های هستی از دیدگاه قرآن کریم

تنها اثر به جا مانده از ارگ سمنان

مهدی منفرد ‏ براهین عقلی ـ نقلی اثبات وجود خداوند در تفسیر قمی

عوامل موثر در آمار استفاده از مواد مخدر در میان جوانان

«مادورو» برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‎شود

صداهای مخرب مغز چه هستند؟

کشف خانه تیمی اخلالگران توسط سپاه

غفلت یعنی چه؟ عوامل غفلت در قرآن و روایات

جعفر جدیری، علی فتحی آشتیانی، فرشته موتابی، حمیدرضا حسن آبادی اثربخشی زوج درمانی با رویکرد اسلامی بر رضایت زناشویی

اعلام آمادگی نیکلاس مادورو برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری

دانلود آلبوم جدید جاوید نصیری بنام به قول خودت

دانلود آهنگ جدید مرتضی سرمدی بنام همه هستیم

دانلود آهنگ جدید سعید بیباک بنام نازی

اولین روز کاری

کاش چشمانت را باز می کردی آقای طارمی!

موافقت رهبری با اختصاص اعتبار برای مقابله با ریزگردهای جنوب کشور

تنها اثر به جا مانده از ارگ سمنان/ عکس

بیست روز قبل از شهادت

عکس/ علی مطهری فوتسالیست شد

اعزام 130نفر دانش آموز به اردوی راهیان نور

پیام اقتدار در جهت صلح

اعلام اسامی پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت کنکور 96

اقدامات پژوهشی در ارتقا سطح آگاهی طلاب مؤثر است/رونمایی از کتاب «پژوهش تمرینی» در مازندران

نظر گوینده خبر درباره مصاحبه دیشب «رشیدپور» +عکس

نوبخت سبحانی ,فرانک سعیدی فرد ,حسن جنگی ,معصومه جعفری تحلیل شاخص ها و ابعاد توسعه پایدار محله ای در راستای ارتقای امنیت شهری

الناز شاکردوست روی تخت بیمارستان +عکس

عباس ارغان تحلیل و بررسی جغرافیایی جرم و بزهکاری درکاربری های شهری

دانلود آهنگ جدید مجید حائری بنام نپرس ازم

پاسخ جالب به سلفی جنجالی «آمیتاب باچان»

انفجار 2 در بنغازی لیبی/ 11 کشته و چند زخمی

انتخاب خیابانی برای نامگذاری به نام «مصدق»

هدف حوزه انقلابی تقویت اعتماد میان مردم و نظام اسلامی است

قلیون آزاد شد؟!

رییس جدید «اف بی آی» ترامپ را تهدید کرد

ابطحی: اصلاح طلبان قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را نداشته و ندارند

گل آرایی ضریح حضرت زینب(س) +عکس

تکذیب حمله شبانه به شهرداری تهران

دو عکسی که ادعای رشیدپور را نقض کرد

علی چاپرک، حجت الله حاجی حسینی رابطه علم و فنّاوری از منظر سیاست گذاری، آموزش مهندسی و حوزه عمومی

پذیرش سراسری حوزه های علمیه خواهران آغاز شد

دانلود آهنگ جدید رضا غلامی بنام معجزه

دانلود آهنگ جدید پوریا آریا و محسن تیوان بنام وای قلبم

9 نکته ابطحی از مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور

توییت تند زیباکلام درباره گفتگوی صداوسیما با روحانی

جزییات گزارش وزارت کشور از ناآرامی ها

اعتبار مقابله با گرد و غبار خوزستان از لایحه بودجه 97 حذف نشده است

وعده جالب حسن روحانی؛ موعد اتمام 2 ساله مسکن مهر 2 ماهه شد

تصاویری از پشت بام زیبای یک مدرسه

مک مستر: برنامه موشکی ایران از اولویت های امنیت ملی ترامپ در داووس است

سازمان ملل درباره انبارهای سلاح شیمیایی تحقیق کند

دانلود آهنگ جدید امیر بهادر نبی زاده بنام حواسم با توه

دانلود آهنگ جدید علی پرویزی بنام مرز بی نهایت

دانلود آهنگ جدید امین باقری بنام رز سرخ

راهنمای انتخاب و خرید لباس زیر مردانه

احتمال افزایش سقف حقوق ها تا 25 درصد

معجزه ترنجبین در نابودی سرفه

تصاویر/ مراسم جشن میلاد حضرت زینب(س) و بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مظاهری

خاموشی: دولت هاشمی را در ورشکستگی نجات دادم؛ مجمع تشخیص باید تبدیل به مجلس دوم شود

دستور مونسان به معاون میراث فرهنگی برای رسیدگی به وضعیت خانه نیما یوشیج

چه هدیه ای خانم ها را خوشحال می کند؟

عکس/ قدرت نمایی در زمان قاجار!

جزییات گزارش ارائه شده به رییس جمهور از حوادث اخیر

ویدئو / این داروها را حین پرواز مصرف نکنید

چرا دعا و طلب باران نمی کنیم

شمخانی: بازبینی برجام ناشی از توهم ترامپ است

تامین اجتماعی درحال ورشکستگی است هرکس جز این بگوید، لاپوشانی می کند!

عملیات شبانه پلیس تهران/ عکس

دانلود آهنگ جدید رضا بیجاری بنام آروم آروم

دانلود آهنگ جدید مهران قره داغی بنام آرزو کن

دماوند، بزرگترین کشتی جنگی ایران در دریای خزر،در حال غرق شدن است!

ورود کاروان «شوق تلاوت» به جزیره قشم / نوبت قرعه‎ها مشخص شد + عکس

حقوقی که مؤمنین بر گردن یکدیگر دارند

تصاویر/ رزمایش محمد رسول الله (ص)

از اصلاحات اقتصادی عقب نشینی نمی کنیم

آمریکا به دنبال حفظ کانون های مناقشه در غرب آسیاست

حال و آینده روشنفکری دینی از نگاه علوی تبار

حال و آینده روشنفکری دینی از نگاه علوی تبار