مطالب مرتبط:
گفت وگوی پوتین و نتانیاهو درباره توافق هسته ای
موگرینی:توافق هسته ای توافقی برد برد برای ما و ایران است
موگرینی: حفظ توافق هسته ای به نفع ما و جهان است
گفت وگوی پوتین و نتانیاهو درباره توافق هسته ای
گفت وگوی پوتین و نتانیاهو درباره توافق هسته ای
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 27 مهر 1396 ساعت 10:022017-10-19فرهنگي

چرا مالاریا با آزاده نامداری و توافق هسته ای نمی فروشد؟ / مالاریا؛ نفسِ سطحیِ شهبازی


مالاریا مانند نفس عمیق با محوریت جوانانی ساخته شده که هویتی ندارند و با خشونتی که در رفتارشان است اعلام می کنند که از جامعه طلبکارند.

شهبازی این بار قصه دو جوان شهرستانی را روایت می کند که به تهران آمده اند و درگیر اتفاقاتی ناخواسته می شوند.

- این دو جوان به مرور با درگیری با جامعه ای که همه چیزش سرشار از پلیدی و سرکوب است دچار ناامیدی شده و سرنوشتی مشابه شخصیت های نفس عمیق پیدا می کنند.

اما در مقایسه با بهترین فیلم شهبازی، مالاریا در به تصویر کشیدن انگیزه های خشونت و گریز از هنجارهای جامعه توسط جوانان فیلم نتوانسته همدلی در مخاطب ایجاد کند.

مهمترین ویژگی نفس عمیق که هنوز تماشای آن لذت بخش است، به تصویرکشیدن دقیق اتمسفر جامعه از نگاه نسل جوان و به خصوص قشر دانشجو در پایان دهه هفتاد و آغاز دهه هشتاد در کنار شخصیت پردازی درست و جذاب بود.

از سه شخصیت اصلی نفس عمیق، دو شخصیت دانشجو هستند.

کامران، شاگردی ممتاز و جوانی مرفه است که برای فرار از خانواده ای که نمی خواهد شبیه به آنها زندگی کند، بودن در کنار منصور برایش جذابتر است.

جوانی که از طبقه محروم جامعه است، مادری دارد که در آسایشگاه بستری است و خواهرش هم هیچ کمکی نمی تواند به او بکند.

از ابتدای فیلم این دو جوان را در کنار هم می بینیم.

نمی دانیم چه اتفاقی افتاده که یک دانشجو را از طبقه مرفه در کنار یک آسمان جل از طبقه پایین قرار داده اما همراهی این دو را قبول می کنیم.

شهبازی در ابتدای فیلم به خوبی فضای سرد، بی روح، خشن و نا امنی را در جامعه تصویر می کند.

واکنش شخصیت های فیلم در مقابل جامعه، خشونت و هنجارشکنی است.

چیزی که در قشر جوان آن نسل هم وجود داشت.

سیگار کشیدن در اتوبوس، شکستن شیشه تلفن عمومی، پول ندادن به عوارضی، دزدی و .

.

.

همه این رفتارها از طرف پسران جوان فیلم، واکنش به جامعه ای است که از بودن در آن لذت نمی بردند.

کامران و منصور در کنار هم دست به دزدی می زنند و شب ها در مسافرخانه ای اقامت دارند.

انگار هردوی آن ها یک نفر هستند.

شهبازی با استفاده ای هوشمندانه از یک برادر دوقلو که خودشان را یک نفر جا زده اند تا با هزینه ای کم در مسافرخانه اقامت کنند و در سکانس معرفی آنها با دکوپاژی هوشمندانه، با شباهت این دو نفر به هم، ما را به شک می اندازد که نکند واقعا با استفاده از یک نفر، برادرانی دوقلو برایمان ساخته است، سعی در القای این مفهوم دارد که منصور و کامران، با وجود تفاوت های انتسابی و خانوادگی، در جامعه هیچ تفاوتی با هم ندارند و هردو به یک نقطه در زندگی رسیده اند.

منصور و کامران یک شب در حالیکه سوار بر ماشین دزدی در خیابان می چرخند، به آیدا بر می خورند.

دختری پر شور و شر که رفتارش در تضاد با منصور و کامران است.

دختر دانشجویی که ساکن تهران است اما به خاطر مشکلاتی که با خانواده اش دارد در خوابگاه ساکن شده.

در صحنه معرفی آیدا، کامران در صندلی عقب دراز کشیده و آیدا او را نمی بیند.

در ادامه هم آیدا و کامران هیچ صحنه مشترکی با هم ندارند و همین رویکرد عجیب شهبازی باعث می شود تا در مورد نوع شخصیت کامران تردید کنیم.

این انتخاب های عجیب شهبازی در فیلم و نوع پایان بندی نفس عمیق، همگی بر جذابیت های فیلم او افزوده است.

شخصیت های اصلی نفس عمیق در عین حال که کمی عجیب به نظر می رسند، اما باورپذیرند و مابه ازاهای مختلفی در جامعه دارند.

هر جمله آنها و هر رفتارشان باورپذیر و به جاست.

به همین خاطر وقتی کامران برای خودکشی تلاش می کند و یا منصور و آیدا سرنوشتی مشابه به کامران دارند، درک وضعیتشان برایمان امکان پذیر است.

اما مالاریا که داستان دو جوان شهرستانی است، نمی تواند ما را برای تصمیم گیری آن دو در پایان فیلم متقاعد کند.

شهبازی نتواسنته در چینش رویدادها و موقعیت هایی که این دو جوان (ساعد سهیلی و ساغر قناعت) در آن قرار می گیرند برای مخاطب همدلی ایجاد کند و انگیزه های کافی برای دو جوانی که از شهرستان به تهران آمده اند وجود ندارد.

دختر که صرفا برای فرار از پدر و برادری خشن (واقعا این تیپ در سینمای ایران هنوز جذاب است؟!) به پسری پناه برده که حتی او هم نسبت به دختر اعتمادی شکننده دارد.

شخصیت پردازی ضعیف، چیزی است که بیش از همه مالاریا از آن رنج می برد.

همین باعث شده تا فیلمساز دست به دامن یک گروه موسیقی شود و بخشی از زمان فیلم را با این گروه موسیقی پر کند.

اگرچه آذرخش، نوازنده جوان که برادر گلشیفته فراهانی آن را بازی می کند کمی عجیب و بامزه است اما در نهایت نمی تواند انتظار تماشاچی را برای ارائه یک درک جامعه شناسانه از فیلمساز، براورده کند.

علت حضور شخصیتی که آزاده نامداری آن را بازی می کند و رابطه دقیقش با آذرخش مشخص نیست و به کلی در فیلم اضافی است.

اجبار نامداری به استفاده از چادر برای شخصیتی که عضو یک گروه موسیقی زیرزمینی است، نابه جا و تقریبا عجیب ترین نکته فیلم است.

مشخص نیست شهبازی چرا از نامداری در این فیلم استفاده کرده.

حضور نامداری ممکن است در نگاه اول برای فروش بیشتر فیلم و یا استفاده از رپورتاژ رسانه ها به کمک شهبازی بیاید اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده.

البته بازتاب ماجرایی که در سوییس برای نامداری اتفاق افتاد می توانست به شهبازی در فروش بیشتر فیلمش کمک کند اما چرا مالاریا این روزها نمی فروشد؟ سکانسی در فیلم وجود دارد که گروه موسیقی به جشن مردمی که به خاطر توافق هسته ای به خیابان ریخته اند برمی خورند و در کنار آن ها خوشحالی می کنند.

مشخص نیست رویکرد این جوان ها در این موقعیت، خوشحالی صرف و بدون درک از شرایط آن است یا نه اما هرچه هست، این شادی عمومی ناشی از توافق هسته ای و یا برجام، هیچ تغییری در سرنوشت شخصیت های فیلم ندارد.

همان اتفاقی که برای جوان های نفس عمیق افتاد، اینجا هم رخ می دهد و شهبازی که انگار شیفته فیلم خوب خودش شده، برایش فرقی نمی کند که جامعه با استفاده از رسانه و یا رویکردهایی جدید در روابط شهری و بین المللی به کدام سمت می رود.

مهم این است که جوان ها باید خودشان را بکشند چون راه دیگری ندارند.

چه برجام رخ بدهد چه نهد.

فیلم شهبازی اگرچه تناقض و نقطه های ضعفی هم دارد اما مهمترین چیزی که هنگام تماشای فیلم مخاطب را اذیت می کند، یاس و ناامیدی فیلم است.

مرضی که فیلمساز با اسم فیلمش جامعه را دچارشده به آن می داند، بیش از همه یقه خودش را گرفته و همین باعث شده تا مالاریا، با آزاده نامداری چادری و جشن توافق هسته ای، باز هم نفروشد.

اما این سوال همچنان باقی می ماند که باتوجه به رویکرد ناامیدکننده فیلمساز و فیلم خسته کننده اش، چگونه مالاریا، به عنوان یکی از دو فیلم اصلی برای ارسال به اسکار انتخاب شده بود؟
کلید واژه ها: جامعه - جوان - فیلم - دانشجو - خشونت - تصویر - آزاده نامداری - توافق هسته ای - جوانان - شخصیت پردازی - سیگار کشیدن - بهترین فیلم - زندگی - تفاوت - جوانی - درگیر - دوقلو - واکنش - توافق هسته - دهه هشتاد - شهرستانی - دزدی - نامداری - خانواده - هسته ای - لذت بخش - بهترین - درگیری - انگیزه - تهران

آخرین اخبار سرویس:
کارگردان سریال روزی روزگاری: جوانانی در جشنواره عمار دیدم که جایگزین منتقدان بی سواد و استعداد سینما می شوند

آلبوم بی محابا؛ جدیدترین کار محمد معتمدی منتشر شد

کپک زدگی «تاق بستان» کذب است

آنچه در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر گذشت/ماکان بند کنسرت خود را به خانواده شهدای سانچی تقدیم کرد

اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار رودکی

اجرای اولین و تنها رهبر ارکستر زن در ایران /تصاویر

منهای ورزش/ پوشش و گریم بازیگر نقش پرستار شیرین در مجموعه شهرزاد با لباس پلیس

برنامه کنسرت های «سالار عقیلی»، «شهرام ناظری» و «پرواز همای»

علی رهبری با یک هنرمند اهل کره کنسرت می دهد

اسپینوزا در جشنواره فجر اجرا می شود

آلبوم «کبوتر خانه» استاد مصطفی قناعت منتشر شد

محمدرضا گلزار و امین حیایی دوباره همبازی می شوند

ابر ماه

پیام معاون هنری وزارت ارشاد به جشنواره فجر منتشر شد

206 اثر تاریخی و فرهنگی در بانه شناسایی شده است

پریدن با اسب از روی آتش در جشن سنت آنتونی (فیلم)

معاون امور هنری وزیر ارشاد: تئاتر اقلیم گفتگوست

فاطمه معتمدآریا داور جشنواره تئاتر فجر شد

«اکسیدان» به سینمای خانگی آمد

انیمیشن ایرانی در راه جشنواره ایتالیایی

فیلم | غرق شدن رضا رشیدپور در استخر!

کتاب «واروژان» منتشر شد

آرزوهای بزرگ «پازل بَند»

نقاشی خدا در آلاداغلار ماهنشان

حمایت وزارت ارشاد از خوداتکایی موسسات قرآنی

206 اثر تاریخی و فرهنگی در بانه شناسایی شده است

معرفی داوران بخش های خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر

32 یک عدد نیست، 32 وجود است / روحتان شاد فرشته های پر کشیده

گریم سنگین مهدی پاکدل در فیلم محمد رسول الله + عکس

نامزدهای سیمرغ تا روز اختتامیه اعلام نمی شوند

2200 آدم برفی در جشنواره هاربین چین+تصاویر

فاطمه معتمدآریا داور جشنواره شد

شاخ به شاخ شدن اصغر فرهادی و رضا عطاران

«سلمان خان» نامزد بهترین بازیگر جشنواره فیلم های ورزشی شد

علاقه بازیگر مشهور به نقش های خاکستری

بازیگر زن جوان بر اثر تصادف درگذشت +عکس

تمجید تینا پاکروان از علی دایی

تدوین «بهت» تا پایان هفته تمام می شود/ مساله زنان و حق انتخاب

«ننه تهرونی» مهمان رادیو نمایش می شود

معرفی داوران بخش صحنه ای سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر

در آستانه برگزاری جشنواره فجر لوگو فیلم سینمایی دارکوب رونمایی شد

راه یافتن 6 فیلم کوتاه ایرانی به بخش مسابقه جشنواره کفالو فیلم ایتالیا

بدلکار سریال «کبری 11 » در نقش یک مدافع حرم /عکس

آلبوم «بی محابا» از محمد معتمدی منتشر شد

ظاهر متفاوت سحر دولتشاهی / عکس

همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی در آخرین روزهای دی ماه

نخستن تیزر و لوگوی فیلم سینمایی یک کیلو و بیست و یک گرم رونمایی شد

کتاب«وقتی مهتاب گم شد» و «نامه رسان» در حوزه هنری نقد و بررسی شد

رونمایی مریم معصومی از مدل موی جدیدش! +عکس

حمله تند طالب زاده به محسن افشانی در حمایت از شادمهر عقیلی +فیلم و عکس

شهروند خبرنگار صدا وسیما باشید

سِرّ استاد، از ناله نی

فیلم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته سیما

فاطمه معتمدآریا داور جشنواره تئاتر فجر شد

فرید در گفت وگو با فارس جن زیبا بعد از عید فطر اکران می شود/ نمایش دعوتنامه بعد از جشنواره فجر

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: 300 مجتمع فرهنگی - هنری در کشور درحال احداث است

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: استقبال خوبی از بازی های رایانه ای قرآنی صورت گرفت

موسی بیدج مطرح کرد: چشم انداز ادبیات فارسی در جهان عرب ترسیم شود

دونوازی کلارینت و سازهای کوبه ای آلبوم کبوتر خانه مصطفی قناعت منتشر شد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: 300 مجتمع فرهنگی - هنری در کشور درحال احداث است

گشایش نمایشگاه کتاب هرمزگان از اول بهمن

سِرّ استاد،از ناله نی

معاون امور هنری وزیر ارشاد: تئاتر اقلیم گفتگوست

شهرام مکری: توسعه ناوگان ریلی باید مسئله فیلمساز باشد

قیمت بلیت های تئاتر فجر مشخص شد

مقایسه جالب 3 بازیگر فیلم قیصر با سه جریان سیاسی موجود در کشور

توقف ساخت سریال تاریخی پربازیگر

فیلم | نوجوان معلول نابغه مهمان ویژه حالاخورشید

استقبال فیلمسازانِ جهان از نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ

سومین جشنواره رسانه ای ابوذر به کار خود پایان داد

«ننه کاراته» سیروس همتی نقد می شود

برگزاری مراسم پایانی جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

گریم متفاوت سحر دولتشاهی در یک فیلم/ عکس

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: اراده لازم برای تبدیل فارس به قطب قرآنی وجود دارد

عرضه ی فیلم «اکسیدان» در شبکه نمایش خانگی

به مناسب دهه فجر تولید می شود هم صدایی چهار خواننده پاپ در نماهنگ ایران

رویش ها و ریزش های ادبیات کودک و نوجوان از نگاه یک جشنواره

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: اراده لازم برای تبدیل فارس به قطب قرآنی وجود دارد

بار دیگر زوج موفق حیایی و گلزار در کنار هم

آخرین وضعیت فیلم سینمایی تازه بهروز شعیبی برای حضور در جشنواره فجر

"سر دلبران" سریال ماه رمضان امسال

توصیه خانم بازیگر به دختران جوان؛ به هیچ وجه سراغ بازیگری نروید

«به وقت شام» باب میل حاتمی کیا نیست؟

نمایش نقاش های سروناز سلطانی کاخ سعدآباد میزبان نمایشگاه جایی دیگر می شود

مجموعه خبری 20:45 - 1396/10/26

قیمت بلیت های جشنواره فیلم فجر اعلام شد

کپک زدگی "تاق بستان" کذب است

داوران بخش صحنه ای سی وششمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

ثبت 6 اثر طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

گذر فرهنگ در خیابان استاد شهریار ایجاد و دائمی می شود

بدلکار سریال کبری 11: نقش یک مدافع حرم را بازی می کنم/اصلانی: وظیفه ما حمایت از مدافعان حرم است

مسعود صادقلو خواننده «سنتوری 2» شد

نمایشگاه 35 اثر حجم مانا عقیقی راد دکومانا در برج آزادی به نمایش درمی آید

تیزر فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» رونمایی شد+ویدئو

افتتاح نمادین «گذر فرهنگ»

تقدیر از 33 اثر رسانه ای در جشنواره ابوذر/ ضرورت همدلی خبرنگاران در حل مشکلات اجتماعی

بین عقد شرعی تا عروسی چه باید کرد؟

زمان در موسسه فرهنگی اکو به نمایش در می آید برپایی نمایشگاه نقاشی های جواد علیمحمدی

ارسال پرونده ثبتی 24 اثر تاریخی ،فرهنگی هرمزگان برای ثبت در فهرست آثار ملی

روش تهیه بلیت جشنواره فیلم فجر/جدول

چرا مالاریا با آزاده نامداری و توافق هسته ای نمی فروشد؟ / مالاریا؛ نفسِ سطحیِ شهبازی

چرا مالاریا با آزاده نامداری و توافق هسته ای نمی فروشد؟ / مالاریا؛ نفسِ سطحیِ شهبازی