مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1396 ساعت 17:052017-09-26اقتصادي

تعزیه سیار بازار از قدیمی ترین آیین های عزاداری در اراک


مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تعزیه سیار بازار اراک از قدیمی ترین آیین های عزاداری در اراک است که پس از سه دهه دوباره با همت پیشکسوتان و فعالان عرصه تعزیه شهر اراک احیا شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، سیدمحمد حسینی اظهار کرد: طبق رسوم گذشته در جریان برگزاری این تعزیه ابتدا نقاره زنان و شترها وارد بازار می شوند، سپس گروه سینه زنان و پس از آن شبیه خوانان می آیند و طول بازار را از ابتدا تا انتها طی می کنند.

سپس دسته شبیه خوانان وارد می شوند و هر دسته به طور مجزا گوشه هایی از یک تعزیه را می خوانند.

وی افزود: در گذشته اجرای تعزیه سیار به گونه ای بود که هر روز از ایام محرم متعلق به یک تعزیه بود و تعزیه خوانان پس از تقسیم نسخه ها به گروه هایی تقسیم می شدند، سپس هرکدام بخشی از تعزیه را در بازار که حسینیه اراک بود، می خواندند.

او اضافه کرد: تعزیه سیار اراک قدمتی طولانی دارد، در گذشته بازار اراک حسینیه اصلی مردم اراک بوده که از قدیم دو هیئت بزرگ محله های قلعه و حصار در آن عزاداری می کردند.

مردم شهر برای بازدید از اجرای این آیین همگی در طول بازار و سر در گذرهای آن می ایستادند و در گذرها به پخش نذری و پذیرایی از عزاداران با شربت و چای می پرداختند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعزیه سیار بازار از قدیمی ترین آیین های عزاداری در اراک

تعزیه سیار بازار از قدیمی ترین آیین های عزاداری در اراک