مطالب مرتبط:
مراسم رونمایی از آلبوم سربلندان برگزار شد نوربخش: خلاء آلبوم هایی مانند سربلندان احساس می شود/ شهبازیان: موسیقی آیینی برگرفته از موسیقی اصیل ایران است
احساس و عقل باید باهم عزادار امام حسین(ع)باشند
احساس و عقل باید باهم عزادار امام حسین(ع)باشند
جعفری در گفت وگوی تفصیلی با فارس: ترامپ زحمت انقلاب اسلامی را در پرده برداری از چهره کریه و نهان شده استکبار کم کرد/ احساس می کنند تجربه برجام در سایر موضوعات در قبال ایران قابل انجام است
اولین نمایش استقلال پسامنصوریان در رشت
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1396 ساعت 16:002017-09-26سياسي

جدایی دین از سیاست اولین خطری که سیدالشهداء(ع) احساس کرد


سیدالشهداء(ع) خطری که احساس کرد این بود که تنها دشمن خود را از صف اسلام جدا نکرد، بلکه چندین کار را درباره اسلام و مسلمانها کرد اولاً آمد اسلام را خواباند، - آیت الله العظمی جوادی آملی در دهه اول محرم الحرام 1428 در سلسله جلسات در دهه اول محرم الحرام 1428 به تبیین مبانی قرآنی نهضت حسینی پرداخته اند.

در ادامه فایل صوتی و متن جلسه سوم این سخنرانی تقدیم می شود.

موضوع سخن مبانی قرآنی نهضت حسینی(علیه السلام) بود این موضوع در دو جلسه گذشته توضیح داده شد که مقصود این نیست که کار حسین بن علی(سلام الله علیه) را با دلیل قرآنی استدلال کنیم زیرا انسانِ کاملِ معصوم هم سطح قرآن کریم است هر چه در قرآن است حجت خداست و هرچه انسان کامل معصوم مثل پیامبر اعظم و ائمه(علیهم السلام) انجام داده اند حجت خداست و اگر در دین به ما دستور داده اند که روایات را بر قرآن کریم عرضه کنید و با میزان قرآن بسنجید نه برای آن است که حرف امام به وسیله قرآن حجت بشود، بلکه برای آن است که روشن بشود آیا این گفته امام هست یا نه، کارِ امام هست یا نه، امضای امام هست یا نه، ولی اگر بدانیم که این سخن کلام امام است و برای حکم واقعی بیان شده، نیازی به عرضه بر قرآن کریم نیست، لکن چون حدیث ثقلین هماهنگی قرآن و عترت را به ما آموخت و معنای این حدیث نورانی انی تارک فیکم الثقلین [1]" این است که این دو هماهنگ اند، هر چه اینها انجام می دهند در قرآن کریم هست و هر چه قرآن کریم می گوید اینها انجام می دهند این موضوع برای تبیین هماهنگی قرآن و عترت طرح شده است.

و بیان شد که در جاهلیت مردم هم مشکل جهل علمی داشتند، هم گرفتار جهلت عملی، یعنی هم از نظر فرهنگی، فکری محروم بودند، هم از نظر فضایل خُلقی، هم سواد در جاهلیت کم بود و هم اخلاق مفقود بود اسلام آمد اینها را زنده کرد و بیدار کرد و درمان کرد و متحرکشان ساخت راهیشان کرد و به هدف رساند اینها مُردگان فکری بودند به وسیله قرآن زنده شدند، خوابیده های فرهنگی بودند به وسیله قرآن بیدار شدند، بیماران علمی بودند به وسیله قرآن شفا یافتند، ایستا و ساکن و بی حرکت بودند به وسیله قرآن پویا شدند و طولی نکشید که حجاز زنده شد، دو همسایه قوی و قَدر حجاز یکی در شرق حجاز به نام امپراطوری ایران او هم مسلمان شد، یکی هم در غرب حجاز به نام امپراطوری روم آن هم مسلمان شد، طولی نکشید که خاورمیانه هم زنده شد، هم بیدار شد و هم سالم شد و هم پویا این کار رسول اکرم(علیه و علی آله آلاف التحیه و الکرم) بود.

اما با رحلت آن حضرت دوباره همان جاهلیت به رنگ دیگر برگشت، جاهلیتی که پیغمبر با او می جنگید یک جاهلیت شناخته شده بود یعنی آن طرف مرز کافرها و مشرکها بودند این طرف مرز موحّدان و مسلمانان اما بعد از رحلت رسول اکرم مزدوران داخلی و دشمنان خارجی چندین نیرنگ باختند بسیاری از مردم مسلمان را دوباره به خواب بردند، بسیاری از افراد سالم را بیمار کردند، بسیاری از افراد زنده را کُشتند، بدترین کاری که دشمنان داخل و خارج کردند این بود که اسلام را خواباندند، اسلامی که عامل بیداری ، عامل درمان، عالم پویایی بود، این اسلام را خواباندند، بیمارش کردند، ایستا کردند، چنین اسلامی در دست برخی از خلفا بود و نمی توانست آن رسالت اصلی خود را ایفا کند، این مطلب را شما در پرانتز عنایت کنید که جریان کربلا، جریان روز است مثل جریان قرآن کریم.

وقتی از امام صادق(علیه السلام) می پرسند چرا قرآن کُهنه نمی شود ما هر چه این کتاب را می خوانیم برای ما تازگی دارد اگر دوست ما یک نامه ای را برای ما بنویسد دو بار یا سه بار که این نامه را خواندیم کُهنه می شود، اما قرآن را پنجاه سال، شصت سال مرتب می خوانیم همواره تازه است سرّ تازگی مستمرّ قرآن چیست، فرمود قرآن مثل شمس و قمر است کما یجری الشمس والقمر [2]" مگر کسی پنجاه سال با شمس و قمر رابطه داشت او هرگز از آفتاب خسته می شود، او هرگز از ماه خسته می شود، او هرگز می گوید الآن پنجاه سال است که من آفتاب را می بینم و از او خسته ام این خستگی ندارد چون نوربخش است، مطابق با فطرت است نیاز ما را رفع می کند.

همین کاری که برای قرآن مطرح است برای جریان حسین بن علی مطرح است این کهنه نمی شود چون جریان مبارزه با جهل علمی از یک سو، جنگ با جهالت عملی از سوی دیگر نبرد علیه مرگ، خواب، بیماری، از سوی دیگر این حرف روز است هرگز کهنه نمی شود الآن برخی از علمای اهل سنت فتوا دادند که کشتن شیعه ها جایز است و باعث بهشت رفتن، این فتوا را اشغالگران عراق از آنها گرفتند تا جنگ داخلی شیعه و سنّی را در عراق راه اندازی کنند به کُشتار یکدیگر بپردازند این اشغالگران بهانه بگیرند بگویند عراق ناامن را ما باید امن بکنیم، عراق امنیت ندارد، وگرنه سالیان متمادی است که شیعه ها و سنیها عراق کنار هم برادرانه زندگی می کنند، قرنهای متمادی است که در ایران ما با برادران اهل سنّت دوستانه زندگی می کنیم نه ما ایرانیها جنگ داخلی شیعه و سنّی داشته و داریم، نه عراقیها جنگ داخلی شیعه و سنّی داشتند این حرف از کجا درآمده که کُشتن شیعه ثواب دارد و جایز است تا جنگ داخلی راه اندازی بشود و خونریزی بشود و آمریکا در منطقه بماند این پرانتز بسته.

جریان حسین بن علی، احیای عاشورا برای این است که جامعه را روشن کند، بیدار کند ببینیم چرا حسین بن علی این چنین نثار و ایثار کرد، خطر چه بود که حسین بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و کودکش را داد، جانش را داد، اسارت فرزندانش را خرید، حسین بن علی خطری که احساس کرد این بود که تنها دشمن خود را از صف اسلام جدا نکرد، بلکه چندین کار را درباره اسلام و مسلمانها کرد اولاً آمد اسلام را خواباند این دین زنده پویا که عامل بیداری مردم خاورمیانه بود این را خواباند، خب اگر عامل بیداری بخوابد او بیدارکننده نیست، چگونه اسلام را خوابند؟ گفت دین از سیاست جداست، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین کاری با حُکّام ندارد، کاری با ظالمان ندارد، کاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، کاری به راه اندازی نهضت ندارد، کاری به تظاهرات ندارد این فقط در مسجدها خلاصه می شود به صورت نماز و روزه و مانند آن.

این اولین خطری بود که حسین بن علی(سلام الله علیه) احساس کرد که اینها دارند دین را می خوابانند آنکه عامل حرکت است وقتی بخوابد حرکت رخت بر می بندد.

کار دیگری که امویان کردند این است که قضا و قدر که از مطالب عمیق کلام اسلامی است آن را با جبر آلوده کردند گفتند انسان در کارها مجبور است یا جبر تاریخ است، یا جبر الهی است انسان اختیاری ندارد می دانید اگر سخن از جبر به میان بیاید و تفکّر جبری در جامعه جا بیفتد، جامعه می گویند ما مجبوریم، حکومت مجبور است، این جبر تاریخی است چیزی از دست ما بر نمی آید.

اموی، درباریان معاویه مکتب صد در صد باطل جبر را به جای قضا و قدر الهی نشاندند، ذات اقدس الهی جامعه را برابر با اراده و اختیار آنها اداره می کند کج روی کج آیدت جف القلم این طور نیست که انسان مجبور باشد در انتخاب راه آزاد است، در درک راه آزاد است، در انتخاب همراه آزاد است، در انتخاب مقصد آزاد است، در انتخاب مقصود آزاد است هیچ کسی در هیچ بخشی مجبور نیست قضا و قدر الهی برابر با انتخاب مردم، اختیار مردم، اراده مردم، آزادی مردم سامان پذیرفت اموی قضا و قدر را پس زدند، جبر را به جای قضا و قدر نشاندند.

دینی که با جبر هماهنگ است دینِ خوابیده است، دینی که از سیاست جداست دین خوابیده است همان کاری که در جاهلیت می کردند کم و بیش همان کار را رنگ دین دادند و در بین مسلمانها منتشر کردند، در جاهلیت قربانی بود چون جریان حج، مناسک حج، مراسم حج به وسیله ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) سازمان یافت، کم کم این مراسم پویا و زنده با آداب و سنن جاهلی جاهلان آلوده شد، قربانی می کردند، برای قبولی قربانی گوشت را به دیوار کعبه میخکوب می کردند، مقداری خون قربانی را به دیوار کعبه که مسجد است، تنجیس او حرام است می مالیدند که خدا قبول کند.

قرآن کریم آمد این جاهلیت را لغو کرد، ابطال کرد فرمود: ﴿لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکُمْ﴾[3]" شما گوسفند حلال تهیه کنید به قصد قربت قربانی کنید گوشت را به اهلش برسانید خدا می پذیرد، گوشت را به مسجد آویزان نکنید مسجد را هم با این خون آلوده نکنید قرآن جلوی این جاهلیت را گرفت، طولی نکشید که این دخیل بستنهای ضریحهای امامزاده جای او را گرفته شما به هر کسی بگوید این دخیل بستن برای چیست، چه کسی گفته دخیل ببند، چه کسی گفته ثواب دارد، توسل به ائمه(علیهم السلام)، دعای توسل، توسل به قرآن، شفاعت خواستن از اینها، اینها دستورات دینی است اما این کُهنه را به این ضریح بستن مدرک قرآنی دارد، مدرک روایی دارد، کسی گوش نمی کند.

این عَلَم و این آهن سرد را که می بینید عده زیای بلند می کنند هر چه شما فریاد بزنید کسی گوش نمی کند، چه کسی گفته این کار را بکنید، کدام آیه است، کدام روایت است، به چه دلیل این کار را می کنیم، همان آثار جاهلی را رنگ مذهب دادند و به خورد عده ای هر چه شما می خواهید مبارزه کنید می بینید مقدورتان نیست.

حسین بن علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) آمده گفت من تا اسلام را به آن حالت اولی برنگردانم دست از این مبارزه بر نمی دارم اینها اسلام را خواباندند دینی که در آن دخیل است، دینی که در آن عَلَم است، دینی که در آن آلوده کردن مسجد است آن دین عامل پویایی نیست دینی که از سیاست جداست کاری به سیاست ندارد با تساهل و تسامح همراه است آن دین عامل پویایی نیست، اینکه لبنان را امروزه به راه انداخت دین راستین است، اینکه انقلاب اسلامی را سامان داد دین راستین است، اینکه در تمام جهان سخن از حریّت و آزادی است دین راستین است.

ابی عبدالله دید اینها آمدند دین را با لالایی خواباندند وقتی دین بخوابد چگونه می تواند عامل پویایی و بیداری مردم بشود این خطری بود که حسین بن علی احساس کرد این خطر، خطر روز است خطر روز است که شما می بینید عده ای از علمای اهل سنت فتوا می دهند که کُشتن شیعه ها باعث بهشت رفتن است تا این شیعه و سنی که برادران هم اند به جان هم بیفتند و اشغالگران عراق بگویند عراق امن نیست ما باید بمانیم.

حرف حسین بن علی، حرف روز است دید هیچ چاره ای نیست با گفتمان و گفتگو و نامه نوشتن و پیام دادن مسئله حل نمی شود ناچار شد که دست به آن قیام ابدی بزند این سرِ مطهّر که حرف می زند برای ضرورت است، وگرنه سرِ علی ابن ابی طالب که کمتر از سرِ حسین بن علی نبود، سرِ وجود مبارک امام مجتبی کمتر از سرِ حسین بن علی نبود این معجزه وقتی ظهور می کند که ضرورت ایجاب بکند بدن مطهّر علی بن ابی طالب را از ترس شبانه دفن کردند، بدن مطهر فاطمه(سلام الله علیها) را از ترس شبانه دفن کردند، بدن مطهر حسن بن علی را در هنگام دفن تیرباران کردند این بدن می توانست قرآن بخواند، آن بدنها هم می توانستند قرآن بخوانند اما آن خطری که حسین بن علی با آن خطر روبه رو بود باید با سلاحهای کامل مجهّز بشود تا در برابر آن خطر مبارزه کند این در دوران حسین بن علی بن ابی طالب بود.

در قرآن کریم آمد شما دشمنهایتان را بشناسید مادامی که سخن از دین نیست، دشمنان شما، دشمنان آب و خاک اند یک مبارازت ملی است که طرفین دارید و داشتید، اما وقتی سخن از دین مطرح شد دشمن اولین کاری که می کند تلاش و کوشش را مصرف می کند که شما را خلع سلاح کند لا یزال لم یزال اینها ﴿یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّی یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ﴾ این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه فرمود آیا یک ملت آزاد و آزاده پیدا می شود که از لماظه صرف نظر کند، لماظه آن غذای ماندهٴ لای دندان و دهن است اگر کسی غذایی را تناول کرد مقداری در دهنش یا لای دندانش ماند بعد آن را با خلال بیرون انداخت به آن می گویند لماظه، فرمود یک انسان آزاده ای پیدا می شود که از این لماظه صرف نظر کند فرمود آنچه را که شما الآن تلاش و کوشش می کنید این مانده لای دندان نسل قبلی است آنها خوردند، بهره بردند به شما رسیده تازه که این خانه پیدا نشده، این فرش که تازه به دنیا نیامده، این زمین که تازه به دنیا نیامده، این لماظهٴ نسل قبلی است، نسل قبلی در این زمین، روی این فرش، در این خانه، با این اتومبیل زندگی کردند و لای دندانش ماند با مرگ خلال شده، تُف کردند به جامعه رسید، عده ای تهاجم کردند که این لماظه را بگیرند.

فرمود: ألا حرٌّ یدع هذه اللماظه یک انسان آزادی پیدا می شود که به دنبال هر نانی حرکت نکند؟ این را می گویند آزادی برای اینکه آزادی بسیار مقدّس است، از قداست او سوء استفاده کنند می گویند امر به معروف و نهی از منکر مخالف آزادی است.

سالار شهیدان این برنامه ها را کاملاً ارزیابی کرد یعنی این پنج، شش امر را دیدی اسلام زنده بود، سالم بود، بیدار بود، پویا بود، عامل حیات و بیداری و سلامت و پویایی مردم بود کلاً خوابید عده ای از مسلمانها مُرتد شدند، عده ای همان اسلام را با رنگ نفاق عرضه کردند، خود اسلام را هم که منافق کردند یعنی اسلام پویا را ایستا کردند ارباً اربا [پاره پاره] کردند، رنگ حیاتش را از آن قطع کردند، سیاست را از او گرفتند، امر به معروف و نهی از منکر را گرفتند یک قالب و کالبد بی روح گذاشتند این شده اسلام، آن شده مسلمانها هیچ چاره ای نداشت حسین بن علی مگر اینکه قیام بکند فرمود دین به وسیله قتل من زنده می شود و این کار را خواهم کرد.

سخنرانی رسمی سالار شهیدان این بود، فرمود مردم مگر نمی بینید ألا ترو أن الحق لا یعمل به و أن الباطل لا یتناهی عنه [8]" مگر نمی بینید که جامعه حق محور نیست، مگر نمی بینید که از عدالت خبری نیست، مگر نمی بینید که از ظلم پرهیز نمی کنند، ألا ترو أن الحق لا یعمل به و أن الباطل لا یتناهی عنه فرمود: لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا در این جا اگر کسی مشتاق لقای الهی است برای بیداری اسلام و مسلمانها قیام کند، بعد فرمود من این سه اصل را در وصیت نامه رسمی اش نوشت فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر یک، برای اصلاح امت اسلامی و مسلمانها دو، برای احیای سیره و سنّت جدم و پدرم سه.

اُرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر این یک، لطلب الاصلاح فی أمه جدّی دو، و اسیر بسیره جدّی و أبی زنده است.

آیات قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر زیاد است در تورات و انجیل وقتی ذات اقدس الهی پیامبر خاتم را به آن امتها معرفی می کند می فرماید پیامبر خاتم کسی است که ﴿یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ﴾[11]" ویژگی رسمی پیامبر اعظم این است که جامعه را امر به معروف بکند، نهی از منکر بکند، امر به معروف و نهی از منکر باعث حیات جامعه است، اگر دولتمردان اشتباهی کردند جامعه آنها را امر به معروف و نهی از منکر کند که این می شود انتقاذ سازنده، اگر ملّت غفلت کرد او هم جامعه را و ملت را امر به معروف و نهی از منکر کند.

امر به معروف نهی و از منکر یک نظارت مردمی است امر به معروف با ارشاد فرق دارد، امر به معروف با تعلیم فرق دارد، امر به معروف با تذکّر فرق دارد، امر به معروف با یادآوری فرق دارد، امر به معروف، امر به معروف است تعلیم و ارشاد و هدایت حرف دیگر است یک وقت کسی مسئله را نمی داند، نمی داند این کار خلاف شرع است اگر کسی به او تذکّر داد از باب تعلیم جاهل است، ارشاد جاهل است کاری به امر به معروف ندارد، اگر کسی مطلبی را می دانست، ولی غفلت کرد کسی او را بخواهد متنبّه کند، آگاهش کند این تنبیه غافل است این کاری به امر به معروف ندارد، اگر یادش رفته در اثر سهو و نسیان دارد خلاف می کند این از باب تذکره ساهی و ناسی است این کاری به امر به معروف ندارد.

پس تعلیم مطلبی است، تذکّر مطلبی است، تنبیه غافل مطلبی است امر به معروف یعنی کسی که مطلب را می داند، هیچ عذری هم ندارد عالماً عامداً دارد خلاف می کند در اینجا شما باید امر بکنید نه یادآوری کنی، نه تذکّر بدهی، فرمان بدهی مگر استاد به شاگردش فرمان می دهد، تعلیم مطلبی است، مگر واعظ به متّعظ فرمان می دهد، وعظ مطلبی است آنجا که طرف یادش رفته مگر کسی که او را آگاه می کند فرمان می دهد، تنبیه غافل مطلبی است، ارشاد جاهل مطلبی است، تعلیم جاهل مطلبی است، امر به معروف فرمان است، اگر کسی حرف شما را گوش نداد دو تا معصیت کرد، یکی اینکه آن گناه را مرتکب شد، یکی اینکه به شما گفت به شما چه.

امر به معروف فرمان است بر ما واجب است امر بکنیم، بر او حرام است بگوید به تو چه، اگر گفت به تو چه دو تا معصیت کرده اگر کسی دارد بی حجاب حرکت می کند، شما امر به معروف کردید این گفت به تو چه، این دو بار عذاب می بیند یکی اینکه حجاب را رعایت نکرده، یکی اینکه به شما گفت به تو چه، شما مأمورید این کار را بکنید قرآن می گوید امر به معروف کنید ولی در جریان تعلیم، ارشاد، تنبیه، تذکره اینها هیچ کدام معصیت نیست یک وقت است شما یک کسی را می خواهید یادآوری کنید می گوید به تو چه، خب بسیار خوب گوش نداد این چنین نیست که معصیت کرده باشد اما امر به معروف مطلب دیگری است و این جزء برنامه های رسمی دین است و این را از دین کاملاً گرفتند و این دینِ خوابیده را در جامعه ما منتشر کردند.

حسین بن علی فرمود من می خواهم امر به معروف کنم کسی نمی تواند به آن گوینده بگوید به تو چه، چه اینکه گوینده هم نمی تواند بگوید به من چه، اگر کسی دید گناهی می شود، گفت به من چه، اینکه گفت به من چه با آن گنهکار هر دو عذاب می بینند.

وجود مبارک سالار شهیدان در آن سفر که بر می گشت در یک منطقه عمومی گفت ایها الناس سخنان رسمی اش را شروع کرد فرمود ایها الناس من از جدم رسول گرامی شنیدم که جدّم فرمود: من رأی سلطاناً جائراً اگر کسی ببیند یک حاکم جائری، ظالمی، اهل جور و قصد و ستم است و دستِ او را نگرفت، مبارزه نکرد و او را سرِ جایش ننشاند کان حقیقاً علی الله [سبحانه و تعالی] أن یدخله مدخله [12]" فرمود اگر کسی ببیند حاکمی ظالمانه دارد به ملت ستم می کند و این قیام نکند، مبارزه نکند ذات اقدس الهی این انسانهای بی تفاوت را با آن ظالم یکجا به جهنم می برد برای اینکه این وظیفه خود را که امر به معروف و نهی از منکر است این را ترک کرده، خب الآن در جامعه ما اگر کسی امر به معروف بکند و نهی از منکر بکند می گویند به تو چه یا نمی گویند یا خیلی از ماها می گوییم به من چه، این به من چه ای که گوینده می گوید آن به تو چه ای که شنونده می گوید یعنی یک اسلام خوابیده ای را ما قبول داریم این اسلامی که به خواب برود که عالم پویای و بیداری نیست این در جاهلیت کهن بود به وسیله امویان بود، به وسیله مروانیان بود، به وسیله مزدوران داخلی بود، حسین بن علی(سلام الله علیه) گفت هم به من چه، هم به تو چه، هم تو موظفی، هم من موظفم و قیام کرد و به مقصد رسید تا سالیان متمادی این بود الآن هم شما می بینید هر جا سخن از مبارزه با ستم است نام مبارک حسین بن علی بن ابی طالب است.

آنجا که به من چه و به تو چه آمده بیگانه مسلّط است در حدود پنجاه سال قبل شما باید کاملاً یادتان باشد آنها که سنّی ازشان گذشته است مصر بود، اردن بود، مراکش بود، الجزایر بود بسیاری از این کشورهای اسلامی بودند که صهیونیستها اسراییل علیه اینها به مبارزه برخاست، شش روزه دستِ همه اینها بالا رفت هنوز هم هنوز است دست حسنی مبارکهای مصر بعد از پنجاه سال بالاست در برابر اسراییل شش روزه همه اینها را خفه کرد با اینکه اینها ارتش مسلّح داشتند، مجهّز داشتند، نیروی هوایی داشتند، نیروی دریای داشتند، نیروی زمینی داشتند چندین کشور بودند این اسراییل پلید شش روزه همه را تسلیم کرد آن قدر تسلیم کرد که الآن پسر اردنی هم جیره خوار اوست حسنی مبارک هم جیره خوار اوست بعد از پنجاه سال هنوز دستش پایین نیامده، اما همین اسراییل قَدَر با ارتش بیشتر، با آزمایش بیشتر، با قدرت بیشتر به چند تا حزب الله حمله کرد 33 روز عجزش درآمد اینها یا حسین یا حسین می گفتند نه ارتش مجهّز داشتند، نه نیروی هوایی داشتند، نه نیروی زمینی داشتند، نه بمب افکن داشتند، هیچی نداشتند این یاحسین یا حسین یعنی این.

مگر این 33 روز خود آنها تشخیص ندادند، مگر آمریکا تشخیص نداد، مگر مسئول جنگ و ارتش اسراییل استعفا نداد، مگر در خود آمریکا اثر نکرد اینها با یا حسین یا حسین پیروز شدند هم معنویت هست، هم مبارزه این حرف روز است، حرف حسین بن علی حرف روز است حسینیه یعنی این، عاشورا یعنی این، دسته روی یعنی این که شرف به مملکت می دهد.

درباره ما ایرانیها الآن اگر کسی از ما سؤال کند این کشور هفتاد میلیونی سندش را چه کسی امضا کرده ما با ضرس قاطع می گوییم حسین بن علی، اگر خدای ناکرده نبود جریان کربلا و مبارزه و اشتیاق به شهادت ارتش ما که رخت بر بسته بود، چون بدنه ارتش بدون رهبران ارتش کاری نمی کنند اُمرای ارتش یا آمریکایی بودند و فرار کردند یا اعدام شدند ارتش بی امیر که کاری از او ساخته نیست، نیروی مردمی هم که نبود، جنگ همه جانبه هم که علیه ما شروع شد چه چیزی عامل این کشور بود، حفظ کرد این کشور را شما در شبهای عملیات در خاکریز مقدم بودید یا نبودید آنجا سخن از ایران و مرز پُرگهر نبود آنجا یا حسین یا حسین بود کربلا کربلا بود، ایران که مرز پُرگهر است برای ما مثل نور چشم عزیز است در خط مقدم نبود در خطهای پنج و شش بود کشور را این حفظ کرد.

این جنگلیها که آمدند برای غارت کردن این شهر خب می دانید یک مُشت کمونیست از کردستان آمدند دموکرات بودند آمدند یک عده هم داخل، اینها اگر خدای ناکرده فاتح می شدند عِرضی می ماند، مالی می ماند، متمکّنی می ماند، روحانی می ماند، کسی می ماند در همین شهر هر پانزده دقیقه، یک شهید، یک جوان به استقبال گلوله رفت ده ساعته آمل را حفظ کردند چه کسانی رفتند و چرا رفتند انگیزه این چهل جوانی که در جریان شش بهمن شربت شهادت نوشیدند، وقتی آن روز ما در شورای عال قضایی بودیم گزارش می دادند هر پانزده دقیقه یک جوان قربانی شد در همین شهر، عِرض ما را، ناموش ما را اینها حفظ کردند وگرنه آن کُرد دموکرات اگر می آمد آبرویی برای این شهر می گذاشت آن اتحادیه کمونیستی وقتی می آمد عرضی می گذاشت شهر غارت شده می شد اینها که سالیان متمادی بیگانه پرستی دین رسمی شان بود اینها به کسی رحم می کردند، خب چطور شد شب تا پاسی از روز گذشته در ظرف این ده ساعت چهل تا شهید به استقبال کربلا رفتند و این شهر را حفظ کردند.

این سرمایه است، خب این سرمایه عظیم را آدم بیاید با آن کم رفتاری کند، بی مهری کند، در حسینیه ها شرکت نکند، یا خدای ناکرده عزاداری را با چیزهای سبک مخلوط کند، یا عزاداری را به آن معنای عظیمش متوجه نباشد که حسین بن علی چه کسی بود، برای چه بود، این آمده دین را بیدار کرده اینها دین را خواباندند این دین وقتی بیدار بشود، خب یک عده را بیدار می کند دینی که در آن عَلم هست این کسی را بیدار نمی کند، دینی که در آن دخیل هست که کسی را بیدار نمی کند، دینی که در آن صبر و جخد است کسی را بیدار نمی کند، دینی که در آن نحس سیزده است که کسی را بیدار نمی کند.

این آمده پالایش کرده، تطهیر کرده، آزاد کرده، گفته این.

آن دین قول جامعه است برای آدم ذات اقدس الهی وقتی پیامبر اعظمش را معرفی می کند در تورات و انجیل می فرماید او امر به معروف دارد، نهی از منکر دارد ﴿یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ﴾ با فرعون در افتاد کار خوبی کرد، فراعنه را غرق کرد، کار خوبی کرد؛ پابرهنه های بنی اسراییل را نجات داد، کار خوبی کرد؛ مبارزه با تختیها کرد، کار خوبی کرد؛ مبارزه با کاخیها کرد، کار خوبی کرد؛ کوخیها را به جای کاخیها نشاند، کار خوبی کرد؛ همه را عیسای مسیح گفت، بعد کم کم این مسیحیت آمد دینِ ترسا را خواباند، الآن شما می بینید غرب مسیحی خوابیده است وقتی مسیحیّت بخوابد اینکه نمی تواند عامل بیداری باشد که.

حسین بن علی دید همان کاری که مسیحیها کردند به وسیله دربار اموی این بلا را نسبت به اسلام آوردند که مردم همان آداب جاهلی را داشته باشند یک، بعضیها همان آداب جاهلی را به رنگ و لعاب اسلام دربیاورند دو، بعضی باطنشان کافر و ظاهرشان مسلمان به نام منافق سه، با این کشور ارباً اربا [پاره پاره] شده که نمی شود کاری کرد بلند شد روشن کرد خودش سخنرانی کرد با سرش سخنرانی کرد با حلقش سخنرانی کرد با بدنش سخنرانی کرد خواهرانش سخنرانی کردند، دخترانش سخنرانی کردند، قبرش که هنوز هم هنوز است دارد سخنرانی می کند به ما هم گفتند این زیارت جامعه را بخوانید به پیشگاه ائمه(علیهم السلام) عرض کنید محقّق لما حقّقتم مبطل لما أبطلتم .

زیارت جامعه کبیر از بهترین و جامع ترین زیارات ماست که به دستور امام دهم(سلام الله علیه) داریم می خوانیم در متن این زیارت آمده به ما گفتند وقتی کنار بارگاه باعظمت امام معصوم(سلام الله علیه) رفتی این جمله ها را بگویید من آنچه را شما تحقیق کردی، تحقیق می کنم، آنچه را شما باطل کردی، ابطال می کنم محقّق لما حقّقتم مبطل لما أبطلتم زائر یعنی محقّق، زائر یعنی کسی که حرفی برای گفتن دارد این متن زیارت است، آن هم متن شهادت، این دین زنده است، این دین زنده جامعه را زنده می کند.

امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق بیشتری عطا کند که ائمه مان مخصوصاً سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب را بهتر بشناسیم و بهتر مراسم آنها را احیا کنیم.

از نام مبارک مسلم بن عقیل(سلام الله علیه) نگذریم چون از فضایل آن حضرت سخنی به میان آمد.

فاصله بین مکه تا کوفه سیصد فرسخ بود وجود مبارک ابی عبدالله مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده رسمی خود از مکه به کوفه فرستاد مسلم در این مدّت کوتاهی که در کوفه بود عدهٴ زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند که او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی عبدالله فراهم بکند می بینید عظمت مسلم بن عقیل در چیست، مسلم بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان کار جاهلی، با فریب او را دستگیر کردند، همان کار جاهلی وقتی به دارالاماره رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش کنید این رو برگرداند، دوباره تکرار کرد که شما وصایای من را گوش کنید دیدند مسلم بن عقیل اشک می ریزد گفتند یک سلحشور جنگجو یا می کُشد یا کُشته می شود اشک برای چه، گفت اشک برای خودم نیست شما به جای مهمان نوازی خیانت کردید می بینید تمام این بدنم آسیب دیده است، لبان مطهرم آسیب دیده است در برابر این نامردیهای شما هیچ اشک نریختم این گریه ام برای این است که من در یک نامه رسمی برای مولایم حسین بن علی بن ابی طالب نوشتم که این مردم بیعت کردند شما به طرف کوفه حرکت کنید، اگر حسین بن علی به اعتماد نامه من به کوفه بیاید با زن و بچه بیاید گرفتار شما بشود من چه کنم؟ وصایایش را ارائه کرد فرمود به اینکه شما که در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید این مصالح جنگی من مِلک من است من مقداری که در این شهر شما بودم قرض دارم برای تهیه زندگی ام این مصالح جنگی من را بفروشید قرضم را ادا کنید، خب پول فراوانی در اختیار مسلم بن عقیل بود آن پول به عنوان وجوه شرعی، سهم امام در اختیارش بود که به ابی عبدالله تسلیم بکند در آن مال تصرّف نکرد، فرمود من در مصارف شخصی ام مقروضم.

بنا شد سرِ مطهرش را از پیکر جدا کنند خواستند ببرند پشت بام دارالاماره دیدند اصلاً ترس در پیکر مطهر مسلم بن عقیل نیست لبانش به ذکر حق گویا بود بسم الله مثل اینکه به قربانگاه می رود، وقتی بالای دارالاماره بردند رو کرد به طرف مکّه چون مسلم بن عقیل را در همان ایامی که سالار شهیدان از مکه به طرف عراق می آمد همان ایام شهید کردند زیر شمشیرِ قاتل گفت السلام علیک یا ابا عبدالله یا حسین آن قاتل جسارتی کرد، مسلم بن عقیل(سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتلش می گوید أیها العبد من آزادانه دارم شهید می شوم، ولی تو بردهٴ مقامی، تو بنده ای و من آزاد.

طولی نکشید که سر به دست قاتل بود، پیکر مطهر بی سر مسلم را از پشت بام دارالاماره به کوچه پرت کردند تا تماشاچیها ببینند، عده ای بدن مطهر مسلم و هانی را در همان کوچه ها گرداندند، اگر مسلم بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت یا حسین سالار شهیدان هم در آخرین لحظاتش در کربلا فرمود: یا مسلم بن عقیل یا هانی بن عروه.

مالی انادیکم فلا تجیبونی .

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و یا معدن الرساله و یا مختلف الملائکه و و یا مهبط الوحی .


کلید واژه ها: قرآن - امام - اسلام - مسلمان - زنده - قرآنی - فرهنگی - انسان - احساس - حسینی - جوادی آملی - خاورمیانه - محرم - فکری - علمی - آیت الله - بیماران - سخنرانی - محروم - مفقود - ایران - جوادی - میزان - درمان - اولین - مردم - سالم - مشکل - سواد

آخرین اخبار سرویس:
براساس مصوبه هیات رییسه دانشگاه ضیایی سخنگوی دانشگاه آزاد شد

وصیت نامه شهید کرمعلی سپهری/ شهادت مرگی است که موجب بیداری می شود

حضرت زینب(س) پرستار نهضت و انقلاب حسینی بود

برگزاری محافلی به نام و یاد شهدای گرانقدر در شهرهای بهاباد و اردکان

مانور ارتش ایران در دریای عمان (عکس)

ایجاد اشتغال پایدار رویکرد اصلی دولت در حوزه زنان است

مرکز فرهنگی دفاع مقدس شمالغرب دهه فجر افتتاح می شود

پیام استاندار لرستان به مناسبت روز پرستار

بهزادنبوی: زندان که بودم ضدانقلاب شدم، ضدهمه انقلاب ها! / رییس جمهور کمتر از 15 درصد قدرت را در اختیار دارد

2 هزار و 500 برنامه در دهه فجر امسال در آذربایجان شرقی برگزار می شود

مشهد الرضا مسرور سالروز میلاد مبارک حضرت زینب کبری (س)

«ضیایی» سخنگوی دانشگاه آزاد شد

اجرای مسابقه «حفظ قرآن » ویژه دهه فجر به همت مؤسسه منهاج

زمان پایان ثبت نام حوزه علوم اسلامی

گزارش امیدوارکننده نوبخت از عملکرد بودجه 96

سپید پوشان بی ادعا

اختصاص 30 درصد پست های مدیریتی به زنان تا پایان دولت دوازدهم+ فیلم

معرفت افزایی در اعتقادات و رفتار عمده ترین اهداف تعیین شده در مناطق آزاد

آیهان بار دیگر با سه خواننده آذربایجانی به صحنه می رود

آمریکا به دنبال حفظ کانون های مناقشه در غرب آسیاست

وزیر آموزش و پرورش: اجرای طرح 2030 بعد از فرمان رهبری متوقف شد

راز «نائب الحسین(ع)» شدن حضرت زینب(س)/درس های انتظار به روایت بانوی صبر

هنر راهگشای خوبی برای عرضه فرهنگ دینی/ با زبان هنر می توان به ارزش های جامعه حاکمیت بخشید

رییس اتاق بازرگانی شیراز مطرح کرد انتقاد از حاکمیت داروسازان بر صنعت غذا به جای وزارت بهداشت/ قاچاق محصولات سلامت نیازمند نظارت اساسی

حضرت زینب(س) صاحب علم لدنی بودند

اشکالاتی به عملکرد بودجه 96 وجود دارد

جدایی نرگس شیراز از ادبیات، شاید وقتی دیگر

عقلانیت و علم گسترده؛ دو ویژگی حضرت زینب سلام الله علیها

دریافت عوارض بزرگراهی از شهروندان قابل پذیرش نیست

مقابله ایران با تولید تسلیحات جنگ نوین توسط رژیم صهیونیستی

تاکید رییس دیوان عدالت اداری بر رسیدگی به پرونده های قبل از سال 95

مقام معظم رهبری 15هزار دست لباس به دانش آموزان قلعه گنج کرمان اهدا کرد

تغییرات اجتماعی جدید در بساط زنان دستفروش

اظهارنظر درباره فعالیت موشکی ایران، دخالت در امور داخلی محسوب می شود

تجلیل از یازده خواهر شهید مدافع حرم گرگانی

پیام اقتدار در جهت صلح

150 شبکه رادیو،تلویزیونی اندیشه های انقلاب را تبلیغ می کنند/250 شبکه فارسی زبان نظام را نشانه گرفته اند

«استقلال دانشگاه»ها به معنای استقلال از سیاست های نظام نیست

روز تو، روز یاس سپید - معصومه موسوی**

آخرین خبرها از ویژه شدن سنگان

تاکتیک انتخاباتی اصولگرایان لو رفت/ ورود به انتخابات مجلس 98 با چهره های جدید

محسن افشانی بالاخره از همسرش رونمایی کرد +عکس

صد و بیست و پنجمین شماره ماهنامه دادرسی منتشر شد

پایان جلسه شورای امنیت درباره عفرین بدون صدور بیانیه

استاد حوزه و دانشگاه: دین مبین اسلام باب نقد و نقادی را بازگذاشته است

اختصاص 30 درصد پست های مدیریتی به زنان تا پایان دولت دوازدهم

برنامه هفت؛ از دوران طلایی جیرانی تا حاشیه های افخمی

رییس دیوان عدالت اداری: به پرونده های سال 95 و قبل از آن رسیدگی شود

دیدار استاندار با خانواده شهدای گیلانی نفتکش "سانچی"

نشست مدیران قرآنی مناطق آزاد در بندرانزلی تشکیل شد

شلیک موشک های بُرد متوسط و بُرد بلند ضدسطحی علیه تهدیدات مورد نظر در دومین روز رزمایش محمد رسول الله(ص)/ اجرای تاکتیک های بومی نزاجا در جنوب شرق کشور

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بازدید از بیمارستان شهدای گمنام : وضعیت خدمات دهی در شأن مردم نیست

زمان انتشار لیست اعضای «امید» هنوز معلوم نیست

بطحایی: اجرای سند 2030 بعد از دستور رهبری متوقف شد

استخدام کارشناس و کارشناس ارشد حسابداری در خراسان رضوی

عراق، افغانستان و آسیای میانه ؛ بازار صادراتی مواد شوینده ایرانی/با کاهش مصرف ناشی از صرفه جویی مواجهیم

کدام املاک سرقفلی دارند؟

پوستم کنده شد!

بروجردی: برخی کشورها با شیطنت به دنبال برهم زدن برجام هستند

گمانه زنی ها درباره اخراج رییس دفتر ترامپ

استخدام یک شرکت تبلیغاتی در چند رده شغلی

مهار قانون گریزان با شهروند آگاه

استخدام راننده با اتومبیل جهت تاکسی سرویس در البرز

شافعی: گردشگری سلامت از ظرفیت استثنایی در اقتصاد کشور برخوردار است

استخدام پیک و نیروی آقا جهت آشپزخانه در قم

جنگ با یمن، عربستان را با کسری بودجه مواجه کرده است

کنایه های تند مصباح یزدی؛ برخی خود را باسوادتر از رهبری می دانند چون مثلا دکترا دارند

استخدام خانم آشنا به طراحی و حسابداری در خراسان رضوی

جاعلان اسناد در دام شرکت های دانش بنیان

آیا متهم میلیاردی فراری صندوق ذخیره فرهنگیان به کشور باز می گردد؟

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان: معلمان نقش مهمی در تبیین ارزش های انقلاب اسلامی دارند

ادعای کذب شهردار نقش بر آب شد/ شکایت ناجا از شهرداری تهران

مدیران دستگاه های اجرایی در راستای برنامه های دهه فجر بایدحضور فعال داشته باشند

ارزیابی زیست محیطی پروژه ها باعث توقف نمی شود

دریافت عوارض بزرگراهی از شهروندان قابل پذیرش نیست

آهنگ جدید بابک برهانی منتشر شد+صوت

حرم مطهر حضرت زینب (س)

واگذاری «مدیریت اجرای ظرفیت سنجی دستگاه ها» به اتحادیه قرآنی خراسان شمالی

شلیک موشک های دوش پرتاب علیه تهدیدات هوایی در دومین روز رزمایش محمد رسول الله(ص)

اقامه نماز باران در کاشمر

یک ماه سه روز بعد از زلزله در کوهبنان چه می گذرد؟

شلیک موشک های دوش پرتاب علیه تهدیدات هوایی در دومین روز رزمایش محمد رسول الله(ص)/ اجرای تاکتیک های بومی نزاجا در جنوب شرق کشور

قانون پرستاری برای اسرای عراقی استثنا نبود/ آرامش حین کارم را مدیون قرآن هستم

لزوم هوشیاری خانواده ها در مقابل مخدر «دستمال»/ قاچاقچیان مواد مخدر نتوانستند «شامپو» را وارد کشور کنند

روایت فروتن از تصویربرداری مراسم ورود امام(ره)

نماینده ولی فقیه در کردستان: جهان از رهبر ایران حرف شنوی دارد/ تنوع رنگ و مذهب در ایران الگویی برای اتحاد است

فیلم/ چرا تعرفه خودروهای هیبریدی با افزایش 1100درصدی مواجه شد؟

سفیر اتریش در تهران: حفظ برجام به نفع جهانیان است

مقام معظم رهبری 15هزار دست لباس به دانش آموزان قلعه گنج کرمان اهدا کرد

جدال ماده 10 قانون احزاب با اصل 27 قانون اساسی

رمزگشایی از یک خروج پر سر و صدا

استاندار لرستان مشاورین دانشگاهی خود را منصوب کرد

مردمی تر شدن برنامه ها، هدف مهم کمیته مساجد دهه فجر است

21 نکته روانشناسی که در مورد انسان نادیده گرفته می شود

از پای تنور تا محراب عبادت

خیز تهران برای تبدیل شدن به شهر هوشمند

منافذ کالندریا با سیمان پر شد تا استفاده فوری از آن نشود

آغاز طرح آرامش و امنیت شبانه تهران

کارگاه آموزشی «با هم تا بهشت» در بیرجند آغاز شد

نماهنگ | فریب دشمن را نخورید

جدایی دین از سیاست اولین خطری که سیدالشهداء(ع) احساس کرد

جدایی دین از سیاست اولین خطری که سیدالشهداء(ع) احساس کرد