مطالب مرتبط:
پتروشیمی امیر کبیر با تولید 116 هزار تن رکورد تولیدات خود را شکست
استخدام مهندس عمران و معماری در بندر امیر آباد/ ساری
شیر خان طومان که بود؟/ راز شباهت عجیب ابو امیر به شهید صیاد شیرازی + تصاویر
رکوردشکنی پتروشیمی امیر کبیر در نیمه اول سال جاری
امیر لعل اول در گفت وگو با فارس: به برکت تلاوت در حرم امام رضا(ع) آماده هستم/ با استاد سادات فاطمی به مسکو می روم/ داوری مسابقات سراسری عالی بود
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1396 ساعت 15:562017-09-26سياسي

قلب، هر چه سلیم شد، ادراکش زیاد می شود/توصیه های امیر(ع) به کمیل


امیرالمومنین(ع) به کمیل فرمودند: ظرف وجودی انسان، قلب است.

قلب، هر چه سلیم شد، ادراکش زیاد می شود و وسعتش زیاد می شود و بیشتر می تواند بگیرد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان": در چهارمین شب از محرم الحرام آیت الله قرهی با موضوع آمدن محی الدّین ثانی، در گروی امت شدن ماست در مسجد امام مهدی(عج) به سخنرانی پرداخت.

در ادامه مشروح سخنان آیت الله قرهی را می خوانید: دین زبانی، ابتلاء و کمی دین داران! عرض کردیم: وقتی روح دین برای مردم، معلوم نشود، به قول خود أبی عبدالله(علیه الصّلوه و السّلام) که مثل دیروزی در کربلای معلّی وارد شدند و فرمودند، دین، عنوان لقلقه زبان می شود، إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ .

طوری که فقط ظواهر دین می ماند و از حقیقت آن چیزی باقی نمی ماند.

به مرور این ظواهر را هم هر کس رسید، تغییر داد .

یکی به عنوان خلیفه تغییر داد و نماز را که نماز پیامبر نوع دیگری بود و خودشان هم اقرار دارند، تغییر می دهد و بعد هم دیگران، که امروز می بینید در اهل جماعت بیان می شود که مطالبی را که بالصّراحه در قرآن بیان شده، مثل حجاب، خیلی اهمیّت ندارد.

چون فتوای مفتیان به این مطلب، نهفته شده که حتّی حجاب را هم اختیاری قرار می دهند.

لذا حتّی در مسلّمات دین هم تغییر و تحوّل ایجاد می کنند .

و یا مثلاً آن که بر مردم، حاکم می شود که عنوانش، حاکم شرع است، لذا باید اوّلاً خودش، متشرّع باشد و ثانیاً به احکام شرع، وارد باشد.

امّا آن ها قائل به این هستند که هر کس، سلطه پیدا کرد، ولیّ امر است.

طواغیت عالم به هر نحوی که وارد شوند، وقتی چند نفر بیعت کردند و او به هر سبکی (زور، کشتار، کودتا و .

) حاکم شد، همه باید از او اطاعت کنند .

لذا دین دیگر معنا پیدا نمی کند و فقط ظواهر می ماند.

می گویند: نماز را بخوان و دیگر امور را به دیگران بسپار.

وقتی روح دین که امام است، از دین گرفته شد، دیگر اوبلاً امّت، امّت نیست، فقط یک جمعیّت است و بعد هم دین به عنوان لقلقه زبان است؛ چون این ها دور دین را هم می گیرند، برای این که دین به آن ها نفع برساند، یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ‏ ، امّا موقعی که به بلا مبتلا شدند، دین داری شان کم می شود فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون .

این بلا و امتحان برای همه وجود دارد، از ابراهیم خلیل گرفته که قرآن فرمود: و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات ، تا امثال ما که برایمان امتحان و آزمایش وجود دارد.

در جلسه ی گذشته گوشه ای از ابتلاء ابی عبدالله را هم بیان کردیم که وقتی مختار، حمید بن مسلم را می گیرد که کاتب آن سمت بود و چون کاتب بود، کاری با او نداشتند، از او می پرسد: چه چیزهایی در کربلا تو را خیلی ناراحت کرد؟ می گوید: چند جا خیلی اذیّت شدم و به گریه افتادم، یکی آن جا بود که دیدم بهترین بندگان خدا، فرزند رسول خدا، در گودال قتلگاه افتاده و خبیث ترین افراد بر روی سینه او نشسته، در حالی که حضرت کلی تیر خورده بود و نیزه بر بدن مبارکش بود .

خود حمید بن مسلم می گوید: چهار هزار نفر وجود مقدّس آقا را محاصره کردند.

سپاهیان از یمین و یسار و شمال و جنوب آمدند و همه هجمه آوردند، چون گفته بودند: هر کس در قتل حسین شریک شود، جایزه دارد.

بعد اعلام می کند: حداقل، چهار هزار نفر بودند.

طوری بود که اصلاً حضرت دیده نمی شد.

من بالای تپه ای رفتم تا ببینم چه خبر می شود.

می گوید: ابی عبدالله اوّل دور خودش می چرخید، بعد دید دیگر فایده ندارد.

چون آن ها می خندیدند و حضرت را به سخره گرفته بودند.

حضرت هم دیدند دیگر تمام است، ایستادند.

این قدر تیر به حضرت زدند که به تعبیر حمید بن مسلم که روایات ما هم این مطلب را تأیید می کند، حضرت مانند جوجه تیغی شده بودند.

برخی که نسبت به حضرت حبّ دارند، می گویند: این را بیان نکنید، خیلی خوب نیست.

امّا واقعاً همین طور بوده است .

ابن عون طفلی وقتی می خواست به حضرت تیر بزند، می گوید: من دیدم دیگر جایی بر بدن حضرت نمانده، تیری بر چشم حضرت خورده بود، نیزه ای بر فرق مبارکش زده بودند و حضرت همین طور بر روی اسب بود، گفتم به عقب بروید، نیزه ای بر پهلوی ایشان زدن و حضرت از اسب بر روی زمین افتاد .

حالا بدن بر زمین افتاده است، شمر آمده و بر پهلوی ابی عبدالله پا می زند.

خبیث ترین افراد این گونه بر عزیزترین افراد، اهانت و جسارت می کند.

لذا این هم یک ابتلاء است.

اتّفاقاً برای بهترین افراد هم بیشترین ابتلائات است، البلاء للولاء ، بلاء برای آن کسانی است که خدا دوستشان دارد.

هر که در این بزم، مقرّب تر است، جام بلا بیشترش می دهند .

خود ملعونش می گوید: وقتی بر سینه ی ابی عبدالله نشستم و سنگینی را حس کرد، یک چشمش که تیر خورده بود، چشم دیگر را باز کرد و نگاه کرد، دیدم لبانش تکان می خورد، گفتم: دارد نفرین می کند، گوشم را نزدیک بردم، شنیدم که با بی رمقی و صدای آهسته می گوید: صدق جدّی رسول الله.

من گفتم: رسول الله چه گفت؟ گفت: آن کسی که قاتل توست، مانند کلب می ماند و پوزه، سگ مانندی دارد (ظاهراً شمر، ظاهر خیلی زشتی داشت).

عصبانی شدم، شنیده بودم (گاهی برخی چیزی نشنیدند و اعمالی ناروا انجام می دهند که هیچ، امّا این می دانست، چون در سپاه امیرالمؤمنین بود) که جدّش زیر گلویش را بوسیده و گفته: این گلو بریده می شود.

احمق می گوید: گفتم خلاف حرف رسول الله را انجام بدهم.

در حالی که وقتی از قفا هم ببری، گلو و سر بریده می شود.

می گوید: دستم را به موهای پیشانی خونین ابی عبدالله بردم و سر را بالا آوردم .

می دانید موقع ذبح گوسفند هم مواردی هست که باید لحاظ شود تا ذبح حرام نشود.

از جمله رگ هایی که باید بریده شود و دیگر این که ابتدا گوسفند جان دهد و بعد سر او جدا شود .

شمر ملعون می گوید: با خنجری به استخوان های پشت حضرت زدم که بشکند تا بتوانم سر را از تن جدا کنم (ببینید چقدر پست است).

می گوید: دو مرتبه دیدم که چشم حسین باز شد، لب ها تکان می خورد و پا هم به زمین می کشد (حالت جان دادن بود) گفتم: دیگر این بار دارد نفرین می کند.

امّا گوشم را جلو بردم و دیدم می گوید: رضا برضائک .

.

فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون‏ ، وقتی ابتلاء به وجود آید، دین داران کم هستند.

بنا نیست که در عالم اصلاً مبتلاء نشویم.

اتّفاقاً به طرق مختلف مبتلاء خواهیم شد.

خود ثروت، ابتلاء است.

فقر، ابتلاء است.

به آبرو مبتلاء می کند.

قرآن می فرماید: نقص من الاموال و الانفس و الثمرات .

لذا ابتلاء انسان، دائمی است.

منتها قَلَّ الدَّیَّانُون نفهمیدند و هر کاری برای دنیا انجام می دهند .

نگذاشتند روح دین در قالب امّت بدمد و دین، احیا شود بیان کردیم: وقتی روح دین برود، همین می شود و در ابتلائات هم کم می آورند؛ چون دیگر هدفی وجود ندارد و زود برای دو روز دنیا به هر کاری تن می دهند.

چون کم می آورند.

وقتی انسان کم بیاورد، زود تن می دهد.

امّا اگر هدف و امام داشت، قوّت و قدرت می گیرد، کم نمی آورد .

حضرت در بدو ورود به کربلا این گونه خطبه می خواند: إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ .

چون متوجّه نشدند و گرفتار شدند و به حبّ دنیا مشغول بودند، طبیعی است دیگر بیچاره شدند.

آن قدر گرفتار شدند که چیزی اصلاً به نام دین را متوجّه نیستند و هر کس هر چه گفت، می پذیرند و یا به خرافه می افتادند و دین حقیقی و اسلام ناب محمّدی را گم می کنند.

چون دست یابی به اسلام ناب محمّدی، فقط از طریق امام است و خداوند هم فرمود: و جعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا ، امّا آن ها این را دیگر ندارند و گرفتار می شوند و تمام قضایا از زمان امیرالمؤمنین، بعد از پیامبر به وجود آمد.

ابی عبدالله محی الدّین شد که بگوید: دین بدون روح معنا ندارد.

این روح باید در قالب امّت بدمد، ولی مع الأسف این را نفهمیدند .

بیان کردم که تمام قضایای کربلا که هر سال تکرار می شود و مفصّل هم تکرار می شود، برای این است که مقدّمه ی ظهور است.

ما برای دیگر حضرات معصومین، یکی دو شب در شب و شام شهادتشان عزاداری می کنیم.

برای امام حسن عسگری(علیه الصّلوه و السّلام) که شام شهادت هم نمی گیریم؛ چون شام شهادت ایشان، آغاز امامت و ولایت حضرت حجّت بن الحسن المهدی(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) است.

امّا برای ابی عبدالله دو ماه محرم و صفر را عزاداری می کنیم.

حتّی ده روز قبل از شهادتشان به استقبال آن می رویم که در سال های گذشته بیان کردم دلیل این کار چیست.

در حالی که می گویند: بالای سر محتضر اصلاً مکروه است که حتّی مشکی بپوشی، امّا برای سیدالشهدا به استقبال می رویم که توضیح آن را دادیم و دیگر وارد آن نمی شویم.

این تکرار هر سال، برای این است که بگوید: مواظب باشید، اگر امّت نشوید، شما هم امام را به قتلگاه می برید .

دنیای حسنه، در گروی دینِ با امام(ع) در جلسه گذشته بیان کردم که شعیب بن حمزه بر حضرت ابی عبدالله(علیه الصّلوه و السّلام) وارد شد و پرسید: شما صاحب الامر هستید؟ حضرت فرمودند: خیر، من نیستم و فرمودند: صاحب الامر کسی است که در زمین بعد از آن که از ظلم و جور پر شده، پر از عدل می کند و .

.

یکی دیگر هم عیسی خشاب است که می گوید محضر حضرت رسیدم و از ایشان پرسیدم: شما صاحب الامر هستید؟ فرمودند: خیر، من نیستم، لا و لکن صاحب هذا الامر الطرید الشرید الموتور بابیه المکنی بعمه که توضیح دادیم و بیان شد: حضرت صاحب الامر می آیند، هشت ماه با کسانی که نمی خواهند مردم در خوبی ها باشند، می جنگند و بعد صلح می شود .

چون خصوصیّت دین با امام این است که دنیا، دنیای حسنه می شود.

لذا قبلاً هم بیان کردم: این ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه هنوز محقّق نشده و آقا جان که بیایند، محقّق می شود.

ما دنیای حسنه ای نداریم، کدام دنیای حسنه؟! با امام، دنیا، حسنه و نیک می شود.

حسب روایات شریفه، اخلاق فراگیر می شود، امنیّت اجتماعی پیش می آید، یک دختر زیبارو از یمن تا شامات می رود، برمی گردد، کسی به او نگاه چپ نمی کند، حالا چه برسد کسی بخواهد به کسی تعدّی کند، این، امنیّت اجتماعی است.

فرمودند: زکات دهنده زیاد است و زکات گیرنده نیست و یا خیلی کم (مانند افرادی که بیماری خاصّی دارند و کار نمی کنند) است.

پس امنیّت اقتصادی هم هست.

این طور نیست که فقط یک عدّه، الذی جمع مالا و عدده باشند و یک عدّه طور دیگر.

پس دنیا، دنیای حسنه می شود.

دنیا در زمان آقا جان، جنّت الصغری یعنی یک بهشت کوچک می شود.

پس ربنا آتنا فی الدنیا حسنه، دنیای حسنه با امام محقّق می شود و إلّا دنیای حسنه ای وجود نخواهد داشت .

محیّ الدّین اول و ثانی چه کسانی هستند؟ حالا این امر چیست که حضرت حجّت، صاحب الامر است.

البته همان طور که در جلسه ی گذشته بیان کردم امثال شعیب بن عون، عیسی خشاب و .

، اهل معنا بودند، می دانستند امری هست، از حضرت ابی عبدالله پرسیدند: شما صاحب این امر هستید؟ حضرت می فرمایند: من نیستم، فرزند، فرزند فرزندم، پدرم و جدّم هم نیستند، بلکه کسی است که بعد از دوران فترتی در امامت می آید .

پس تمام محرّم و صفر، تکرار این است که به ما یاد بدهند مراقب باشید.

حضرت ابی عبدالله(علیه الصّلوه و السّلام) محی الدّین است، امّا بدون تعارف از یک جهت محیّ الدین نشد.

البته از این جهت که اصل دین ماند و احیا شد، صحیح است؛ چون در غیر این صورت حتّی در مستندات علمای نصارا هم آمده که اگر ایشان به شهادت نمی رسید، اصلاً هیچ دینی در دنیا نمی ماند.

البته همان طور که بیان کردیم، دین که یکی است، ان الدین عندالله الاسلام ، نه اسلام ما، بلکه از ابتدا اسلام بوده و تا انتها همین است.

حضرت ابراهیم خلیل حنیفاً مسلماً بود.

چون خدا احد است و هر چه از احد صادر شود، احد است .

امّا به ظاهر ادیان گفته می شود و علمای نصارا می گویند: اگر قیام ابی عبدالله نبود، اصلاً دیگر ادیانی نبود و همه چیز از بین می رفت) یهود همه چیز را از بین می برد.

) لذا از آن جایی که دین اسلام فراگیر شود، محی الدین ثانی می آید.

محی الدین ثانی دیگر جدّی احیا می کند.

مطالبی را که در کتاب تعطیل شده، احیا می کند.

همه برای همین است که تکرار کنیم .

انتظار امیرالمؤمنین برای محیّ الدین آخر در نهج البلاغه، در حکمت 147 آمده که امیرالمؤمنین(علیه الصّلوه و السّلام) دست کمیل بن زیاد نخعی را می گیرد و او را به قبرستان می برد.

، وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ ع لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ النَّخَعِیِّ قَالَ کُمَیْلُ بْنُ زِیَادٍ أَخَذَ بِیَدِی‏ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فَأَخْرَجَنِی‏ إِلَی الْجَبَّانِ (جبان، نام قبرستان کوفه است)، فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ ، وقتی رسیدیم، حضرت نفس بسیار عمیق و با افسوس کشید .

امیرالمؤمنین جز این یاران نزدیکش چون کمیل کسی را ندارد.

وقتی امیرالمؤمنین در بیابان داشتند دعای خضر نبی را می خواندند، کمیل از بس به امام علاقه داشت (انسان باید اتّصال به امامت داشته باشد) امام را تعقیب کرد و دید که حضرت در بیابان ناله می زنند، اشک می ریزند و این دعا را می خوانند.

حضرت وقتی متوجّه می شوند که او آمده، این دعا را به او تعلیم می دهند و می فرمایند: این دعایی است که انبیاء می خواندند، تو هم این را به محبّین من، تعلیم کن.

همین دعای کمیلی که می خوانیم و متأسّفانه قدرش را هم نمی دانیم.

این کنز خفی بوده، پیامبر(ع) و دیگر انبیاء می خواندند، چون حضرت خضر معلّم الانبیاء جز انبیاء عظام است.

می دانید حضرت خضر زنده هستند و یکی از کسانی که با آقا جان می آیند، حضرت خضر نبی است که چرایی آن هم بحث جدایی دارد.

لذا دعای کمیل را انبیاء خواندند، پیامبر هم خواندند، امّا پیامبر به مسلمین تعلیم ندادند، امیرالمؤمنین تعلیم دادند که در دست ما محبّین بماند.

یک گنجینه و کنز خفی است، ولی ما مع الأسف غفلت می کنیم و دعای کمیل نمی خوانیم.

اتّفاقاً جالب است که دعای کمیل برای نیمه ی شب هم هست.

اتّفاقاً جالب است که به غیر از شب های جمعه، در شب نیمه ی شعبان هم می گویند دعای کمیل بخوانید.

مثلاً شب نیمه شعبان، دوشنبه می شود، امّا می گویند: بخوانید، حالا چه ارتباطی بین دعای کمیل و آقا جان، امام زمان هست، یک مطلب خاصّی است.

برخی موارد را باید خیلی مراقبه کنیم.

گاهی مطالبی را اضافه و کم می کنیم، امّا در این زمینه ها باید مراقب باشیم که آنچه اهل بیت بیان کردند، بیان شود علی ای حال، کمیل می گوید: آقا من را به قبرستان بردند، بعد آهی سوزناک کشیدند و فرمودند: یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَهٌ کمیل، این قلوب ظرف هستند.

ظرف وجودی انسان، قلب است.

قلب، هر چه سلیم شد، ادراکش زیاد می شود و وسعتش زیاد می شود و بیشتر می تواند بگیرد، امّا اگر خدای ناکرده در این قلب، غشی به وجود آمد و خراب شد؛ درک نمی کند.

آن وقت اولیاء خدا که هیچ، حضرات معصومین و خورشید رسالت هم مستقیم بتابد و بیان کند، درک نمی کنند و به سخره می گیرند .

مگر نعوذبالله به پیامبر(ص) نگفتند که یا مجنون است، یا ساحر است و یا شاعر.

چون آیات الهی وزن داشت، ویل لکل همزه لمزه، الذی جمع مالا و عدده .

، گفتند: این، شاعر است.

یک عدّه هم نعوذبالله نسبت سحر دادند، چون می گفتند: ما هر چه سحر انجام می دهیم، این، بدل می زند.

یک عدّه هم گفتند: مجنون است.

وقتی قلب، خراب باشد، دائم این فکر هم خراب است.

هر چه هم بیان کنی، می گویند: خیر، این، شیطانی است، این، فلان است و .

مریض است دیگر.

اگر مریض باشیم، روح که مریض شد، قلب که مریض شد، دیگر هیچ کاری نمی شود کرد.

قلب مریض، مریض است .

مریض که باشی، وقتی امام راحل عظیم الشّأن و امام المسلمین ما چیزی بگوید، می گویند: دیکتاتور است.

در حالی که ایستاده تا برای خدا حرف بزند.

وقتی قلب مریض شد، تمام است و گرفتار می شود، به همه چیز با ظنّ و گمان و بدی نگاه می کند.

با عینک بدبینی به همه چیز نگاه می کند، چون مرض دارد.

وقتی قلب سالم نباشد، همین است.

لذا باید قلب را خیلی مواظبت کرد .

حضرت، اوّلین جمله ای که بیان می فرمایند، این است: یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَهٌ فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّی مَا أَقُولُ لَکَ کمیل، این قلوب ظرف هستند.

بهترین آن ها ظرفی است که بزرگ باشد، مطالب را درک کند و خیربینی داشته باشد.

بعد فرمودند: آنچه که من به تو می گویم، آن را حفظ کن .

یکی از خصوصیّات کمیل همین بحث حافظه اش بوده است.

البته عنایت خود آقا هم بوده، چون کمیل می گوید: وقتی حضرت دعای کمیل را به من تعلیم دادند، کأنّ در سینه من حک می شد، بعد یک مرتبه برای خود حضرت قرائت کردم تا ببینم درست می خوانم یا خیر، که حضرت(ع) فرمودند: بله .

حضرت فرمودند: النَّاسُ ثَلَاثَهٌ ، مردم سه گروه هستند : فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ ، عالم ربانی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاهٍ ، کسی که بر راه نجات، مطالب را یاد می گیرد.

انسان اگر چیزی را هم نمی داند، باید یاد بگیرد .

وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ ، آن هایی که هر طرف باد می آید، می روند، أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ یَمِیلُونَ مَعَ کُلِّ رِیحٍ لَمْ یَسْتَضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَی رُکْنٍ وَثِیقٍ .

همان که حضرت ابی عبدالله مثل دیروزی که وارد کربلا شدند، فرمودند: إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ ، دین لقلقه زبانشان هست و هر طرف باد بیاید، می روند.

یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون ، این ها دور دین را گرفتند تا موقعی که چیزی به آن ها برسد.

ریاست داشته باشند، از انقلاب و نظام و امام راحل و امام المسلمین تمجید هم می کنند، امّا اگر ریاستشان گرفته شود، طور دیگری برخورد می کنند.

هر طرف هم باد بیاید، می روند؛ اگر کسی وزیر و وکیل باشد، به دنبالش می روند.

امّا تا پستش را گرفتند و کس دیگری آمد، او را رها می کنند و به دنبال این وزیر جدید می روند.

حضرت می فرمایند: این ها نور علم را ندارند و به رکن قابل اعتمادی تکیه نزدند .

یَا کُمَیْلُ الْعِلْمُ خَیْرٌ مِنَ الْمَالِ ، علم برتر از مال است، الْعِلْمُ یَحْرُسُکَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَال ، علم از تو نگهبانی می کند، امّا تو خودت باید از مالت نگهداری کنی، مدام هم دغدغه داری که مالم چه شد، سرم کلاه نرود و .

.

وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَهُ ، مال به هر حال نقص پیدا می کند با خرج کردن و .

.

وَ الْعِلْمُ یَزْکُوا عَلَی الْإِنْفَاقِ ، امّا علم با انفاق، تزکیه می شود و تازه بهتر می شود.

وَ صَنِیعُ الْمَالِ یَزُولُ بِزَوَالِهِ ، امّا مال به هر حال از بین می رود.

وقتی یک کسی مال دارد، جلوی او خم و راست می شوند.

امّا وقتی مال و پستش را از دست دهد، دیگری کسی با او کاری ندارد.

به تعبیر عامیانه، تا پول داری رفیقتم، عاشق بند کیفتم .

یَا کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ مَعْرِفَهُ الْعِلْمِ دِینٌ یُدَانُ بِهِ بِهِ یَکْسِبُ الْإِنْسَانُ الطَّاعَهَ فِی حَیَاتِهِ وَ جَمِیلَ الْأُحْدُوثَهِ بَعْدَ وَفَاتِهِ ، علم به خصوص علم دین، مطالبی را مرحمت می کند که تا حیات می ماند.

اصلاً چون این ها نگذاشتند مردم از لسان علم بفهمند، خرافه ها پیش آمد و هر کس هر کاری دلش خواست، کرد.

نمازها عوض شد، طواف عوض شد، مقام ابراهیم تغییر پیدا کرد و .

.

وَ الْعِلْمُ حَاکِمٌ وَ الْمَالُ مَحْکُومٌ عَلَیْهِ ، حاکمیّت با علم است.

یَا کُمَیْلُ [کُمَیْلَ بْنَ زِیَادٍ] هَلَکَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْیَاءٌ ، خزینه داران مال از بین می روند، ولو بهاین که به ظاهر زنده باشند.

امّا علماء باقی هستند، وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِیَ الدَّهْرُ، تا دنیا، دنیاست، عالم هست.

وقتی شما دارید این مطلب را می خوانید، سیّد رضی دارد از گردآوری فرمایشات امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فیض می برد.

روایات دیگری که می خوانیم، علامه مجلسی و فیض می برند.

تا دنیا، دنیاست، این ها دارند بهره می برند .

أَعْیَانُهُمْ مَفْقُودَهٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِی الْقُلُوبِ مَوْجُودَهٌ، این ها از جلوی چشم رفتند، امّا حقیقتشان هست.

امام راحل رحلت کرد، امّا آرمانش هست.

مثل همین فرمایششان که فرمودند: مسئولین جمهوری اسلامی اگر برای نهضت جهانی حضرت حجّت کاری نکنند، ولو به ظاهر به مردم خدمت هم کنند، خائن هستند.

لذا آرمان هایشان زنده است، با این که رفتند.

آیت الله بهجت در قلب ها زنده است.

بزرگان و اعاظم ما در قلب هایمان زنده هستند .

تا به این جا می رسد که حضرت می فرمایند: اللَّهُمَّ بَلَی لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّهٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً، بله، خدا حجّت هایی را قرار داده و اصلاً زمین بدون حجّت نخواهد بود (حجّت، یعنی دلیل و برهان).

بعد حضرت این را به امام زمان می رساند.

بعضی از این حجّت ها، ظاهر هستند، شهره هستند و مردم این ها را می شناسند.

مانند ائمّه هدی.

بعضی هم در پرده ای هستند که فعلاً کسی نباید بداند، چون اگر ظاهر باشند، از بین می روند.

لذا این ها بیمناک و پنهان هستند؛ چون اگر باشند، تا مردم امّت نشدند، دوباره امام را به قتلگاه می برند .

ذیل همین مطلب خَائِفاً مَغْمُوراً، شیخ الطائفه جمله ای دارد که بسیار زیباست، شیخ طوسی می فرماید: امامی که مردم او را نپذیرند و امّت نشوند، همان مردم او را به دست ظلمه می سپارند.

امام حسین را چه کسانی سپردند؟ لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَیِّنَاتُهُ، چون خداوند نمی خواهد حجج الهی و بیناتش از بین برود، باید حجج باشند، حالا یا نهان هستند، یا آشکار.

وَ کَمْ ذَا وَ أَیْنَ أُولَئِکَ، چقدر هستند، کجا هستند، أُولَئِکَ وَ اللَّهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً ، کم هستند، امّا به هر حال هستند، حتّی در زمان غیبت هم یک عدّه برای من و شما، حجّت هستند.

امام راحل، حجّت بود که این طور قیام کرد، حجّت و دلیل و برهان بود.

بزرگان و اعاظم حجج هستند و زمین خالی از حجّت نمی ماند.

لذا فرمودند: تعدادشان را نمی دانیم، کم هستند، امّا وجود دارند.

وَ الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً، نزد خداوند قدر زیادی دارند.

یَحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَیِّنَاتِهِ ، خدای متعال به واسطه ی این حجج هست که هم مطالب حفظ می شود و هم خدا اینان را حفظ می کند.

حَتَّی یُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ یَزْرَعُوهَا فِی قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ، این مردان الهی طوری هستند که آرام آرام بر قلوب نافذ می شوند.

هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ ، خدای متعال این ها را بر علم خود مسلّط می کند.

این با سواد خواندن فرق می کند.

خواندن، اکتسابی است و باید هم خواند.

خواندنی ها را باید خواند، امّا خواندنی ها علم نیست.

خواندنی ها، آغازی است برای این که انسان به مطالب الهی ادراک پیدا کند تا علم بیاید، العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء.

امیرالمؤمنین (نه فلان عارف و عالم) می فرمایند: هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَی حَقِیقَهِ الْبَصِیرَهِ، علم به آن ها وارد می شود و خدا به آنان علم می دهد و این ها بصیر می شوند و حقیقت را درک می کنند.

وَ بَاشَرُوا رُوحَ الْیَقِینِ، اینان روح یقین دارند که امروزه برخی این یقین داشتن را به سخره می گیرند.

لذا خیلی از مواقع اولیاء خدا و بزرگان ما سکوت محض می شوند.

چون اگر لب به سخن بگشایند، انکار می شوند و یا طوری دیگری تبیین می شود که طرف می خواهد خودش را مطرح کند و .

.

لذا خیلی از مواقع بزرگان ما سکوت کردند؛ چون من و شما آمادگی اش را نداشتیم، نه این که آن ها بخل ورزیدند.

برخی مواقع بعضی ها می گویند: چرا بزرگان خیلی از مطالب را کتمان کردند؟! این ها بخیل بودند، خوب ما هم یاد می گرفتیم.

این گونه نیست، ظرف وجودی من و تو، هنوز آن ظرف نیست.

جدّی هنوز ظرف وجودی مان آن ظرف نیست.

لذا خیلی از نکاتی که اولیاء خدا تبیین می کردند، نمی توان برای عموم تبیین کرد و عنوان سرّ بر آن می گذارند و می گویند: تبیین نکنید.

برای این که ظرف وجودی ما وسعت نگرفته است و اگر بفهمیم، گرفتار می شویم، یا انکار می کنیم، یا نسبت های ناروایی به آنان می دهیم.

برای همین اولیاء خدا خیلی از مواقع سکوت کردند و سینه ی پر از معارفشان رفت و در قبور خوابیدند.

برای این که ظرف وجودی من و تو کم است و ادراک نداریم .

بعد حضرت به این جا می رسند که می فرمایند: وَ أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْیَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَهٌ بِالْمَحَلِّ الْأَعْلَی أُولَئِکَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ الدُّعَاهُ إِلَی دِینِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَی رُؤْیَتِهِمْ، نمی دانی اینان چه کسانی هستند.

حضرات معصومین یک یک دارند می آیند و نهایت آنان کسی می آید که او دنیا را دگرگون می کند و آن ها ارواح معلّقه هستند و فعلاً نیستند و من و تو آن ها را نمی بینیم.

امّا آن ها در آینده می آیند.

آن ها در محلّ اعلاء هستند، خلفای خدا در زمین هستند.

بعد حضرت آه می کشند و می گویند: من مشتاق رؤیت آن ها هستم.

بعد می فرمایند: انْصَرِفْ یَا کُمَیْلُ إِذَا شِئْت‏، اگر می خواهی بروی، برو ای کمیل.

یعنی خود حضرت باز می خواست آن جا بماند .

ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: من در کتاب دیدم که اضافه ای دارد که آن دیگر در بلاغت نیست.

سید رضی در نهج البلاغه خواسته بلاغت را بیان کند، اضافه آن را نیاورده است.

اضافه اش این است که حضرت می فرمایند: و انا منتظر لاخره ، من منتظر برای آن آخری هستم.

فهو حقیقت الدین و محی الدین ، او حقیقت دین و محی الدین است .

حضرت در این فرمایش، دست کمیل را می گیرد و به قبرستان می برد.

طوری که اگر کسی دید، فکر کند که حضرت دارد برای اموات فاتحه می خواند.

اگر در بیابان تنها بود، می پرسیدند: کمیل، امیرالمؤمنین به تو چه می گفت؟ در قبرستان می برد، یک آه عمیقی می کشد و می فرماید: کمیل، مردم سه دسته هستند، عالم حقیقی آن حجج الهی هستند که کم هستند و می آیند و بعد حضرت آرام آرام به امام زمان می رساند .

لذا اصلاً همین است که اگر انسان بدون حجّت و امام باشد، دینش، دین نیست و آخر هم امام را به قتلگاه می برد.

امّا اگر فهمید، مانند طفلان حضرت زینب(ع) می شوند .

حرّ هم که خدا به او عنایت کرد و به خاطر ادبش برگشت.

اگر باب معرفت باز شود، عجیب است .

پایان پیام/248
کلید واژه ها: آیت الله - امتحان - زبان - نماز - حجاب - امام - قرآن - خبرگزاری - کمیل - سخنرانی - خبرنگار - مهدویت - آزمایش - کودتا - گزارش - امروز - مسجد - ماست - محرم

آخرین اخبار سرویس:
غذا پختن زنان سی سخت برای امدادگران

نیاز کشور به آرامش

قدیمی ترین مدرسه خواهران مازندران از آغاز تاکنون

اولین روز کنفرانس بین المللی اهل بیت(ع) و ائمه مذاهب اسلامی در تانزانیا برگزار شد

چرا اینقدر اشتباه می کنیم؟

خطری که با سقوط هواپیما نمایان شد

بهنام سرخیل آثار همزیستی مسالمت آمیز بر روابط خارجی دولت اسلامی

عباس مصلایی پور یزدی، حمید رضایی، فرشته مرزبان اعراف از منظر مفسران فریقین

تأملی در ماجرای خیابان پاسداران

بهترین ها در بهترین شو

محمد تقی عصار تحلیل تأثیر جهانی شدن بر تغییرات فرهنگی با تاکید بر نظم و امنیت

دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام عبور

تومور عجیب در صورت یک زن

تولید دوچرخه ایمن برای تنبل ها

مصلحت نظام در خطر/تأملی بر پیچیدگی های ماجرای خیابان پاسداران/ پیش بینی «حلقه های کوچک آشوب» در ماه های آینده/دلواپسان عذرخواهی و توبه کنند

نمایندگان آمریکایی در کوبا: در این کشور احساس امنیت می کنیم

تیتر جنجالی رویترز در مورد احمدی نژاد + عکس

جهان در چنبره پوپولیسم

اگر می خواهید صبح سر زمان معینی بیدار شوید این آیه را بخوانید

شمع هایی برای تسلای خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای ATR-72

کمیته انقلاب یمن طرحی برای حل بحران این کشور ارائه کرده است

چاپ کتاب بیانات مقام معظم رهبری با موضوع انرژی هسته ای

دانلود آهنگ جدید علیرضا طلیسچی بنام میرم پی کارم

بررسی جزییات واژگونی قطار باری حامل سنگ آهن در کاشمر

اعلام برائت سرسلسله دراویش گنابادی از عاملان حوادث پاسداران

هادی طلوعی، محمدجعفر جوادی ارجمند، محمد باویر بررسی نقش و جایگاه طبقه متوسط ایران در انقلاب اسلامی از منظر جامعه شناسی تاریخی

توصیه پیامبر(ص) درباره خوردن نمک

انتقاد حماس از سخنان محمود عباس در شورای امنیت سازمان ملل

علیرضا صدرا ظرفیت معرفت شناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی

چه مشکلاتی در بارداری مانع سفر است؟

روزنامه استخدامی استان خراسان رضوی و شهر مشهد | پنجشنبه 3 اسفند 96

عکس/ تیپ پریناز ایزدیار در مراسم فرش قرمز فیلم خوک در برلین

تصاویر/ پنجمین شب عزاداری فاطمیه 1439 در حسینیه امام خمینی

انتقاد نماینده سرپل ذهاب از روند کند ساخت و ساز در مناطق زلزله زده

اظهارات اژه ای درباره حوادث خیابان پاسداران + فیلم

خواننده زن ایرانی با تیپی متفاوت در اروپا/عکس

ایران و اسپانیا به دنبال تبادلات تجاری با پول ملی

نامه استیضاح آخوندی به هیأت رییسه مجلس

مخالفت با حذف آزمون ها ایستادن مقابل سند تحول بنیادین است

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام

واکنش رهبر دراویش گنابادی به جنایت خیابان پاسداران

نویسندگان مستعد حوزوی در زمینه کودک و نوجوان حمایت شوند

حضرت فاطمه زهرا (س) به خاطر دفاع از دین، تمامی آن رنج ها و مصائب را متحمل شدند

صوت/ مداحی آقای سعید حدادیان در حضور رهبر انقلاب

فیلم/ سخنرانی شهید باکری میان مجاهدان

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام

ویدئو / اسدالله علم، مردی برای تمام فصول - قسمت سوم

واکنش توییتری آشنا به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب

نمایندگان مجلس تصویب کردند؛ میزان افزایش حقوق در سال 97

سرپرست اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات منصوب شد

تأکید شهردار یزد بر ضرورت آسیب شناسی روابط عمومی های استان

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، «سرپرست روزنامه شهروند» شد

امیر عبدالمحمدی ,مهرداد نوابخش ,منصور حقیقتیان ,محمد رضوی بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر احساس امنیت اجتماعی با تاکید بر ابعاد دینداری

شنبه برگزار می شود نشست خبری گردهمایی ایثارگران و خانواده های معظم شهدا

آغاز ثبت نام دارندگان فیش های حج تمتع تا پایان دی 85

افشاگری بزرگ درباره سقوط ATR

انتقاد عفو بین الملل از تغییر قانون پناهندگی در فرانسه

تست جالب همسرداری : در رابطه زناشویی یک همسر خوب هستید، عالی یا معمولی

رفتار مجرمان حوادث پاسداران، داعش گونه بود/ مجرمان هرچه سریع تر مجازات خواهند شد

بازی با این وسیله به مصلحت نیست!

پیام روحانی در پی شهادت نیروهای انتظامی و بسیج

مخالفت روسیه با فضاسازی غربی ها علیه ایران در شورای امنیت

پاسخ به شایعه زنده ماندن چندمسافر درلحظه حادثه

سرخط اخبار هواپیمایی ،فرودگاه ها و سفر در چهارشنبه 2 اسفند 1396

تقسیم فعالیت های حفظ قرآن در 3 گام

مرگ سالانه 2700 نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران

مرتضی شیرودی تئوری نقش و تحلیل پارادوکس های رفتار سیاسی عالمان دینی ایران معاصر

امیرعبداللهیان: ایران به حمایت های قاطع خود از سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه می دهد

خطری که با سقوط هواپیما نمایان شد

دانلود آهنگ جدید افشین جهاندیده بنام وسوسه

تصاویر اختصاصی/ اولین کنفرانس بین المللی اهل بیت و ائمه مذاهب در تانزانیا

پاسخ وزیر راه به ابهامات حادثه هواپیما در کمیسیون عمران مجلس + فیلم

تصاویر/ همدردی مردم با خانواده های جانباختگان سقوط هواپیما

برای آنها که سفیر دوستی فرهنگ ها شده اند

پربازدیدترین خبرهای خبرگزاری فارس در دوم اسفند

حریف جهان پهلوان تختی حادثه سقوط هواپیمای آسمان را تسلیت گفت

نماینده ولی فقیه در سپاه: افراد دارای تمکن مالی یارانه نگیرند

حریف جهان پهلوان تختی حادثه سقوط هواپیمای آسمان را تسلیت گفت

پربحث ترین اخبار خبرگزاری فارس در دوم اسفند

دانلود آهنگ جدید مهدی شایان بنام عکس یادگاری

مافیای حاکم بر صنعت خودروسازی کشور باید برچیده شود

روحانی در واکنش به حوادث منطقه پاسداران؛ خشونت و اهانت را تحمل نمی کنیم

مادورو برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را خواستار شد

امیرعبداللهیان: ایران به حمایت های قاطع خود از سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه می دهد

مخالفت عفو بین الملل با تغییر قانون پناهندگی در فرانسه

امیرعبداللهیان: ایران به حمایت های قاطع خود از سوریه برای مبارزه با تروریسم ادامه می دهد

رایزنی های مجمع نمایندگان گیلان سهم استان را در تخصیص منابع افزایش داد

انتشار ویدیویی هولناک از درگیری های خیابان پاسداران توسط آقای بازیگر + اینستاپست

اصلی ترین ماموریت سپاه حفظ آمادگی نظامی است

واکنش مشاور رییس جمهور به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب

ایراد شورای نگهبان به تعدادی از تبصره های لایحه بودجه سال 97

پنجمین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد

اندازه یک جنگ تمام عیار از زمین و آسمان بر سر این مردم مرگ و غم نازل می شود/در تمام دنیا هواپیما، کشتی و خودرو برای رفاه مردم است اما در اینجا یادآور ضحاک ماردوش است/چرا مجلس نمی تواند یا نمی خواهد کاوه ای برای نجات مردم از مصیبت ها باشد؟

بیانیه دراویش گنابادی در محکومیت جنایت خیابان پاسداران

چرخش 180 درجه ای مواضع تندروها پس از سقوط هواپیمای فرسوده تهران – یاسوج / دو سال پیش: خرید هواپیما اولویت کشور نیست / امروز: دولت باید پاسخ دهد که چرا ناوگان هوایی را نوسازی نکرده؟!

پوشش بازیگر جنجالی در یک مراسم حاشیه ساز شد/تصاویر

پنجمین شب عزاداری فاطمیه 1439 در حسینیه امام خمینی

دانلود آهنگ جدید سهراب فرتاش بنام دوست دارم

دانلود آهنگ جدید بهنام بدخشان بنام طعم بارون

نخستین روز رقابت های شنای مسافت بلند پسران کشور

قلب، هر چه سلیم شد، ادراکش زیاد می شود/توصیه های امیر(ع) به کمیل

قلب، هر چه سلیم شد، ادراکش زیاد می شود/توصیه های امیر(ع) به کمیل