مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1396 ساعت 08:252017-09-26اقتصادي

کاهش سود بانکی باعث گرانی مسکن می شود


نتایج یک تحقیق نشان می دهد کاهش سود سپرده های بانکی باعث افزایش تقاضا و قیمت مسکن خواهد شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، طی یک تحقیق در سال 1389 رابطه بین نرخ سود سپرده های بانکی و قیمت مسکن در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

بدین منظور از متغیرهای نرخ سود حقیقی سپرده های یک ساله و پنج ساله بانکی، متغیرهای حجم پول در گردش، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان متغیرهای تعیین کننده طرف تقاضا و هزینه های خدمات ساختمانی و هزینه ساخت مسکن جدید به عنوان متغیرهای طرف عرضه استفاده شده است.

این تحقیق هفت مدل مختلف را با استفاده از داده های فصلی 1370-1386 برآورد کرده و به این نتیجه رسیده که کاهش سود سپرده های بانکی باعث افزایش تقاضا و قیمت مسکن خواهد شد.

نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان می دهد تولید ناخالص داخلی، تورم، درآمدهای نفتی، نرخ سود بانکی، حجم نقدینگی و قیمت دارایی های رقیب مسکن از عوامل تاثیرگذار بر حباب قیمت مسکن بوده اند.

از این شش عامل، سه عامل تولید ناخالص داخلی، تورم و نرخ سود بانکی از عوامل تعیین کننده بنیادی مسکن (عوامل بنیادی) به شمارمی روند نه عوامل موثر بر حباب مسکن.

همچنین بررسی دیگر در هفت کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و قم که متغیرهای قیمت مسکن، اجاره مسکن، قیمت زمین، درآمد خانوار و بعد خانوار را مو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش سود بانکی باعث گرانی مسکن می شود

کاهش سود بانکی باعث گرانی مسکن می شود