مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 مهر 1396 ساعت 10:552017-09-25سياسي

شاعران دور ان اخیر نشنیده رد می کنند


شعر از گذشته تا امروز به گونه ای با سرزمین ما عجین شده که اگر کسی در آن سوی جهان، هیچ چیز از ایران نداند، دست کم نام پرآوازه ترین شاعرانش را شنیده است.

- قانون"-شعر از گذشته تا امروز به گونه ای با سرزمین ما عجین شده که اگر کسی در آن سوی جهان، هیچ چیز از ایران نداند، دست کم نام پرآوازه ترین شاعرانش را شنیده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازقانون ، اگر نگاهی دقیق تر به تاریخ شعر ایران داشته باشیم، گنجینه عظیم پشت سر، شگفت زده مان می کند.

اما به پشتوانه چنین گذشته درخشانی در شعر، امروز کجا ایستاده ایم؟ شاید ادبیات در این سال ها بر خلاف دهه 40 و 50، مهجورترین و به محاق رفته ترین هنری باشد که با آن رو به رو هستیم.

ولی هنوز هم چراغ نشرها با نور ضعیفی روشن است.

شاید یکی از مسائلی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده، انتشار حجم زیادی از کتاب های شعر در تیراژهای 100 تا 500 نسخه، توسط انتشاراتی های مختلف باشد.

عموم کتاب های شعری که امروز منتشر می شوند ، در کمتر از یک ساعت قابل خواندن هستند.

این آثار اغلب از شاعرانی هستندکه با هزینه شخصی، دلنوشته هایی را با عنوان شعر منتشر می کنند.

بسیاری از این شاعران در رابطه با آثارشان ادعای شعر مدرن بودن می کنند و حتی در مواردی که انتشاراتی های مطرح به دلیل کیفیت بسیار پایین کار آن ها، حاضر به چاپ کتاب شان نیست، ناشر را به بی سوادی متهم می کنند که درکی شعر مدرن ندارد! سوال این است که شعر مدرن چیست؟ و ما تا چه سطحی باید از آن بدانیم که شعر مدرن را بشناسیم؟ چرا توجه شاعران امروز چنین به مساله مدرن بودن آثارشان جلب شده در حالی که انبوه این کتاب ها، خالی از هرگونه المان های شعری است که در مدرنیست های ایرانی مانند: احمد شاملو ، فروغ فرخزاد ، مهدی اخوان ثالث ، محمدعلی سپانلو ، نصرت رحمانی ، بیژن الهی ، شمس لنگرودی ، علی باباچاهی و.

می بینیم.

با علی بابا چاهی (شاعر، نویسنده و محقق)، درباره وضعیت شعریِ امروز ایران و به طور کلی جریان شعری که امروز از آن با نام پست مدرن یاد می شود، به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید: امروز کتاب های شعر با تیراژهای بسیار پایین اما به صورت انبوه تولید می شوند و همه آن ها نام شعر مدرن را با خود یدک می کشند؛ در حالی که سطح کیفی بسیاری از این ها به حدی پایین است که نمی دانیم چطور می شود این آثار، به همراه اشعار کسانی مانند بیژن الهی و یدا.

رویایی را در یک سطح قرار داده و هر دو را مدرن بنامیم.

به نظر می رسد در این موضوع ابهامی پیش آمده است؛ نظر شما چیست؟ در مورد این ابهام، باید به این نکته توجه کنیم که شاعران ما تنها به این افراد ختم نمی شوند و ژانرهای مختلفی در ایران وجود دارد.

به اعتقاد من برای درک و دریافت هر ژانر و شعری باید خواننده حرفه ای باشیم.

ما در مقطعی شعر نیمایی را با تعریف خود او از وزن و ریتم داریم ، بعد از آن به شعر سپید می رسیم که به اسم شاملو ثبت شده است.

زمانی به شعرهای نیما، شعر نو می گفتند که کم کم این نام به شعر امروز تغییر کرد و در حال حاضر به آن شعر مدرن می گویند.

این تنها یک نام گذاری است.

به اعتقاد من هرکسی که امروز به شیوه و سیاق مدرنیست های ایرانی شعر بگوید، خوب یا بد آن را شعر مدرن می نامیم.

اما این نام گذاری، به معنای تضمین ارزش های زیبایی شناختی شعر نیست.

توجیه شما برای آشفته بودن شعر امروز چیست؟ این ما نیستیم که شرایط را ایجاد می کنیم.

ما ممکن است ناخواسته دخالت بسیار نسبی ای در ایجاد شرایط داشته باشیم اما به طور عمده، مسائل خارج از اراده ما صورت می گیرند و از دست ما بیرون است که چیزی را ایجاد کنیم.

بسیاری از مسائل و موارد جامعه شناختی و روان شناختی با هم ادغام می شوند و بعد، بازتاب روانی این ها را در نسل جوان اهل شعر می بینیم.

پاره ای از این بازار گاه آشفته، چکیده تمناهای روانی نسل جوان است؛ یعنی جوان فکر می کند که به وسیله شعر قرار است جلوتر از بقیه قرار گیرد و با خود می گوید: من زودتر از دیگران به فردیت و استقلال می رسم .

فکر می کنم این ها هرکدام با دیالکتیکی پیچیده قابل تبیین و بررسی هستند.

شعر مدرن، امروز چقدر رسالتی که باید داشته باشد را دارد؟ به طور کلی تعهد در شعر، اکنون با چه تعبیری نسبت به گذشته روبه رو است؟ می توانیم تعهد و التزام را نیز معادل رسالت قرار دهیم.

این رسالت معنای خاص و ثابتی ندارد بلکه از دید هرکس می تواند تجلی خاص خود را داشته باشد.

از طرفی وقتی می گوییم تعهد و رسالت، احتمال و تصور این وجود دارد که با شعری غیر متعهد روبه رو باشیم که در واقع هستیم.

به رغم منتقدان معاصر که فوری شعر متعهد را تایید و شعر غیر متعهد (که شاید گاه بتوان به آن شعر ناب گفت) را مطرود تلقی می کنند، معتقدم این برخوردی جزمی است که نوعی دگماتیسم در آن وجود دارد.

ما گرفتار یک ثنویت گرایی شده ایم که از عهد باستان، همچنان ساری و جاری است.

شعرهای سیاسی و ملتزم دهه 40 و 50 بر همین مبنا شکل گرفته و تولید شده اند.

این مساله تا جایی پیش رفت که گفته می شد اگر شعر حول محور، حزب و یک ایدئولوژی خاص نچرخد و با نقد مارکسیستی بررسی و ارزیابی نشود، شعری مطرود به شمار می رود .

این تعهد برخواسته از نوعی بینش و دستور حزبی است.

من معتقدم اینجا با خشک بینی طرف هستیم.

ما نباید با دیدگاه جزمی که با فضای شعر مدرن نیز درگیر است، بین شعر متعهد و غیر متعهد تقابلی بگذاریم بلکه باید به زوجیت تقابل ها فکر کنیم؛ این تعبیری از دریدا است.

خوشبختانه در ادبیات کلاسیک فارسی، چه در نثر و چه شعر، اشاره هایی به همین ثنویت گرایی و زوجیت تقابل ها شده است.

ادبیات کلاسیک ما با این مسائل به نوعی آشناست.

ولی اینکه پدیده ها و شب و روز را در پیوند با هم بررسی می کند، جای دلخوشی دارد.

اما آیا هر شعری که به آن متعهد می گویند، شعر خوبی است؟ من به ماجرا این گونه نگاه نمی کنم.

آیا شعر باید سیاسی یا تغزلی باشد؟ به نظر من شعر باید شعر باشد.

این حرف جزو بدیهیات است که اگر شعری شعریت، تبلور و تجلی یک اثر ماندگار را نداشته باشد، اهمیتی ندارد که از چه چیزی صحبت می کند.

شعر و به ویژه شعر مدرن، به این فکر نمی کند که باید درباره چه چیزی حرف بزند.

شعر، موضوعی نیست.

به ویژه در آثار بعد از انقلاب برخی شاعران که از نسل قبل در دهه 70 درخشیدند، این موضوع اهمیت دارد.

در این اشعار می بینیم که شعر موضوع محور و همچنین فرم گرا به معنای فرم تک مرکزیتی نیست.

امروز دیگر مثل نیما نمی گوییم که شعر باید دارای وزن باشد و مانند شاملو نیز نمی گوییم باید وزن نداشته باشد.

این افراد شاعران معتبر و محبوب من هستند اما من می توانم از آن ها انتقاد کنم؛ این انتقاد از بزرگی این شاعران چیزی نمی کاهد و تنها مسائلی را برای نسل جدید مشخص خواهد کرد.

فکر می کنم در این دوره باید بکوشیم از این جزمیت خارج شویم و به وزن مرکب فکر کنیم.

وزنی که می تواند از ادغام وزن عروضی و وزن نثر به وجود بیاید و فرم آن نیز می تواند فرم مرکب باشد.

اما این ها به معنای اغتشاش در شعر نیست.

شاید بتوان گفت بیشتر شاعران امروز، چندان با پیشینه شعر و ادبیات ایران آشنایی ندارند و این در روند شعری شان مشخص است.

انگار که با گنجینه پشت سرمان غریبه هستیم و به نظر می رسد تا حدی در این مسیر دچار سردرگمی شده ایم.

صحبت هایی که در پاسخ به پرسش های پیشین شما کردم به معنای تایید وضعیت شعر امروز ایران نیست.

طبیعی است که طیف های زیادی در شعر امروز ایران هستند و این اغتشاش، نتیجه این حضور چندگانه است.

شاعران نسل قبل از ما، مانند م.

آزاد ، منوچهر آتشی ، نصرت رحمانی و.

، درخشش بیشتری در شعر خود داشتند.

حتی اگر همه اشعارشان مورد تایید ما نباشد، حس می کنیم که هرکدام یا بعضی از آن ها، طرح یک زیبایی شناختی جدید در شعر داده یا به بسط تجربه های ناتمام نسل های قبل پرداخته اند.

نسل قبل کسانی نبودند که خیلی خوب بخوانند و با تئوری های ادبیات آشنا باشند بلکه آن ها براساس استعدادی که داشتند شعر می گفتند.

اگر پاره ای از شاعران آن نسل را کنار بگذاریم، می بینیم که برخی جوانان امروز از لحاظ درک تئوری های ادبیات از آن ها بالاترند.

این برای من مایه خوشحالی خواهد بود اما چیزی در شاعران جوان امروز کم است.

تنها دانستن و انباشتن معلومات و درک ها و یا نقب زدن به دانش جهانی برای شعر کافی نیست.

برای مثال شاعران امروز احساس می کنند اگر از عشق حرف بزنند، به گذشته بازگشته اند و اثرشان را نمی توان در حوزه شعر مدرن دسته بندی کرد.

اگر ما را به دگماتیسم و تحجر محکوم نکنند، باید بگویم که ادبیات مدرن و پست مدرن نیز بر مقوله عشق انگشت می گذارد.

پست مدرن ها می گویند ما باید به گذشته نگاهی کنیم و از عشق مهم تر، چه چیزی داریم؟ عشق هم قابل تاویل است.

منظور من، عشق بین دو فرد از جنس مخالف است و براساس همین جنسیت دنیای تازه ای ایجاد می شود؛ یعنی واقعیتی تالیفی در کنار واقعیتی مستقر به وجود می آید.

اما این مساله را درآثار شاعران جوان کمتر شاهدیم.

در گذشته شاعر یا تغزلی یا سیاسی، بالاخره یک رنگی داشت.

من می گویم که حتی بی رنگی هم اگر به اجرا دربیاید و تشکل پیدا کند و معنی اش این باشد که من نه متعهدم نه ملتزم، قابل قبول خواهد بود؛ چون اثری متفاوت را به وجود آورده است.

امیدوارم که این شک و تردید من نسبت به مسائل، ناشی از نگاه نادرست باشد.

بعد از یکی دو تن از شاعران نسل بعد ازما، مثل سید علی صالحی یا شمس لنگرودی، افراد دیگری آمده اند اما منتظر درخشش های بیشتری هستم.

با توجه به سخنان شما درباره درخشش نسل قبل، شاید بتوانیم این سردرگمی را ناشی از بلاتکلیفی انسان امروز و بی توجهی او به مسائل محیط پیرامونش بدانیم.

همین مقوله عشق که به آن اشاره کردید در شاعران نسل امروز مفهوم دیگری پیدا کرده است و به طور کلی جهان بینی امروز ما با گذشته تفاوت بسیاری دارد.

مساله دیگر اینکه شاعران امروز برای مدرن نوشتن تلاش هایی می کنند که گاه بی نتیجه است و آن ها را از مسیر اصلی خود دور می کند.

حال و احوال دنیای اکنون، بر پایه معیارهای مصرف می چرخد.

من از این نکته غافل نیستم اما دیده ام پاره ای از شاعران جوان، وقتی می بینند در کار شاعری دیگر وجه غنایی و تغزلی به چشم می خورد، می گویند این شعر، شعر مدرن نیست.

به این دلیل که فکر می کنند هرچیزی که مورد تایید یا نفی جهان مصرفی مدرن است را آن ها نیز باید تایید کنند؛ حال اینکه کار هنرمند در حوزه زندگی روزمره و نقدی که می نویسد یا در مورد موضع شخصی که می گیرد، باید برخوردی مقاومتی باشد.

یکی از فلاسفه پست مدرن، به این مساله اشاره می کند، می گوید امروزه انتخاب ماشین به دلیل این نیست که تامین آسایش کند بلکه اعلام پایگاهی اجتماعی برای فرد محسوب می شود.

پاره ای از چیزهایی که دنیای غرب حداقل در لایه های سطحی نشان می دهد، زرق و برق است.

حتی رقص و پایکوبی های تقلیدی که برآمده از فرهنگ نیستند.

هرچیزی که غرب پیشنهاد کند، شاعر شرقی ملزم نیست آن را بپذیرد.

به همین دلیل دوستان شاعر ما فکر می کنند که باید عشق را نفی کرد؛ در حالی که باید بتوانیم پاره ای از چیزهایی که قابل دفاع است را در جامعه نگاه داریم اما در پیوند با معیارهای این نسل به خوانش آن ها بپردازیم.

در شعر امروز به نظر نمی رسد جریان شعری تازه ای به راه افتد.

شما فکر می کنید ما قرار نیست از شعری که امروز داریم، فراتر رویم؟ اینجا باید در نظر بگیریم که پیشرفت هایی که اتفاق می افتند با عبور از نیما، شاملو و شاعران نیمایی بعد از انقلاب اتفاق افتاده است، حتی اگر پررنگ و پرجلا نباشدکه در مواردی نیز هست، به این نیازدارد که نسل بعد یا نسل حاضر و نسل ما، با نگاه جست وجوگری به این مسائل نگاه کنند.

در نسل جوان، شاعرانی سراغ دارم که کارهای قابل توجهی داشته اند.

برای مثال آقای براهنی درست است که از نسل های قبل بوده اما بعد از انقلاب، صورت دیگری از شعر را نشان داد.

یا محمد مختاری که وقت پیدا نکرد، آدم پرتلاشی بود یا محمدعلی سپانلو، وجه تازه تری از خود را بعد از انقلاب نشان داد.

شعر مدرن به خوانش زیاد نیاز دارد.

نباید گناه همه این کم و کاستی ها را به گردن شاعران بیندازیم.

پیشنهاد شما برای شاعرانی که امروز در ابتدای راه هستند، چیست؟ من امیدی ندارم که این طیف حتی از یکی از جملات من را قبول کند؛ به همین دلیل به خودم زحمت نمی دهم.

آن ها نشنیده رد می کنند و البته من این را خصلت بدی نمی دانم.

به تازگی درباره میزگردی خواندم که جمعی از شاعران در آن صحبت کرده بودند.

آدم هایی که در آن میزگرد بودند، با اینکه اعتقاد دارند نسل قبل بیشتر از آن ها خوش درخشیده (حتی جزبه قصد انکار)، نامی ازنامداران نیاورده اند.

من 20 کتاب شعر توسط ناشران درجه یک منتشر کردم.

اگر این کتاب ها مقبول طبع ناشران نبود، به طو رحتم منتشر نمی شدند و به من حق التالیفی تعلق نمی گرفت.

بعد یکی از دوستان، می گوید که ناشران چون سواد درک شعر فرامدرن را ندارند، کتاب های من را منتشر نمی کنند! من از کم و کیف نشر مطلع هستم و می دانم که خیلی ها را دمِ در راه نمی دهند و این حرف ها پوچ است.

شاید آن ها ارزش هایی داشتند که نتوانستند برجسته اش کرده و ناشر به زعم آن ها بی سواد را جذب طنین نام خودشان کنند و کاری کنند که اسم ها برای آن ها جذابیت داشته باشد؛ به همین سادگی کسانی را که ناشر به آن ها حق الزحمه داده تا کتاب شان را به چاپ برساند، متهم می کنند.

من انتقاد می کنم ولی از هیچ کس گلایه ای ندارم.

این ها می ترسند جبروت متوهم شان از بین برود؛ .

در همان مجله دیدیم که منتقدی من و براهنی را مورد بحث انتقادی قرار داده و می خواست ما را منکوب کند اما ناخواسته کار دیگری کرده بود.

این ها در جامعه مریضی مثل ما که دموکراسی را تجربه نکرده است؛ جامعه ای که نمی داند ما در تفاوت زیبا می شویم، ناخواسته در امحای دیگران قدم برمی دارد.

در حال حاضر مشغول انجام چه کارهایی هستید؟ کار تازه ای برای انتشار دارید؟ دو کتاب در آستانه انتشار دارم.

یکی از آن ها، شعر نیست بلکه گزینشی است از مجموعه مقالاتی که بعد از انقلاب در خصوص مسائل روز ادبیات نوشتم و وقتی کم و کیف آن منتشر شد و خواننده ها دیدند نقد ، بررسی ، نفی و انکار خواهد شد.

این کتاب با نام تاملات از صفر به چاپ خواهد رسید.

کتاب دیگر من نیز مجموعه شعری است با عنوان این کتاب هم آدم است، عاشق می شود که مجموعه ای از آخرین اشعار من است .

بعد از این ها مطالب و اشعاری دارم که اکنون به فکر انتشارشان نیستم.


کلید واژه ها: شاعران - امروز - ایران - کتاب - علی بابا - مهدی اخوان ثالث - فروغ فرخزاد - شمس لنگرودی - قانون - منتشر - چاپ کتاب - نویسنده - ادبیات - رحمانی - ایرانی - اخوان - همراه - تاریخ - گزارش - رابطه - هزینه - تولید - مهدی - عظیم - هنری - صورت - چراغ - ساعت - هایی

آخرین اخبار سرویس:
بدون سونوگرافی جنسیت جنین خود را تشخیص دهید

چمران: می دانستم در انتخابات شوراها رأی نمی آورم

تکریم 50 هزار مادر شهید در نهمین سال طرح «مادران آسمانی»

اندیشه جاهلیت محمد قطب در بوته نقد تشیع، تسنن و عقل

در مدیریت برنامه محور، وزیر در صدور مجوزها دخالت نمی کند

چراغ سبز روحانیون چپ و راست برای گفت و گو

پیام سرلشکر سلیمانی به فرماندهان گردان قسام و القدس

معاون اول رییس جمهوری: هدف ما ایجاد 700 هزار فرصت شغلی در سال 97 است

بابک زنجانی نفت بی مشتری مان را می فروخت

تدارک برای مراسم تدفین روزنامه های خصوصی

شورای امنیت ملی به مسئله انتقال آب خوزستان ورود کند

بلال شاکری بازخوانی اصل احتیاط در فروج

توصیه امام صادق(ع) برای پاکدامنی زنان

محمد علیان نظری، علی راد تحلیل ماهیت تدبر در قرآن از منظر تفاسیر امامیه

پیکرهای 55 شهید از مرز شلمچه وارد کشور می شود

استقبال فرمانده فلسطینی از سخنان سردار سلیمانی

آماده سازی منشور تفسیری در راستای تقریب مذاهب

یک قاب و چهار شیر تهرانی

علیرضا فارسی نژاد هدف داری آفرینش از منظر قرآن کریم و حکمت متعالیه

واکنش جالب امام خمینی(ره) به شعار ما همه سرباز توایم+ فیلم

شهیدی که با چشم خیس «نماز شب» می خواند

تصاویر/ راهپیمایی دفاع از قدس در حومه جنوبی بیروت

دبیر شورای عالی مناطق آزاد: حذف روادید گام ارزشمندی در جهت توسعه اقتصادی کشور است

اجرای موسیقی گروه باقدسیان در جمهوری اوستیای شمالی

تدارک برای مراسم تدفین روزنامه های خصوصی

نیروهای خارجی "امنیت داخلی عربستان" را تامین می کنند

عکس/ بزرگترین زمرد جهان

یک قطعه زمین به ارزش  یک میلیارد ریال  وقف فعالیت های قرآنی شد

مصوبه شواری عالی امنیت ملی پابرجاست/ اجازه برگزاری دادگاه علنی نداریم/ دختر رییس قوه قضاییه با هیچ سرویس جاسوسی در ارتباط نیست، بازداشت نشده، این حرف صددرصد دروغ است

عروج در «نیزه رود»

وزیر خارجه انگلیس از ایران خواسته که 2 جاسوس آزاد شوند

بررسی اخلاق زیست محیطی با پردازش نظریه گایا و قاعده فلسفی بسیط الحقیقه - بخش اول تعریف و اهمیت محیط زیست

واکنش دولت به افزایش عوارض خروج از کشور

عکس/ تنها سلاح دختران فلسطینی

وزیر خارجه انگلیس از ایران خواسته که 2 جاسوس آزاد شوند

پیام سرلشکر سلیمانی به فرماندهان گردان قسام و القدس

سیداحمدعلی هاشمی نقش اذن در صحت یا بطلان نکاح در فقه و حقوق

امیدوارم روحانی به مکرون درباره موافقت نامه پاریس تعهدی ندهد

روزنامه استخدامی استان خراسان رضوی و شهر مشهد | سه شنبه 21 آذر 96

عکس/ خلخال بعد از یک روز برفی

دکتر مهدی نادری منش: جهان دانش محور نیازمند روابط عمومی خلاق، نوآور و متمایز است

دکتر مهدی نادری منش: جهان دانش محور نیازمند روابط عمومی خلاق، نوآور و متمایز است

علیرضا دره کی، میثم کهن ترابی مصداق شناسی قانون گریزی و تاثیر آن در انحطاط جامعه از منظر نهج البلاغه

بودجه سلامت در بودجه سال آینده سه درصد کاهش یافته است/در سخنان روحانی در رابطه با بودجه شفافیتی نبود

برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله دستغیب در حرم رضوی

روزنامه استخدامی استان قم | سه شنبه 21 آذر 96

15 هزار طلبه مترصد نوشتن پایان نامه تحصیلی هستند/ مجتمع های تابستانی ایجاد شود

تصاویر / جلسه شورای اداری استان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور

عکس/ شعبده باز بی کله !

محمّدتقی فعّالی چیستی معرفت از منظر فلسفه و دین

اجتماع جوانان مدافع حریم قدس شریف

جهانگیری: راهی جز افزایش تولید و سرمایه گذاری برای اشتغال زایی وجود ندارد

بی عملی و راه برون رفت از آن

جهانگیری: راهی جز افزایش تولید و سرمایه گذاری برای اشتغال زایی وجود ندارد

زیارت قبور شهدای گمنام را در اولویت قرار دهید

فرمانده ای سختگیر و دوستی مهربان

ای کاش اولین اشتباه استاندار مازندران رخ نمی داد

فرزندانم را طوری تربیت کنید که کینه استعمارگران در قلب شان باشد

برگزاری آیین وداع با پیکر شهید مدافع حرم در مشهد

تصاویر/ طبیعت برفی ماسوله

عکس/ پست بازیکن بارسلونا در حمایت از قدس

تصاویر / افتتاح رسمی مجتمع فولاد شادگان با حضور اسحاق جهانگیری

تصاویر/ تصادف شدید کامیون و رانا با 4 کشته

چمران: می دانستم در انتخابات شوراها رأی نمی آورم

عوارض خروج از کشور نیاز به اصلاح دارد/ دولت مصمم به قطع یارانه افراد غیرنیازمند است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور:تنوع قومیت ها در مرزها ضامن امنیت کشور است

یک پژوهشگر علوم جوی در گفت وگو با فارس: امیدوارم روحانی به مکرون درباره موافقت نامه پاریس تعهدی ندهد/ موافقت نامه پاریس ارتباطی به آلودگی هوا ندارد

گفتگوی سلیمانی با فرماندهان مقاومت در غزه

جهانگیری: راهی جز افزایش تولید و سرمایه گذاری برای اشتغال زایی وجود ندارد

نکاتی مهم در انتخاب لباس عروس

دانلود موزیک ویدیو جدید مهدی احمدوند بنام عشق من

گزارش برگزاری چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

اقدام قابل تامل و تحسین برانگیز سردار سلیمانی درمیدان نبرد + عکس

برگزاری آیین گرامی داشت شهید حسین آخوندزاده در یزد

شهیدی که با گونه های خیس در نماز شب حاضر می شد

برگزاری مراسم گرامیداشت شهید علی اصحابی در شاهرود

بازنشسته هایی که 20 میلیون "مستمری نجومی" می گیرند

آمادگی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین

تصاویر/ انباشت زباله ها در مناطق زلزله زده

 گزارش برگزاری چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

غلامعلی فرمانده ای سختگیر و دوستی مهربان بود

مسئول- خبرنگاران توییت باز

عکس روز: پاپا نوئل روی برج

جرایم رانندگی افزایش نیافته است

میدان توپخانه در سال 1330 (عکس)

رضازاده

داده نمایی لایحه بودجه97منتشر شد

همنشینی تار و کمانچه در اهواز

چمران: می دانستم در انتخابات شوراها رأی نمی آورم

نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخورداری از اختیارات متناسب است

آغاز نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان اکو در پاکستان

آمادگی همه گروه های مقاومت منطقه برای حمایت از مسجدالاقصی

چمران: می دانستم در انتخابات شوراها رأی نمی آورم/ درباره املاک شهرداری بسیار جوسازی شده است

شاگرد اول تخلفات ایران، مازندران است/ مردم با نرخ مشارکت بالا، پاسخِ خدمت می خواهند

قاتل دخترجوان:آزادم کنید تا دیه بدهم

زمان آزمون استخدام شرکت آرامش سازان امین

افزایش خیره کننده عوارض خروج از کشور در بودجه 97 (+ جدول)

شرایط استخدام شرکت آرامش سازان امین

چمران: می دانستم در انتخابات شوراها رأی نمی آورم/ درباره املاک شهرداری بسیار جوسازی شده است

عدم الفتحی که راهگشای پیروزی های آتی شد

شاعران دور ان اخیر نشنیده رد می کنند

شاعران دور ان اخیر نشنیده رد می کنند