مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 شهریور 1396 ساعت 01:062017-09-13سياسي

رضا اکبریان، اصغر پوربهرامی، محمد سعیدی مهر، علی افضلی تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوییناس


این مقاله درصدد بررسی این مسئله است که چرا در مابعدالطبیعه توماس آکوییناس، تشکیک در مفهوم وجود به رغم قول او در باب تشابه وجود تصویرپذیر نیست؟ - چکیده این مقاله درصدد بررسی این مسئله است که چرا در مابعدالطبیعه توماس آکوییناس، تشکیک در مفهوم وجود به رغم قول او در باب تشابه وجود تصویرپذیر نیست؟ توماس، علاوه بر ارسطو از ابن سینا نیز در بسیاری از مواضع تبعیت کرده است.

ارسطو موجود را غیر از مشترک معنوی و مشترک لفظی می داند.

ابن سینا، مشترک معنوی را بر دو قسم متواطی و مشکک می داند و کاربرد سوم لفظ نزد ارسطو را در مشترک معنوی مشکک قرار می دهد و چون قایل به مسانخت میان علت و معلول است، از تشکیک در مفهوم وجود دفاع می کند.

توماس اگرچه سخنی از تشابه در وجود نمی گوید، اما قسم سومی در کنار مشترک معنوی و لفظی به نام لفظ متشابه را مطرح می کند.

اگرچه تحلیل های زبان شناختی مؤید مترادف بودن الفاظ تشابه در فلسفه توماس و تشکیک نزد ابن سیناست، تحلیل های مابعدالطبیعی توماس شناسان جدید از تشابه بر اساس تناسب متفاوت با تشکیک مفهوم وجود است.

تحلیل آنها از تشابه بر اساس نسبت نزدیک به تشکیک مفهوم وجود ابن سیناست؛ اما چون توماس قایل به مسانخت میان خالق و مخلوق نیست، نمی توان این تحلیل توماس شناسان را نیز تفسیری صحیح از قول توماس درباره تشابه دانست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رضا اکبریان، اصغر پوربهرامی، محمد سعیدی مهر، علی افضلی تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوییناس

رضا اکبریان، اصغر پوربهرامی، محمد سعیدی مهر، علی افضلی تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوییناس