مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 26 مرداد 1396 ساعت 07:402017-08-17اقتصادي

حذف پسته و فرش از عمده های صادراتی/ گندم در جدول صادرات ته نشین شد


آمارهای صادراتی کشور گویای آن است که با وجود کاهش حدود 10 درصدی صادرات غیر نفتی، در چهار ماه اول امسال بالغ بر37 میلیون و 636 هزارتن کالا به ارزش بیش از 13 میلیارد و 458 میلیون و 848 دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

این آمار در حالی است که حجم صادرات کشور در سال 1386 یعنی حدود 10 سال قبل از نظر وزن معادل 32 میلیون و 117 هزار تن و ارزش آن بالغ بر 15 میلیارد و 312 میلیون دلار بوده است.

به عبارت دیگر نگاهی گذرا بر ارزش صادرات کشور میان این دو تاریخ گویای آن است که اکنون با وجود کاهش های صورت گرفته در حجم صادرات کشور، از نظر ارزش مادی صادرات چهار ماهه اول سال با صادرات کل سال 1386 تا حدی برابری می کند، اما باید به نکات مختلفی نیز توجه داشت از جمله آنکه در سال 1386 با توجه به این که تمرکز کشور بر صادرات نفتی بوده صادرات کالاهای غیرنفتی کمتر مورد توجه قرار داشته است.

اما طی سال های اخیر بحث صادرات غیرنفتی از اهمیتی ویژه برخوردار شده است.

نکته دیگر آنکه در سال 1386 از نظر ارزش، عمده مواد صادراتی به فلزات و سنگ های آهن، متانول یا پروپان مربوط می شد و در جدول صادرات کشور کالاهایی مانند گندم، سنگ های مرمر، هندوانه، گچ بنایی، پسته تازه یا خشک کرده، فرش یا سایر کفپوش های نساجی نیز دیده می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حذف پسته و فرش از عمده های صادراتی/ گندم در جدول صادرات ته نشین شد

حذف پسته و فرش از عمده های صادراتی/ گندم در جدول صادرات ته نشین شد