مهدی مهریزی، وهاب دانش پژوه قرآن و جرم انگاریِ حداقلیدر قرآن با بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها از جنبه ارشادی و تـربیتی برخورد شده و در ایـن کتاب آسمانی، کمتـر از روش جـرم انگاری استفاده شده است. - چکیده محدوده و قلمرو جرم انگاری یکی از مباحث مهم در حقوق کیفری است. امروزه نظام های کیفری پیشرفته در جهان از جرم انگاریِ حداکثری و تورم کیفری فاصله گرفته و به جرم زدایی و کیفرزدایی روی آورده اند. این نظام ها در کنار جرم انگاریِ حداقلی، برای مقابله با جرم و بزهکاری از راهکارهای اصلاحی و تـربیتی و اقدامات تأمینی و پیشگیرانه بهـره می گیرند. درحالی که در قرآن کـریم در چهارده قرن پیش روش جرم انگاری حداقلی ارائه شده و در سه حوزه اشخاص، اموال و امنیت به جرم انگاری پرداخته شده است. در قرآن با بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها از جنبه ارشادی و تـربیتی برخورد شده و در ایـن کتاب آسمانی، کمتـر از روش جـرم انگاری استفاده شده است. در قرآن مصادیق زیادی از گناه و ناهنجاریِ فردی و اجتماعی بیان گردیده، ولی در مـوارد اندکی جـرم انگاری مورد توجه بوده است. کلیدواژه ها: جرائم علیه اشخاص؛ جرائم علیه امنیت؛ جرائم علیه اموال؛ جرم؛ جرم انگاری نویسندگان: مهدی مهریزی: دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران وهاب دانش پژوه: قاضی دادگستری تبریز نشریه فقه و حقوق اسلامی - دوره 7، شماره 12، بهار و تابستان 1395. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |