مطالب مرتبط:
طبیعت دوستان رضوانشهر با جمع آوری زباله به یاری طبیعت شتافتند
محبوب ترین خودروهای جمع و جور 2017 کدامند؟
جمع آوری بیش از 17 میلیارد ریال زکات در شهرستان البرز
شاخص رشد کرد، خودرو به جمع تأثیرگذارها رسید/ توقیف دو نماد خودرویی در دقیقه 90
وثوق احمدی: باشگاه ها باید حواس خودشان را جمع کنند/بازیکن باید مالیات خودش را بپردازد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 تیر 1396 ساعت 17:262017-07-17سياسي

جلیلی در جمع دانشجویان و طلاب: آتش به اختیار یعنی از انجام بدیهی ترین وظایف خودمان سر باز نزنیم/ برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی باید هزینه داد


آتش به اختیار یعنی اگر رهبری از ما مطالبه انجام تکلیف می کند، نگوییم این را خود ایشان انجام می دهد و اگر کسانی نمی خواهند برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی هزینه بدهند، - بی عملی خود را توجیه نکنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازحوزه احزاب "، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع تعدادی از دانشجویان وطلاب، ریشه های قرآنی تعبیر آتش به اختیار را مورد واکاوی قرار داده است.

جلیلی در این نشست با ذکر آیاتی از سوره توبه و احزاب به تبیین مفهوم آتش به اختیار در قرآن و مطالبات رهبر معظم انقلاب در این راستا پرداخت.

جلیلی در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: آتش به اختیار یعنی اگر رهبری از ما مطالبه ی انجام تکلیف می کند، نگوییم این را خود ایشان انجام می دهد و اگر کسانی نمی خواهند برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی هزینه بدهند، بی عملی خود را توجیه نکنند وبه آن القاب و لعاب موجه ندهند.

مشروح این سخنان در ادامه می آید: بسم الله الرحمن الرحیم خدمت همه شما برادران عزیز و خواهران گرامی سلام عرض می کنم.

در سلسله جلسات قبلی بنیان اندیشه سیاسی اسلام گفته شد که وقتی در سیاست از مفهوم دولت صحبت میشود، دو بحث اصلی در آن نهفته است: طاعت و حکم و مفصل بحث شد که در اندیشه اسلام حکم فقط برای خداست و اطاعت فقط باید از خداوند باشد.

همچنین بر اساس قرآن، راه و صراط مستقیم در اسلام بندگی خداوند است: وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ .

در اینجا سؤالی که پیش می آید و آن اینکه با این نگاه و رویکرد، آتش به اختیار چه معنایی دارد؟ انسان که در هر شرایطی باید ببیند فرمان الهی چیست و آن را مبنای عملش قرار دهد، چگونه می تواند آتش به اختیار باشد؟ این یک سؤال مهم است که علیرغم همه مباحثی که درباره حکم و طاعت وجود دارد، نسبت آنها با مفهوم آتش به اختیار چیست؟ در این جلسه می خواهیم پیرامون این موضوع مباحثه کنیم.

یکی از موضوعات مهمی که به صراحت در قرآن اشاره شده، این است که هر آن چه در هستی و آفرینش وجود دارد، به اذن خداوند است.

چه در تکوین و چه در تشریع .

هر آن چه هست با اجازه و اذن خداوند است.

آسمان ها، زمین، فرشتگان، قیامت، شفاعت، رویش ها، موت، حیات، معجزات پیامبران و حتی مغفرت الهی.

هر چه که در این عرصه صورت می گیرد، مفاهیم و حقایقی است که همه با اذن خداوند انجام می شود.

وَ یُمْسِکُ السَّماءَ اَنْ تَقَعَ عَلَی الْاَرْضِ اِلاَّ بِاِذْنِهِ .

اگر آسمان ها برافراشته است، با آن اجازه است.

مباحث فراونی وجود دارد که هر آن چه که در عالم و هستی کار می کند با اجازه خداوند است.

این طور نیست که اینها رها باشند.

در آیه آیت الکرسی می خوانیم: مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ .

یعنی اذن الهی بر همه چیز حاکم و حکمفرماست.

حتی معجزات الهی نیز در همین چارچوب و با اذن الهی است و اینطور نیست که پیامبری از پیش خودش یک معجزه ای انجام داده باشد.

قرآن به صراحت بیان می کند که اگر شما معجزاتی می بینید، اینها همه به اذن پروردگار است.

اذن در تشریع: در تشریع هم همین است.

آیه قرآن است که میفرماید اگر می بینید کسانی برای خودشان حرام یا حلال قرار می دهند، اولین سؤال از آنها این است که آیا تو از خداوند اجازه داری؟ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَامًا وَحَلالا یا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَی اللَّهِ تَفْتَرُونَ .

این اذن الهی است.

در قرآن آیات فراوانی وجود دارد.

أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ .

مثلاً می آیند برای خودشان یک دین درست بکنند، قانون گذاری بکنند.

مَا لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ .

در حالی که خداوند به آنها همچین اجازه ای نداده است.

خود پیامبران هم همین را بیان می کردند که مَا کَانَ لَنَا أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ .

اگر ما برای ما شما دلیل و حجت یا معجزه ای می آوریم، این با اجازه خدا است.

خود ما که از خودمان اختیاری نداریم.

ما کان لرسول ان یأتی بایه الا باذن الله .

اگر آیه ای می آورند، این آیه با اجازه خداوند است.

این آیه مشهور که وقتی در قرآن در مورد خود پیامبر بیان می شود: داعیاً الی الله یعنی اگر تو مردم را به سوی خدا دعوت می کنی، به اذنه است.

اینها همه اش با اجازه خداوند است.

اگر وحی هست، این تعبیر را می کند که فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَآ .

آن وقت آن چیزی را که خداوند می خواهد، به اینها وحی می کند.

به ما گفته می شود که باید از پیامبر اطاعت بکنیم.

اگر پیامبری می آید، برای این است که از این پیامبر اطاعت بشود اما همین اطاعت از او برچه مبنایی چیست؟ وَما أَرسَلنا مِن رَسولٍ إِلّا لِیُطاعَ یعنی هر پیامبری که می آید، باید از او اطاعت بشود اما باذن الله .

آن اجازه خدا است که به این اطاعت مشروعیت می دهد.

آن اجازه خداوند است که این مسیر را برای اطاعت باز می کند.

در مسائل دیگر هم همین است.

در سیزده سال اول در دوران بعثت، در دورانی که در مکه بودند و حتی در سال اول که در مدینه بودند می گفتند ما حتی اجازه جنگ نداریم.

تا این که این اجازه رسید.

اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا از الان اجازه داده شد که شما جنگ بکنید.

یعنی تا قبل این، اینطور نبود.

در این نگاه همه چیز بر مبنای اذن الهی است.

در تکوین، در هستی، در تشریع ، در جنگ و حتی به تبع جنگ شکست و پیروزی همه در این چارچوب است: کم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَت فِئَهً کثِیرَهَ بِإِذْنِ اللَّهِ .

اگر پیروز می شوید و اگر دشمن را شکست می دهید، باز اینها همه مبتنی بر آن اذن الهی است.

فهزموهم بإذن الله آنها را به اجازه خداوند شکست دادند.

وَ ما أَصابَکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ .

یعنی آن چیزی که روزی بین شما و مخالفین تان درگیری شد، همه اینها باز بر مبنای اذن الهی است: اگر پیروز شدید؛ اگر صد نفر از شما می تواند بر دویست نفر از آنها پیروز شود؛ همه اینها باذن الله است.

هر گونه کاری باید باذن الله باشد.

به ویژه در مسائل اجتماعی .

ً تعبیر قرآن راجع به مؤمنین چیست؟میفرماید مومنین اگر می خواهند در امور اجتماعی کاری بکنند، اول باید اجازه بگیرند.

این تعبیر قرآن را ببینید.

انما المؤمنون انما برای حصر است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوه می گوید اگر مومنین بخواهند در آن امر جامع اقدامی بکنند آن را انجام نمی دهند و به سراغش نمی روند مگر این که قبلش اجازه بگیرند.

اذن داشته باشند.

امر جامع چیست؟ مرحوم علامه طباطبایی ذیل این بحث می گویند: پس در اندیشه دینی و در قرآن، وقتی که راجع به اجازه گرفتن بحث می شود، همه چیز باید باذن الله باشد.

چه در تکوین، چه در تشریع، چه در امر جامع.

حتی میفرماید اصلاً وصف مؤمن این است که کاری را نمی کند، مگر این که اجازه آن را گرفته باشد.

این جا معنی آتش به اختیار چیست؟ اگر هر کاری می کنیم، باید به اذن الله باشد.

پس این که مقام معظم رهبری می فرمایند آتش به اختیار یعنی چه؟ قرآن در این باره مفصل بحث کرده است و می فرماید برخی اوقات اجازه گرفتن یک شاخص برای صادق یا کاذب بودن افراد است: عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْکَاذِبِینَ شاید همه ما در نگاه اول بگوییم آن کسانی که اجازه می گیرند صادق هستند اما عین تعبیر قرآن این است که آنهایی که به خدا ایمان دارند، آنهایی که به قیامت ایمان دارند.

آنهایی که با اموال شان و اَنفس شان آماده مجاهده هستند، کسانی هستند که از تو اجازه می گیرند یا نمی گیرند؟ نمی گیرند! چرا؟ در ادامه هم درباره کسانی که اجازه می گیرند، می فرماید: الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاَللَّهِ وَالْیَوْم الْآخِر وَارْتَابَتْ قُلُوبهمْ فَهُمْ فِی رَیْبهمْ یَتَرَدَّدُونَ .

این عین آیه قرآن است: إِنَّمَا یَستَئْذِنُک الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ ارْتَابَت قُلُوبُهُمْ .

کسانی که شک دارند و هنوز در تردید هستند: فِی رَیْبهمْ یَتَرَدَّدُونَ این بحث مهمی است.

خود قرآن به ما می گوید مؤمن کسی است که کاری را انجام نمی دهد، مگر این که اجازه بگیرد.

پس چرا در همین قرآن بیان میشود که مؤمنین واقعی کسانی نیستند که بیایند از تو اجازه بگیرند؟ آنهایی که اجازه می گیرند، آدم های مردد و شکاک هستند که حتی در وصف آنها می فرماید: لا یؤمنون بالله و یوم الاخر این دو مقوله چطور با هم جمع میشوند؟ دو اجازه داریم؛ یک اجازه هست که می خواهید بدانید خداوند چه می گوید؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلی أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوه .

اما یک وقت هست که می دانید خداوند چه گفته و وظیفه ما را مشخص کرده ولی با سوال می خواهید از زیر مسؤولیت شانه خالی بکنید! اجازه تبدیل به یک بهانه می شود، مثل این که مثلاً به شما گفته اند نماز بخوانید.

بعد می گویید نه! من باید هر نمازم را اجازه بگیرم و ببینم وظیفه دارم آیا امروز هم بخوانم یا نه؟ یا اینکه بگویید حالا امسال هم باید روزه بگیریم یا نه؟ برخی می خواهند مسؤولیتی را انجام ندهند و بهترین پوشش برای آنها اجازه است.

ببینیم اصلاً اجازه داریم این کار را بکنیم یا نکنیم؟! این تعبیر قرآن است: لَوْ کَانَ عَرَضاً قَرِیباً وَسَفَراً قَاصِدا .

یک چیزی که هزینه ای نداشت و نزدیک بود را می گویند حالا می رویم تا پیامبر هم راضی باشد! اما آنجایی که مثلاً می بینند یک مسؤولیتی سخت است بهانه ها شروع می شود.

تعبیر قرآن این است که برخی هستند که اگر یک مسؤولیت و یک کاری آسان باشد، انجام می دهند و می گویند حالا این که سخت نیست.

اما اگر کمی هزینه و سختی داشت، اجازه می گیرند تا به این بهانه از مسئولیت فرار کنند؛ مگر مؤمنین واقعی .

کسانی که ایمان دارند و می گویند این وظیفه ماست وحتی اگر این کار سخت تر هم باشد باید انجام دهیم اما کسانی که دنبال فرار از مسئولیت هستند شروع می کنند آقا اجازه! .

إِنَّمَا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ .

میگویند حالا واقعاً این درست است؟ شما هزینه های این کار را حساب کردید؟ می دانید این چقدر مشکل دارد؟ قرآن می گوید تازه اگر اینها همراهی هم بکنند، آن موقع برای شما مشکل ایجاد می کنندآن موقع حتی آمدن اینها ضرر هم دارد.

تعبیر قرآن این است که کسی که نمی خواهد وظیفه اش را انجام بدهد و دنبال بهانه است اگر با شما همراهی هم بکند، وسط راه شما را رها میکنند، در کارتان اخلال ایجاد می کنند.

رفیق نیمه راه هستند لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ مَا زَادُوکُمْ إِلا خَبَالا وَلأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ آن موقع یک عده ای از شما هم دچار تردید می شوند وَ فیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ .

یکباره عده ای می گویند راست می گوید! حالا واقعاً آقا این کار را از ما خواست؟ باید انجام بدهیم؟ نباید انجام بدهیم؟ می گویند حالا آن طور هم که می گویند نیست! ظاهراً این قدر هم وظیفه نداریم! تردید ایجاد میشود.

اینجاست که آتش به اختیار معنا پیدا می کند.

آتش به اختیار یعنی دچار تردید نشوید.

در آن چارچوب قانونی و وظیفه ای که دارید کارتان را بکنید.

لازم نیست دائم بگویید آقا این کار را بکنم؟ مثلاً کتاب هم بخوانم؟ آقا فرمودند کار فرهنگی خودجوش و تمیز کنید.

این دیگر اجازه نمی خواهد.

انجام بدهید.

تعبیر قرآن این است که در این مواقع، ظاهر و پوشش می شود اجازه گرفتن اما باطن آن فتنه ایجاد کردن است.

ولو با یک ظاهر موجه و مقدس! برخی اوقات یک مفاهیم با یک عناوین موجه مطرح می شود اما قرآن می گوید توجه داشته باشید و ببینید پشت آن عنوان چیست؟ مثلاً تکلیف می شود که باید بروید و در فلان جا بجنگید.

ولی برخی می گویند حالا به ما اجازه می دهید که نیاییم؟ عنوان و پوشش حرفشان هم موجه و مقدس است.

می گویند اگر ما به آن جا بیاییم، می ترسیم به گناه بیفتیم: اینجا تعبیر قرآن چیست؟ نمی گوید بارک الله، چه آدم مقدسی است و چقدر اهل احتیاط است که می گوید اگر من به این جا بیایم، شاید به گناه بیفتم! می گوید أَلَا فِی الْفِتْنَهِ سَقَطُوا .

تو الان در گناه افتادی! چون داری ترک مسؤولیت می کنی! بهانه می کنی اگر بیایم ممکن است دچار یک فتنه و گناه بشوم! الافی الفتنه سقطوا و ان جهنم لمـحیطه بالکافرین اجازه نباید پوششی برای فرار از تکلیف باشد.

اینها تعابیر قرآن است و فقط بحث امروز ما نیست.

این نشان می دهد این مساله یک آسیبی است که می تواند در جامعه دینی شکل بگیرد و شاید در قرآن ده ها آیه فقط به همین موضوع اشاره دارد.

البته ممکن است زمانی یک نفر واقعا عذری داشته باشد، آن موقع فرق میکند با کسی که برای فررا از مسئولیت دنبال اجازه و بهانه جویی است.

این تعبیر قرآن است: کسانی که قرار است کاری بکنند ولی عملاً به دلیل مشکل جسمی و .

نمی توانند؛ اشکالی ندارد و بر آنها تکلیفی نیست.

با در جای دیگر قرآن می فرماید کسانی هستند که می خواهند تکلیفی را انجام بدهند ولی به هر دلیل شرایط برای آنها فراهم نیست.

مثلا عده ای از مؤمنان و مجاهدان بودند که می خواستند جهاد کنند اما امکاناتش را نداشتند.

می گفتند ما دست خالی هستیم و هیچی نداریم.

پیغمبر هم می گفت من هم هیچی ندارم که به شما بدهم.

اینجا تعبیر قرآن این است: تَوَلَّواْ وَّ أَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ .

گریه می کنند که چرا نمی توانند همراه تو بیایند.

می گویند یک چیزی به ما بده.

سپری، شمشیری، به قول امروزی ها سلاح یا تانکی تا بتوانیم مدافع حرم شویم.

می گویند نه.

فعلاً نداریم.

الان هم زیاد می بینیم خیلی ها می گویند ما می خواهیم برویم در دفاع از حرم بجنگیم ولی نمی شود و واقعاً حسرت می خورند که یک وظیفه ای را نمی توانند انجام دهند.

حتی زمان جنگ تحمیلی هم از این موارد زیاد می دیدیم که کسی که نمی توانست به جبهه برود ولی کنار اتوبوس اعزام رزمندگان به جبهه می آمد و اشک میریخت.

پس مشخص است که منظور قرآن چنین افرادی نیست، منظور کسانی است که به تعبیر قرآن: در فتنه سال 88 هم کسانی را داشتیم که یک دفعه احتیاط می کردند.

میگفتند حالا اجازه بدهید ما فعلاً کنار باشیم! چرا کنار باشید؟ این جا وقت تبیین وصحبت است! می گفتند نکند مثلاً حرف خطایی بزنیم! خب حرف خطا نزن! بیا این جا درست عمل بکن! تو با همین کارت در فتنه افتادی! الا فی الفتنه سقطوا .

خود قرآن بیان می کند که حواستان باشد اینها بهانه است می گویند ما مشکل داریم! مشکل خانوادگی داریم! نمی توانیم این کار را انجام بدهیم! خانه هایمان خالی است.

تعبیر قرآن این است که: إِن یُریدونَ إِلّا فِرارًا .

میخواهند فرار کنند.

می خواهند از انجام مسؤولیتشان شانه خالی کنند.

قرآن می فرماید اینها همان کسانی هستند که اگر هم دشمن به سراغ شما می آمد: ما تلبثوا الا یسیرا .

شاید یک ذره مقاومت هم می کردند ولی بعد رها می کردند.

در صورتی که در یک جامعه دینی اگر یک مسؤولیتی تعریف شدهشانه خالی نکنید.

به مسؤولیتتان پشت نکنید.

وظیفه تان را بشناسید و انجام دهید: و کان عهد اللَّه مسئولاً آن عهدی که با خدا بستید، بعدا از شما سؤال می شود.

می گویند خوب انجام دادی یا ندادی؟ اینطور نیست که بگویید ما اجازه گرفتیم که ما را معاف بدارید! بهانه ها برای فرار از تکلیف همیشه زیاد است.

تعبیر قرآن این است که می گویند الان هوا گرم است! اینها مسایل فقط زمان پیغمبر نبوده، انسان همیشه می تواند در معرض این آزمایش باشد.

ما هم در این معرض هستیم.

تعبیر قرآن این است: وَ کَرِهُوا أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللَّه .

سخت شان است که بخواهند در راه خدا یک مجاهده ای را انجام بدهند.

حالا یا با مالش، یا با جانش، یا با یک هزینه ای که باید بدهد.

بعد بهانه می آورد که الآن هوا گرم است! الان شرایط خوب نیست.

حالا بگذار مسائل یک کم آرام بشود! یا برخی دیگر تا می بینند همه چیز تمام شد، می گویند حالا ما آماده هستیم! به وقتش کجا بودی؟ کسانی هم هستند که نه تنها وظایف روشن و صریح شان را انجام نمی دهند بلکه می خواهند جلوی بقیه را هم بگیرند.

مثلاً امام در زمان جنگ گفتند بروید و جبهه ها را پر کنید.

عده ای میگفتند درست است که امام این را گفتند ولی امام به خود ما که نگفتند! شاید ما الآن باید یک وظیفه دیگر انجام بدهیم.

امام که نمی تواند به تک تک بگوید به شما هم گفتم! امروز هم همین رفتارها را در بعضی مشاهده میکنید که میگویند اگر آقا به خود من بفرمایند که این کار را بکن حتما انجام می دهم ولی به خود من نگفتند! تعبیر قرآن است که برخی از اینها این طوری هستند و با پررویی قسم می خورند: و اقسموا بالله جهد ایمانهم بزرگترین قسم هایی که بتوانند بخورند، می خورند و می گویند اگر توی پیامبر به ما بگویی این کار را بکن.

چشم! انجام می دهیم.

اما قرآن جواب آنها را چه می دهد؟ می فرماید: قُلْ لَا تُقْسِمُوا .

نمی خواهد قسم بخورید، نمی خواهد منت بگذارید.

طَاعَهٌ مَعْرُوفَه .

یک وظیفه مشخص، صریح و بدیهی دارید، آن را انجام دهید! آتش به اختیار این است.

آن وظیفه صریح و بدیهی و مشخصی که وضع شده را انجام دهید.

برخی دیگر هم می گویند انجام فلان کار تشکیلات لازم دارد.

اول باید یک تشکیلات درست بشود تا ما بتوانیم وظیفه مان را انجام بدهیم.

اینها حرف های امروز نیست.

همیشه در طول تاریخ بوده است می گویند می خواهیم بجنگیم ولی یک دولت لازم است.

یک تشکیلات لازم است که بیاید و به ما کمک بکند.

اگر نباشد، نمی شود این وظیفه را انجام داد! یا مثلا امروز می گویند کار گفتمانی خوب است اما باید یک تشکیلات باشد.

اگر نباشد، نمی شود! لذا چهار سال معطل است و بعد می گوید تشکیلات درست نشد و ما هم نتوانستیم کاری کنیم! قرار بود کار را انجام دهیم ولی نشد! این تعبیر قرآن است که وقتی هم شرایط فراهم می شود واز آن ها انجام وظیفه خواسته می شود فلما کتب علیهم القتال .

اکثرآن ها کنار می کشند.

معلوم می شود این یک بهانه بوده است یا تا قبل از تشکیل جمهوری اسلامی عده ای می گفتند تا شاه هست نمی شود کاری کرد! بعد که جمهوری اسلامی تشکیل شد همانها گفتند اصلاً برای چی جمهوری اسلامی تشکیل شد؟ أَنیَ یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا .

اصلاً چه کسی این اجازه را داد که بر ما حاکم بشود؟ این تعبیر ایراد بنی اسراییلی که امروز در بین ما مشهور است یک حقیقت قرآنی است.

یکی از آن بهانه ها این است که حالا واقعاً آقا این حرف را گفته اند؟ نظر آقا واقعاً همین است؟ در حالی که آقا صریح حرفشان را زده و بعد هم تکرار کرده اند، باز عده ای می گویند نه! شوخی نکن! آقا واقعا گفته اند؟ پیامبر خدا صریح می گوید که یک گاو را بکش.

بعد می گویند شوخی نکن! إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَهً قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا .

مگر پیامبر با شما شوخی دارد؟ دیگر به چه صراحتی باید امر خدا را به شما بگوید؟ بهانه می گیرند که حالا گاو را برای چی بکشیم؟ ایراد بنی اسراییلی میگیرند.

می گویند آن گاو چه رنگی باشد؟ آن چیزی که دستور داده شده را انجام بده.

وظیفه ات را انجام بده.

اگر فرمایشات چند سال اخیر مقام معظم رهبری را نیز ببینید، این مساله در آن قابل مشاهده است.

به صراحت بیان میکنند که این کار بشود اما عده ای می گویند حالا این جا منظور ایشان دقیقا چه بود؟ شروع به تشکیک می کنند.

آتش به اختیار یعنی ایراد بنی اسراییلی نگرفتن و وظیفه را به موقع انجام دادن.

وقتی گفته می شود این کار را انجام بدهید، به شکل تمیز انجام بدهید.

قانونی انجام بدهید.

بعضی وقت ها هم حتی رهبری را متهم می کنند که به ایشان اطلاعات درست نداده اند! این تعبیر برای امروز نیست! زمان پیامبر هم اینطور بوده.

مثلا وقتی پیامبر سخنی میگفتند، عده ای بهانه می آوردند و العیاذ بالله می گفتند ایشان هر چه می شنود، همان ها را می گوید: ومنهم الذین یؤذون النبی و یقولون هو اذن .

امروز هم برخی در کمال جسارت می گویند به رهبری اطلاعات درست نداده اند! مقام معظم رهبری خودشان به صراحت می گویند من این مساله را بررسی کردم و این طوری است، اما عده ای میگویند اطلاعات نادرست به ایشان داده اند! یا یک چیز دیگری که شایع است، این است که بعضی وقتها عده ای میگویند اگر آقا این را می خواست، خودش انجام می داد: خداوند که احتیاج به تو نداشت! اگر می خواست خودش کن فیکون می کرد.

این جا آمده و تو را مورد سؤال قرار می دهد.

دارد تو را آزمایش می کند.

امروز هم برخی می گویند خود آقا انجام می دهند! می گوینداگر آقا می خواستند، خودشان جلویش را می گرفتند! آقا دارد به تو می گوید که باید وظیفه ات را انجام بدهی.

می گویند مطالبه بکنید.

بحث بکنید.

تبیین کنید.

روشن کنید.

بحث این است که مسؤولیت من و شما چیست؟ و چه وظیفه ای داریم؟ بعضی ها هم بلافاصله وقتی که یک موفقیتی به دست می آید، ظاهر می شوند! همین هایی که از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می کنند: الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ .

تعبیر قرآن است که می گوید اینها نگاه می کنند و اگر دیدند موفقیتی حاصل شد و غنائمی به دست آمد، آن وقت می گویند ما که بودیم! کسانی دیگر هم هستند که ظاهراً با شما هستند: و من الناس من یقول آمنا بالله .

اما اگر مشکلاتی پیش بیاید فَإِذَا أُوذِیَ فِی اللَّهِ .

یک دفعه می گویند چه شد؟ جَعَلَ فِتْنَهَ النَّاسِ کَعَذَابِ اللَّهِ .

می گویند چرا این طور شد؟ چرا این مشکلات پیش آمد؟ چقدر هزینه بدهیم؟ اما اگر از آن طرف پیروزی کسب شود، جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ .

می گویند ما که از اول با شما بودیم! اصلاً ما هم بودیم.

لذا یکی از بحث هایی که وجود دارد، این است که چه کنیم که ما در صف منافقین قرار نگیریم.

یکی از ویژگی های نفاق از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کردن و بعد اخلال ایجاد کردن در مسیر مسئولیت است.

یکی از کارهایی که می کنند، به رخ کشیدن هزینه ها است.

قَالُوا لإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا .

می گویند اگر اینها حرف ما را گوش می کردند که کشته نمی شدند.

اخیراً هم دید که یکی از همینها گفت آقا! جوانان و دسته های گل ما دارند کشته می شوند! لو أطاعونا ما قتلوا میگویند چرا باید بچه های ما کشته بشوند؟ اگر همینها نمی رفتند که امروز تو امنیت نداشتی! لذا دائم هزینه ها را مطرح میکنند تا تردید ایجاد کنند و همین مانع آتش به اختیار است.

تعبیر قرآن درباره اینها این است که وقتی خطر می آید و تهدید جدی می شود، جانشان به لبشان می رسد: فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ رَأَیْتَهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ تَدُورُ أَعْیُنُهُمْ کَالَّذِی یُغْشی عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْت .

انگار مرگ آنها را گرفته است، ساکت اند.

فاذا ذهب الخوف و وقتی فضا آرام می شود سَلَقُوکُم بِأَلْسِنَهٍ حِدَاد .

شروع می کنند به نیش زدن.

با زبان های تیز لغز میخوانند که اصلاً چرا اینقدر هزینه دادیم؟ چون می خواهند پوشش مقدسی را درست کنند، مجبور می شوند که قسم بخورند: اقسموا بالله جهد ایمانهم .

به خدا قسم می خورند که ما که پای کار هستیم اما به شرط این که به خود ما گفته شود! یحلفون بالله لکم لیرضوکم .

یکی از مفاهیم مهم دینی انفاق است اما این عده نه تنها خودشان انجام نمی دهند بلکه مانع دیگران نیز می شوند.

تعبیرقرآن است که می گویند لاَ تُنفِقُواْ عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ ٱللَّهِ .

قرآن می فرماید اگر خداوند بخواهد همه را می دهد ولی مسأله آزمایش و امتحان بندگان است.

یکی دیگر از مواردی که مانع آتش به اختیار می شود، دل مردم را خالی کردن است! تعبیر عربی این مفهوم مرجفون است: و المرجفون فی المدینه .

مردم را می ترسانند و حتی تهدید می کنند.

امروز می بینید که اگر ببینند فردی در این عرصه یک وظیفه ای را انجام می دهد و با تهدید هم کنار نمی رود، شروع به مسخره کردن میکنند.

به مدد فناوری های جدید ارتباطی ،قوی تر از گذشته هم این کار را می کنند.

شاید شیوه ها جدید و مدرن شده باشد ولی اصل کار، قدیمی است.

یلمزون المطوعین من المؤمنین .

مطوع را اگر بخواهیم به تعبیر امروز معنا کنیم یعنی بسیجی.

یعنی داوطلب.

یعنی کسانی از مؤمنین که داوطلبانه آمده و می گویند حاضریم این کار را انجام بدهم.

قرآن می فرماید آنها شروع به تمسخر مطوعین می کنند، هو میکنند اما اینطور نیست که مسخره کنندگان برنده هستند: سخر الله منهم .

تعبیر قرآن این است که این طور هم نیست.

بلکه مسخره کنند گان باید از آن که ما چیزی که انجام می دهند را افشا بکنیم بترسند.

این سنت الهی است: یحذر المنافقون ان تنزل علیهم سوره تنبهم بما فی قلوبهم .

قل استهزوا ان الله مخرج ما تحذرون .

قرآن میفرماید شما می توانید مسخره بکنید اما بدانید که خدا شما را افشا خواهد کرد.

این طور نیست که هر کاری می خواهید بکنید.

مصداق اتم این بحث گروهک منافقین است، در سال های 58 تا 60 همه این کارها را می کردند.

تهدید می کردند، تردید ایجاد می کردند، مسخره می کردند و.

آخر هم می گفتند ما از همه انقلابی تر هستیم! خداوند افشایشان کرد و بعد همه دیدند که رییس منافقین رفت و دست در دست صدام و آمریکا گذاشت.

خداوند درباره منافقین در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید حتی اگر تو هم برای اینها آمرزش بخواهی، من اینها را نخواهم بخشید! اینقدر رفتار منافقین غلط است: اسْتَغْفِرْلَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّهً فَلَن یَغْفِرَ اللَّهُ خداوند می گوید اگر توی پیامبر هم که حبیب خدا هستی و به تو مقام شفاعت دادم برای اینها هفتاد بار تقاضای استغفار بکنی، خداوند اینها را نخواهد بخشید.

مهم ترین وجه این آیات این است که اول از همه مواظب خودمان باشیم و نگوییم این آیات که فقط برای منافقین است! این آسیب و لغزشی است که ممکن است در مسیر مؤمنین هم قرار بگیرد.

در همین انقلاب دیدیم که برخی با چه نگاهی وارد شدند، جزو مؤمنین هم بودند.

حتی مغضوب منافقین بودند اما 30 سال که گذشت، فرجام دیگری پیدا کردند و امروز توجیه گر منافقین شده اند.

قرآن درباره منافقین خطاب به پیامبر بیان می کند که درست است اینها در جامعه ی تو هستند و پشت سرت نماز می خوانند اما اگر یکی از اینها فوت کرد، تو حق نداری به جنازه او نماز بخوانی: وَلَا تُصَلِّ عَلَی أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَی قَبْرِه و حتی سر قبرش هم نرو! اینها کسانی هستند که وظیفه شان را انجام ندادند: وَلَقَدْ کَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَار .

قرآن می فرماید یک عده عهد بسته بودند و قرار بود پشت نکنند: و کان عهد اللَّه مسئولاً .

اگر یک عهدی ببندید بعدا از شما سؤال می شود.

البته در نقطه مقابل قرآن، افراد دیگری را نیز ذکر می کند که دچار این آسیب ها نمی شوند و وظیفه شان را به موقع انجام می دهند: مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ .

اینها از آتش به اختیار فهم صحیح دارند.

می دانند در چارچوب شرع و قانون چگونه وظیفه شان را به بهترین شکل انجام دهند: فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر برخی به آن فیض بزرگ رسیدند و برخی هم منتظر هستند.

و این فرجام چنین مؤمنینی است: لِیَجْزِیَ اللّهُ الصّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ .

اینجاست که معلوم می شود در این عرصه چه کسانی صداقت داشتند؟ حتی آیه مشهوری که همه ما شنیدیم: قرآن میفرماید این امانت الهی که واگذار شد، هیچ کس نتوانست ولی انسان توانست این امانت را حمل بکند.

اگر ما می گوییم آن انسانی هستیم که می خواهیم این امانت الهی را حمل بکنیم، این اقتضائاتی دارد.

یعنی باید بدانیم وظیفه مان چیست و به موقع عمل بکنیم.

در ادامه می فرماید: لیعذب الله المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات .

به کسانی اشاره می کند که این امانت را ادا نکردند و از آن سر باز زدند.

چه آنهایی که در جامعه دینی بودند، چه منافقین و چه مشرکین.

اگر بخواهیم این بحث را جمع بندی کنیم باید عرض کنیم که : آتش به اختیار یعنی از انجام بدیهی ترین وظایف خودمان سر باز نزنیم، یعنی دنبال بهانه جویی برای فرار از آن وظایف مان نباشیم، یعنی برای فرار از آن مسؤولیت هایی که داریم بهانه های بنی اسراییلی در نیاوریم.

یعنی آن تکالیف بدیهی که مخاطب آن همه هستند را انجام دهیم و نگوییم باید مشخصاً به شخص من بگویند تا من این کار را انجام بدهم! یعنی وظایف قانونی و اجتماعی ما معطل نماند.

یعنی مسؤولیت مان را بشناسیم و در زمان و وقت خودش انجام بدهیم.

یعنی وقتی که کار تمام شد و همه چیز انجام شد نیاییم بگوییم حالا ما باید چه کار بکنیم؟ یعنی اگر رهبری یک مطالبه ای دارد، آن را انجام بدهیم.

یعنی در برابر تهدیدها، تردیدها، سرزنش ها و مسخره کردن ها جا نزنیم.

یعنی اگر به ما می گویند این کار را انجام بدهیدنگوییم اگر رهبری می خواستند خودشان انجام می دادند! یا خود ایشان انجام بدهد! یعنی اگر به هر دلیلی بی عمل هستیم این را دیگر توجیه نکنیم.

بگوییم ما کوتاهی کردیم، ما ضعف داشتیم، نه این که بگوییم می خواستیم احتیاط کنیم که خطا نکنیم! و یک توجیه برای آن بتراشیم.

یعنی استهزای دیگران مانع عمل صحیح مان نشود.

واز سوی دیگر کاری نکنیم که به تعبیر مقام معظم رهبری پوچ اندیشان طلبکار بتوانند بهانه پیدا بکنند.

بلکه باید بتوانیم وظیفه خود را به گونه ای خوب انجام بدهیم که علیرغم استهزا و مخالفت آنها، حرف ما اثرگذار باشد.

ان شاءالله که همه ما بتوانیم به آن چیزی که عهد بسته ایم، چه در حمل امانت الهی و چه آنچه در انقلاب اسلامی با آن عهد بستیم، یک عهد صادقانه و مؤمنانه و از سر صدق باشد و همه ی ما در این مسیر از صادقین باشیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

انتهای پیام/ http://fna.

ir/XRS6DY نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
کلید واژه ها: جلیلی - مجمع تشخیص مصلحت نظام - دانشجویان - سلام - قرآن - مجمع تشخیص مصلحت - اسلام - رهبر معظم انقلاب - هزینه - اندیشه - رهبر - آسمان - رهبری - سعید جلیلی - خواهران - مطالبات - قرآنی - انسان - سیاسی - گزارش - تشخیص - سوره - سعید - صورت - دولت - نظام

آخرین اخبار سرویس:
چهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

نامه محمود احمدی نژاد به رییس قوه قضاییه /رییس جمهور سابق نگران وضعیت پرونده قضایی خود شد؟

عزاداری حسینی (ع) در هرمزگان

فرمانده سپاه عاشورا : لزوم هوشیاری مردم و مسئولان در برابر نفوذ دشمن

حکم پوشیدن لباس سیاه در ماه محرم

امام جمعه مهریز:اقامه نماز اول وقت نقش موثری در کاهش ناهنجاری اجتماعی دارد

پاسخ مقام معظم رهبری به جدیدترین استفتاءها

توییت تازه ظریف در واکنش به فرمان تازه ترامپ/عکس

سخنان اخیر رییس جمهور آمریکا برای دانشگاهیان مسئولیت آور و قابل تأمل است

پرده برداری از یاد مان شهدای منا وافتتاح نمایشگاه دانش آموزی در بهشت زهرا (س)

رحیمی: جدایی اصلاح طلبان از مسیر ائتلاف به ضرر کشور است

روحانی: با هر حرکتی در تقابل با تمامیت ارضی عراق مخالفیم/ ما در کنار دولت بغداد هستیم

وبلاگ مشرق روزنامه اصلاح طلب: نگذارید فرهنگ عاشورا با بحران مواجه شود!/ انتقاد کارگزارانی ها از شهردار کارگزارانی؛ می گویند مسئولیت ها دست رقیب است

روزنامه استخدامی استان البرز و شهر کرج | دوشنبه 3 مهر 96

روزنامه استخدامی استان خراسان شمالی و شهر بجنورد | دوشنبه 3 مهر 96

سردار فضلی: ترامپ هنوز مردم ما را نشناخته

صاحب این عکس زنده است

آنچه در روز چهارم محرم بر امام حسین(ع) و یارانشان گذشت/گرفتن روزه در ماه محرم ثواب بسیار دارد

«مقتل خوانی» سنتی به قدمت قیام عاشورا

هفته دفاع؛ هفت گفتگو / 4 / مرضیه نظرلو، نویسنده و پژوهشگر؛ دوستان شهید هاشمی برای نوشتن کتابش کمک نکردند / شهید هاشمی لحظه به لحظه برایم نشانه می فرستاد / سردارِ هور، گمنام ترین فرمانده دوران جنگ است/ یادمان شهید هاشمی زیر آب رفته است!

فعالیت 252 هیات مذهبی در شهرستان دلفان

علی محمد قاسمی پیامدهای انکار معاد در قرآن

ایران با هر حرکتی که در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق باشد، مخالف است/ما در کنار دولت و ملت عراق هستیم

5 توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی

واکنش نمایندگان کُرد مجلس به همه پرسی کردستان

چه کسی «گلپا» را حذف کرد؟

نگاهی به شاخص های جبهه حق

جمعیت میلیونی جوانان در صف ازدواج

صادق خرازی عزادار شد + عکس

ظریف، درگذشت آیت الله غروی را تسلیت گفت

اقدامات غیرعلنی ایران در قبال همه پرسی اقلیم کردستان/ تصمیم گیری درباره روابط دوجانبه پس از همه پرسی، برعهده شورای عالی امنیت ملی است

اعضای دولت به پنج استاندار پیشنهادی رأی اعتماد دادند

اجرای دقیق برنامه اقتصاد مقاومتی توطئه های استکبار جهانی را خنثی می کند

رونمایی از «دولت «جدید» کردستان پیش از برگزاری همه پرسی استقلال + جزییات

اجرای دقیق برنامه اقتصاد مقاومتی توطئه های استکبار جهانی را خنثی می کند

5 توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی

رفراندوم در کردستان عراق، کلید رمز آشوب های مستمر منطقه ای در آینده است

انکار ادعای قالیباف

احمدی نژاد به آملی لاریجانی نامه نوشت

عکس:این دختر جنجالی، باردار شد

تصاویر:صفحه اول روزنامه های کشوری و استانی؛دوشنبه سوم مهر ماه 96

جمع بندی روز: یکشنبه، 02 مهر 1396

ماندگارترین لحظه حضورم در جنگ مداوای پسر مجروح خودم بود

موبد هنگامی در گفت وگو با فارس: جایگاه امام حسین(ع) برای همه ما ایرانیان محفوظ است/ در کنار برادران مسلمان خود در روضه شرکت می کنیم

نتیجه همه پرسی هیچ اثر قانونی نخواهد داشت

بعد از مجلس می خواستم بروم سوریه، نگذاشتند/ جزییاتی از دیدار فرماندهان سپاه با روحانی

پرواز جنگنده های ارتش در مرزهای غربی کشور

مدیران دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد موظف به ارائه گزارش 3 و 6 ماهه شدند

ظرفیت مناسب مشهد برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و تفریحی

امروز؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

تفاهم نامه راه اندازی تراموای شهری ارومیه با شرکت آلمانی امضا شد

دیدنی های امروز؛ دوشنبه 03 مهر

عکسی دیده نشده از خبرنگار مشهور صدا و سیمای مرکز رُم + عکس

تصویری از حمید معصومی نژاد در جبهه

رسانه ها و رسالت ابلاغ پیام عاشورا

مدیران کهگیلویه و بویراحمد فارغ از نگاه های سلیقه ای تنها به فکر توسعه باشند

گلایه گندم کاران خراسان رضوی از پرداخت دیرهنگام مطالبات

نامه ای که امام حسین(ع) قبل از خواندن پاسخ داد

سخنان ترامپ حقانیت ایران و دروغ گویی آمریکا را به دنیا ثابت کرد

دشمن از طریق فضای مجازی به اعتقادات ما حمله کرده است

دیدار شهردار و رییس شورای شهر کرج با نماینده ولی فقیه در استان

حکم حمید لطف اللهیان به عنوان سرپرست شهرداری اردبیل صادر شد

اسماعیل بلالی، مونس سیاح، سیده فاطمه محبی ورود زنان به مشاغل مردانه: دلایل و پیامدها واکاوی کیفی آرای کارشناسان

‍ضرورت تقویت نهادهای مدنی تاثیر گذار در کردستان جهت نیل به توسعه

تفکیک وزارت صنعت رد شد

رییس جمهور به جای کنایه به کارمندان با صاحبان فیش های نجومی برخورد کند

جدیدترین گزینه های احتمالی برای تصدی وزارت نیرو + اسامی

تفکیک وزارت صنعت رد شد

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در قلب نیویورک

آیت اللّه علّامه محمدتقی مصباح جایگاه راست گویی و درست کرداری در معارف اسلام

فضا برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها بازتر شده است

جریان لندنی اخیرا با پول و امکانات برخی هیئت های عزاداری را خریداری می کنند

مذاکره روحانی و نخست وزیر درباره همه پرسی اقلیم

تانک سواری و گاوبازی پاکوتاه ها و کشیدن لُپ رقبا در حاشیه مسابقات+تصاویر

بایسته های رسالت راهبردی و جدید خبرگان

سیدعلی موسوی امتدادِ دفاع (1)

واکنش رقیب مرکل به شکست در انتخابات آلمان

ابراز همدلی ترامپ با ایرانیان، توخالی تر از همیشه است

واکنش ظریف به اشک تمساح ترامپ برای ایرانیان

روزنامه استخدامی استان خراسان رضوی و شهر مشهد | دوشنبه 3 مهر 96

پیام های رزمایش در غرب کشور

واردات بی رویه؛ مشکل عمده اقتصادی کشور

امام حسین با ابن سعد معامله میکرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟/ تاریخ را این جور میفهمید؟

ما کشور را تغییر خواهیم داد و آن را پس خواهیم گرفت

نمایشگاه عکس مشترک ایرنا و موزه دفاع مقدس

«هیچ»، عایدی صدام از جنگ تبلیغاتی

مروارید به کدام استان می رود؟

ایران با هر حرکتی در تقابل با تمامیت ارضی عراق مخالف است

ماجرای تشنه لبی حضرت رقیه (س)

یادداشت/ جواد منصوری رهیافتی در چارچوب های سیاست خارجی

ظریف: ابراز همدردی دروغین ترامپ با ایرانیان طنینی توخالی تر ازهمیشه است

نماز جماعت رزمندگان دفاع مقدس به امامت فرمانده سپاه

شاه حسین گویان؛ نماد عرض ارادت تبریزی ها به سالار شهیدان + تصاویر

رییس جمهور به جای کنایه به کارمندان با صاحبان فیش های نجومی برخورد کند

ماجرای تشنه لبی حضرت رقیه (س)

فضا برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها بازتر شده است

هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد

تصویری واقعی از «امیر کبیر»

وقیح ترین نام برای یک کودک

32 خانه محروم در آمل احداث می شود

فضا برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها بازتر شده است

یادداشت/ محمدجواد اخوان بایسته های رسالت راهبردی و جدید خبرگان

رییس جمهوری که نخبگان کشورش را خجالت زده کرد

واکنش توییتری ظریف به تغییرات در قانون منع مهاجرتی ترامپ

نماز جماعت رزمندگان دفاع مقدس به امامت فرمانده سپاه +فیلم

هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد

یادداشت/ اسماعیل کوثری پیام های رزمایش در غرب کشور

علیرضا حسن پور، سمیه منفرد نقش پیش فهم های مفسر در نیل به مراد واقعی خداوند از منظر علامه طباطبایی

چون محرم رسید و عاشورا؛ خنده بر لب حرام باید کرد

عکس متفاوت سحر قریشی و مادرش

مصطفی ازکیا، حبیب الله زنجانی، سید محمد سید میرزایی، هادی برغمدی بررسی سطح توسعه اجتماعی در شهر تهران

مهدی سرمست تحلیل برنامه دکتر کرباسیان وزیر جدید وزارت اقتصاد

پرونده غبارگرفته پلاسکو به جریان افتاد

یادداشت/ حسین شمسیان همه حرف های خوب!

32 خانه محروم در آمل احداث می شود

پالتیکو گزارش داد داماد ترامپ از ایمیل شخصی برای مکاتبات دولتی استفاده کرده است

جریان لندنی اخیرا با پول و امکانات برخی هیئت های عزاداری را خریداری می کنند

برخی کارگران برای تامین ملزومات اول مهر فرزندان خود ناتوان هستند

پاسخ مقام معظم رهبری به جدیدترین استفتاءها

دولت در ماموریتش مرتکب دو خطا شد

پاسخ مقام معظم رهبری به جدیدترین استفتاءها

شرایط واجب شدن نفقه چیست؟

چرا ایران مخالفت می کند؟

دستاوردهای ما را گوشت قربانی نکنید!

فخرالسادات نصیری ولیک نبی، محمد رضا اردلان، رقیه بهشتی راد بررسی تاثیر صخره شیشه ای بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی سکوت سازمانی

چون محرم رسید و عاشورا؛ خنده بر لب حرام باید کرد

تصویری جالب از حمید معصومی نژاد

جریان لندنی اخیرا با پول و امکانات برخی هیئت های عزاداری را خریداری می کنند

غلامعلی عزیزی کیا نگاهی به مبانی تفسیر قرآن در آثار استاد آیت اللّه مصباح

موقوفات باید نیازهای روز جامعه را تامین کنند

برخی کارگران برای تامین ملزومات اول مهر فرزندان خود ناتوان هستند

پاسخ مقام معظم رهبری به جدیدترین استفتاءها

فال روزانه دوشنبه 3 مهر 1396

نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان هیچ گونه اثر قانونی نخواهد داشت

بررسی شکل گیری سینمای دفاع مقدس؛ سینمای دفاع مقدس، ریشه ها و چالش ها

پربیننده ترین اخبار خبرگزاری فارس در 24ساعت گذشته

تصاویر صفحه نخست روزنامه های امروز کشور

سخنان "ترامپ" حقانیت ایران و دروغ گویی آمریکا را به دنیا ثابت کرد

نامه ای که امام حسین(ع) قبل از خواندن پاسخ داد

تصاویر صفحه نخست روزنامه های امروز کشور

یکپارچگی عراق، نگرانی اصلی ماست

13 مهر؛ زمان برگزاری اختتامیه جشنواره علامه حلی لرستان

اعتراض 5 نفر از 290 نماینده به برخورد با کارگران/مدرسه ها بنگاه های تجاری شده اند/صدای پختگی اصولگرایان/دلایل مخالفت ایران با همه پرسی کردستان/وجود پلاسکوهای متعدد در قلب تهران/ایران، برنده افراط گرایی ترامپ

دستاوردهای ما را گوشت قربانی نکنید!

مدیران کهگیلویه و بویراحمد فارغ از نگاه های سلیقه ای تنها به فکر توسعه باشند

سخنان "ترامپ" حقانیت ایران و دروغ گویی آمریکا را به دنیا ثابت کرد

محمودرضا رهبرقاضی، سیدجواد امام جمعه زاده، علی عارفیان جزی تحلیل جنسیتی تأثیر تربیت خانوادگی بر ایستارهای دموکراتیک

حمید آریان چهارده استدلال بر جواز و لزوم بهره گیری از عقل در تفسیر قرآن

سیامک انصاری و همسرش + عکس

چطور برای دقایقی از دندان درد خلاص شویم؟

نامه ای که امام حسین(ع) قبل از خواندن پاسخ داد

تصاویری از دسته عزاداری معروف شاه حسین گویان تبریز

مستند زندگی شهید عبدالله اسکندری در تراز ملی ساخته می شود

محمد شریفی، قاسم فائز قرآن شناخت اخباریان

نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان هیچ گونه اثر قانونی نخواهد داشت

اصول ست کردن لباس برای کسانی که شکم بزرگی دارند

العبادی در پیام تلویزیونی با مردم کردستان عراق سخن گفت

رییس مجلس عراق: هرگز از تمامیت ارضی عراق دست نخواهیم کشید

رسانه ها و رسالت ابلاغ پیام عاشورا

تفاهم نامه راه اندازی تراموای شهری ارومیه با شرکت آلمانی امضا شد

گفت وگوی مفصل سردار کوثری درباره مسائل نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در برنامه دستخط

انتشار اولین عکس واقعی از امیر کبیر

عکس روز نشنال جئوگرافیک، پل معلق کاپیلانو

افتتاح بزرگترین سالن ملاقات شرعی در ندامتگاه تهران +عکس

پربحث ترین اخبار خبرگزاری فارس در 2 مهر

پیروزی مرکل در انتخابات آلمان بر اساس نتایج «پیش بینی شده»

مدیران کهگیلویه و بویراحمد فارغ از نگاه های سلیقه ای تنها به فکر توسعه باشند

عباسعلی هراتیان، سیدعباس ساطوریان، محمد زارعی، مسعود جان بزرگی، مژگان آگاه هریس بررسی تفاوت تعارض زناشویی، باورهای غیرمنطقی، روان بنه های ناسازگار اولیه و پایبندی مذهبی والدین دارای یک و چند فرزند

گسیل گسترده نیرو از اربیل به کرکوک/اقلیم کردستان آرایش نظامی گرفت

تیپ برزو ارجمند و خواهرش در آغوش یکدیگر

تک سنگین تکاوران سپاه در ارتفاعات اشنویه

پیش بینی مکان بعدی داعش!

امضای تفاهم نامه راه اندازی تراموای شهری ارومیه با شرکت آلمانی

وقتی خاطرات یک کودک با خاطرات یک شهید پیوند می خورد

پیکر شهید حججی چهارشنبه تشییع می شود

هشدار روحانی با نفوذ شیعه در خصوص متلاشی شدن عراق

امروز؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

امروز روز تلخی برای حزب سوسیال دموکرات بود

رسانه ها و رسالت ابلاغ پیام عاشورا

گفت وگوی مفصل سردار کوثری درباره مسائل نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در برنامه دستخط

روزتان را اینطوری شروع نکنید!

برای دوری از شک و افکار کسل کننده

شخصیت شناسی از روی رنگ گوشی موبایل

سیدمحمود طیب حسینی پژوهشی در معنای شیطان در قرآن کریم براساس فرهنگ عرب عصر نزول

65 جانباز مونث گیلانی/ نقش زنان در دوران دفاع مقدس بیشتر از مردان است

گردشگاه توریستی قلعه رودخان

تیپ بهاره رهنما دیشب در کنار خانواده فراهانی

اهتمام غیر شعاری به اقتصاد مقاومتی، کلید توسعه اشتغال است

تصاویر/ تجلیل از سربازان نمونه استان بوشهر

تفاهم نامه راه اندازی تراموای شهری ارومیه با شرکت آلمانی امضا شد

عشق لازم است یا کافی؟

زندگی را زیبا کنید با این 31 نکته

5 نیاز مردانه ای که زنان باید به آنها توجه کنند!!

حر بن یزید ریاحی که بود؟

بارزانی می داند کرکوک را از دست می دهد

مدیران دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد موظف به ارائه گزارش 3 و 6 ماهه شدند

امروز؛ قرائت گزارش نهایی تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

حمید معصومی نژاد در دفاع مقدس

موسوی لاری: از لاریجانی قدرتمندتر داریم

انسان‎ها پس از رهایی از مشکلات، فطرت و خدا را فراموش می‎کنند

جلیلی در جمع دانشجویان و طلاب: آتش به اختیار یعنی از انجام بدیهی ترین وظایف خودمان سر باز نزنیم/ برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی باید هزینه داد

جلیلی در جمع دانشجویان و طلاب: آتش به اختیار یعنی از انجام بدیهی ترین وظایف خودمان سر باز نزنیم/ برای انجام مسئولیت و تکالیف قانونی باید هزینه داد