مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 خرداد 1396 ساعت 11:502017-05-25اجتماعي

نگاهی به سنت قرق شکنی در مازندران


قرق کردن مراتع در تنوع زیستی و پایداری خاک و حفاظت از پوشش گیاهی مؤثر است و با کنترل چرای دام می توان مراتع را برای آیندگان این سرزمین حفظ کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، هنگام خرداد در کنار برخی از خیابان های مازندران عبور دامداران همراه با حیوانات مختلفشان به سمت ییلاق با صداهای گوشنواز زنگوله هایشان نوید بخش بهاری سرسبز را می دهد که چوپانان برای تولید بیشتر محصولاتشان روانه مراتع می شوند.

اما آنان باید زمان ورود به مراتع را رعایت کنند تا به مراتع نیز آسیب وارد نشود و در سال آینده نیز مراتع ظرفیت تولید علوفه را برای دامداران بازیابی کند.

بسیاری از علوفه های مراتع از گیاهان دارویی تشکیل شده که دامداران علاوه بر فعالیت های دامداری می توانند با برداشت گیاهان دارویی به سلامت جامعه و نیز برای اقتصاد خانواده آن را برداشت و به بازار مصرف ارسال کنند.

سید صمد کاظمی مدیر امور عشایر استان مازندران در گفت و گو با ایسنا، اظهار می کند: قرق شکنی به پاس تشکر از خداوند و به سنت دیرینه ای که مرتع داران عشایر داشتند و با توجه به اینکه 15 خرداد ورود عشایر به مراتع است به این مناسبت همه دامداران وارد مراتع خود می شوند.

کاظمی می افزاید: بیشترین عشایر در آمل، بابل، ساری و سوادکوه حضور دارند که در سوادکوه مناطقی مانند ورسک و گدوک، بابل، ساری و سوادکوه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به سنت قرق شکنی در مازندران

نگاهی به سنت قرق شکنی در مازندران