مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 اردیبهشت 1396 ساعت 06:162017-05-17اقتصادي

بررسی افزایش قیمت دلار فشار تجار و چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز


به نظر می رسد علی رغم تسلط نسبی دولت بر میزان عرضه ی ارز، تمایل بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز به نرخی که خود آن را نرخ واقعی می داند و نیز تحت فشار برخی تجار که منافعشان در افزایش قیمت ارز است، - بانک مرکزی چشم خود را به روی افزایش اخیر قیمت ارز بست تا به نرخ مورد نظر نزدیک شود.

معتقد است اگر دولت بخواهد دلار را تک نرخی کند، حتماً یک شوک جدید بر اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد.

فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه بیرمنگام انگلستان، که مدتی هم رییس دانشکده ی اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است، در گفت وگوی تفصیلی با برهان می گوید: با روی کار آمدن دولت روحانی و استفاده از مشاورینی که عمدتاً به دیدگاه های اقتصاد آزاد معتقدند، شعار تک نرخی شدن دوباره زنده شد.

دکتر مرتضی افقه اضافه می کند: از همان ابتدا برای اینجانب و بسیاری از اقتصاددانان کشور که با ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور آشنا بودند، مشخص بود که بانک مرکزی قادر به تحقق این شعار نخواهد بود، چون میزان ذخایر در دسترس ارزی در حدی نبود که تقاضای ارز را پاسخ گو باشد.

وی با انتقاد از بانک مرکزی می گوید: تعجب از آن است که بانک مرکزی با داشتن آن همه کارشناس خبره، چگونه هنوز شناخت واقعی از شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی کشور برای تک نرخی شدن ارز ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی افزایش قیمت دلار فشار تجار و چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز

بررسی افزایش قیمت دلار فشار تجار و چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز