مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 8 اردیبهشت 1396 ساعت 15:552017-04-28اجتماعي

برگزاری آیین ورف چال در آمل


آیین ورف چال، یک دوراندیشی در ذخیره آب است.

- "، آیین ورف چال یا برف جال با قدمت بیش از 600 سال در واقع جمع‏آوری و ریختن برف در یک یخچال مصنوعی است که گفته می شود در نیمه اول قرن نهم هجری قمری پایه گذاری شده و ریشه تاریخی و مذهبی دارد.

همچنین پیشینه آن به دوره آل بویه در طبرستان برمی گردد.

هر ساله مردان روستاهای اسک، نیاک و سایر روستاهای همجوار بر اساس رسمی که با دوراندیشی پیر فرزانه سید حسن ولی از اجداد آنان بنیاد نهاده شده ، آخرین بقایای برف‏ های زمستانی را از دامنه کوه دماوند به داخل چاهی حمل و ذخیره می کنند تا مشکل کم آبی منطقه در تابستان تاحدودی برطرف شود.

این مراسم همه ساله در فصل بهار ، نیمه های اردیبهشت همزمان با ذوب شدن برف های دامنه رشته کوههای البرز در منطقه ای بنام ورف چال در روستای آب اسک لاریجان آمل برگزار می شود.

یک روز قبل از برگزاری این مراسم، زنان روستایی با استفاده از آرد نذری و آب چشمه‏ های معدنی اسک خمیری آماده می‏ کنند و در محوطه آرامگاه سیدحسن ولی (که در روستای نیاک واقع شده است) نان می‏ پزند تا به تبرک در روز مراسم توزیع شود.

مراسم ورف چال، مشتاقان بسیار دارد و هر ساله دراین روز علا قه مندان برای دیدن آن به دامنه قله دماوند در منطقه اسک وش بخش لاریجان آمل می آیند تا ناهار را مهمان اهالی خونگرم و مهم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگزاری آیین ورف چال در آمل

برگزاری آیین ورف چال در آمل