مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 آبان 1395 ساعت 02:562016-10-24سياسي

عصمت السادات طباطبایی لطفی، زهراسادات سرکشیکیان بررسی فقهی - حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد


از نظر فقهای امامیه ایمان یعنی شیعه دوازده امامی بودن، اما عدم انحصار ایمان به شیعه دوازده امامی در مواد 1313 و 155 فوق الذکر موجب شده گروهی ایمان را در مقابل کفر بدانند.

- چکیده بلوغ و ایمان از جمله شرایطی هستند که به اجماع فقهای امامیه و تصریح قانون در مواد 1313 ق.

م.

و 155 آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، در صورت استناد به شهادت به عنوان دلیل (نه اماره) در شهود لازم هستند.

لیکن: 1.

با وجود تصریح فقها و تبصره 1 ماده 1210 ق.

م.

به سن بلوغ (پانزده سال قمری تمام بر مرد و نه سال قمری تمام بر زن)، ماده 1314 ق.

م.

با شرط کردن پانزده سالگی برای شاهد موجب ابهام در مقبولیت شهادت اناث بین نه تا پانزده ساله شده است؛ 2.

در فقه، شهادت پسران ممیز ده ساله با شرایطی در قتل و جراحت پذیرفته می شود.

در قانون، با وجود اشاره به امکان استثنا در ادامه ماده 1314، موارد استثنا نامشخص است، لذا برخی، برای رفع تعارض تبصره فوق با ماده 1314، آن را مربوط به اناث بین نه تا پانزده ساله انگاشته و برخی دیگر، با تعریف بلوغ به توانایی درک اهمیت شهادت تساوی قانونی اناث و ذکور در امر شهادت را توجیه کرده اند.

بهترین راه آن است که بگوییم مهم، تحقق بلوغ و احراز آن توسط قاضی و سن تنها اماره بلوغ است، نه دلیل قطعی بر آن؛ 3.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عصمت السادات طباطبایی لطفی، زهراسادات سرکشیکیان بررسی فقهی - حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد

عصمت السادات طباطبایی لطفی، زهراسادات سرکشیکیان بررسی فقهی - حقوقی شرطیت بلوغ و ایمان در شاهد